تایوان چگونه توانست از شیوع کرونا جلوگیری کند؟
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۴۸    ۱۳۹۸/۱۲/۲۴ کد خبر: 162624 منبع: پرینت

شمار افراد آلوده به ویروس کرونا در تایوان با وجود نزدیکی این جزیره به چین، تنها ۵۰ مورد است. کارشناسان به این باورند که اقدام به موقع در این کشور مانع شیوع گسترده این ویروس و بروز بحران در سیستم صحی این کشور شده است.
دو ماه از شیوع بیماری کووید-۱۹ یا ویروس جدید کرونا از شهر ووهان چین می گذرد. این ویروس به بیش از ۱۰۰ کشور سرایت کرده و بیش از ۱۰۰ هزار نفر را آلوده کرده است.

هرچند تایوان در نزدیکی چین موقعیت دارد، اما تاهنوز تنها ۵۰ مورد مثبت ویروس کرونا در این کشور ثبت شده است. پیش از این بیم آن وجود داشت که این ویروس پس از چین بیشترین شیوع را در تایوان خواهد داشت.
براساس آماره‌های تازه، در چین ۸۰ هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا تثبیت شده است. برخی از کارشناسان صحی به این باور اند که اقدام فوری و آمادگی تایوان، باعث شده تا ویروس کرونا در این کشور شیوع اندکی داشته باشد.

داکتر جاسون وانگ، متخصص پالیسی صحت عامه در دانشگاه ستندفورد ایالات متحده امریکا می گوید که تایوان این بحران را قبلاً شناسایی کرده و موفق شد تا مانع شیوع گسترده آن شود. او گفته است: «تایوان بعد از همه‌گیری بیماری سارس در سال های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ مرکز ملی فرماندهی صحی (NHCC) را تأسیس کرد. این آمادگی برای بحران بعدی بود.»
این متخصص همچنین علاوه کرد که این مرکز داده‌ها را جمع‌آورده می‌کند و به متخصصان مجال می‌دهد تا با هم همکاری کنند.

تایوان اقدامات به موقع انجام داد.
دولت تایوان بلافاصله پس از شروع افزایش تعداد موارد ویروس کرونا در چین، ممنوعیت سفر برای بازدید کنندگان از چین، هانگ کانگ و ماکائو را به اجرا گذاشت. علاوه بر این، دولت ممنوعیت صادرات ماسک‌های جراحی را اجرا کرد و از وجود ذخیره های موجود در تایوان اطمینان داد.
وانگ گفت که وضع قوانین صحت عمومی به دولت تایوان قدرت بیشتری برای تخصیص منابع داده است.
این متخصص پالیسی صحت عامه گفت: »دولت تایوان داده‌های بیمه سلامت ملی را با داده‌های مهاجرت و گمرک یکجا کرد. این امر به کارمندان طبی اجازه داده است كه بیماران مشكوك را پس از بررسی تاریخچه سفر، شناسایی كنند.«

دولت تایوان همچنین برنامه‌ای را تدوین کرده است که به افراد اجازه می‌دهد با اسکن یک بارکد (QR) هنگام ورود به این کشور، تاریخچه سفر و علائم بیماری را گزارش دهند.
سپس مسافران با ارسال پیام کتبی حاوی وضعیت سلامتی خود، به ماموران گمرک اجازه می دهند از مسافران کم خطر بگذرند و روی مسافران با خطر بالای عفونت ویروس کرونا تمرکز کنند.
وانگ بیان کرد: »چیزهای زیادی وجود دارد که دولت تایوان با فناوری جدید قادر به انجام آن بوده است و این شیوه ها به آنها امکان می‌دهد تا افراد را به صورت صحیح رده بندی و با مراقبت های مناسب پیگیری کنند.«

تمایل عموم مردم به پیروی از مقررات دولتی همچنین به مقامات تایوانی کمک کرده است که در برابر شیوع ویروس جدید کرونا موفقانه اقدام کنند.
داکتر چون هوایی چی، استاد صحت عمومی در دانشگاه اورگان ایالات متحده می گوید: «بیشتر تایوانی‌ها در طول اپیدمی سارس دچار مشکلات و اختلال هایی شدند، بنابراین خاطرات آن دوره هنوز تازه است. این امر به تقویت احساس جامعه کمک می کند.»

تحقیقات طبی تایوان؛
چی اظهار می دارد که تایوان طی چند دهه گذشته روی ظرفیت تحقیقات طبی زیست‌شناسی خود سرمایه‌گذاری کرده است و تیم‌های تحقیقاتی تلاش کردند روی آزمایش و تشخیصی سریع کووید−۱۹ کار کنند.
یکشنبه گذشته، یک تیم تحقیقاتی در ›اکادمیای سینایای‹ تایوان انتی بادی‌هایی را تولید کردند که می‌توانند پروتئینی را شناسایی کند که سبب ویروس کرونا می شوند. آنها تلاش دارند تا آزمایش جدیدی را روی کار بیاورند که زمان تشخیص ویروس کرونا را به ۲۰ دقیقه کاهش می دهد.

ویلیام یانگ/ ن. ا


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تایوان
کرونا
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است