برتری بیولوژیکی مردم افغانستان در مقابل کرونا
 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۱۵    ۱۳۹۸/۱۲/۲۳ کد خبر: 162613 منبع: پرینت

برتری بیولوژیکی مردم افغانستان در مقابل کرونا نسبت به سایر کشور ها؛
• پس از تلفات شدید کرونا در اروپا و ایران مردم ما وحشت زده شدند، بخاطر یک سرفه هم دچار اضطراب میشوند، در حالیکه از نظر بیولوژیکی چندین برتری نسبت به سایر مردمان دنیا دارم.

۱- زندگی دهاتی
حدود ۸۰ درصد افغانستان یک جامعه دهاتی و مردم ده نشین دارد، نسبتا عقب مانده از لحاظ تکنالوژی و پیشرفت های صنعتی میباشد، گرچه یک نکته منفی است ولی نبود تزاید شهری و تراکم شهر ها، نبود شرکت های صنعتی تولید کننده گازارت گلخانه ای باعث میشود نسبت به اروپایی ها که اکثرا تراکم شهری و تحت تاثیر هوای آلوده، تشعشعات رادیویی و گازات گلخانه ای هستند سالم تر باشیم.

۲- آفتاب و گرمی دما
افغانستان نسبت به اروپا آفتابی تر است و از این سبب باعث میشود ویتامین D کافی وارد بدن ما شود که در نقش قوام سیستم ایمنی بدن خیلی مفید است، برعکس در اروپا کمبود ویتامین D یک معضل جدی است که باعث امراض سیستمی، پوکی استخوان و بیماری های روانی میگردد.

۳- درگیر با میکروب ها
در افغانستان انواع و اقسام میکروب های فصلی وجود دارد، بناء بدن ما نسبت به سایر دنیا با میکروب ها آشنا هستند، دقیق مانند افریقایی ها، این مساله باعث مقاومت در مقابل میکروب ها میگردد، برعکس در اروپا خیلی کم پیش میآید افراد دچار بیماری های ویروسی شوند و بدن شان با ویروس بیگانه است که در صورت برخورد باعث میشه در مقابل کرونا صدمه پذیر باشند.

۴- جامعه مذهبی
در اروپا مذهب از زندگی انسان ها بصورت ۹۰ درصد جدا شده است، این مسئله باعث شده آنها انفرادی زندگی کنند، چون انسان یک موجود اجتماعی است اگر نیاز های عاطفی اش که توسط خانواده و دوستان ارایه میشود تغذیه نگردد دچار کم خوابی، اضطراب و بیماری های روانی میگردد، به همین دلیل بدن آنها در مقابل کوچکترین تشویش توان ندارد و تسلیم میشود. (روحیه ضعیف خودش کشنده است)

۵- استفاده از مخدرات، الکل و دارو های مسکن
در اروپا کمتر کسی پیدا میشه که شراب و دیگر نوشابه های الکلی را ننوشیده باشد، استفاده بی رویه از الکل، مخدرات و در آخر پناه بردن به داور های خواب آور و سایر مسکن ها شدیدا اعصاب و مغز را صدمه میزند که اکثر اروپائی ها به آن معتاد هستند، خوش بختانه این مساله در افغانستان ۵ درصد هم نیست.

• ولی ایران
طبق گفته وزیر بهداشت ایران؛ ترس از کرونا بیشتر از خود کرونا کشنده تمام شد، وی به کنایه گفت ایرانی ها خودشان در تخریب خودشان نفر اول هستند، در ضمن کثرت استفاده از دود (سیگرت، قیلون، چرس، تریاک حشیش.... و غیره) باعث تلفات گسترده گردید.

👈 کرونا را جدی بگیرید، ولی از کرونا نترسید!!✔
▪ مطالب که ذکر کردم از دید علم طب تایید و تثبیت گردیده است.

داکتر باعث احدپور


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کرونا
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   کرونا خطر ناک نیست
سالار متقلبان غنی احمد زی فاشیست خطرناکتر از کرونا است چون منبع تولید کرونا است.

>>>   جناب داكتر ، درباره وبتامين D شايد نظرت درست نباشد ، چون زن و مرد افغانستان در داخل و خارج و از نگاه ژنيتكي دچار كمبود ويتامين D هستيم، چون نظر به رسم و رواج و طرز لباس ،قسمت بسيار كم جلد ما در معرض شعاع آفتاب قرار ميگيرد، و خصوصاً زمستان اكثر افغانستان سرد و كم آفتابي است، و دسترسي به تابليت و يا پچكاري ويتامين D دور از امكان است.
يگانه برتري افغانها نظر به اكثر مردمان جهان زنده گي روستائي و عدم مراعات حفظ الصحه محيط زيست است و همه ما ويروس و ميكروب هاي زياد در بدن خود داريم ، و از همين خاطر مقاومت بدن ما در مقابل اكثر أمراض قويتر است ، از نظر صحي گوشتهاي كه مصرف ميكنيم ، تركاري ها، آب هاي جوي و حتي چاه ها كه مينوشيم ، در مناطق روستائي با مواشي خود بسيار نزديك ميباشيم ، استفاده از سرگين حيوانات و غيره . كرم هاي معده ما برابر به مار هاي جهان مدرن است.
هم چنان بايد گفت كه توكل بخداوند سبب تقويت روحي ميگردد، ولي أمراض ميكروبي و ويروسي دين را نمي شناسد، محمد صلي الله عليه وسلم و اكثر پيامبران خدا در اثر أمراض مختلفه وفات كرده اند.

>>>   سلام تغذیه سالم ازهمه مهمتراست

>>>   سالانه در جهان میلیون ها نفر که پیر هستند ودسیستم ایمنی بدن شان ضعیف است و همچنان مریضانی که سیستم ایمنی بدن شان ضعیف است،در اثر ویروس و یا بکتریای ریزش عادی میمیرند.
تنها در کشور آلمان سالانه یک تا هفت میلیون نفر به ویروس ودیا بکتریای ریزش و سرما خوردگی دچار میشوند.
روی همین ملحوظ دونالد ترامپ به وزارت صحت عامه امریکا و همچنان WHOسازمان جهانی بهداشت وظیفه سپرده است که ارقام خویش را در مورد مبتلا شدن به ویروس و بکتریای سرماخوردگی در امریکا و تعداد تلفات آن را و همچنان در دیگر کشور ها ،معلومات بدهند تا این پروپاگند قصداً بخاطر عقب راندن دست آوردن های اقتصادی من در امریکا نباشد که باعث از بین بردن محبوبیت من در امریکا و در نتیجه باعث عدم انتخاب من منحیث رییس جمهور در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری امریکا نباشد.

>>>   نعدادی از ایرانی ها به فکر اینکه الکول بدن را درمقابل کرونا محافظت میکند با نوشیدن الکول های زهر الود جان شانرا از دست دادند

>>>   💢وزیر کشور استرالیا بعد از دیدار با دختر ترامپ کرونا گرفت!
🔸 وزیر کشور استرالیا که هفته پیش با دختر رئیس جمهور آمریکا و وزیر دادگستری این کشور دیدار داشته، مبتلا به کرونا است./فارس
✍ جدیدا هر کس با ترامپ و خانواده منحوسش دیدار داره سریعا کرونا میگیرد! یا خودشون هم کرونایی شدن و بعدا صداش در میاد و یا واکسن زدن و دیگران رو بیمار میکنن ...
تست كروناى ژائر بولسونارو رييس جمهور برزيل مثبت اعلام شد
🔹او بلندپايه ترين مقام جهان تاكنون است كه به بيمارى كرونا مبتلا شده است.
🔹بولسونارو شش روز پيش در آمريكا بود و در كنار ترامپ شام خورد.
💢 ترامپ رسما در امريكا اعلام وضعيت اضطراري ملي كرد
🔸 او كه روزهاي اول كرونا را ناديده و تمسخر ميكرد در پي شيوع گستره كرونا در امريكا مجبور شد وضعيت اضطراري اعلام كند.

>>>   در این مورد خوش بحالتان شد ایکاش در افغانستان(خراسان شرقی) امنیت بود تا شاید ما ایرانیها چند ماه می‌توانستیم از شر ویروس کرونا فرار کنیم و میهمان شما شویم.

>>>   شاکر نعمت های خدا باشید با این وضع ما ایرانیها امسال عید خوشی نداریم با این حال خدا را شاکر هستیم و از درگاه خداوند با عظمت میخواهیم بیماران ما را شفا دهد و دشمنان ملعون که این ویروس را به جان مردم انداختند هلاک شوند این یک جنگ بیولوژیکی نابرابر است.

>>>   دستورات وقایوی را انجام دهید و از تجمعات غیر ضروری بپرهیزید و اگر برتری بیولوژیکی هم وجود داشت فبها

>>>   توکل به خدا و داشتن ایمان قوی و محکم در همه حال مخصوصا در برابر مصائب و مشکلات خیلی خوب است اما وقتی می تواند انسان را برای مبارزه با بیماری کرونا کمک کرده فرد را از خطر بیماری مصئون نگهدارد که خود فرد هم تمام اصول بهداشتی فردی را رعایت کند!!!

۱- دست ها را مرتب با آب و صابون بشوییم.
۲- از دست دادن و بغل کشی خود داری کنیم
۳- در هنگام سرفه و عطسه "حتما حتما" جلوی دهان و بینی خود را با دستمال یا آستین لباس خود بپوشانیم.
۴- حتی اگر بیمار نیستید میزان ویتامین سی بدن را با خوردن سبزی جات و مرکبات مثل پالک، مالته و کینو بالا ببریم.
۵- مایعات گرم مانند سوپ و چای بنوشید (اگر بتوانیم چای را با لیمو و مقداری عسل یا بوره بنوشیم بهتر است)
۶- در صورت امکان از رفت و آمد در مکانهای شلوغ و پر رفت آمد خود داری کنیم.
۷- در صورت مجبوریت تردد در مکانهای شلوغ و عمومی پس از برگشت به خانه تمام لباس ها را با مواد شوینده تمییز شسته و در مقابل نور آفتاب خشک کنیم.
۸- حتی اگر سرماخوردگی ساده داریم با رعایت نکات فوق از پیشرفته تر شدن آن جلوگیری کنیم.
۹- مراقب افراد آسیب پذیر مانند بیماران قلبی، عروقی ، ریوی، عفونت های کلیوی، دیابت یا شکر و افراد مسن بیشتر باشیم و حد الامکان تا عادی شدن اوضاع حتی برای تجمعات قومی و گروهی اشتراک نکنند.

کرونا بیماری ویروسی خطرناکی است که به شدت تکثیر می شود فرد مبتلا می تواند تا شعاع ۲ تا ۳ متری ویروس را به دیگران منتقل کند. بنابراین این بیماری را جدی بگیریم و فقط به توصیه های پزشکی و صحت عانه توجه کنیم.

عذرا جعفری

>>>   شنیدید گفتند که نسوار هم نابود کننده کرونا است؟

>>>   بشریت امروزی پیرو تمدن لجام گسیخته وطغیان گر شده همه معنویات وتاثیرات روحانی واخلاقی را فراموش نموده بود از سالهای متمادی تا امروز همنوع خود وانسانهای مظلوم وبی دفاع راقتل عام نموده بخاطر حفظ منافع مادی وفروش سلاح های تقلیدی وغیر تقلیدی تا توانستندانسان بیچاره را کشتند وانواع سلاح های ممنوعه وغیر مجاز را بالای این بنی نوع خود استعمال نمودندوتجربه کردند چنان می اندیشیدند که هیچ قدرت قهریه ویا نیروی رادعه ومانعه جلوشان نمیتواند بی استد خودرا ابر قدرت قلمداد نموده وبه جایگاهی خدای قرار دادند درین دنیای مادی چنان توسن خودرا بی مهار تاختند توگوی اسمان وزمین در حیطه ای قدرت شان است ودرین محیط هرچه بخواهند انجام میدهند ودیگران هم چنان مقهور ومغلوب زور ونیروی مادی انها شده بودند توگوی دیگران همه گوسفندان وکبش قربانی ایشان اند وانها همه روزه هزار ها تن ازین هارا به بهانه های مختلف نیست ونابود میکردند و... تا خالق حقیقی وپروردگار عالمیان یکی از لشکریان رادعه ومانعه ای خودرا به نمایش گذاشت وبخاطر تنبیه وانتباه این زور گوها وسرکش های طاغی گسیل نمود تا بفهماند که هنوز شما بسیار عاجز تر ازانید که دعوی خدای وفرعونیت نماید وعجز وبیچارگی تان بحدی است که در مقابل یک مخلوق ذره بینی ومایکروسکوبی مانمیتوانید تاب اورید اگر وقتی رسد که ما واقعا به دفاع ازمخلوقات مظلوم وبی دفاع خود برایم وقدرت حقیقی خویش رابه نمایش گذاریم دیگر زنده جانی وهیچ جنبنده ای در روی کره ای خاکی باقی نخواهد ماند واین همه سلاح های اتمی وبیولوژیکی وشیمیای ولیزری شان همه بی تاثیر وخنثی خواهد شد چنانچه امروزه خود از پرواز طیاره های رنگارنگ وغول پیکر خود جلوگیری بعمل اورده از اجتماعات وعیش ونوش همیشگی خودرا محروم مینمایند وتخنیک وتمدن فریبنده ای شان بی اثر گردیده است <واذا اردنا ان نهلک قریة امرنا مترفیها ففسقوا فیها فحق علیه القول فدمرناهاتدمیرا>وچون اراده ای هلاکت یک نسل را نمایم به بزرگان شان قدرت میدهیم تا در زمین فساد را تعمیم بخشند وانگاه دلیل ما برانها راست میگردد وبه هلاک شان اعتراضی باقی نمی ماند
اژدها های چون روس وامریکا وانگلیس بجای خود این چوچه بقه های بیخرد خود ما نیز جست ها وخیزک های بیمورد زده حقوق حقهای انسانهای افغان راپایمال نمودند تا بلا های زمینی اسمانی اینها همه راچنان پیچاند که مخلص وماوای برایشان نمانده مگر این که توبه نمایند وبه معنویت روبیاورند ومثل تبنگچی معترف شود که <وفوق کل ذی علم علیم>
تبنگچی

>>>   بر اساس طب اسلامی ایرانی و توصیه های دانشمندان طب ابوعلی سینا مواد غذایی طبیعی و نوشیدنی های داغ و گرم که برای نابودی کروناویروس مفید است و خاصیت ضد میکروب دارد=

عسل زنجبیل زیتون سیر آویشن
زعفران نعنا به سیب
دارچین زیره خرما موز هویج

نفس عمیق بکشید و از حجم کامل ریه های خود استفاده کنید.
از ترس و دلهره و اضطراب بپرهیزید مزاج شما را سرد میکند و سیستم ایمنی را ضعیف میکند
نماز دعا و توکل به خدا روزه و توسل به اولیای الهی و گریه از خوف خدا و تضرع علاوه بر این که خواص روحانی دارد مزاج شما را گرم می‌کند. برخلاف گریه بر مصیبت های دنیایی که مزاج را سرد میکند و انتشار ویروس و فیریز در ریه ها را موجب میشود.

تا جایی که امکان دارد از هرگونه سفر و تردد بیجا خودداری کنید.

هنگام عطسه و سرفه جلوی دهان خود را بگیرید و ماسک بهداشتی استفاده کنید.

در نانوایی ها مسایل بهداشتی را رعایت کنید.

طبق آخرین اطلاعات با توجه به رفتار ترامپ و جانسون معلوم میشود این یک جنگ بیولوژیک برای کشتار دشمنان آمریکا و مسلمانان بوده است.

تماس با سطوح آلوده کارتهای الکترونیک صفحه موبایل و کامپیوتر کنترول تلویزیون را کاهش دهید و بعد از آن دست خود را با شوینده ها کاملا پاک کنید.

مردم عزیز این ویروس حداقل ۱۴ روز بعد اثرش مشخص میشود و شوخی نیست موارد بهداشتی را کاملا رعایت کنید.

الکل اختراع زکریای رازی میتواند در مدت ده دقیقه ۹۸ درصد ویروس ها را از سطوح آلوده پاک نماید.

>>>   🌾همزمان با انتشار گزارش‌های ضد و نقیض درباره منشاء آمریکایی ویروس کرونا، روزنامه انگلیسی گاردین افشا ساخت ، کرونا یک ویروس آمریکایی است که در آزمایشگاه های بیولوژیک برای کشتار دشمنان آمریکا ساخته شده است.🌎

>>>   هیچ وقت مغرور نشویم

>>>   چه کسی ویروس کرونا را ساخته است؟ ایالات متحده ، اسرائیل یا چین چیست؟
ممکن است که واشنگتن ویروس را در تلاش برای پایین آوردن رشد اقتصادی و نظامی پکن در چند شکاف ایجاد کرده و آن را منتشر کند.
نويسنده: فیلیپ جیرالدی
تحقیقات جهانی ، 05 مارس 2020
بنیاد فرهنگ استراتژیک
منطقه: آسیا ، خاورمیانه و شمال آفریقا ، ایالات متحده
موضوع: علم و پزشکی

رایج ترین گزارش رسانه های اصلی در مورد ایجاد Coronavirus نشان می دهد که این ماده از یک میکروارگانیسم ناشی از حیوانات یافت شده در یک خفاش وحشی است که توسط ساکنان قومی چینی ووهان مصرف شده است. اما به نظر می رسد شواهدی وجود دارد که اعتراض می کند که در آن استانهای مجاور در چین ، که در آن خفاش های وحشی بیشمار است ، شیوع عمده این بیماری را تجربه نکرده اند. از آنجا که از این و عوامل دیگر ، گمانه زنی های قابل توجهی نیز وجود دارد مبنی بر اینکه Coronavirus به طور طبیعی از طریق جهش رخ نمی دهد بلکه در یک آزمایشگاه تولید می شود ، احتمالاً به عنوان یک عامل جنگ بیولوژیکی.

گزارش های متعددی حاکی از آن است که مؤلفه هایی از ویروس که مربوط به HIV هستند وجود ندارد که به طور طبیعی نمی توانند رخ دهند. اگر این صحیح باشد که ویروس ایجاد شده یا حتی برای اسلحه سازی تولید شده باشد ، بیشتر نشان می دهد که فرار آن از انستیتو ویروس شناسی ووهان و از بین حیوانات و جمعیت انسان می تواند اتفاقی باشد. تکنسین هایی که در چنین محیط هایی کار می کنند ، می دانند که "نشت" از آزمایشگاه ها بطور مکرر اتفاق می افتد.

البته و به ناچار تئوری دیگری وجود دارد. برخی گمانه زنی ها وجود دارد مبنی بر اینکه دولت ترامپ دائماً مسئله افزایش رقابت جهانی چین را به عنوان یک تهدید مستقیم برای امنیت ملی و تسلط اقتصادی آمریکا مطرح می کند ، ممکن است این احتمال وجود داشته باشد که واشنگتن این ویروس را در تلاش برای ایجاد و رونق بخشیده است. رشد اقتصادی و نظامی پکن ممکن است از چند سطح پایین بیاید. مطمئناً باور داشتن اینكه حتی كاخ سفید ترامپ كاری را بسیار بی پروا انجام می دهد ، مطمئناً سخت است ، اما پیشینه هایی برای آن نوع رفتارها وجود دارد. در سالهای 2005-9 دولتهای آمریكا و اسرائیل مخفیانه ویروس رایانه ای به نام استاکس نت تولید کردند که هدف از این کار آسیب رساندن به سیستم های کنترل و عملیاتی رایانه های ایرانی در برنامه تحقیق هسته ای آن کشور بود. مسلماً Stuxnet قصد داشت به رایانه ها صدمه بزند ، به انسان آلوده یا كشته نشود ، اما نگرانی ها مبنی بر انتشار و انتقال آلودگی رایانه ها به خارج از ایران به اثبات رسیده است ، زیرا در هزاران رایانه شخصی در خارج از ایران ، در كشورهایی كه به اندازه چین پرواز می كنند ، صحیح بود. ، آلمان ، قزاقستان و اندونزی.

به ناچار داستانی اسرائیلی وجود دارد که فقط می تواند برخی از وقایع در چین را روشن کند. دانشمندان موسسه تحقیقاتی گالیل اسرائیل اکنون ادعا می کنند که طی چند هفته واکسنی علیه coronavirus انجام می دهند که ظرف 90 روز آماده توزیع و استفاده خواهد بود. این مؤسسه ادعا می کند که در چهار سال تحقیق در مورد تاج ویروس مرغی تأمین شده توسط وزارتخانه های علوم و فناوری و کشاورزی اسرائیل مشغول به کار بوده است. آنها ادعا می کنند که این ویروس شبیه به نسخه ای است که انسان را آلوده کرده است و این امر منجر به پیشرفت در توسعه از طریق دستکاری ژنتیکی شده است ، اما برخی از دانشمندان شک دارند که می توان یک واکسن جدید را به این سرعت تولید کرد تا از ابتلا به ویروس ای که اخیراً وجود داشته باشد ، جلوگیری شود. آنها همچنین هشدار داده اند كه حتی اگر واكسنی ایجاد شود ، معمولاً برای عوارض جانبی آزمایش می شود ، فرایندی كه به طور معمول یك سال طول می كشد و شامل استفاده از آن بر روی انسانهای آلوده است.
چین - بيجینگ چین غربی - در مقابل کالاهای ارگانیک غربی؟

اگر حتی این احتمال وجود داشته باشد كه ایالات متحده در ایجاد مجاری ویروس در آنچه كه از مرکز تحقیقات تسلیحات بیولوژیکی خود در فت دیتریک مری لند وجود دارد ، دست داشته باشد ، بسیار محتمل است كه اسرائیل در این پروژه شركا بوده باشد. کمک به توسعه ویروس همچنین توضیح می دهد که چگونه دانشمندان اسرائیلی توانسته اند موفقیت در ایجاد واکسن را خیلی سریع موفقیت کسب کنند ، احتمالاً به این دلیل که ویروس و درمانی برای آن همزمان ساخته شده است.

در هر صورت ، نتایج سیاسی مشخصی در مورد ظاهر کوروی ویروس وجود دارد ، و نه تنها در چین. در ایالات متحده ، رئیس جمهور دونالد ترامپ در حال حاضر به دلیل دروغگویی در مورد ویروس مقصر شناخته می شود و سناریوهای مختلفی در نشریات اصلی وجود دارد که گویای تأثیر احتمالی در انتخابات در سال 2020 است. اگر اقتصاد به همراه بازار سهام غرق شود ، بازتاب بدی خواهد داشت. ترامپ آیا واقعاً مقصر است یا خیر. اگر مهار و درمان این بیماری در ایالات متحده به خوبی پیش نرود ، می تواند عواقب قابل توجهی نیز به همراه داشته باشد ، به ویژه که دموکرات ها در حال ارتقاء مراقبت های بهداشتی بوده اند. با این وجود یکی از صاحبنظران معتقد است که بیماری و اقتصاد در حال غرق شدن تا زمانی که نوبت قبل از انتخابات باشد ، اهمیتی نخواهد داشت ، اما در 8 ماه آینده اتفاقات زیادی می تواند رخ دهد.

و سپس مسئله امنیت ملی / سیاست خارجی که از بیت المقدس و واشنگتن دیده می شود وجود دارد. دشوار است توضیح دهد كه چرا كرونا ویروس به ویژه یك كشور به ویژه دیگر چین به شدت ضربه خورده است. آن کشور ایران ، دشمن غالباً استناد شده هر دو ایالات متحده است. و اسرائیل تعداد پرونده های کورو ویروس ایران همچنان رو به افزایش است که شنبه گذشته آزمایش های مثبت بیشتری در بین مقامات دولتی تایید شد. 205 مورد کورو ویروسی جدید وجود داشته است ، که منجر به ادعای دولت در مجموع به 593 نفر با 43 مرگ و میر شد ، اگرچه گزارش های غیررسمی بیمارستان حاکی از آن است که در حقیقت مرگ و میرها بیش از 100 نفر بوده اند. این بیشترین تعداد مرگ و میر ناشی از ویروس در خارج از چین است.

کمتر از پنج نماینده مجلس پارلمان نیز در میان تعداد فزاینده ای از مقاماتی که به این بیماری مبتلا شده اند ، آزمایش مثبت کرده اند. معاون رئیس جمهور ایران معصومه ابتکار و معاون وزیر بهداشت ایرج حریرچی نیز قبلاً با این ویروس تأیید شده بودند.

مظنونان معمول در ایالات متحده از یادگیری درگذشت ایرانی خوشحال هستند. مارك دوبوویتز ، مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموكراسی ها مستقر در واشنگتن مستقر اما اسرائیل با متصل شدن به بنیاد دفاع از دموكراسی ها (FDD) در توییتر سه شنبه به خود مباهات كرد كه "كروناویروس آنچه را كه تحریم های اقتصادی آمریكا نتوانسته است انجام داده است: صادرات غیر نفتی را خاموش كرد." سخنگوی دولت ایران در پاسخ گفت: "این شرم آور و غیر انسانی است برای تشویق ویروس کشنده برای گسترش - و لذت بردن از دیدن مردم برای آن رنج می برند ..." دوبوویتس با یک طعمه اضافی دنبال کرد که تهران "گسترش تروریسم" در خاورمیانه و "در حال حاضر آن را گسترش می دهد تاج ویروس."

بنابراین ، شما انتخاب خود را دارید. Coronavirus به طور طبیعی رخ داده است ، یا از یک آزمایشگاه در خود چین یا حتی از اسرائیل یا ایالات متحده بیرون آمده است. اگر کسی به اسرائیل و / یا ایالات متحده مشکوک باشد ، هدف از این کار ایجاد سلاح بیولوژیکی بود که به دو ملتی که به عنوان دشمن معرفی شده اند آسیب برساند. اما coronavirus را نمی توان به راحتی مهار کرد و مشخص است که هزاران نفر از مردم می میرند. متأسفانه ، مانند Stuxnet ، وقتی جنی از بطری خارج نشده است ، مجبور کردن به بازگشت مجدد آن به سخت است. بنیاد فرهنگ ، 2020


نویسنده: فیلیپ جرالدی ( Philip M. Giraldi)
فیلیپ م. Giraldi یک کارشناس سابق ضد تروریسم در CIA و افسر اطلاعاتی نظامی است که نوزده سال در خارج از کشور در ترکیه ، ایتالیا ، آلمان و اسپانیا خدمت کرده است. وی رئیس CIA در المپیک بارسلونا در 1992 و اولین آمریکایی بود که در دسامبر 2001 وارد افغانستان شد. فیلیپ جرالدی مدیر اجرایی شورای منافع ملی است ، یک گروه طرفداری در واشنگتن است که به دنبال تشویق و تبلیغ ایالات متحده سیاست خارجی در خاورمیانه که مطابق با ارزش ها و منافع آمریکایی است. او یک همکاری مکرر در تحقیقات جهانی است.
منبع اصلی این مقاله بنیاد فرهنگ استراتژیک است
کپی رایت © فیلیپ جیرالدی ، بنیاد فرهنگ استراتژیک ، 2020
منبع: https://www.globalresearch.ca/who-made-coronavirus-u-s-israel-

>>>   Bawar Bamik
تا کرونا در هیأت یک هیولای فزیکی نیاید، ما آن را جدی نمی‌گیریم و با دریغ با همدیگر دست می‌دهیم و یک‌دیگر را در آغوش می‌گیریم. ما مردم توکلی استیم و سر هیچ چیز ری نمی‌زنیم.
هنوز هم ملاها و مردم عام ما فکر می‌کنند کرونا را دست غیب برای کشتن کفار آفریده و همه از مرگ به اصطلاح کافران استقبال می‌کنند، آن‌گونه که شماری از سنیان از مرگ شیعیان قم و ایران خوش‌حال اند. ما و ملاهای ما واقعن موجودات جالبی استیم.
کرونا در کشور ما باید به شکل یک موجود فزیکی وحشت‌ناک بیاید نه در هیأت ویروس تا بپذیریم که کرونا است.

>>>   نور احمد برزین خطیبی ·
گپی با هرات نشینان
کرونا این مریضی فوق طبقاتی واردکشور گردیده وچند تایی را هم مصاب نموده،باتوجه به شرایط بد اقتصادی واجتماعی خطرفراگیر شدن ان به تناسب کشورهای دیگر زیاد است.تیکه داران قدرت هیچگاهی نتوانستند مشکلات مردم رااولویت بندی کرده وراه بیرون رفت ارایه کنند اینگروه همیشه به دوام اقتدار اندیشیده ولو بهای این فکر قربان شدن جانهای مردم یاشد.
مدعیان قدرت بجای اینکه اقدامات ضروری در مرزها،جابجایی مهاجرین وقراردادن امکانات بیشتر دردسترس صحت عامه هرات انجام میدادند بیشرمانه ادعا میکنند که فرهنگ هراتیها کرونارامهارمیکند.من نمیدانم چی رابطه وپیوندی میان کرونا وفرهنگ هرات موجوداست.مگر هرات ازنگاه اقتصادی،اجتماعی وبهداشتی ازایران،چین وایتالیادرسطح بالاتری قراردارد که چنین نیست.فکر میکنم این یک تر فند وفرا فگنی است که وزیر از مسولیت خود کاسته وبار سنگین را بدوش مردم میاندازد واین یعنی احمق پنداشتن مردم با فرهنگ.غافل ازاینکه کرونا فرهنگ،دین،قوم،رنگ وزبان نمیشناسد
گرچه تاکنون اقدامات لازم وضروری که پاسخگوی مبارزه بااین پدیده باشد از مرکز وحکومت محلی ندیدیم اما عملکردریاست صحت عامه،شفاخانه حوزوی هرات وبویژه بخش انتانی وازخودگدری بخش اطفال شیدایی قابل قدر وتمجید است.هم اهنگی،ازخودگذری وتلاش شباروزی این جانبازان سپید پوش نوید دهنده پیروزی براین هیولاست. ازهمه شهروندان خواهشمندم به توصیه های این فرزندان خود گوش فراداده وعمل نمایند.ازمراجعین محترم تقاضامندم تا مشکلات این فرزندان پیشمرگ خودرادر نظر گرفته ازمزاحمتها وخواستهای کلان خودداری ورزند وهرشهروند درشرایط کنونی باید نقش یک کارمند صحی رابازی کند.
جانبازان سپید جامه خسته نباشید وخداقوت

>>>   Haji Said Ahmad Wafa
همین حالا ازقریه امدم۰
روسای محترم جمهور ،وزیر صاحب صحت و رهبری محترم ولایت هرات!
بخاطر خدا ،وجدان و انسانیت هرات دریابید۰
همه ای شما درجریان هستید که روزانه تا ده هزار نفر ازمرزاسلام قلعه واردهرات میشوند این مردم با یک معاینه سطحی آنهم در بهترین حالت وارد شهر هرات میشوند وازانجابه قریجات خانه های خود میروند در قریجات هیچگونه آمادگی، تدابیر واگاهی نسبت به این ویروس بمردم داده نشده است و تازه واردشدگان بسیار عادی دربین خانواده ها و همسایگان خود بکار وزندگی شروع میکنند امروز دریک جنازه درقریه رفتم همه ای شرکت کننده گان متوجه ماسک من واینکه چرا با هیچکس دست ندادم بودند۰ وزارت صحت و رهبری هرات لطفن کارهای اتی را انجام دهید،
۱---- در مرز حداقل هزار خیمه برپا کنید اب،برق و غذای لازم را برای تازه وارد شدگان آماده سازید و آنهارا یک هفته درانجا قرنطینه نمائید تا فرصت مناسب برای معاینات دقیق تر آنها فراهم گردد۰
۲---- درین یک هفته برایشان صنوف درسی دایر کرده و از خطرات این ویروس ،طریقه سرایت آن و وظایف و مسئولیت های این مهمانان عزیز را برایشان بفهمانند۰
۳----- تعدادیکه که معاینات شان تکمیل و علایم مریضی درآنها دیده نشد آنها از زیر قرآن کریم عبور داده برایشان بگوئبد که ما شمارا به قران کریم قسم دادیم که حینکه به خانه های خود میروید درسهایکه بشما داده شده را جدن رعایت کنید بخصوص:
به اجتماعات مردم شرکت نکنید، به مساجد داخل نشوید با اعضای خانواده و همسایه ها ودوستان خود هیچگونه تماس لمسی ، تنفسی وتغذیوی نداشته باشید،هیچکس بدیدن شمانیاید و شما بدیدن کسی نروید و حتی الامکان درباغها و باغچه ها جدا از مردم حداقل برای یکماه زندگی نمائید ۰
خطر نهایت جدی است ،،مسافرت آنه در سرویس ها صد فیصد خطر دارد توجه کنید مرگ دسته جمعی از عدم توجه شما به خانه ها وقریجات مردم آمدنی است۰
دوستان لطفن شریک بسازید ۰ جنابان محترم وزیر صحت والی صاحب هرات را بهر طریق ممکن درجریان قراردهید۰
خواهش است دربین شهر حداقل
توسط موتورهای های سیار هگ
روزمره بمردم آگاهی
های لازم را
برسانید۰

>>>   Wahid Payman
عجب داستانی شده این داستان کسانی که تست کرونای‌شان در افغانستان مثبت می‌شود. امروز صبح اعلام شد که یک مورد تست کرونا در شهر مزار شریف مرکز ولایت بلخ، مثبت اعلام شده است. وقتی خبرش به خود بیمار می‌رسد، بیمار بلافاصله فرار می‌کند و به سمت قرارگاه‌های طالبان می‌رود تا خودش را به آن‌ها بسپارد. طالبان هم از موضوع آگاه می‌شوند و تدابیر می‌گیرند که به این فرد اجازه ورود ندهند و او را دوباره به شفاخانه مرکزی بلخ برگردانند.
خلاصه پولیس بلخ دست به کار می‌شود و این مرد را پیش از رسیدن به قرارگاه‌های طالبان دستگیر و به شفاخانه بلخ انتقال می‌دهد. این نشان می‌دهد که «قرنطین» به مردم درست تعریف نشده است. به نظرم به همان پیمانه که نیاز است در مورد خطرات کرونا توضیح بدهیم، باید در مورد «خوب بودن» قرنطین نیز وضاحت بدهیم.

>>>   Maryam Khamosh
از کرونا نترسید فقط بهداشت را مراعت کنید. آنقدر هم وحشتناک نیست که با شنیدنش روح از جسم در حال جدا شدن قرار بگیرد.
من ماه هاست با بدتر از کرونا ویروس دست و پنجه نرم می کنم. بدتر از کرونا شکننده تر است، ناامیدکننده تر است اما نتوانسته یک تار مویم را هم کم کند. حالانکه آدم های مشابه به تکلیف من، تار موی در سر و صورت شان باقی نمانده پس هرچیز مبارزه می خواهد.
مبارزه کنید، قوی باشید، روحیه بدهید و باور داشته باشید پیروزی صحت از ان شماست.😊
میدانم کرونا ممکن زودتر از شمایان سراغ من بیاید، چون وجود من بیشتر از شما در معرض خطر قرار دارد. اما هرگز نمی ترسم چون به خود و خدایم باور دارم که هرگز تسلیم نمی شوم و او محافظت می کند. در این صورت تا جان دارم مبارزه می کنم. پس شمایان نیز چنین روحیه داشته باشید.
خداوندج شما عزیزانم را در حفظ و امان خود داشته باشد. 🙏

>>>   سونم ارباب زاده
هشدار!
وقتی از غذاهای بازاری استفاده میکند از ظرف ها وقاشق های یکبار مصرف استفاده کنید.
وقتی نان،میوه ویا هرخوردنی که بدون پختن استفاده میشود خریداری میکنید نگذارید فروشنده بخاطر باز شدن پلاستیک پف کند چون اگر فروشنده مبتلا به هر مریضی باشد از طریق پلاستیک ویروس ویا هرنوع مریضی ساری دیگر بشما وفاميل تان انتقال میکند.
ماسک های یکبار مصرف را بعد از استفاده دو یا سه ساعته تعویض کنید.
آب،ومیوه های حاوی ویتامینc بیشتر استفاده کنید.
رعایت موارد بهداشتی الزامیست.
ما کرونا را شکست میدهیم.

>>>   SaidAref Qataly
والی هرات امروز درصحبت هایش؛هشدارهای سخت,تند و تیزی را بر مقام های حکومتی در مرکز به دلیل بی توجه ها نسبت به بیماری کرونا درین ولایت وارد کرد!
او حتی خطاب به آنان گفت که: از جدال ها بر سر چوکی و قدرت بکاهید و به فکر کرونا باشید.
آفرین بر والی!

>>>   5 - تاریخ پنجهزار ساله !!!
6 - غیرت که خداوند بجای عقل هم سهم غیرت را داده است
اینها همه باعث شدند تا کرونا از مردم افغانستان بگریزد

>>>   تا جاییکه می بینم مردم اروپا بخصوص المان هیچ تمایلی به نوشیدن الکل ندارند، علاوة الکل درین جا بسیار قیمت است یک بوتل شراب از ۱۵ تا ... یورو قیمت دارد، مردم به عوض قیمت ان می توانند که ده ها کیلو میوه بخرند.. اطلاعات غلط ندهید

>>>   💢 وزارت دفاع روسیه: کرونا کار آمریکاست.
روسیه از ساخت آزمایشگاه‌های بیولوژیک آمریکا در گرجستان پرده برداشت
وزیر دفاع روسیه در کنفرانس خبری با حضور نمایندگان نظامی سایر کشورها و خبرنگاران بطور رسمی اعلان کرد :
پنتاگون و دولت آمریکا پشت انتشار ویروس کرونا در چین و ایران بوده .
وزیر دفاع روسیه افزوده : محل کارگاه ساخت ویروس کرونا در کشور گرجستان قرار دارد و بعد از ساخت ویروس توسط دانشمندان بیولوژیست پنتاگون توسط پهباد های فوق سری و پنهان کار در مناطقی دلخواه آمریکا پخش شده است.
Omid

>>>   Sarwar Hussaini
تعدادی از چینی ها امریکا را از روی خشم وارد کننده ویروس خواندند چون ترمپ این ویروس را ویروس ووهان نام گذاشت.
اینکه چینی ها گفته باشند این ویروس از بیرون چین آمده فرق می کند با اینکه بگویند این ویروس ساخت ارتش امریکا است.
در میان مردم همیشه و حتی در باره قطعی ترین پدیده ها نظریات شکاکانه و توطئه پندارانه وجود داشته است. هستند کسانی که باسواد هستند، در غرب زندگی می کنند و کروی بودن زمین را باور نمی کنند. هزاران و شاید میلیونها نفر فکر می کنند رفتن انسان به کره ماه دروغ است. ویروس کرونا هم از تئوری های توطئه در امان نخواهد بود.
برخورد جانبدارانه بی بی سی با وضعیت ایران خیلی واضح است اما به نظر من خود کارمندان بخش های مختلف و زبانهای مختلف تاثیر زیادی روی جهتگیری رسانه دارند. مثلا شما عین اخبار را در صفحه دری بی بی سی اگر ببینید با صفحه فارسی خیلی تفاوت دارد.
یک دلیل جهتگیری علیه ایران هم این است که کارمندان بخش فارسی ایرانیان ناراضی هستند که از ایران مهاجرت کرده و خاطره خوشی از نظام آن ندارند. در صفحه انگلیسی بی بی سی چنین جو ایران ستیز حاکم نیست.
این را هم باید در نظر داشت که دولت جمهوری اسلامی در قضیه کرونا و خیلی قضایای دیگر به شدت پنهانکاری می کنند و دروغ می گویند. تا زمانی که در قم چند نفر نمردند حتی یک مورد ابتلا به این ویروس را هم تایید نکرده بودند. پنهانکاری آنها در حادثه سقوط هواپیما را هم که یادتان هستند. غربی ها دیشتر از ایرانیها اعلام کردند هواپیما با موشک زده شده.

>>>   Abdula Watandar
استفاده ای سیاسی از کرونا
امروز گزارش بی بی سی فارسی در مورد کرونا را می دیدم. در مورد ایران، گزارش طوری تهیه شده بود که گویا کرونا دارد مردم ایران را قتل عام می کند اما دولت اصلا نه کاری می تواند و نه کاری می کند. در گزارش مربوط به اروپا اما یکسره خوشبینی موج می زد، مثلا در ایتالیا کسی را نشان داد که داشت جلوی پنجره گیتار می تواخت. این حالی است که اقتصاد ایتالیا دارد به زانو در می آید، روزانه صدها ایتالیایی می میرند، و سیستم صحی آن کشور دارد زیر فشار فرو می ریزد. فعلا اروپا به مرکز اصلی گسترش کرونا در جهان تبدیل شده است، و شهرندان اروپا از جمله شهروندان بریتانیا از ناکارآمدی دولت ها شان و از کندی اقدامات به شدت ناراحتند.

بدی ها و زشتی های جمهوری اسلامی را همه می دانیم، اما سلاح ساختن کرونا، و دل بستن به مرگ و بدبختی مردم برای سقوط جمهوری اسلامی، کاری زشت است و بیهوده. مطبوعات فارسی زبان غربی و ضد جمهوری اسلامی در دروغ پراکنی و استفاده سیاسی حتی از کرونا و مرگ و بدبختی مردم، دست جمهوری اسلامی را از پشت بسته اند. کمتر رسانه فارسی زبان به جنایت تحریم اقتصادی تمام عیار امریکا و ضربه و زیان آن به مردم عادی ایران و حتی همسایه های ایران اشاره می کند، مخصوصا در شرایط ترسناک فعلی.

امریکایی ها قبلا و در زمانی که باید برای مبارزه با کرونا آماده می شدند، مشغول استفاده تبلیغاتی از آن بر علیه چین بودند، و حتی با استفاده از کرونا به نژادپرستی ضد چینی دامن می زدند. گسترش کرونا در چین را دلیل بر بی کفایتی دولت چین، و بدی و زشتی غذا و فرهنگ چین می دانستند. حالا که کرونا دارد به سرعت در امریکا گسترش می یابد، چینی ها به امریکایی ها می گویند که اطلاعات در مورد کرونا را علنی کنید تا ما و جهان بدانیم که شما دارید چه کار می کنید، اما ظاهرا امریکایی ها، حتی قادر به تست کافی آدم های مشکوک نیستند. انفلوانزای اسپانیایی که بیشتر از 50 میلیون انسان را کشت، کسی را، غربی و یا شرقی را وانداشت که غذا و یا فرهنگ اسپانیایی را تحقیر کند و ...

کرونا و بحرانی که با خود آورده است، پرده از دروغ ها بر می دارد، و ضعف ها و ناتوانی های سیستم ها و حتی ملت ها را عریان می کند. آنچه اما جالب تر است، و میلیون ها انسان می خواهند بدانند این است که کرونا از کجا آمد. گروهی از دانشمندان چینی با تحقیق ژنیتیک روی 93 نمونه این ویروس از 12 کشور مختلف به این نتیجه رسیده اند که این ویروس از بیرون به چین آورده شده است. برخی از مقامات چینی، روس ها، ایرانی ها و حتی تعدادی از غربی ها مدعی هستند که ارتش امریکا در عقب معرفی کرونا به چنین قرار داشته است، و کرونا اساسا یک سلاح بیولوژیک امریکایی است که از کنترول خارج شده است. حقیقت را اما فعلا هیچ کس با قاطعیت نمی داند.

>>>   مقصود حیدریان
لطفاً دست از روبوسی، دست دادن و این کارها بردارید. اینکه مرگ از جانب خداست کسی شک ندارد، اما اگر به خدا و پیغمبر هم ایمان‌تان واقعی‌ست، پیامبر گرامی اسلام گفته در محلی که مرض ساری شیوع یافت سفر نکنید، همچنان گفته اگر در چنان جایی هستید از آن جا بیرون نشوید. یعنی دین اسلام فرموده که عامل انتقال مرض و بدبختی نباشید. امروز شنیدم که ملای یک مسجد به مردم گفته ما مسلمان هستیم، پنج وقت وضو می‌کنیم، کرونا نمی‌تواند در بدن ما نفوذ کند. همین طور دیروز با بعضی بچه ها مواجه شدم وقتی گفتم روبوسی نکنیم، یکی از آن‌ها بدون تامل گفت مرگ از جانب خداست، وقتی برسد این حرف ها بهانه است. طی این چند روز ازین حرف ها زیاد شنیده‌ام. اما کمتر کسی را می‌توان یافت که مسئولیت فردی و اجتماعی خود را درک کند و بفهمد که رفتارهای غیر مسئولانه‌اش سبب فاجعه‌ی بزرگی در خانه، محل و مملکتش می‌شود.
جان برادر! به روزی فکر کن که شفاخانه‌ها امکانی برای پذیرش اعضای خانواده‌ات نداشته‌باشند، در محیط زندگی‌ات هم همه درگیر این مصیبت باشند و در بازار هم لقمه نانی دستگیرت نشود. شوخی با کرونا بازی با حیات خود و خانواده‌ات است.

>>>   سونم ارباب زاده
قابل توجه حکومت افغانستان!
برای کمپاین های انتخاباتی تان از کود 91 ملیونها افغانی مصرف میکنید.
برای جشن استقلال ملیون ها افغانی مصرف میکنید .
ملیارد ها افغانی عواید هرات را جمع آوری میکنید.
واینک که هرات در شرایط بحرانی است.نه دارویی ونه امکاناتی،وتا هنوز هیچ بودجه ای برای مبارزه با کرونا اختصاص داده نشده.
لطفاً تا وضعیت از کنترول خارج نشده کاری انجام دهید.
بزرگان هرات نیز صدایی بلند نمیکنند.
کجا شدند وکیلانی که با چرب زبانی وکذب گویی رای مردم را گرفتند.واینک برای نیازهای هراتیان صدایی بلند نمیکنند.

>>>   Shamsulhaq Fazl
کرونا نیز ملعبه دست فاشیستان قرار گرفت.
برای فاشیستان قبیله صحت نیز بر اساس معیار قومیت قابل تعریف است.
طوریکه دیده میشود عدم ارسال بودجه عاجل به هرات صرف بر اساس مولفه های قومی به تاخیر انداخته شده و این در حالی است که شفاخانه برای ولایات هم زبان شان قبل از اینکه حتی ویروس به آنجا برسد ایجاد، تجهیز و اکمال میگردد.
حتی والی ولایت مجبور میشود بعد از تقریبا بیست روز لب به شکایت وانمود و اذعان دارد که فعالیت های انجام شده با کمک های مردمی و قرضه صورت گرفته است و غیر از بودجه اختصاص شده متوازن ولایات دیگر بودجه بدسترس شان قرار نگرفته است. تا بتواند جلو دروغ های قابل بیان معین وزارت را از قبل بگیرد.
خداوند به منسوبین و مسئولین ریاست صحت عامه و شفاخانه حوزی و سایر دست اندر کاران جزای خیر عنایت فرماید که با نبود امکانات از هیچ سعی و کوششی دریغ ننموده اند.
و وای بر وکلای ملت که تازه بعد از بیست روز از خواب زمستانی شان بیدار شده اند. و صدای شان را مردم شنیدند.
خدا آن ملتی را سروری داد
که تقدیرش بدست خویش بنوشت
به آن ملت سروکاری ندارد
که دهقانش از برای دیگران کشت

>>>   فضل الله زرکوب
نشانه‌های آلودگی به ویروس کرونا و توصیه‌های یکی از پزشکان و متخصصان چینی در مورد آن.

1.ویروس اگر از راه دهان وارد بدن شود ابتدا گلو را آلوده می‌سازد و انسان احساس می‌کند که گلویش خشک است.
این حالت خشکی گلو تاسه یا چهار روز طول می‌کشد.
2. پس از سه تا چهار روز؛ ویروس وارد اخلاط یا مایعات بینی می شود و به داخل نای فرو می‌رود و کم‌کمک بر ریه ها حمله می‌کند و باعث ذات‌الریه می‌گردد. این روند 5 تا 6 روز را در بر می‌گیرد.
3. همراه با ذات الریه؛ تب بالایی بر بدن انسان مستولی و مشکل تنفسی ایجاد می‌شود. احتقان یا بندش و گرفتگی بینی؛ طبیعی نیست و احساس می‌کنید در حال غرق شدن در آب هستید که با داشتن چنین حالتی باید به دنبال مراقبتهای پزشکی فوری باشید.
4. متداولترین روش ابتلا به عفونت؛ لمس‌ اشیایی است که معمولن در سطح قرار دارند؛ بنابر این باید پس از دست‌زدن به سطوح مشکوک؛ دستان خود را با آب و سابون بشویید یا با مواد ضد عفونی‌کننده ضد عفونی کنید.
طول عمر این ویروس بر روی دست یا سطوح کاملن خشک؛ بیشتر از پنج تا ده دقیقه نیست؛ اما ممکن است در همین چند دقیقه اتفاقهایی بیفتد که وارد بدن شود؛ مثلن ممکن است چشمان خود را مالش دهید یا بینی و دهان خود را لمس کنید.
5-گذشته از شستن دستها به طور مکرر، می توانید از دهانشویه استفاده یا آبنمک غرغره کنید تا میکروبهایی را که هنوز در گلوی شما هستند و وارد ریه‌ها نشده‌اند از بین ببرید و توان اثرگذاری آنها را به حدا اقل برسانید.
6 .تا جایی که می‌توانید از خود و خانوادۀ خود مراقبت کنید و زیاد آب بنوشید.
7. خوب است این مطلب را بازپخش کنید تا بلکه ما نیز گامی را در پیشگیری از انتشار بیشتر این ویروس؛ بر داشته باشیم.

>>>   Shakor Akhlaqi
مبارزه با "کرونا" مسئولیت همگانی است!
شیوع ویروس کرونا خطرناک‌ترین تهدیدی است که مردم جهان، اینک با آن روبرو هستند.
با توجه به شرایط و واقعیت‌ها و ظرفیت‌های افغانستان، با وجود تلاش‌های که دولت و بخصوص وزارت صحت عامه برای مقابله با شیوع کرونا روی دست دارد، واقعیت آنست که مبارزه با کرونا "مسئولیت همگانی" است.
تردیدی نیست که کم و کاستی هایی در اقدام های مسئولین وجود دارد؛ ولی این مشکل از مردم رفع مسئولیت نمی کند. اگر مردم همکاری نکنند، دولت به تنهایی، حتا با داشتن بالاترین امکانات و ظرفیت، بازهم در مبارزه با کرونا موفق نخواهد شد. تجربه روشن آن همین کشور همسایه ما ایران است. هرچند درآغاز مسئولین سهل انگاری کردند، اما در ادامه با همه تلاش ها و سوق دادن امکانات، متاسفانه ویروس کرونا در سطح مرگباری شیوع پیدا کرد. یکی از علت های مهم آن بی توجهی مردم به توصیه های وزارت بهداشت و رعایت نکردن مسئولیت های فردی می باشد.
بنابراین مبارزه با کرونا مسئولیت همگانی است. هرفردی در گام نخست باید مراقبت ها و رعایت موارد اولیه فردی را جدی بگیرد.
در گام های بعدی، در این شرایط حساس که همه ما با تهدید مشترک روبروهستیم، سعی آخرین ما این باشد که در صفحه های اجتماعی و در روابط اجتماعی و خانوادگی از پیام هایی با بارمنفی خود داری ورزیم. سعی کنیم با توصیه های مفید وسازنده شرایط سخت را کم ازکم تلطیف و قابل تحمل سازیم.
مورد بسیار با اهمیتی که در خودیاری همگانی برای مبارزه با کرونا نقش دارد این است که تمام دستگاه های رسانه ای و تبلیغاتی دولتی و خصوی در زمینه آگاهی دهی و اطلاع رسانی جدی و هماهنگ عمل کنند.
بیایید دست دردست دهیم و با بسیج ظرفیت های فردی و اجتماعی و رعایت دقیق بهداشت فردی و جمعی، از این مرحله سخت به سلامت بگذریم و کرونا را در تحمیل آسیب ها ناکام سازیم.

>>>   سلام هم وطن عزیز وهمین متن که شما نویشته کرده
اول هیچ خبر دقیق از شرایط افغانستان شما محترم دارید!
دول:اگر کسی درافغانستان فوت می کند و حکمت و مراکز بهداشتی خبر ندارم و خلاص درد مردم راه کسی خبر ندارد
سوم در افغانستان انقدر خون ریخته که دیگر برای حکمت هیچ مهم نیست ومردم بیچاره ازفسات وفحشا دولت ریشوه خوری کار کرده نمی تواند
چهار: کدام کشور روی دنیا وجود دارد که نتیجه انتخابات بعد یک اعلام شود ؟؟؟
پنچم: دوست عزیز در کشوری اروپای تمام چیز زیری نظر است مثل افغانستان قدیم در زمان شاهان کسی فوت می کند باید پزشکی قانونی برده شود و دلیل مرگ باید مشخص شود
۶: در افغانستان افراد مسلح روزانه بین شهر ولایت ها صداها نفر سر می برد و دولت خبر ندارد و دوست عزیز با دوروغ مردم تان را فریب ندهید لطفا
۷: در کشوری های اروپای بوی انسانیت وجود دارد
۸:حرف دین اسلام زدید جنایت های در کشوری های اسلامی است هیچ جای دنیا وجود ندارد مثل افغانستان که کشوری اسلامی است وهم دیگر سر می برد خانه هم را خراب می کند می گوید جهاد کردیم 😂😂😂😂 با احترام

>>>   پیام یک جوان افغان از ایران
دوست خوب ما در ایران زندگی میکند
او امروز یک یاداشت جدی را در مورد کرونا نوشته است
1_ من فعلا تهرانم، مرکز انتشار کرونا در جهان، خواهش میکنم مرزهای افغانستان را ببندید
2_ جوانان عزیز بسیج شوید، شما صدای رسای جامعه اید، صدا بلند کنید برای بسته شدن مرزها،صدای تان را به گوش مسئولین برسانید
3_ ما مردم فقیری هستیم، اقتصاد نداریم، غمخوار نداریم اگر مثل ایران عدم جلوگیری و رعایت باعث فاجعه شد چه کسی به داد مان خواهد رسید؟ آمریکایی ها یا عربها؟؟؟
4_ خوشبختانه ما مردم دینداری هستیم!
به پدرهایی که از نرفتن به نماز جمعه و جماعت طفره میروند داستان فرار موسی از چنگ فرعون، هجرت مسلمانان از ظلم کفار از مکه به حبشه، پناه بردن پیغمبر و یارانش به غار... را مثال بیاورید
5_ در تهران ظرفیت اکثر بیمارستان ها پر شده است، بیماران از پشت در بیمارستان ترد می شوند
در بعضی موارد کنار کوچه و خیابان می افتند و کسی جرآت نمی کند کمک کند
با وجود این که نوروز نزدیک است و عید بزرگ ایرانی ها همین نوروز است خیابانها خلوت بازار ها خلوت کافه ها رستوران ها مسافرتها همه و همه کساد
مثل فیلم زامبی ها (درس بگیریم)
6_ آمار در افغانستان روز به روز رو به افزایش میشود
ما مردم عادت داریم تا از پا نیفتیم به پزشک مراجعه نمی کنیم مطمئینیم به حد کافی مرض شیوع کرده است
ما خیلی از جهان عقبیم پس باید بیشتر مراقب باشیم
فقط یک ماه دیگر رعایت کنیم مرض فروکش می کند
نشود خدایی نکرده کسی که امروز همراهش میخندیم یک ماه دیگر در نبودش گریه کنیم.

>>>   مقصود حیدریان
در عربستان کعبه تعطیل شده و در کویت هم در آذان به‌جای «حی‌علی‌الصلوة» می‌گویند «الصلوة فی بیوتکم» یعنی نمازتان را در خانه ادا کنید. اما در افغانستان یک عده کودن می‌گویند که خیر و خیریت است، مسلمان را کرونا نمیگیرد. متاسفانه اکثریت مطلق مردم عام هم گپ همین عده‌ی کودن را میشنوند، نه توصیه های طبی را.

>>>   Susan Ataiy
‎در حال حاضر افغانستان با سه نوع کرونا جدی روبرو است.
۱- کرونای صحی
۲- کرونای سیاسی
۳- کرونای تروریستی
‎هریک از این کروناها برای سلامت وامنیت افغانستان خطرناک است
لطفا مراقبتان باشید !

>>>   Ali Adili
گفته می شود مورد مثبت کرونا در دایکندی از ایران برگشته است و مبتلا بودن اش در هرات تشخیص شده بوده اما از آنجا به دایکندی فرار کرده و فعلا در بازار چبراسک هست. مطمئنا این همه راه که از هرات به دایکندی رفته تنها نبوده و حتما به همسفران خود از ابتلایش به ویروس نگفته. همچنین دیروز گفته می شد که مورد مثبت در بلخ هم فرار کرده و بعد گفته می شد که دوباره برگشته:

سؤال هایی که مطرح می شود:
1) آیا مردم همکاری نمی کنند و مسئولیت سنگین پخش این ویروس را درک نمی کنند؟
2) تدابیر حکومت برای رسیدگی به مبتلایان ترسناک و غیرقابل اعتماد است؟
3) مردم هم همکاری نمی کنند و تدابیر و سیستم صحی برای رسیدگی به مبتلایان هم یک کابوس است؟

>>>   Hamid Saba
من تا جای که در جریان هستم مردم عامه همکار است و مراقبت های خود را میکند
مثلا یک ملا سه روز پیش از قم امده بود کسی حاضر نشد در یک موتر با همین شخص دایکندی برود بعد هتل داران شخص مذکور را اول به بامیان منتقل میکند بعد از آنجا دایکندی رفته است اما همین که در بازار جوز برگر می رسد این شخص مردم فرار میکند و هتل را بسته میکند به رویش و در هیچ دکان راه نداده است

>>>   Nazifa Sharifi
غم سرِ غم!
آگاهی !
شماری از دزدان ومجرمین سعی مینمایند تا به بهانه جلوگیری از شیوع ویروس کرونا فعالیت های ذیل را انجام دهند .
1—به لباس داکتران ویاهم به لباس عادی درخانهء شمارا را دق الباب نموده ومیگویند که خانه ات را دواپاشی مینماییم .
2--- درمسیر راه ها برای تان ماسک داده واز شما میخواهند که آنرا ببندید .
3--- درموتر برای شما سنیتایزر داده و میگویند که به دستان تان مالش نمایید .
این اجناس با دواهای بی هوشی آلوده شده ودزدان به آسانی میتوانند مال های تانرا بربایند.
اگر با چنین موارد روبرو شدید عاجل به مرکز نزدیک امنیتی خبردهید .

>>>   ای که دستت میرسدکاری بکُن
پیش ازآن کز تو نیاید هیچ کار
(سعدی)
دغدغهِ این روزهایِ من غم واندوه مردمی است که محتاج کار روزانهِ اندتا بتوانندتوسط آن مایحتاج خویش را برآورده کنند. بفکراین مردم باشرفی که درتنگنای فقرقرار گرفتند باشیم.
درین روزهای سختی که بافاجعه انسانی روبروشدیم بفکر همنوعان مستضعف خودباشیم تا مبادا براثر تنگنای فقر جان خویش راازدست دهند.
بجای دست دادن؛ قلب وروح آنان را لمس کنید،زخم های درون شان راببوسیدوانسان بودن خویش را ظاهرسازید،این فاجعه انسانی آزمونی است تا ما درقبال جامعه چگونه انسانیت خویش رابه اثبات میرسانیم.
خدارادر دیگران ببینید، خدادرقالب یک یتیم، یک بینوا، یک طفل کارگر،یک پیرمردناتوان، یک پیرزن ضعیف وبی بضاعت،خودرا برما آشکارمیسازد.
اگردست این مردم بی بضاعت را نگیریم
آنان مجبورمیشوندبه کارگاه ومحل کارخودبه شغل وکارخویش ادامه دهند
واین ویروس بیشترتوسعه کندودامن گیر همه اقشارجامعه ماگردد، وآنگاه نه حسرت ونه ندامت سودی دارد!
حامدحسینی

>>>   Najib Muzhgan
فرصت‌های افغانستان برای مبارزه با کرونا
افغانستان خوشبخت است که هنوز ویروس کرونا فراگیر نشده است. از سوی دیگر، هوا رو به گرم شدن است و به‌صورت طبیعی فعالیت ویروس کاهش خواهد یافت.
تعطیلی مراکز تعلیمی و تحصیلی از طرف حکومت، منطقی و کم‌هزینه است. می‌شود با رفع تهدید کرونا، مدت ضایع شده را در ختم سال تمدید کرد.
اما این‌که چگونه تجمع و تماس نزدیک به یک میلیون کارمندان ملکی و نظامی را، حکومت مدیریت کند، نیاز به تدابیر جدی دارد.
همین اکنون در ادارت حاضری الکترونیک فعال است. مایع دست‌شوی و مواد ضد عفونی وجود ندارد. رفتار اجتماعی سابق، جاری است؛ در حالی‌که رفع مشکلات فوق برای حکومت و مسولان هر وزارت و کارمندان مقدور است.
برداشت من این است که، حدود 50 درصد کارمندان می‌توانند کارهای اداری را در خانه و از طریق انترنیت انجام دهند. نیاز است که مسوولان هر بخش در این مورد اقدام و پیگیری کنند.
دولت می‌تواند با توجه به حالت اضطرار، بخش‌هایی از روند کار را تعطیل و با رفع خطر کرونا، جبران کند.
در کنار این، در این کشور کسانی زیادی هم هستند که اگر صبح دنبال کار بیرون نشوند، شب نان ندارند. دیده شود که حکومت در قسمت آگاهی‌دهی و ضد عفونی کردن ساحات آلوده چه امکانات و تدابیر دارد.

>>>   لیدا لودین حیدری
کرونا در هرات اما امکانات و اقدامات در دیگر ولایات

>>>   به اطلاع عموم مالکان وصاحبان تالار ها، حمام ها،سوناها، کافیشاپ ها، نانوا ها،رستورانت ها، مسافرخانه ها، مارکت ها، کلپ ها و تمام اصناف محترم که کار های مشابه وشغل های مشابه را دارند ، رسانیده میشودکه بخاطر جلوگیری از انتشار ویروس کرونا که هرروز وقایع مثبت آن رو به افزایش است به هدایات و دستورات ذیل عمل کنند:
۱- به تمام تالار ها اکیدا هدایت داده میشود الی امر ثانی از گرفت محافل خود داری کنند.
۲- تمام کافی شاپ ها الی امر ثانی مسدود بوده وکسی نباید در داخل رفت و آمد کند.
۳- تمام حمام های عموی الی امر ثانی مسدود باشند صرف حمام های نمره دار می‌تواند باز باشد بخاطر رفع مشکل مسافرین و شهروندان.
۴-تمام سوناها مسدود می‌باشد ‌کسی رفت و آمد کده و یا استفاده کرده نمیتواند.
۵- تمام رستورانت ها مسدود بوده وکسی نمیتواند در داخل رستورانت از مراجعین پذیرای کند و صرف رستورانت ها اجازه پخت وپذ را دارند که غذای خویش را به بیرون سرویس نمایند.
۶- به تمام نانوایی ها جدا هدایت داده میشود که در هنگام پخت وپذ نان ، تمام کارمندان نانوایی ها با دستکش، ماکس و دیگر مسایل حفظ الصحه مجهز ودستورات را مراعات نمایند .
۷- به تمام مسافرخانه ها هدایت جدی داده میشود تا روزانه یک الی دوبار سالون ها و اتاق های مسافران را ضد عفونی نمایند.
۸-به تمام مالکان مارکت ها جدا هدایت داده میشود که روزانه دومرتبه مارکت های خویش را مطابق به دستورات صحت عامه ضد عفونی نمایند.

نوت: قابل یاد آوریست که مقام شاروالی هرات بخاطر حفظ و سلامتی شهروندان خویش روزانه یک الی مرتبه تمام اماکن عمومی و پر ازدحام شهر را ازقبیل چهار راهی ها وسرک های مهم شهر که مردم تجمع مینمایند از سر از فردا توسط ماشین ها و موتر های اطفائیه ضد عفونی مینماید تا باشد که مردم ما در امان باشند.

یکبار دیگر به تمام مالکان و صاحبان تالار ها ، نانوایی ها، کافیشاپ ها، سونا ها ،حمام ها ، رستورانت ها، مسافرخانه ها، مارکت ها،کلپ هاو دیگر اماکن مشابه اخبار میگردد درصورتیکه مطابق به دستورات صحی ریاست صحت و مقام شاروالی عمل نکنند و تخطی کنند ، اماکن شان مسدود و به نهاد های عدلی و قضایی معرفی میگردند.
شاروالی هرات

>>>   به مردم میاندیشند یا به خود ؟
یکی از نزدیکان تیم ارگ، در پای پست ام با عکسهای ماسک زده غنی و دانش و .. کمنت ذیل را گذاشته : " هیچ کس در برابر این ویروس ایمنی نداره ترامپ و ترودو شاهد هستند".
" من که ترامپ را با ماسک ندیدم، ترودو هم چند روزی ماسک زده بود چون قرنطینه بود و برای انتقال ندادن ویروس به دیگران بود.. توجه هواداران ( شاید هم صادق) تیم دولت ساز را به این عکس جلب میکنم. امانوئیل مکرون رئیس جمهور فرانسه کابینه دولت را ریاست میکند. در تابلو سوژه بحث مجلس الوزار نوشته شده : " جلسه وزرا با متخصصین روی کووید ۱۹". بیاد داشته باشیم که در افغانستان فقط ۱۱ نمونه ویروس شناسایی شده ( امیدوارم بیشتر نشود) درحالیکه در فرانسه تا امشب ۴۴۹۹ نفر مبتلا شده ( از جمله یک وزیر ، ده وکیل، یک سناتور ...) و ۹۲ نفر جان باخته. دولت های مسئول هر لحظه خبر رسانی میکنند، رسانه ها مجهز شده اند تا مردم را آگاهی بدهند ولی دولتمردان عوام فریبیی نمیکنند و با این عکسهای مضحک مردم را به تشویش اضافی نمیاندازند. این دلقک ها باید به مردم ماسک و مواد کیمیاوی برای نظافت توضیع کنند، نه اینکه بگذارند تا بازار سیاه مستقر شود.
کریم پاکزاد

>>>   Sahil Sidiq
احتمال گسترش سریع ویروس کرونا از ایران بداخل افغانستان
مقامات ایرانی به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا دها هزار مهاجر افغان را جبرآ از آن کشور اخراج نموده اند
وزارت صحت عامه و وزارت مهاجرین و عودت کنندگان چرا به خواب غفلت فرو رفته اند؟

تورن اسمعیل جهادی و سایر شرکآ ملیاردر اش چرا از منابع عظیم مالی به باد آورده شان در مورد مجادله با ویروس کرونا تدابیرجدی و عاجل اتخاذ نمی کنند تا جان صدها هزار تن شهروندان شریف ولایات غربی کشور از آنجمله مردم ولایت هرات از مصاب شدن به ویروسهای سرازیر شده از کشور ایران که در حال حاضر در مرکز و ولسوالیهای آن ولآ در حالت شیوع است تحفظ و وقایه گردد؟
این در حالیست که زور گزشته آقای رحیمی والی ولایت هرات از فقر و غربت ارگ و وزارت مالیه کشور یاد آوری نموده و اظهار داشته است که در عرصه های مبارزه با این ویروس کشنده تا اکنون اضافه تر از ده میلیون افغانی قرض نموده است.
به قول والی ولایت هرات و رئیس صحت عامه ان ولایت تا اکنون مقامات دولت های موازی جمهوری اسلامی افغانستان نه تنها کوچکترین منابع پولی را به منظور مبارزه با ویروس کرونا در اختیار ولایت هرات قرار نداده اند بلکه عذر بد تر از گناه, در مورد جلوگیری از ورود دها هزار مهاجر احتمالآ مصاب به ویروس کرونا که از سرحدات اسلام قلعه و تورغندی وارد ولایت هرات گردیده اند هیچنوع تدابیر مشخص وعملی انجام نداده اند.
قرار گزارشات منابع مختلف, دها هزار مهاجران ایکه طی دو هفته گزشته به اساس فشارهای مختلف مقامات ایرانی از آنکشور جبرآ اخراج گردیده اند اکثر انها بدون تست های ابتدائی طبی ولایت هرات را به هدف ولایات همجوار از انجمله دایکندی, زابل, ارزگان, غزنی, کابل و مزارشریف ترک نموده اند که به گمان اغلب چنین سیر و سفرهای بدون ضمانت های طبی باعث گسترش فاجعۀ جدید بعد از بحران انتخاباتی در کشور خواهد گردید.

>>>   حال من خوب نیست. نه به خاطر کرونا، به خاطر همه کسانی که می خواهند با دانش کرونایی شان به ما تذکر بدهند. حالا تبدیل شده ایم به آدم های استرس زده که از نفس کشیدن هم می ترسیم.
«خودفاخره»

>>>   Mehdi Saqibll
در شرایط حساس و سرنوشت سازی که ویروس کرونا همه جهان را تهدید میکند لازم است تا آقایان اشرف غنی و داکتر عبدالله که هر کدام خود را رئیس جمهور افغانستان میخوانند اندکی به فکر مردم باشند و کرونا را جدی بگیرند. کرونا در یک قدمی ما است؛ تهدید جدی برای همه مردم افغانستان؛ تا اکنون قربانی های زیادی داشته است؛ این خطر هنوز رفع نشده است؛ ما به مشارکت ملی نیاز داریم؛ کرونا؛ پشتون، تاجیک؛ ازبیک، هزاره و شمالی و جنوبی؛ مجاهد و طالب و کمونیست و دموکرات نمیشناسد؛ همه را می بلعد؛ همانند بسیاری از قربانیانی که امروز در بسیاری از کشورهای پیشرفته و دارای امکانات قوی در زیر خاک دفن شده اند. لازم است همه برای آگاهی دهی و کار عملی اقدام کنیم؛ کینه ها، رقابت ها، دشمنی ها و سیاسی بازی ها را برای زمان دیگری بگذاریم. ما وقت کمی برای مقابله داری،م برای این مبارزه اهمیت گذر ثانیه ها را درک و برای زندگی و حیات خودمان بصورت متحدانه پیش برویم.

>>>   نور احمد برزین خطیبی
ازکی و تاکی ناله؟
به اسانی سپند من نکرد ایجاد خاکستر
تپیدم،ناله کردم،سوختم کاین نقش بربستم
کرونا برنامه های خورد وکلان راچی درسطح ملی وچه درسطح جهانی درهم ریخت اماازشوربختی انچه ازهیچ چیزی تاثیرنمیپذیرد یکی خوشباوری وساده اندیسی ماودیگری اغفال اذهان وببازی گرفتن حیات مردم است بوسیله بازیگران قدرت.
ازشیوع این بیماری درچین وبعدایران ماهها میگذردبادرنظرداشت این واقعیتهاکه باهردوکشورسرحد مشترک وروابط بازرگانی گسترده داریم،دانشجویهای مادرهردو کشور مشغول تحصیل ورفت وامد همه روزه درجریان است.اضافه بران درایران دومیلیون هموطن مابنام کارگر ومهاجربودوباش دارند وضروریات اولیه کشور مایاازایران ویاازپاکستان تامین میگردد.کارگزاران حکومتی چی طرحها وبرنامه های ریختند تااگرروزی وازهرطریقی این مرض دامنگیر ماشد چکارهای باید انجام دهیم فقط دست رویدست گذاشته وبه انتظارشاید هاواماها نشستیم.
ازثبت اولین مورد درهرات بیست روز میگذردوچناب وزیر صحت بافرافگنی واغفال مردم میگوید که فرهنگ هرات کرونارامهار میکند ازین جناب میپرسم کرونای که دین،رنگ،خان وغریب نمیشناسد چطور فرهنگ میشناسدویااینکه ایران،چین وایتالیافرهنگ ندارند که به وسایل وراههای دیگر توسل میجویند وبا وعده جوبهار میرود.اگر اینکاردر جای دیگری رخ میداد شایدحالا یک حساب ویژه برایش باز ویاازکود....تمویل میگردید.خوب هرات است وهراتیها با فرهنگ.
معین وزارت صحت بابکس خال بعد بیست روز میاید ومیخواهد بر داکتر تمنا بقبولاند که مبلغی پول دریافت کرده اما داکتر تمنازیربارنمیرود.چناب والی پیشدستی کرده ودرصحبتهایش ازبی توجهی مرکز گلایه میکند وگویابدفاع ازهراتیها میپردازد.والی ماهرانه وباتغیر چهره به شکل دیگر بدفاع از مرکز نشینان وولی نعمتهای خود میپردازد.حق دارم ازجناب وال بپرسم که دراین بیست روز کجا بودید وچکارهای انجام دادید؟
دیروز نمایندگان حوزه غرب درپارلمان دریک کنفرانس خبری خواهان توجه حکومت درین مورد شدند.جداازمسایل حاشیویبهتر بود این قانونگذارانبجای کنفرانس خبری موضوع راشامل اجندای مجلس عمومی فوق العاده کرده وبادردست داشتن فیصله جلسه عمومی برحکمت فشا واردمیکردند وانوقت حکومت ناگزیر اقدامجدی مینمود.تفاوت راببینیددرکشورهای دیگر حال اضطرار اعلام میگرددونمایندگان مانمیدانند ویانمیخواهند که مشکل حیات ماتوجه کنند.
برداشت من اینست که برای این بازیگرهاعرصه سیاسیحزب،تیم وقدرتازهمه چیز حتی زندگی مردممقدمتر است.وزیر،وکیل ووالی زمانیکه از کار تیمی وحزبی فراغت حاصل نمودبازنیم نگاهی ازروی مرحمت بمردم میاندازد.وباچند حرف ماراخوش ومنت دار میسازد.
دراین برهه حساس ازهرات نشینهای خوب میطلبم تا ازمزاحمت هاوخواستهای کلان ازکارکنان صحی خودداری نمایند تااین سپاهیان سلامتی بتوانند کارهی شانرا بهتر انجام دهند.برخودلازم میدانم تاازهم اهنگی کامل میان ریاست صحت عامه وشفاخانه حوزوی وجانفشانیها وازخودگذری تک تک پزشکان،پرستاران وکارکنان صحی قدردانی نموده وتوفیق بیشتر خدمتگذاری بری شان ارزو کنم.
ای پیشمرگان زندگی مردم اگر مانامردی کرده وشماوخدمات تانرا فراموش کردیم یقین بدانید که نسل اینده درپیشگاه شما سرتعظیم خم خواهد کرد.

>>>   غربال و اردوگاه صحرایی در هرات
مسوولین محترم وزارت صحت و مهاجرین جلو فاجعه را بگیرید!

هجوم و برگشت سیل آسای مهاجرین افغانستان از ایران به سوی افغانستان واقعا نگران کننده است. حال که حکومت قادر نیست مرز را بروی شهروندان خود ببندد لازم است تا تدبیر و برنامه انتقال ویروس را در سراسر افغانستان به حداقل برساند.

پیشنهاد میکنم وزارت صحت و وزارت مهاجرین افغانستان با همکاری ارتش و پولیس اردوگاه صحرایی هفتاد هزار نفری را در هرات بر پا کنند. تمام مهاجرین را برای سپری نمودن دو هفته قرنطینه و غربال گری اجباری آنجا نگهدارند و بعد از ختم دوره دو هفته ی و مطمئن شدن از آلوده نبوده مسافران آنان را مرخص سازند.

چرا اردوگاه هفتاد هزار نفری؟
روزانه تنها به پنج هزار مهاجرین اجازه ی ورود بدهند. در چهارده روز این پنج هزار تن میشود هفتاد هزار. پنج هزار روز اول را که دوره دو هفته آنان پایان یافته پس از معاینه و غربال گری مرخص سازند و پنج هزاره تازه وارد را جایگزین نمایند. به همین ترتیب روز دوم و سوم و این سلسله بدون وقفه ادامه پیدا میکند. (ارقام پذیرش طبق ضرورت و امکانات تنظیم شود)

- حکومت تسهیلات آب و غذا را برای هفتاد هزار نفر در روز مهیا کند. تا مهاجرین برای تهیه غذا و آب آوردگاه را ترک نکنند.
- خیمه های دو نفری در اردگاه بر پا کنند.
- بیماران و مبتلایان را در بیمارستان صحرایی و بیمارستان که به همین منظور اختصاص داده شده است جهت تداوی منتقل سازند.
- خیمه بیمار را پس از انتقال کاملا ضد عفونی کنند تا عودت کننده بعدی به ویروس مبتلا نشود.

نوت: این یک پیشنهاد و طرح ابتدایی است مسوولین طبق واقعیت های موجود یک چنین طرح و برنامه ی را در دست بگیرند. برگشت کنندگان از ایران اکنون به تمام ولایات در حال جابجا شدن است. منتظر فاجعه نمانید جلو آنرا بگیرید.

>>>   Jawad Amid
قرنطینه یا قَرَنطین عبارت است از محدود کردن اجباری به منظور جلوگیری از فراگیر شدن بیماری یا عامل خطرساز. قرنطینه به طور معمول در مورد انسان‌ها انجام می‌شود، ولی در پاره‌ای موارد برخی جانوران نیز قرنطینه می‌شوند.
بین قرنطینه و ایزوله تفاوت وجود دارد؛ ایزوله کردن به معنای جداسازی مبتلایان قطعی به یک بیماری‌ عفونی از دیگر افراد است. اما قرنطینه به معنی محدودکردن تردد افرادی است که در معرض یا در تماس با مبتلایان بوده‌اند. افراد درون یک قرنطینه ممکن است سالم باشند، ممکن است خود ندانند که آلوده شده‌اند یا این‌که علائم نداشته باشند.
در فرهنگ دهخدا واژه قرنطینه چنین تعریف شده است:
(قرنطینه جایی است که در آن مسافران و عابران را مورد بازرسی قرار می‌دهند و از ورود بیماران جلوگیری به عمل می‌آورند، این کلمه از واژه «کاران‌تن» فرانسوی گرفته‌شده است.)
کلمه قرنطینه در مفهوم وسیع‌تر و جامع‌تر به محدود کردن حرکت و جابجایی انسان و حیوانات سالم که در معرض بیماری‌های واگیر قرارگرفته و مواجه با خطر جدی باشند گفته می‌شود و هدف آن جلوگیری از انتقال و سرایت بیشتر بیماری‌های واگیر و مسری است.

>>>   شمار واقعات کرونا در افغانستان به شانزده رسد.
چهار رویداد تازه مثبت در هرات و یک واقعه در دایکندی.
همه این افراد از ایران برگشته اند.
سخنگوی وزارت صحت عامه.

>>>   صدیق بهین
۴ ساعت ·
منبع آمار زیر:
دانشگاه هامبورگ آلمان

علت و تعداد مرگ انسانها در کل کره زمین

از تاریخ
۲۰۲۰/۱/۱ الی ۲۰۲۰/۲/۳۰
به مدت ۶۰ روز ( ۲ ماه)
۱ _ قربانیان ویروس کرونا ۲،۳۶۰ نفر
۲_ قربانیان سرما و یخبندان ۶۹،۶۰۲ نفر
۳_قربانیان مالاریا ۵۸۴،۱۴۰ نفر
۴-قربانیان خودکشی ۱۵۳،۶۹۶ نفر
۵_قربانیان حوادث رانندگی ۱۹۳،۴۷۹ نفر
۶_قربانین ایدز (HIV) ۲۴۰،۹۵۰ نفر
۷_ قربانیان مصرف الکل ۳۵۸،۴۷۱ نفر
۸_قربانیان دخانیات (نیکوتین) ۷۱۶،۴۹۸ نفر
۹_قربانیان سرطان ۱،۱۷۷،۱۴۱ نفر
این آمار، ارزش تامل و تفکر دارد!
هموطن عزیز !
کرونا را جدی بگیرید و اما این را بیاد داشته باشید که تمام واقعات کرونا مرگ در قبال ندارد.

>>>   محمود جامي
اینکه هرات در خط نخست مبارزه باکرونابوده وفاجعه ای حتی ممکن است در راه باشد؛ولی درننگرهاربیمارستان ویژه برای این بیماری قراراست ساخته شود وبودجه اختصاص یافته به کروناتوسط رییس جمهورنام نهادهنوز معلوم نیست درکجاهزینه شده است که یک پول سیاهش به دسترس مسوولان شفاخانه هرات قرارنگرفته است ،بهترین پاسخ به کسانی است که به غنی بخاطرپیوندهای تباری باوردارندوهمه رفتارهای زشت ونکویده اش راتاییدمی کنند اکنون وقت آن است که به خوبیایند وجدا ازنشانه های قومی وزبانی بدانند که به هرحال هراتی هستندوهراتفاق خوب وبدی که بیفتد شامل حال آنان نیزمی شودوبرای غنی ونگاه عقب افتاده او فرقی میان تاجیک وپشتون وهزاره هراتی نیست وهرات باید همچنان لگدمال شود.البته این سخن شامل مزدورانی که بابهای بسیاراندک یک پست ناچیزدرمرکزمردمشان را فروخته اند نمی شود آنان را بگذاریدباهمان لفمه ناچیزمشغول باشند

>>>   Mohammad Ansarian
وقتی یک ماسک ساده قیمتش از ۵ افغانی به ۵۰ افغانی می‌رسد، انسانها خطرناکتر از کرونا دیده می شود!

>>>   سلام آقای پیمان
آرزوی صحت‌مندی و سلامتی دارم برای‌تان
من بیمار مشکوک به کرونا هستم و الان پنج روز می‌شود که در قرنطین به سر می‌برم.
جناب پیمان عزیز ! یک مشکل اساسی که وجود دارد بی‌پروای در قسمت مریضان است
من ۵ روز می‌شود تست دادم تا حال جواب اعلان نکردند. این درحالی است که چهار بیمار مشکوک داخل یک اتاق بستر هستند و هیچ‌کس نمی‌داند که کی مشکل دارد و کی نه
داکتران هرات زحمت زیادی می‌کشند، اما امکانات کمی دارند.
از داکتر صاحبان هم که پرسان می‌کنیم می‌گویند از کابل اعلان نکردند که این واقعا به نظرم یک مشکل اساسی است.
توجه شما را در این راستا خواهان هستم.

>>>   محمدنعیم غیور
هرات در آستانه فاجعه بزرگ کرونا،ایتالیا۱۰۰سال وایران۵۰سال از نظر امکانات و سطح زندگی از ما جلواند.در مقابل کرونا به زانو نشستند.هموطن!کابوس وحشت درانتظار ماست.مسئولین ضعیف،ناتوان وبی تفاوت.

>>>   ‏یک مرد مبتلا به ‎#کرونا که در شفاخانه شهر ‎مزارشریف در قرنطینه بود، از راه پنجره تشناب فرار کرده و به ولسوالی دولت‌آباد در ساحه تحت سلطه طالبان رفته است.
ساعتی قبل یک منبع به من گفت که این فرد با همکاری طالبان، دوباره به شفاخانه منتقل شده است.
مختار وفایی

>>>   Zekrulhak Fazlehak
در صورت ابتلا به ویروس کرونا از مصرف کدام دواها باید خودداری کرد
اولیویه وران، وزیر صحت عامه فرانسه با انتشار پیام توییتری توصیه کرد که در صورت بروز تب از پاراستامول به جای سایر دواهای ضدالتهاب استفاده شود.
آقای وران گفت: اگر قبلاً دواهای ضد التهاب را مصرف کرده‌اید یا شک دارید، با داکتر مشورت کنید.

در تاریخ 14 مارچ، رئیس پارلمان اروپا بحران اروپا را ناشی از شیوع کرونا ویروس ارزیابی کرد. دیوید ساسولی گفت: اروپا پس از ختم جنگ جهانی دوم چنین بحران مهم را نشناخته است. وی خاطر نشان کرد که سرانجام اتحادیه اروپا مجموعه‌ای از اقدامات را برای مقابله با ویروس کرونا و پیامدهای اقتصادی آن به تصویب رساند. به عقیده وی، یک دولت واحد اروپایی به تنهایی نمی‌تواند با این موضوع برخورد کند.

براساس داده‌های اخیر، بیش از 155 هزار مورد عفونت جدید ویروس کرونا در جهان ثبت شده است. پنج کشور اروپایی شامل ایتالیا، اسپانیا، آلمان، فرانسه و سوئیس که عضو اتحادیه اروپا نیست، از جمله کشورهای هستند که شماره مبتلایان و مرگ و میر در این کشورها به ترتیب نسبت به کشورهای دیگر بیشتر است.

>>>   Naeem Samim
این متن عالی است با اوضاع این روز های ما کاملا همخوانی داره!!

در روزگاران قدیم دو همسایه بودند که همیشه با هم نزاع و دعوا داشتند. یک روز با هم قرار گذاشتند که هر کدام دارویی بسازد و به دیگری بدهد تا یکی بمیرد و دیگری که میماند لااقل در آسایش زندگی کند! برای همین سکه ای به هوا انداختند و شیر و خط کردند که کدام یکی اول سم را بخورد. قرعه به نام همسایه دوم افتاد. پس همسایه اول به بازار رفت و از عطاری قوی ترین سمی که داشت را خرید و به همسایه اش داد تا بخورد.

همسایه دوم سم را سرکشید و به خانه اش رفت. قبلا به خدمتکارانش گفته بود حوض را برایش از آب گرم پر کنند و یک ظرف دوغ پر نمک هم آماده بگذارند کنار حوض. او همینکه به خانه رسید، ظرف بزرگ دوغ را سر کشید و وارد حوض شد. کمی دست و پا زد و شنا کرد و هر چه خورده بود را برگرداند و پس از آنکه معده اش تخلیه و تمیز شد، به اتاق رفت و تخت خوابید.
صبح روز بعد سالم بیدار شد و به سراغ همسایه اش رفت و گفت: من جان سالم به در بردم، حالا نوبت من است که سمی بسازم و طبق قرار تو آن را بخوری.
او به بازار رفت و نمد بزرگی خرید و به خانه برد. خدمتکارانش را هم صدا کرد و به آنها گفت که از حالا فقط کارتان این است که از صبح تا غروب این نمد را با چوب بکوبید!

همسایه اول هرروز میشنید که مرد همسایه که در تدارک تهیه سم است!!! از صبح تا شب مواد سم را میکوبد. با هر ضربه و هر صدا که میشنید نگرانی و ترسش بیشتر میشد و پیش خودش به سم مهلکی که داشتند برایش تهیه میکردند فکر میکرد. کم کم نگرانی و ترس همه ی وجودش را گرفت و آسایشی برایش نماند. شبها ترس، خواب از چشمانش ربوده بود و روزها با هر صدایی که از خانه ی همسایه میشنید دلهره اش بیشتر میشد و تشویش سراسر وجودش را میگرفت. هر چوبی که بر نمد کوبیده میشد برای او ضربه ای بود که در نظرش سم را مهلک تر میکرد.
روز سوم خبر رسید که مرده است. او قبل از اینکه سمی بخورد، از ترس مرده بود!!

این داستان حکایت این روزهای بعضی از ماست. کرونا یا هر بیماری دیگری مادامیکه روحیه ی ما شاداب و سرزنده باشد قوی نیست. خیلی ها مغلوب استرس و نگرانی میشوند تا خود بیماری.لطفا خبرهای بد را نشر ندهیم و تلاشمان فقط آگاهی دادن در مورد پیشگیری و درمان باشد.
یک عزم همگانی برای عبور از این بحران لازم است. بیایید خودمان به فکر باشیم و فقط اخبار و اطلاعات درست را نشر دهیم.
برای شروع همین متن را برای دیگرانی که دوستشان داریم بفرستیم 🙏

>>>   دیگر کشورها بخاطر نجات جان مردم خود تمام شوینده ها و ماسک را رایگان و یا به نصف قیمت میفروشند ولی در افغانستان ده برابر قیمت شده است😱
مردم غریب باز هم قربانی اند 😞
و ها امروز در بازار قیمت یک کیلو خاکشیر 800 افغانی شده بود .

>>>   داکتر عبدالله بحیث ریس جمهور منتخب مشروع مردم افغانستان است چون داکتر صاحب عبدالله از قوم شریف پشتون قندهار است انسان معتدل و مناسب برای رئیس جمهور سرپوش حفاظت هر نوع نا به هنجاری اجتماعی وسیاسی مناسب برای تمام اقوام افغانستان است و داکتر صاحب عبدالله عبدالله سیاست مدار مدبر و باوری عدالت اجتماعی و دموکراسی دارد و امتحان خوب را در طول مبارزات به مردم افغانستان داده است اشرف غنی کوچی مانند کاکا یش قیوم کوچی انسان متعصب مبتلا به خطرناک ترین ویروس نا هنچاری های اجتماعی کرونا است ودر شانزده سال و بخصوص در طی شش سال حکومت نا مشروع خود متقلب غنی با ایده فاشستی تعصب قومی خود 48000 سرباز حب وطن ؛ جوان عدالت خواه جنبش روشنایی و رستخیز و تبسم را توسط مرض تعصب ویروس کرونا خود کشت.
هموطنان آگاه وقلم بدست اگر ویروس کرونا نا به هنجاری ها ی اجتماعی اشرف غنی طی پنچ سال دیگر نهادینه شد , آنگاه قربانی بیشتر می دهیم ! پس بهتر است موطنان بر خیزید ویرس خطرناک کرونا غنی را نابود کنید.

>>>   بااین همه خوبیها چرااتباع افغانستان به ایران واروپا سرازیر میشوند ؟

>>>   محمد بنایی
کرونا؛ چرا این همه هیاهو؟…

تا حدودی همه‌ی ما معلومات مُکفی در مورد ویروس کرونا و اقدامات پیشگیرانه‌ی آن داریم.
سوال اینجاست که: چرا این همه هیاهو؟ چرا دولت‌های صنعتی و پیشرفته‌ی دنیا اینقدر مستاصل گشته اند؟
برای توضیح مطلب کشور آلمان را مثال می‌دهم.
طبق برآوردهای محققین، احتمال می‌رود که دوسوم نفوس آلمان به این ویروس مصاب شوند. ازین جمله حدود ۸۰٪ مبتلايان مشکلات صحیِ «بسیار خفیف تا خفیف» را خواهند داشت که مثل سرماخوردگیِ معمولی نیاز به درمان و مراقبت ویژه‌ای ندارند.
حدود ۲۰٪ مصابین نیاز به کمک داکتر و تداوی دارند. فقط ۶٪ مریضان نیازمند بستری شدن در بخش مراقبت های ویژه یا انتنزیف را دارند که این افراد همان رقم پایین مرگ‌و‌میر را تشکیل می‌دهند.
اگر نفوس آلمان را ۸۰ ملیون فرض کنیم، طبق این برآوردها حدود یک‌میلیون نفر باید تحت مراقبت‌های ویژه قرار گیرند.
پاندیمیِ کرونا آمده است و قرار هم نیست به این زودی رخت برکند.
موضوع اساسی اینجاست که: اگر این ویروس در مدت کوتاهی همه‌گیر شود، سیستم پزشکی دچار نارسایی شده و خیلی زود به زانو در خواهد آمد. دولت توان کنترل آنرا از دست داده و جامعه دچار یک فاجعه‌ی زودهنگام خواهد شد. کوشش دولت‌ براین است که زمان مصابیت را طولانی‌تر گرداند تا از یک طرف از فشار بیش‌ازحد روی تیم پزشکی بکاهد- تا به مبتلایان خدمات پزشکیِ مدرن و باکیفیت ارایه شود و درصد مرگ‌و‌میر کاهش یابد- و از طرف دیگر زمان بیشتری تا تهیه‌ء واکسین کرونا بدست آید.
بدین لحاظ دولت‌ها تن به قرنطینه‌های وسیع می‌دهند و عوارض اقتصادیِ ناشی ازآن را به جان می‌خرند.

پ. ن.: با توجه به شرایط اقتصادی و فرهنگیِ افغانستان درصد مبتلایان را می‌توان تا ۸۰٪ انتظار داشت. از طرفی هم نبود امکانات صحی و بویژه کم‌توجهیِ دولتمردان، بحرانی شدن وضع، دور از تصور نخواهد بود. تنها کورسویِ امیدی که هست، جوان بودن نسبیِ افراد جامعه است.

افراد مسن، افراد با مریضی‌های پیشرفته‌ یا مزمن دستگاه قلبی-ریوی، مریضان پیوند ارگان و یا افراد با سیستم دفاعیِ ضعیف باید در خانه بمانند و حتی اعضایِ فامیل این افراد نیز ضرور است که خود را قرنطینه کنند تا ناقل بیماری به این افراد آسیب‌پذیر نباشند. سایر افراد هم بهتر است از حضور در اجتماعات بپرهیزند و دستورالعمل‌های وقایوی را مراعات کنند تا ریسک مصاب شدن به ویروس تقلیل یابد.

#کرونا را جدی بگیریم.

با مهر

>>>   Faramarz Tamanna

هراتِ فراموش‌شده و مردی که یک‌تنه در مقابل کرونا ایستاده است

این مرد بدون پرداخت حتی یک افغانی از جانب دولت مرکزی به صحت عامه هرات و با کمترین امکانات و بدون کوچکترین پشتیبانی تخنیکی از کابل، در مقابل سیل مهیب و خطرناک کرونا ایستاده‌ و توانسته از شیوع شتابندهٔ آن جلوگیری کند.

هرات ولایتی است که به دلیل همجواری با ایران و بازگشت روزانه حدود پانزده هزار مهاجر از آن کشور، در خط اول مبارزه با کرونا قرار دارد. اینکه تا کنون این مریضی به‌گونه‌یی مدیریت شده که شمار مبتلایان به‌آن در سراسر کشور به بیست مورد هم نمی‌رسد، مدیون تلاش‌های شبانه‌روزی و مدیریت دلسوزانهٔ داکتر عبدالحکیم تمنا رئیس صحت عامه هرات و تیم کوچک اما متخصص، دانا و متعهد وی است.

هیچ تردیدی ندارم که اگر غیر از هرات، ولایت دیگری نقطه آغاز کرونا می‌بود، اکنون هزاران مبتلا به کرونا در سراسر کشور می‌داشتیم.

این نگاه تبعیض‌آمیز ‌به هرات، همانند تبعیض‌های سیاسی، اقتصادی، علمی، و فرهنگی رژیم‌های گذشته، این‌بار تنها متوجه هرات و هراتیان نیست؛ این تبعیض اگر رفع نشود، افغانستان را در آتش کرونا می‌سوزاند.

>>>   Mehdi Saqibll
لازم است تا کمیته اضطراری برای مقابله با مشکلات جامعه در پیوند به شیوع ویروس کرونا در افغانستان بوجود آید. امروز ما نمیتوانیم فقط منتظر کمک های کشورهای دیگر در این رابطه باشیم؛ تمام کشورها خود دچار این وضعیت ناگهانی شده اند؛ احتمال مسدود شدن مرزهای زمینی و هوایی بیشتر است؛ تدابیر گسترده برای خودکفایی اقتصادی روی دست گرفته شود، مردم همکاری های همه جانبه با یکدیگر داشته باشند. هر منطقه تدابیر لازمی برای حقظ الصحه باشنده گان شان داشته باشند. این بیماری مهلک به هیچ کسی رحم نمی کند.
در کنار این قضیه انتخاب قبرستان های مخصوص برای قربانیان کرونایی مهم و حیاتی است. از تجربیات کشورهایی همچون چین و ایران برای مقابله استفاده شود.
حکومت با تمام توان با مردم همکاری نمایند؛ طالبان با مردم مناطق تحت تسلط شان از هیچ کمکی دریغ نکنند. نیروهای امنیتی و دفاعی کشور در کنار وظایف اصلی شان لازم است تا در کنار ملت قرار گیرند. افراد خیرخواه و دلسوز به نیازمندان و فقرا کمک نمایند و رسانه ها به مردم امید و شوق اشتیاق به زندگی را هدیه کنند.

>>>   حاجی زارع حقجو
مریضی کرونا در هرات غوغا می کند روانه هزاران نفر از ایران وارد هرات می شود و باید کنترول شوند
دستگاه تشخیص مریضی کرونا در کابل مسقر است نمونه برداری در هرات صورت می گیرد و برای تشخیص به کابل فرستاده می شود و بعد از چند ین روز جواب مثبت و منفی به هرات می اید
اما شفاخانه مجهز برای تداوی مریضان کرونا در جلال اباد ساخته می شود
شما مردم قضاوت نمایید این کار که با دستورات ریس جمهور ارگ انجام شده با کدام منطق استوار است
مثل معروف بین مردم افغانستان
که کشت به خوست و خانه به لوگر

>>>   محمود منجم زاده
کرونا درافغانستان؛ غنی: کمبود اقلام ضروری نداریم، سراسیمه نشوید
اشرف غنی که خود را با همکاران نزدیک خود در ارگ قرنطینه نموده ، و داکتران با تمام امکانات جلوگیری از ویروس کرونا درکنار اش نشسته اند ، و یا هیچ تماس ندارد و دست نمیدهد به مردم افغانستان اعلام نموده ، که بی غم باشید همه اقلام به عربی ( همه اشیاء ) درکشورآماده است هیچ تشویش نکنید در کشور آرام ، آرامی است فقط گاهی خبرنگاران چیزی های می نویسند و مردم را نگران میسازند . مردم بفکر الوده شده به ویروس کرونا در نگرانی هستند ، ولی غنی به فکر محکم گرفتن قدرت در ارگ میباشد . این ادم سرمایه مردم هرات را غارت می کند و هر روز به مردم هرات وعده می دهم که این مقرارمی دهم و یا آن مقرارپول خواهم داد ِ، در صورتیکه احتمالا میلیارد ها افغانی در حساب گمرک هرات انباشته شده و مردم هرات از عدم رسیده گی پول برای مبارزه با ویروس کرونا با جنگ و زندکی مبارزه می کنند . به دنبال شیوع ویروس کرونا و شایعات بسته شدن تمام مرزها، گران شدن قیمت مواد خوراکی، مخصوصا آرد در بازارهای شهرهای بزرگ افزایش یافت. در شهر کابل، روز گذشته قیمت یک کیسه پنجاه کیلویی آرد از ۱۵۰۰ (حدود بیست دلار) به ۲۵۰۰ افغانی (حدود ۳۳ دلار) رسید.

آقای غنی در یک پیام ویدئویی خطاب به مردم گفت:"لطفا به شایعات باور نکنید. این شایعات از جانب محتکرین و شماری از جلابان بخاطر منفعت جویی غیرمشروع پخش می‌گردد."

>>>   ( كرونا در هرات )

در سفريكه يك هفته قبل به هرات و كابل ( كشور مان افغانستان ) داشتم هرات و مردم هرات را خيلي بي توجه و بي تفاوت به برخورد با ويروس كرونا ديدم ، نه تبليغاتي از ناحيه نهادهاي فرهنگي و ديني و دولتي و نه هم امكانات دولتي و پزشكي در اين شهر وجود دارد .
از جانبي هم هر روز از مرز دوغارون و اسلام قلعه كه من نيز از ان جا رد شدم هيچ گونه كار قابل توجه و با اهميتي در بر خورد با عودت كنندگان به وطن از جانب دولت ايران و افغانستان صورت نميگيرد .
در مرز اسلام قلعه با دادن مقداري پول به راهداران راه ها و مرز داران ، هر اقدامي مي تواند صورت بگيرد و هر روز ده ها و صدها و هزاران نفر بدون كنترول و چك وارد كشور مي شوند .
چنين وضعيتي نمي تواند كشور را در برابر ويروس ( ويروس كرونا ) حفظ و وقايه نمايد لذا خطر و مصيبت و فاجعه عمومي شهر را و نيز از اين طريق كل كشور را تهديد ميكند .
قرنطينه اي كه در هرات وجود دارد همانند زندان و مركز كثافت خانه براي افراد مشكوك به مريضان موصوف وجود دارد كه هيچ فردي حوصله ماندن يك روز را هم در ان جا از بابت عدم امكانات ندارد
با وضعيت موجود تنها راه ممكن حركت و بسيج فرهنگيان و علماء مساجد است كه مردم را از اقدامات بهداشتي شخصي اگاه نمايند و تيم هاي پزشكي را در اين جهت كمك نمايند و نيز چنين حركتي از هر اقدام ديگري در شرايط فعلي اولويت دارد تا خود مردم رهنمود هاي بهداشتي و پيشگيري را در پيش گيري از مصاب به ويروس رعايت نمايند.

مصباح هراتی

>>>   Yahya Poolady
دیروز بلافاصله پس از فرار یا فراری دادن بیماران از مرکز اختصاصی کرونا به محل حادثه رفتم؛ ارزیابی هایی که داشتم در خبرگزاری جمهور منتشر شد ولی یکی - دو سوال بی پاسخ در این میان باقی مانده است.
1 - والی هرات گفته بود 14 میلیون افغانی برای مقابله با کرونا مصرف کرده و این در حالی است که حتی درب مرکز قرنطینه یک قفل معمولی نداشت و سرویس بهداشتی مناسبی هم به چشم نمیخورد، یکی پاسخ دهد این 14 میلوین افغانی کجا خرج شده؟
2 - هیچگونه سیستم اداری درست و دقیقی مبنی بر ورود و خروج بیماران وجود ندارد، یعنی اگر هر بیمار درمان هم شده باشد باید در وقت خروج برگه ترخیص را داشته باشد که ندارند، اگر این شیوه وجود میداشت، نیروهای امنیتی به خوبی میتوانستند جلو این کار را بگیرند. نظم در صحت عامه کجاست؟
در یک کلام، هرات را فقط خدا نگه داشته است و بس!

>>>   Mohsin Zardadi
کرونا - درست در جهت تطبیق و تصدیق قانون داروین در مورد تکامل تدریجی و تنازع بقا ، عمل میکند .
اولا با هر جهش شکل خود را تغییر میدهد و پیشرفته تر ، یعنی خطرناکتر می شود.. امروز در اروپا از همین نوع پیشرفته کرونا سخن می گویند..
دوم - کرونا ویروس ، بیشتر کسانی را از پا در می آورد که ، مقاومت وجود شان در مقابل تمام امراض و منجمله کرونا ، ضعیف می باشد. این ویروس با قوی ها کار ندارد....
قانون تنازع بقا می گوید که ، در نظام طبیعت تنها قوی ترین ها زنده می مانند و انهایی که ضعیف اند به مرور زمان ازبین می روند. این قانون ( تنازع بقا )، بخوبی در عملکرد این " ویروس هوشمند " دیده می شود..
افراد مریض و ضعیف و پیر و لاغری که مقاومت وجود شان کم است ، بیشتر قربانی این ویروس می شوند.
نشود که این شعر که فکر کنم از علامه اقبال است :
برو قوی شو اگر راحت جهان طلبی
که در نظام طبیعت ضعیف پامال است ..
در همه موارد صدق می کند...
پس بیایید ، قوی شوید دوستان !!

>>>   دو خبر خوب برای هرات
فردا کیت‌های لابراتواری تست واقعات مشکوک به هرات می‌رسد و با نصب و تنظیم این کیت‌ها، نمونه‌های مشکوک دیگر به کابل ارسال نخواهند شد.
همچنان از فردا دوربین حرارت‌یاب کمپیوتری در مرز اسلام‌قلعه هرات نصب خواهد گردید و جای‌گزین دستگاه‌های تب‌سنج خواهد شد.

>>>   تازه

۱. حکومت افغانستان تصمیم گرفته تا در صورت نیاز ۴۰۰ میلیون افغانی را برای مبارزه با کرونا در هرات اختصاص دهد.

۲. به‌زودی هیئتی، احتمالا در سطح معاونان ریاست‌جمهوری برای تسهیل روند مبارزه با کرونا وارد هرات می‌شوند.

۳. بحث قرنطین هرات به دلیل مشکلات اقتصادی هرات و کل کشور منتفی شده اما صلاحیت رخصتی نهادهای دولتی رسما به والی هرات سپرده می‌شود.

۴. حکومت طرحی را روی دست می‌گیرد تا احتمالا از اول سال نو، ساعات کاری نهادهای دولتی را در سرتاسر افغانستان الا رفع خطر سرایت کرونا از ۷ صبح تا ۱ چاشت کوتاه سازد. کارمندان دولتی نان چاشت را باید در خانه‌های خود میل خواهند کرد.

۵. تدابیر وقایوی در هرات به‌زودی افزایش می‌یابد.

۶. حکومت افغانستان اجازه افزایش خودسرانه نرخ‌های مواد خوراکی را نخواهد داد و جهت مبارزه با احتکار، هزاران تُن مواد غذایی را از بنادر مختلف کشور، وارد افغانستان می‌سازد.
"وحید پیمان"

>>>   از مردم تبعه افغانـنیستان مهاجران ایران تقاضا کندیم خواهشمندانه فعلا در شرایط اضطراری فعلی به افغانستان عودت نکنید اینجا اقلام سلامت و بهداشت و قرنطینه فعلا بحد کافی موجود نیست و وضعیت صحی مخصوصا مردم هرات و فراه و هزاره جات ممکن است به زنجیره ویروس کرونا متصل شود وطنداران عزیز مهاجر بفکر ما باشید و در همان شهرهایی که مستقر بودید ماندگار شوید اینجا شرایط بهتر نیست و ممکن است ناخواسته ناقل ویروس شوید.
جواد احمدی هرات

>>>   این روزهاگرچه کرونا برای مسلمین نیست اما باز هم برای نجات جان کفار کشورهای اسلامی از بابت تهیه داروی شفا بخش کرونا از کشورهای غیر اسلامی پیشی گرفته اند بعد از کشف علمای عربستان که نوشیدن ادرار شتر را تجویز کرده بودند حالا رئیس جمهور ترکمنستان شخصا داروی را کشف وهدایت داده است تا درتمام ترکمنستان ازان استفاده گردد تا مبادا کدام غیرمسلمانی اگر موجود باشد به کرونغا گرفتار نشود:
بِردی‌‌محمداف، رئیس جمهوری 62 ساله ترکمنستان به وزرای دولت خود دستور داده است که با اسپند دود کردن «دود درمانی» را در سراسر این کشور انجام دهند. زیرا به گفته رئیس جمهور ترکمنستان دود اسپند باعث از بین رفتن ویروس های می شود که در شرایط عادی با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند
ر


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است