اگر تیم ثبات و همگرایی معامله نکند...!
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۴۹    ۱۳۹۸/۱۲/۲۱ کد خبر: 162579 منبع: پرینت

تحلیف عبدالله به‌حیث رییس‌جمهور، اگر وی و متحدین‌اش پایدار باشند، نقطه عطفی خواهد بود که در تاریخ افغانستان بی‌سابقه است. مسلم است که خود سانسوری، محافظه‌کاری، نا آگاهی، دشمنی‌ها و عقده‌های شخصی جاهلانه علیه عبدالله که میراث جنگ‌های داخلی ۳۰ سال قبل است و یا تحولات اوضاع و ایستاده‌گی عبدالله را تنها محصول قدرت‌طلبی او دانستن، موجب می‌شود که عوامل این عمل سیاسی استثنایی را درک نکنیم و یا اگر هم درک می‌کنیم خود را به «کوچه حسن چپ» می‌زنیم.

تبعات عمل داکتر عبدالله که حتماً پایمردی متحدین وی، هزاره‌ها و ازبیک‌ها، در آن سهم دارد، در واقع به‌چالش کشیدن ماهیت قدرت دولتی است که بیش از دو قرن به این طرف بر گرده‌های مردم، گاهی به نام دموکراسی، گاهی به نام اسلام، گاهی به نام افغانستان، حکومت کرده‌اند. اما این خواست برحق «پایان انحصارگرایی و تبعیض»، اگر بعد از سقوط رژیم نجیب‌الله احتمال داشت نظر به تناسب قوا به نتیجه برسد، متاسفانه با اشتباهات سیاسی غم‌انگیز رهبران جهادی و آغاز جنگ‌های داخلی، به یغما رفت.

امروز متاسفانه تناسب قوا به نفع انحصارگرایان است. مثلث شوم امریکا، پاکستان، طالبان عملاً حامی اشرف‌غنی‌اند. شعارهای توخالی مانند «بی‌بی گل شیر زن افغان» (امروز در ارگ) و وعده‌های تکراری افغانستان چهار راه آسیا شدن به دست وی همان‌گونه شعارمآبانه است که در گذشته «افغانستان قلب آسیا» بود.

پاکستان بعد از سقوط دولت شاهی و قدرت‌گیری مجاهدین، نخست توسط حزب اسلامی و سپس با طالبان می‌خواست که از طریق پشتون‌ها بر افغانستان نفوذ داشته باشد. امریکا در امور افغانستان‌شناسی تابع انگلیس‌هاست. در ذهن زمامداران انگلیس از دو و نیم قرن به اینسو حک شده که در افغانستان صاحبان قدرت پشتون‌ها هستند.

بر علاوه این‌که تناسب قوا به نفع تیم عبدالله نیست، این تیم نیز پایه‌های قومی دارد و به‌طور عمده جهان‌بینی‌شان اسلامی است. اگر با فشار امریکا دوباره به تقسیم قدرت با غنی تن ندهند، برای بسیج و سازماندهی آنچه را که عبدالله «دموکراسی» نامید، این‌ها ناگزیراند از توقعات قومی و دینی و مذهبی بیرون آیند و به دموکراسی تعریف منطبق به اوضاع افغانستان بدهند؛ به‌ویژه که نسل جوان و دینامیک کنونی را فقط با برنامه‌ی متکی به سکولاریسم، آزادی فکری، عدالت اجتماعی، حقوق زنان و... می‌توان بسیج نمود.

آیا می‌دانند که باید با سرعت تیم «ثبات و همگرایی» از یک تیم انتخاباتی عبور داده و به سازماندهی سرتاسری آن پرداخت. اگر بازهم معامله نکنند، آن‌ها بحران‌های خطرناکی پیشرو دارند که تنها با «مجاهدین سابق» نمی‌توانند از عهده آن بر آیند.

کریم پاکزاد


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تیم ثبات
عبدالله
نظرات بینندگان:

>>>   این همان دعوای خر دزدیده شده است
و یا همان بو دنه خدا بیامرز در دست آن بیچاره گک

>>>   ریحانه مستهور بدخشی

سپاس گرانمایه از دست اندرکارن این سایت
چهل سال است مردم تاجک مثل موملایی دردست های هریکی از رهبران فشرده میشود کلوله میشود به دور ریخته میشود
دوستم ازبک است و فقط و فقط یک برد موفقانه دارد که مردمش دوستش دارد به انها خدمت کرده
استاد بزرگوار موسفید موسن بدخشی تا وقتی در اقتدار رهبری دولت بود موم دست مسعود شهید و شورای نظار بود
وقتی در رهبری شورای صلح شد پشتون های نکتایی دار روز و لنگی دار شب در هراس شدند این مرد در یکسال همه ره میارد و دیگر طالبی برای جنگ نیست دستار بسته به قتل رساندنش
عبدالله کیست یک پشتون است و صالح کیست یک پنجشیری دشمن بدخشی
جناب صلاح الدین
لطفا از تعصب های این مردم بیاموز و راهرو و رهنمایی کار های طاهر بدخشی را بیاموز رهنما زنده گیت بگردان
کسی از تاجک سر بلند کند کشته ترور و انتحار میشود نوبت تو هم است و اولش خود عبدالله برابرت میکند
تمام چشم امید این مردم شمال فقط اکه دوستم است و اگر مرد است سر ایشی را قطع کند و زبانشه هم اقرار کرده توطییه کیست و باز نوبت غرزی کرزی پوپلزی احمدزی دولتزی محمدزی ودیگرانش
از هزار امید نداشته باش صلاح معماله گر هستند بگیر دست دوستم بتی دست دوسم بساز شعله جاوید و ستم ملی همه راجمع کن رهبری کن
ممنون

>>>   دولت در تحت رهبری جلالت مهاب داکتر عبذالله عبدالله فرزند اصیل با ایمان حب وطن به با رای پاک بایمتریک حقیق مردم پیروزی رسید مبارک مبارک به هم وطنان عزیز من فقط خواهان شکستن طلسم انحصار قدرت فاشستی تکه قومی قبیلههستم من متعصب نیستم و ادامه دولت غنی متقلب کوچی قبیله طرفدار پشتون خواه نیستم که به همین سبب هرروز ریختن خون پاک هزاران کود کان ، پیر و برنا و سربازان بی دفاع ما در شهر ها و دهات بخاطر پشتنون خواه پاکستان باعث نابودی ملت ما در سرزمین نیاکان ما است .

>>>   معامله اي در كار نيست . داكتر عبدالله رييس جمهور كشور در كابينه خود براي اشرف غني جاي را در نظر ندارد جز زندان به جرم تقلب و خيانت ملي.

>>>   نسل جوان و تحصیلکرده هیچ گاه جرئت ایستادن در خط اول نبرد را نداشته و ندارد.
حال باید در کنار مردم عام ایستاد تا حق گرفته شود و زمانیکه نیاز به مدیریت بود به شما تحصیلکرده ها رجوع خواهیم کرد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است