برداشتی از تحولات پسا تحلیف روسای جمهور
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۳    ۱۳۹۸/۱۲/۲۰ کد خبر: 162556 منبع: پرینت

بُعدِ خارجی:

•امریکا ناگزیر گردید تا در بدلِ رهایی پنج‌هزار زندانی طالب، با داکتر غنی معامله کند و تا وقتی‌که پروسه‌ی صلح با طالبان به انجام نرسیده است، از حکومت غنی حمایت خواهد کرد.

•اتحادیه‌ی اروپا همیشه در افغانستان نهاد‌محور عمل نموده‌است و هرآن چیزی که از نهاد‌های انتخاباتی بیرون شود/شد، حمایت می‌کند.

•انگلیسی‌ها برعکس انتخابات ۲۰۱۴ در این انتخابات خاموش و بیطرف اند و احتمالاً نمی‌خواهند با هیچ گروه قومی-تباری در افغانستان مواجه شوند.

• هندوستان به عنوان بزرگترین حامی دکترغنی-امرالله صالح برنامه‌ی متفاوت را در افغانستان دنبال می‌کند. هند در صدد فلج اقتصاد پاکستان و در نهایت تجزیه‌ی آن‌کشور است. هندوستان با حمایت خویش از داکتر غنی، خواهان تحریک پشتون‌ها و بلوچ‌های پاکستان توسط حکومت افغانستان است. هند در نظر دارد تا اختلافات قومی و زبانی در پاکستان افزایش یافته و قضیه‌ی لر او بر خواهی پشتون‌های دو طرف مرز دیورند نیز به چالش بزرگ به حکومت مرکزی پاکستان تبدیل شود. (اشتراک گروهی رهبران پشتون پاکستانی تصادفی نیست)

• پاکستان هر چند مخالف تجزیه‌ی افغانستان است اما هرگز حکومت دست‌نشانده‌ی هندوستان در کابل را تحمل نخواهد کرد و بزودی توسط طالبان و سایر گروه‌های نیابتی خویش، جنگ خونین را بر علیه‌ حکومت داکتر غنی تشدید خواهد بخشید.

•ایران بازیگر خاموش در سیاست افغانستان است و عمیق استراتیژیک در این کشور دارد. حالا که ایران در پروسه‌ی صلح (صلح طالبان با امریکا در قطر) نادیده گرفته شده است و در پروسه‌ی انتخابات نیز شاهد شکست دوستان خویش می‌باشد، بعید می‌دانم که دست به اقدام تلافی‌جویانه نزند. ایران احتمالاً گروه‌های نفوذی-مقاومت‌گران تاجیک را فعال ساخته و راه را برای برگشت گروه فاطمیون هزاره به افغانستان (مشخصاً مناطق بلخ‌آب و دره‌ی صوف) هموار خواهد کرد.

• ترکیه بازیگر نوظهور در منطقه است و از طریق جنرال دوستم-حزب جنبش عمق استراتیژیک در شمال افغانستان دارد. ساده‌لوحانه است که اگر فکر کنیم که ترکیه در قضیه‌ی افغانستان-انتخابات اخیر، بی‌تفاوت است. (اردوغان در روز اول ایجاد حکومت وحدت ملی به کابل آمده بود).

•ازبیکستان و تاجیکستان هرچند سیاست روسیه‌محور در افغانستان دارند و کشورهای غریب و ضعیف در منطقه اند، اما واکنش شان به پیروزی دکتر غنی، (کسی که متهم به تعصبات قومی و زبانی است) با احتیاط توام با نگرانی خواهد بود.

• روسیه جداً اوضاع را زیر نظر دارد و از خلای بوجود آمده توسط امریکایی‌ها استفاده خواهد کرد. روسیه‌ خواهان تشنج در مرز‌های سیاسی/تاریخی خود نیست اما یکه‌تازی های امریکا و عناصر مربوط به امریکا را نیز قبول نخواهد کرد. روسیه در هجده سال گذشته روابط خویش را با هسته‌ی اصلی شورای نظار (بازمانده‌های شورای نظار) حفظ نموده‌است و اگر در قضیه‌ی اخیر، بطور علنی از داکتر عبدالله حمایت نکند، در خفا به مشوره‌دهی و کمک های مشخص به او خواهد پرداخت.

روسیه، ترکیه، ایران، تاجیکستان و ازبیکستان تا اکنون به هیچ طرف تبریکی نگفته‌اند و پاکستان نیز بطور غیرمعمول، تنها به فرستادنِ سفیر خود در مراسم تحلیف دکتر غنی اکتفا نموده‌است.

اميد نجرابي


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تحلیف
روسای جمهور
نظرات بینندگان:

>>>   غنی این بار قصد دارد تا پشتون های پاکستانی را در بودجه افغانستان شریک سازد چون میداند که افغانستان به سه بخش تقسیم میشود .
۱ بخش تحت سیطره کابل
۲ بخش تحت تسلط غنی
۳ بخش تحت تسلط عبدالله
امریکا در تلاش است تا خود را نجات دهد هرچند به قیمت غرق شدن غنی تمام شود.

>>>   مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد ایالات متحده با تشکیل یک دولت موازی در افغانستان مخالف است و از حاکمیت ملی و یکپارچگی افغانستان حمایت می کند.
پس چراایالات متحده آمریکا در ونزوئلا رئیس جمهورولت موازی و رئیس پارلمان موازى ساخت .
ونزوئلا اکنون دارای دو رئیس پارلمان و دو رئیس جمهور است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است