پلان آمریکا با شش سال تأخیر اجرایی شد
 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۴۷    ۱۳۹۸/۱۲/۱۹ کد خبر: 162537 منبع: پرینت

جان آرنو، نماینده‌ی سابق سازمان ملل متحد در امور افغانستان، می‌نویسد: «بعد از سقوط امارت طالبان، جلسه‌ای را برگزار کردیم تا بررسی کنیم که چرا افغانستان، پناهگاه تروریست‌ها شده و راه‌حل این امر چیست تا در آینده، شاهد تهدید جهان از افغانستان نباشیم، تصویری که خلیلزاد، لخضر ابراهیمی و رییس جمهور کرزی برای ما ترسیم کرده بودند این بود که در افغانستان اکثریت مطلق را پشتون‌ها تشکیل می‌دهند. از چند قرن بدین‌سو این کشور با رهبری و زعامت پشتون‌ها به طور سالم اداره می‌شد. کودتای کمونیستی باعث تضعیف دولت مرکزی و باعث تضعیف پشتون‌ها شد و زمینه را برای اقلیت‌ها مساعد ساخت تا مسلح شوند و با اعمال زور وارد رده‌های بالائی دولت گردند. این امر برای پشتون‌ها قابل تحمل نبود، لذا تروریست‌ها را در افغانستان جای دادند تا به‌وسیله آن‌ها، اقلیت‌های غیرپشتون را سرکوب نمایند.

اکنون راه‌حل این‌است که شما دو برنامه را در افغانستان اجرا کنید: اول اینکه: با اجرای برنامه‌ی «دی. دی. آر» یا خلع‌سلاح عمومی، اقلیت‌های غیرپشتون خلع سلاح گردند و دوم اینکه: با اجرای برنامه‌ی «پی آر آر» یا اصلاحات اداری، آنان از رهبری ادارات ملکی و نظامی دور ساخته شوند و بعد از ۱۲ سال که حکومت به‌طور کامل در اختیار پشتون‌ها قرار گرفت، آنگاه ما تضمین می‌کنیم که دیگر افغانستان لانه تروریست‌ها نباشد».

نوت: پلانی را که زلمی، کرزی، غنی و... ریخته بودند، بعد از شش سال تأخیر در حال تکمیل‌شدن است. سران غیرپشتون فقط دنبال پول، شهرک و قصر بودند.
منبع: مقاله «حل مناسبات تباری در افغانستان»، نوشته‌ی داکتر مهدی

محمد نسيم جعفری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پلان آمریکا
تاخیر
نظرات بینندگان:

>>>   کاش همین پلان ده سال پیش عملی میشد چون تاجک ها درمقابل پول وچوکی همه چیز خودرامی فروشند ، تاجک ها بجز غصب دزدی اختلاس قانون شکنی هیچ هنر دیگری ندارند همین بیست سال اینرا ثابت ساخت ، تاجک ها مردمان سست عنصر فرصت طلب پله بین ابن الوقت هستند مثال زنده تاش عطای چور تادیروز چی می گفت حالا چی میکند ، دزدای شمالی را دیدیم فقط طرف پول وقدرت را میگیرند هرجای که چرب تر باشد بنده آن هستند ، اما هزاره ها مردمان خوب وسالم ومستحق همه چیزهستند
ر

>>>   حالا جامدات هم چشم دارند، مهم نيست كه از كدام خَيل هستي، مردم معيار هاي جهاني انسان ها را ميبينند، ملت افغان مجاهد و شهيد پرور بوده و است براي رهبريت كسي را ميخواهند كه مسلمان باشد و پابند شرعيت باشد، از بين مردم باشد، ايجنت نباشد، تحصيل عالي داشته باشد و كار و باري باشد، كه متأسفانه در زنده جانهاي فعلي اين خواص چندان ديده نميشود.

>>>   تازه آغاز شده فرصت تاریخی ما

>>>   اصلا! برنامه DDR برای خلع سلاح از تمامی نیرو و سازمان های ضد آمریکا بوده نه برنامه کرزی و اشرف غنی یا خلیلزاد، جان آرنو یعنی اینقدر نفهم است که نمی داند تمامی سازمان های تروریستی ساخته و پرداخته محور آمریکا انگلیس عربستان و اسرایل است؟ که نیست و صد در صد آگاه است.

>>>   از قدیم الایام میگفتند که داعیه ای دموکراسی وحقوق بشر وسایر نداهای صلح خواهانه همه کاذب وفریبنده است باورمان نمیشد وفکر میکردیم این همه تبلیفات بلوک شرق ومخالفین ازادیخواهی میباشد پس از گذشت زمان اندک اندک ثابت گردید که مدعیان دموکراسی چهره ای مقبول دموکراسی را منحوس وسیاه گردانیدند تا جای که در حالت های مجبوری ووقتی چاره را بخود حصر وساحه را تنگ می بیننددیگر بالای ارزش های دموکراسی پاگذاشته سکس وعلنی برخلاف این اساسات وقوانین ثابتی که خود وضع کرده اند عمل میکنند وهمه میدانند اشرف غنی وتیم بی ریشه ومزدورش ده درصد رای هم نداردولی بازور وتقلب توسط کمیسیون های تقلب کار ریس ارگ اعلان مینمایند وباز خود اورا به رسمیت می شناسند وازان حمایت وپشتیبانی می نمایند گرچه انها با این اقدامات میخواهند ملت های خودرا فریب دهندزیرا درینجا همه میدانند که برنده ای انتخابات مبتذل وبازنده ای ان که است با وجود ان هم میخواهند به چشم ملت ها خاک بزنند وشیر سفید را سیاه بگویندجای بسیار تعجب وافسوس این است که در همه دنیا یک شخص وموسسه وکشوری پیدا نمیشود که این خیانت وتقلب را به روی مدعیان دروغین دموکراسی بکشنددر پهلوی داعیه ای بر حق ملت افغان بی ایستنددرینجا نمیخواهیم از عبدالله طرفداری کنیم اگر موقف مستحکم معاون صاحب اول وصلاح ربانی نمیبود او از همان ابتدا تسلیم تقلب ودست کاری های انتخاباتی بود چه اورا خود برای تمثیل دموکراسی چند دور است که میاورند وباز از نزدش انصراف وتنازل میگیرند اما اینبارروی علل متفاوت بهاین کار موفق نگردیدند گرچه شاید این صحنه سازی هارا هم برای منظور ها ومقاصد خاصی خودشان دست بازی کرده باشند اما انچه درینجا سخت ضربه دید وخساره مند گردید دست اورد های بیست ساله وارمانهای خون شهدای استقلال میباشدمعلوم نیست دیگر چه نقشه های برای ازار واذیت ملت افغان دارند
گل نبی عیدی زاده

>>>   پشتون هایی که سر قدرت بودند،همه شان پشتون های بدل بودند و یک کلمه پشتو یاد نداشتند؟
نه عبدالرحمن خان پشتو یاد داشت و نه حبیب الله خان و نه امان الله خان و نه نادرشاه و نه ظاهرشاه و نه هم داود خان.
یگانه پشتوتی که درست پشتو یاد داشت عبارت از نور محمد تره کی بود که بعد از انقلاب ثور منشی عمومی کمیته مرکزی و رییس شورای انقلابی جمهوری دموکراتیک خلق افغانستان مقرر شد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است