دو رییس جمهور، مقدمه ایجاد حکومت موقت
حکومت موقت، حکومت طالبانی با نظارت آمریکایی ها، عرب ها و پاکستانی ها خواهد بود و بازنده میدان، مجاهدین و اقوام مختلف افغانستان هستند 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۰۵    ۱۳۹۸/۱۲/۱۹ کد خبر: 162536 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)دو رییس جمهور، یکی متعصب و خودخواه و دیگری شیک پوش و معامله گر و مصلحت اندیش، مراسم تحلیف ریاست جمهوری را در ارگ ریاست جمهوری بجا آوردند.

مراسم تحلیف اشرف غنی به عنوان رییس جمهور افغانستان انجام شد.
در این مراسم سفرای کشورهای خارجی به شمول آمریکا و نماینده صلح آمریکا خلیلزاد و میلر فرمانده نیروهای ناتو و نماینده سازمان ملل در افغانستان شرکت داشتند.
در همین حال مراسم تحلیف عبدالله به عنوان رییس جمهور همه شمول در فضایی نامنظم با پراکندگی زیاد برگزار گردید.
در مراسم تحلیف عبدالله، شخصیت های سیاسی و سران احزاب شرکت کرده بودند.

مراسم تحلیف اشرف غنی در فضایی کاملا آرام و منظم با رعایت اصول دیپلماتیک بادرنظر داشت احترام به همه میهمانان و مدعوین برگزار شد. در این مراسم اشرف غنی نخست از قطعه تشریفات بازدید و سپس به جایگاه قرار گرفت.
در مراسم تحلیف غنی، چند فیر هوایی بگوش رسید که بسیاری پا به فرار گذاشتند ولی غنی به سخنرانی ادامه داد و معاونانش نیز در کنار وی قرار گرفتند.

اما مراسم تحلیف عبدالله، بی نظمی و بهم ریختگی مفرط بگونه ای که باید عبدالله تمامی راهنمایی ها را به گروه انتظامات می داد انجام پذیرفت.
جایگاه میهمانان مشخص نبود و دعوت شده ها در وضعیتی سردرگم قرار داشتند و بسیاری از افراد در پشت چوکی ها بحالت ایستاده مراسم را تماشا می کردند.

سرود ملی را در مراسم تحلیف اشرف غنی گروه سرود تشریفات نظامی ارگ بجا آورد اما در مراسم عبدالله همان سرود از بلندگوها به نشر رسید.

در مراسم تحلیف غنی پس از سرود ملی، رییس و اعضای دادگاه عالی به جایگاه دعوت شدند و پس از آنان اشرف غنی نیز به جایگاه مراسم تحلیف قرار گرفت و رییس دادگاه عالی سوگندنامه را قرائت کرده و اشرف غنی پس از آن تگرار کرد. سپس اشرف غنی سوگندنامه را با دو معاونش مجددا به خوانش گرفت.

اما در مراسم عبدالله، آقای معنوی به سخنرانی پرداخت و مانند همیشه شعار داد و سپس عبدالله سوگندنامه را پس از خوانش یکی از علمای دینی تکرار کرد و بعدا عبدالله سوگندنامه را با معاونانش به قرائت گرفت.

از نحوه برگزاری مراسم که بگذریم، این نکته قابل اهمیت است که دو رییس جمهور هردو ساکن در ارگ از این ببعد چه خواهند کرد و روال کشورداری با دو دولت چگونه به پیش خواهد رفت؟
آمریکایی ها از قبل می دانستند که این مشکل بروز می کند اما هیچ کاری نکردند و حتی در برخی مواقع خود نیز سبب گردیدند تا این وضعیت به جود آید تا آنان از این "آب گل آلود ماهی دلخواه بگیرند" که چنین شد.

آنچه مشخص است، این مقدمه ای برای حضور طالبان و دولت موقت می باشد که سه تن برای حکومت موقت از جانب آمریکایی ها کاندید هستند. این روزها سیاف بیشتر از دیگران خود را بی طرف نشان داده و حتی میدان رهبری آینده را از حامد کرزی نیز ربوده است و طی چند روز گذشته هیات های مختلفی از آمریکایی ها با سیاف دیدار داشته اند. اما بجز سیاف و کرزی، فرد دیگری نیز مورد نظر آمریکایی ها برای ریاست جمهوری آینده می باشد و آن وحیدالله وحید ساکن نیویورک است. وی فعلا دیپلمات ارشد سازمان ملل متحد و طراح صلح در کشورها می باشد.

حکومت موقت، حکومت طالبانی با نظارت آمریکایی ها، عرب ها و پاکستانی ها خواهد بود و بازنده میدان، مجاهدین و اقوام مختلف افغانستان هستند.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مراسم تحلیف
غنی
عبدالله
نظرات بینندگان:

>>>   بحران افغانستان وارد مرحله جدید گردید !
با کمتر از دو میلیون آرای آلوده به تقلب افغانستان صاحب دو ریس جمهور گردید ، اکنون مدیریت بحران بسیار مشکل به نظر می رسد در یک طرف اردوگاهی انحصار ، تبعیض و تقلب قرار دارد و در جانب دیگر مردمان خسته از انحصار ، تبعیض و تقلب صف کشیده اند ، نبرد نبرد سرنوشت ساز است ، باید تاریخ پر ماجرای افغانستان از ریشه و بنیاد از نو نوشته شود و بنیاد انحصار فرو ریزد چون بجز از مقاومت دیگر همه راه ها را بسته اند .
حسن علی عدالت

>>>   Abdul Ghafar Hanifi
در مراسم تحلیف رئیس تقلبی متلقب غنی حضور خارجیانیکه هموراه از تقلب و متقلبان حمایت نموده اند حضور داشتند و در طرف دیکر در مراسم تحلیف داکتر عبدالله عبدالله رئیس جمهور واقعی و برنده انتخابات اصلی ریاست جمهوری همه مردم افغانستان و اشخاص مطرح و رهبران سیاسی و مردمی حضور داشتند.
یعنی یک طرف رئیس جمهور تحمیلی و جعلی دست نشانده و طرف دیگر رئیس جمهور واقعی و متعهد به افغانستان و ملت.

>>>   Ali Adili
مراسم ها تمام شد. دیده شود که کار هم تمام شد یا خیر. شاید مثل تعویق دو هفته پیش مراسم ها باشد که امروز دوباره به همان جا برگشته بودیم و شاید از این روز به بعد وضعیت فرق کند، شاید هم آغاز بحران جدی تر. شاید هم کار برای یک "رئیس جمهور" آسان تر شده باشد و برای "رئیس جمهور دیگر" سخت تر و شاید برای هردو سخت تر یا آسان تر. به هر حال، روز تلخی بود که چیزی برای تبریک گفتن نداشت و دلایل زیادی برای تسلیت گفتن داشت.
فقط برای همه هم وطنان سلامتی و آرامش آرزو دارم.

>>>   صفرمحمد مظفری
دو مراسم تحلیف، دو دولت را درپی خواهد آورد. آیا عمل سیاسی در اینجا، منجر به نظریه سیاسی نخواهد شد؟ در نظر هنوز دو کشور نداریم و ایده اش را نپذیرفته ایم، اما در عمل بسوی چیزی که پذیرفته نشده است روانیم. به این امر باید جدی بیندیشیم.

>>>   گلمرجان ایزک مانند اطفال کوچه گشت خود را بازی می‌دهد و مانند شاد گل مسخره گیری میکند ولی شادگل یک هنر پیشه است که مردم را میخنداند و فهمش قابل قدر است. ولی ایزک خود را مسخره ساخته ‌مانند کوچه بازاری ها احمقانه جلو میرود جای خنننننننده است بر این ایزک جان

>>>   اهدابه جواسیس وغلامان امریکا
این گاوجنگی نتیجه مستقیم نقشه های استعماری امریکا در افغانستان است.برپای دو تحلیف ومستقر ساختن دو ریاست جمهوری نتیجه اقدام شیطانی شیطان بزرگ امریکا وجاسوس سیا زلمی خلیلزاد در افغانستان است!!
آیا کسی متوجه شده است که این نمایشنامه ها تحت سایه ناتو وموجودیت حکومت دست نشانده در افغانستان صورت می‌گیرد؟؟
درین جا بسیار نقاب ها از چهره مزدوران امریکا،پایدو های ناتو وسرکردگان خاین احزاب گویا چپ به زمین خورد که به خاطر جیفه دنیا ووعده های توخالی کرسی ومقام احزاب شانرا درین گنداب پرتاب نموده و درین جنایت بزرگ که افغانستان را به کام مرگ فرو میبرد،دخیل ساختند!!
ادامه این جنایت هولناک استقرار حکومت طالبی پاکستانی در افغانستان است.یعنی تحقق همان نقشه امریکا!!
حضور نمایندگان امریکا درین جبهه بندی از دسایس پنهان وآتش زدن خرمن هستی جامعه توسط جواسیس امریکا به درستی پرده برمی‌دارد!!
آیا کدام امید دیگری به خاطر بقای افغانستان ،صلح وثبات ،غرور ملی واستقلال وآزادی باقی مانده است؟؟؟؟
ما در برابر جهانیان به کدام چشم نگاه کنیم؟؟؟
توریالی خاوری

>>>   فرشته حسینی
اولین بار است که نشسته‌ام به تماشای مراسم تحلیف. اینهمه تشریفات و بگیر و ببند برای سوگندی که همه می‌دانند شکسته خواهد شد، عجیب است.

>>>   Mozhdah Zafari Bakhshi
مراسم تحليف اشرف غنى احمد زى ( بادشاه تقلب ) و شنيدن صداى انفجار و پراگنده شدن ( مؤقتى ) اشتراك كنندگان ...
در اين حال ، امراله صالح آمد در پهلوى غنى احمد زى ايستاده شد تا برايش مورال بدهد و يا ببخشد ....اين يك صحنه ى ديدنى و جالبى بود خدا داند كه اشتراك كنندگان و مهمانان خارجى اش چقدر ترسيده بودند....

>>>   انفجار در ارگ، مگر ممکن است؟ چه فریبکاری‌هایی که در دنیای کثیف سیاست وجود ندارد.
کار خودشان است.

>>>   تاريخ تغيير مي كند يا تكرار مي شود؟
اشرف غني با زور گويي، تقلب، نابود كردن نهاد هاي انتخاباتي و انحصار قدرت، حمايت نامرئي و مرئي و سيستماتيك از طالبان و نزديك كردن افغانستان در مرز جنگ داخلي فقط يك هدف را دنبال مي كند؛ تداومِ تحكيم سلطه تاريخي يك قوم و جنونِ قدرت طلبي شخصي.
بنظر من ايستادگي تيم ثبات و همگرايي در برابر زورگويي و استبداد برهنه غني يك ضرورت و عالي ترين مصلحت تاريخي است. عبدالله و تيم اش تا آخر بايد مقاومت كند. ما اكنون در نقطه مرزيِ تداوم سنتِ متصلبِ سلطه قومي و شكستن آن هستيم. هر چند كه احتمالا بزودي با آمدن طالبان حكومت موقت شكل خواهد گرفت و نه غني و نه عبدالله رئيس جمهور يك دوره قانوني خواهد بود اما نفسِ نه گفتن به سنتِ زور گويي و متوقف كردن چرخ تاريخيِ قدرت قومي نشانه زنده بودن روحيه آزادي خواهي و مدني و سيلي زدن به صورتِ كثيف و آلوده ناموس سازانِ قدرت قبيلوي است.
تُف به انديشه فاشيستي و ناسيوناليستيِ قوم گرايان كه با زور گويي، برتري طلبي و توحش خود چيزي جز حقارتِ مضاعف و درد و رنج بيشتر براي بدبخت ترين، فقير ترين، رنج ديده ترين و ستمديده ترين مردم دنيا دستاورد ديگر نداشته و ندارند. قوم گراياني كه با ٢٨٠ سال حكومت فقط توحش، فقر، نكبت، جنايت، جهل و بدنامي را تا امروز بر ما و چندين نسل تحميل كرده اند، در قرن بيست و يك و در عصر جهاني شدن حاضر اند افغانستان را به عصر بوق برگردانند اما نمي توانند برابري، حقوق برابر شهروندي و زندگي مبتني بر رقابت سالم را بپذيرند. غني خود را وارث قدرت قومي مي داند نه فرد مدني و متعهد به ارزش هاي سياسيِ مدرن و دموكراتيك. در برابر اين ديوانه بايد ايستاد شد. مصلحت ملي و تاريخي اقتضا مي كند كه از رياست جمهوري عبدالله حمايت كنيم. بايد مبارزه كرد تا تاريخ را تغيير داد در غير آن تاريخ ما تكرارِ دور باطلِ استبداد، جهل و جنايت خواهد بود.
دولت دولت یار

>>>   مسیح ارزگانی
دو قسم‌خورهمزمان، مراسم قسم‌خوری برگزار کردند و خاک برچشمان قانون‌، مردم ودموکراسی پاشیدند!حتی زور ترامپ قمارباز هم به آنها نرسید!

>>>   یکی رییس جمهور ملت است که با رای شفاف برنده شد و تمام ملت به همرایش ایستاده است
و دیگری به معامله با امریکا در مقابل رهایی ۵۰۰۰ تروریست طالب توانست سوگند یاد کند هر چند که در ایپانش به خدا شک است.
حال که امریکا در حال فرار است بی ریشه های دو پاسپورته خط های سرخ شان زرد شده و در آینده نزدیک یک سوراخ موش را به چند هزار دالر خواهند خرید.

>>>   به عنوان یک شهروند افغانستان
افسوس میخورم
به خاطر این همه جاه طلبی و قدرت پرستی رهبران کشور
در شرایطی که اکثریت هم وطنان عزیزم در فقر و بدبختی به سر میبرند
و در تمام دنیا مهاجر وبی پناه هستند
این سیاستمداران بی خرد ما به فکر پرکردن جیب خودشان هستند
از این دو رییس جمهور هیچ کدام غمخوار و دل سوز مردم نیست
هر دو خاین و نوکر بیگانگان هستند
افسوس به حال مردم مظلوم سرزمینم
مهاجری خسته از ایران

>>>   یعنی هردوتا میرن تو ارگ ریاست جمهوری مستقر میشن؟! یا خدا!

>>>   رئیس جمهور تقلبی ورئیس جمهور خیالی ،

>>>   حکومت برای دو نماینده آی اس آی بنام های علی داور ودیگرش هلیکوپتر فرستاده تا آنان را از تورخم الی کابل انتقال کنند ، فایده این کار برای افغانستان چی است ؟؟؟
ر

>>>   واقعا کار بی شرمانه ای که امروز دو کاندید انتخابات ریاست جمهوری افغانستان انجام دادند و به عنوان تحلیف دو رئیس جمهوری در یک کشور فقیر و جنگ زده و آواره انجام دادند، اوج ذلت و خواری را برای مردم افغانستان به دنبال داشت و مرگ «اخلاق» را در بین این دو سیاستمدار توسعه طلب و زیاده خواه و بی تدبیر و بی عقل رقم زد.
این است نتیجه دنباله روی کورکورانه از «دموکراسی امریکایی»!
و این است نتیجه پشت کردن به فرهنگ اسلامی و اتحاد و انسجام دورنی و متکی نبودن به بیگانگان.
آقای عبدالله و آقای غنی!
شما با وجود اینکه کودن ترین و بی عقل ترین سیاسمدار بودید، هیچکدام شما برای ریاست جمهوری مشروعیت ندارید، چون بجز کارمندان خودتان مردم افغانستان شما را انتخاب نکردند. آراء شما به یک میلیون هم نرسید. پس کدام مشروعیت؟
همه ی دردسرها و گرفتاری ها و قتل عام های زنان و کودکان و پیرمردان در مثل مراسم های مذهبی و ملی، شما هستید.
تمام مردم افغانستان را خجالت زده و شرمگین ساختید و همه مردم افغانستان را خوار و ذلیل کردید.
من یک مهاجر اهل افغانستان هستم، اما الآن نمیدانم که پاسپورتم مال دولت غنی است !!!! یا دولت عبدالله!!!
اف بر بی عقلی و بی تدبیری هر دوی شما.

>>>   Bawar Bamik
در مراسم قرآن‌خوری، آقای غنی، رییس‌جمهوری ارگ، نام بزرگان و سران جهادی پیوسته به دسته‌ی دولت‌ساز و ارگ را بسیار سبک، در اخیر و بدون ذکر تخلص و ذکر جای‌گاه شان گرفت. این کار او بسیار تحقیرآمیز بود و پیداست که در آینده‌ی نه چندان دور همه را در انزوای سیاسی قرار خواهد داد. مشمول این رفتار او استاد عطامحمد نور نیز بود که به نام «استاد عطا» از ایشان یاد کرد. گفتنی‌ست که اگر امروز آقای نور در کنار آقای عبدالله، رییس‌جمهوری سپیدار می‌بودند، شاید معادله‌ی قدرت و چنه‌‌زنی سیاسی کاملن تغییر می‌کرد. با حضور آقای نور در دسته‌ی ثبات و همگرایی حساب شمال کشور کلن جدا می‌شد و وزنه‌ی سیاسی و جای‌گاه وی به عنوان یکی از چهره‌های تأثیرگذار جمعیت به این ترتیب هم سنگین‌تر هم تثبیت می‌شد. آن‌چه که با حضورش در ارگ و ارگیان محسوس و ملموس نیست.

دکتر عبدالله این بار ایستاد و ارزش‌مند ایستاد و خوب بود که یاران پشین‌اش نیز با گذشتن از منافع کوچک و مقطعی خویش، در کنار او و در جبهه‌ی مردم می‌ایستادند. دست کم این کار را برای اهداف و ارزش‌های بزرگ و تغییر ساختار قدرت می‌کردند. این یک فرصت و آزمون تاریخی بود برای نه گفتن به خودکامه‌گی، باور مالیکت سیاسی و ارثی‌پنداشتن قدرت و سرانجام سرنوشت آرای پاک مردم و مردم‌سالاری.

>>>   مقدمه آغاز جمهوری فدرال افغانستان
مبارک است انشالله

>>>   تحلیف غنی مانند گذشته به فراموشی گذاشته میشود و اسپ خود را یکتازانه میراند و حکومت تگ قومی خودش را به پایه اکمال میرساند و دو معاون خود را بمانند گذشته بی صلاحیت و منیث سخنگویش استفاده میکند و اگر کدامش از امر غنی سر باز زند و به قومگرایی و قومی اندیشی ان در جابجایی در پست های بلند دولتی انگشت انتقعاد نهد مانند جرال دوستم فورا با یک دسیه سازی که درین کا خیلی ماهر است برایش دسیه درست میکند و انرا از خود دور میکند نه به قسم و سوگند اشرف غنی اعتبار و اعتماد نبوده و نیست ونه ملت به این سوگند دروغین و مردم فریب غنی کسی دلخوش میکند ازموده را ازمودن خطاست .

>>>   اسدالله سعادتى پشتوانه مردمى و حتا اعضاى حزب وحدت را نداره

>>>   مردم خوست که همیشه برسرتصاحب زمین های دولتی باهم میجنگند .آدم می کشند این مرتبه برسرتکبیر گفتن نماز با هم جنگیدند چون بجای اینکه یک نفر تکبیر بگوید دونفر همزمان مانند دوتحلیف همزمان تکبیر گفتند :
در نتیجه درگیری مسلحانه در ولسوالی اسماعیل‌خیل ولایت خوست، چهار تن کشته و شش تن دیگر زخمی شده اند
این درگیری مسلحانه در ولایت خوست پس از مشاجره لفظی دو تن در داخل یک مسجد بر سر تکبیر گفتن نماز، آغاز شد
جاهل

>>>   دولت در تحت رهبری جلالت مهاب داکتر عبذالله عبدالله فرزند اصیل با ایمان حب وطن به پیروزی رسانیده اید مبارک مبارک به هم وطنان عزیز هستم من فقط خواهان شکستن طلسم انحصار قدرت فاشستی تکه قومی هستم و ادامه دولت غنی متقلب کوچی قبیله هرروز ریختن خون پاک هزاران کود کان ، پیر و برنا سربازان بی دفاع ما در شهر ها و دهات باعث نابودی ملت ما در سرزمین نیاکان ما است .
یگانه راه حل و بیرون رفت از این قتل و کشتار مردمبیگنا و سربازان بی دفاع ما قیام سرتاسری مردم افغانستان بر علیه غنی کثیف یاوه گوی طرف دار بیگانگاه آتش نفرت در کشور غزیز ما افغانستان است ,هموطن عزیزو آگا هان قلم بدست سکوت و محافظه کاری در تفکر حذف اقوام راه حل نیست، با جسارت با دلیری روی میدان بیاید.
البته نه باید فراموش کرد هموطن عزیزم من متعصب نیستم همزیستی وهمگرای که ازنیاکان فرهنگ دوست خود ارث برده ام که بنی آدم اعضای یکدیگرند, که در آفرینش ز یک گوهرند.

>>>   چرا نباید دو یا چند رئیس جمهور در افغانستان وجود داشته باشند؟ گفته می شود که افغانستان یک کشور چند قومی "مانند هست" که کشور (حالت امروزى) ، یک کشور چند شکاف و چند تقسیم شده است. قرار است افغانستان یک کشور متحد و واحد درج در قانون اساسی باشد: از نظر ایده آل. (حالت بايد باشد)
700 سال پیش در کلیسای کاتولیک-روم نیز دو پاپ در واتیکان وجود داشت.
در حال حاضر در واتیکان نیز دو پاپ وجود دارد ، یک پاپ آلمانی: پاپ بندیکت شانزدهم و فرانسیس ارژنتنى.
در ارگ رييس تقاعدى هم وجود دارد. و رهبر طالبان را فراموش نکنيد.

>>>   قبلا می گفتند دو پادشاه در یک اقلیم نگنجند ولی مثل اینکه جدیدا این ضرب المثل تغییر کرده وقتی امریکایی ها بخواند دوتا که سهله هر چی بخواهی هم می گنجه

>>>   دقايقي محدود واستفاده نهايت سودمند
هنوز هم زود است كه امريكايي ها در عوض اينكه اعتماد ثلث مردم افغانستان را از دست دهند با ايجاد وتبليغ سناريوي گويا اينكه خليلزاد نماينده ما به اشتباه رفته است به اعتماد سازي اين ثلث و نيري عظيم كه تقابل با آن هزينه هنگفتي در پي دارد بپردازند.
بايد به ماموريت خليلزاد در افغانستان بدون هيچ وقت تلفي خاتمه دهند و آنرا مورد پيگرد قراردهند. ثانيا اينكه از مردم افغانستان معذرت بخواهند و با تشويق جامعه اروپائي همدست پيروزي داكتر عبدالله عبدالله كه پيروزي مردم افغانستان است تبريك گفته همايت همه جانبه را از آن اعلام بدارند. اشرف غني نه مقداري دارد و نه كيفيتي همايت ازان باز شما بايد بهاي سنگين بپردازيد كه اصلا ارزش آنرا ندارد زيرا اصلا در اين كشور ريشه و بنياد ندارد. همين همايت شما خوابش را به حقيقت پيوست و يك دوره رياست جمهوري با ٥٠٪؜ قدرت را سپري كرد و از سبب حمايت بيدريغ و بي معني شما حق طرف مقابل را نيز تلف نمود.
در صورتيكه به خواسته هاي اكثريت مردم لبيك نگوييد انقلاب واقعي مردم افغانستان تقريبا شكل گرفته و به نابودي حتمي شما و همپيمانان تان ميانجامد.
هنوز دقايقي به إجرائي شدن انقلاب سرتاسري باقيمانده و شما بايد ازين فرصت استفاده اعظمي ببريد به ماموريت خليلزاد در افغانستان پايان دهيد و پيروزي عبدالله عبدالله را با هم پيمانان تبريك بگورييد در غير آن با مداخله روسها و همپيمانان شان مواجه هستيد.
شهاب ثاقب

>>>   باخت مجاهدین نه از امروز از اوان پیشاور وتشکیل احزاب وگره های مختلف اغاز یافته بود وخشت اول این سنت نادرست را جناب حکمتیار به دستور سی ای ای و ای اس ای گذاشت واز همان روزدر بند این دونظام استخباراتی اسیر شد چون جوان وخود خواه وقدرت طلب بودمیخواست به هر قیمتی شود یکبار به کرسی ریاست جمهوری افغانستنان بنشیند وبرایش چنین وعده ای را هم داده بودندازین رو از بسیار امکانات تسلیحی واقتصادی جهاد ومجاهدین به نفع فوج پاکستان وای اس ای گذشت وملیارد ها دالر را پاکستانی ها ازین معرکه به غنیمت بردند ودر واقع سایر خارجی ها نیز با وجود این که این معامله را نیک میدانستند ومعلومات داشتند با تقویت فوج پاکستان کاملا موافقت داشتند بعد ازان هر قدر کشمکش ودر گیری های میان تنظیم های مجاهدین در بین سنی ها همچنین احزاب تشیع رخ داد برای اختلاف اندازی بیشتر وتفرقه افگنی میان گروه های مقاومت بود خاصتا وقتی دانستند که دیگر شوروی ها ورژیم کمونیستی سقوط مینماید از همان اوان در کندن قبر این گروه ها نیز اقدام نمودند حال که مجاهد ویا گروه جهادی در میدان نیست وشاید اشخاص وافرادی در گوشه وکنار کشورپیدا شود که انهم با فقر وغربت وتنگدستی مشت وگریبان اند وسی سال است که خارجی ها وایادی خلیجی وپاکستانی شان این گروه هارا میکشند وخورد میسازند کنون نمیتوان گفت این کشمکش ونزاع بین تکنوکرات ها ومجاهدین است بلکه این زدوبند ها در بین اصحاب منافع وقدرت های منطقوی میباشد که یک طرف را رنگ جهادی میدهند وطرف دیگر معلوم است که کارمندان موسسه های استخباراتی خارجی اند وبه هیچ وجه پای کدام مجاهد ویا مقاومت گر به معنی واقعیش در بین نیست وان بیچاره ها ملموس هم نیستندانا لله وانا الیه راجعون
ولایت خان از کاپیسا

>>>   بابغه جهان چه گلی را به آب داد که طراح صلح انجام دهد؟؟؟ افغانستان شادی شده وکشورامریکا با متحدین غربی اش شادی باز عاقبت مردم افغانستان بخیرتا پای ای هیولای جانخوار درین ملک باشد ،تصعب،تزاد،سمت پرستی ،تعلقات هذهبی روزتا روزاوج میگیرد این برنامه واهداف غربی هاست مردم با دیانت به لحاظ خدا کمی بخودآید به ریسمان الله چنگ بی اندازید بس است نفاق .....
بیک مرادسمنگانی

>>>   Shoja Mohseni
هنوز تيم آقاي عبدالله در موقعيت برتر است زيرا:
١- سران اين تيم كه پايه هاي مردمي شان لرزان شده بود دوباره در كسوت كاريزماهاي قومي دوران بحران ظاهر شدند و رهبري سياسي خود بر بخشي از جامعه قومي شان را تقويت كردند. اين موضوع مخصوصا در مورد جامعه تاجيكان كه كاريزما هاي نظامي خود را از دست داده بودند و آدرس سياسي واحد نداشتند، بيشتر صدق مي كند كه دو آدرس مورد اعتماد براي رهبري سياسي يافتند. صلاح الدين رباني و در مرحله دوم آقاي عبدالله.
٢- عبداللهِ هضم شده در ساختار حكومت غني، نقش چنداني در پروسه صلح نمي داشت. تيم او با موقف امروز خود و جدا كردن مسير شان از آقاي غني از سكان داران مذاكرات صلح خواهد شد.
٣- در بهترين حالت و در صورت تثبيت حكومت آقاي غني، تقريبا اين اتفاق نظر وجود دارد كه حكومت جديد، موقتي و مقطعي است و دوام پنج ساله ندارد. اين صبر كوتاه، آينده بهتر سياسي براي آقاي عبدالله و تيمش رقم خواهد زد.

>>>   Abdul Hamid
آیا یک هوشیار پیش شده از غنی غلزی دفاع می تواند؟
رد آزادی زندانیان طالبان توسط غنی غلزی هنوز هم در لیست اخبار روز منابع داخلی و خارجی در صدر اخبار قرار دارد ولی وی دیروز اعلام کرد که بخاطر صلح دستور آزادی زندانیان طالبان را داده است. غنی غلزی در جلال آباد اعلام کرد که آزادی زندانیان طالبان از صلاحیت حکومت افغانستان است و وی تسلیم فشار هیچ قدرت خارجی و داخلی نمی گردد.
مراسم تحلیف غنی غلزی هدف فایر راکت ها قرار گرفت ولی غنی غلزی کرتی را پس کرد تا بگوید که وی واسکت ضد مرمی روی سینه نپوشیده و از همچو فایرها ترس ندارد. قرار چشم دید حضار، وی تنبان سفید را بحدی زرد ساخت که بویی متصاعد شده از آن سبب گشت که بادی گارد وی بینی را محکم بگیرد!

>>>   این چه دیوانه بازیه دوتا رئیس جمهور

>>>   Abdul Malik
تـخم دیگر بکـف آریـم و بـکاریم از نو
آنچه کـشتیم ، زخجالت نتـوان کرد درو

>>>   فرشته حسینی
حالا که دو تا رییس‌جمهور داریم و هیچکدام همدیگر را قبول ندارند، برای آرامش و ثبات و جلوگیری از دلشکستگی طرفین شایسته است طرح زوج و فرد بگذاریم و یک روز غنی را ولسمشر بگوییم و یک روز عبدالله را رییس‌جمهور. روز جمعه هم طالبان بیایند نماز جمعه برگزار کنند، مردم را با خدا آشتی بدهند و زنان را ارشاد کنند.

>>>   تركيه دولت دوكتور عبدالله را برسميت شناخت
نادر صیقل

>>>   درود بر شما خانم فرشته طرح شما عالی است.

>>>   Fahim Dashty
وزیر خارجهٔ امریکا با اشاره به تنش های سیاسی اخیر در افغانستان، گفته است، کشورش با حکومت موازی و استفاده از زور برای رسیدن به قدرت ، مخالف است.
ظاهرا به این ترتیب ، پامپیوخواسته است روی اصول و معیار ها تأکید کند و حکومت امریکا را حامی این معیار ها و ارزش ها معرفی نماید.
حقیقت چیز دیگریست. در دنیای امروز همه می دانند که وقتی پای منافع قدرت های بزرگ در میان باشد، به هیچ اصول و معیاری، پایبند نیستند. می توانند سوریه و یمن و لیبیا را به خاک سیاه بنشانند، یا عراق را بدون هیچ سند و مدرکی، بر باد کنند، یا با تروریستان به ساده گی کنار بیایند، یا حتا قوانین خود شان را زیر پا کرده و اجازه ندهند که یک مقام بلند پایهٔ پیشین بیاید و در برابر کانگرس، پرده از چهرهٔ رییس جمهور بردارد.
وقتی وضعیت چنین است، بگذار، امریکا مخالف باشد.

>>>   محمد اکبر سنا
به نظر من بحران ناشی از انتخابات فقط یک راه دارد و آنهم الغای انتخابات و تشکیل یک
حکومت مؤقت قابل برای مردم است که هم پروژهء صلح را با طالبان پیش ببرد و هم در شمارش آرا ی داده شده در انتخابات. را باز نگری کند

>>>   مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد ایالات متحده با تشکیل یک دولت موازی در افغانستان مخالف است و از حاکمیت ملی و یکپارچگی افغانستان حمایت می کند.
پس چراایالات متحده آمریکا در ونزوئلا رئیس جمهورولت موازی و رئیس پارلمان موازى ساخت .
ونزوئلا اکنون دارای دو رئیس پارلمان و دو رئیس جمهور است.

>>>   داکتر عبدالله و مشکلات فرا راهش :
ایستاده گی داکتر عبدالله و تیم ثبات و همگرایی در برابر تقلب و خواست جانب دارانه و میانجی گری غرض آلود و طرف دارانه خلیلزاد و همراهانش تا برگزاری تحلیف قابل تمجید است ، الآن درک می کنیم که داکتر عبدالله چه مشکلاتی را در برابر خود داشته است ، نه امریکا باوی صادق بوده نه ناتو ، نه خلیل زاد و نه هیچ خارجی دیگری از این معلوم می شود که خارجی ها و جمعی از داخلی های غرض آلود با وی همکار نبوده از پشت در سدد تخریب وی بوده اند،
باجمع آمدن خارجی ها در مراسم تحلیف غنی دید گاه من بر قضایای افغانستان و در برابر داکتر عبدالله تغییر نموده ، بناً هم تلاش های آشتی جویانه داکتر عبدالله برای جلو گیری از بحران و هم ایستاده گی وی در برابر تقلب را می ستایم .
عمر مهربان

>>>   Haji Komail Mirshad Beig
یکی از دوستانم پیام‌ گذاشته که خیلی تند روی می کنید!
گفتم نه مامور داکترغنی هستم و نه مامور داکترعبدالله و‌ نه قصد مامور شدن دارم، خدا را شکر میکنم پادشاه خودم هستم و از خداوند میخواهم هرگز به هیچکدام شان محتاجم نکند.
در طول پنج‌سال گذشته رابطه خوب با رییس جمهور و بانوی اول کشور داشتم از اکثر برنامه های ما هم حمایت می کردند،اما در انتخابات تنها نبودم یک مجموعه ی بزرگ از شورا ها و اقوام بود که مسؤلیت آن را من داشتم، باید تصمیم میگرفتیم و تصمیم جمعی برآن شد تا از دکتر عبداالله حمایت کنیم و حسابی هم حمایت کردیم،علاوه بر رای اقوام و شورا ها،شخصا و از صندوق شورا حدود ۳-۴ میلیون افغانی هزینه کمپاین هم کردیم، و این حمایت ادامه دارد
راضی هستیم از اینکه سنگر حق را انتخاب کردیم و برای باطل کردم ستم و تبعیض گام برداشتیم!
پس کسانی از رک گویی و تند گویی بترسند که قصد دارند مامور شوند البته هستند دوستانی که از وضعیت موجود بیزار اند اما از ترس اینکه مبادا معاش شان یا موقف شان در آینده یا ... به خطر بی افتد صدای شان را نمی کشتد.
حرف آخر از چاپلوس،چاپلوسی و به نرخ روز نان خوردن متنفرم!

>>>   Abdulmatin Hakimi
جامعه‌شناختی کشورهای بیرونی و به ویژه کشورهای که به دنبال منافع‌شان در افغانستان‌اند، از جامعه سه قرن پسین افغانستان‌است.
واقعیت جامعه‌ی ما برای دیگران هنوز گنگ‌است و این واقعیت را وارونه جلوه داده‌اند. حد اقل در حال حاضر، آمریکا نمی‌خواهد از دید جامعه‌شناسی وارد حل قضایای سیاسی افغانستان شود. آن‌ها به دنبال منافع‌اند و از هر راهی که تأمین شود، می‌خواهند حصول کنند.

>>>   حکومت موقت صد بار بهتر و. خوبتر از این حالت است این دو کنار روند. و. انسانی قابل وبا عزت پایبند به اصول اسلامی وعلمی و. غمخوار مردم باشد و. سیاست را درست بفهمد ،از نام مردم سوی استفاده ناروا نکند تعبیض پرست و. خود. پرست نباشد و خاتم ملت باشد به حقیقت نه به چال و فریب .
عبدالله ریحان

>>>   Shoja Mohseni
بسيار خوش باورانه است اگر به جدال هاي كرزي با امريكايي ها خوشبين باشيم و اين قهر خانگي را مبنايي بدانيم. او نخستين سازنده افغانستان امريكايي است، در همه مراحل ٢٠ سال پسين قدرت، نقش موثر داشته و در خصوص بسياري از ساختار ها و انگاره هاي سنتي قدرت در افغانستان با خليلزاد هم نظر است. او اين باور تركيبي تباري - غربي را زندگي كرده و تصورش سخت است كه كرزي به سبك زيست و ايدئولوژي ٥٠ ساله زندگي خود پشت كرده باشد.

>>>   نجیب بارور
خلیل زاد هیچ وقتی در قضایای سیاسی افغانستان صادق نبوده است. او از موقف آمریکا سوءاستفاده کرده امیال شخصی خودش را شدیدتر از اسماعیل یون مطرح کرده است. این شغال پیر هیچگاهی مصلحت کلان کشور ما را در نظر نگرفته بلکه با نیت شوم همیشه از جناح های مشخصی پشتیبانی کرده است. اگر نمایندگی او سلب نشود ممکن است پروسه صلح را هم خراب کند. به جناب دکتر عبدالله وسلیه همین پیام پیشنهاد می کنم طی مکتوب رسمی به سفارت آمریکا در کابل بنویسند که خلیل زاد به دلیل طرفداری حیثیت آمریکا را در قضایای سیاسی به باد می دهد. باید در مکتوب بنویسیم که دیگر خلیل زاد را به رسمیت نمی شناسیم. به هر دری که زد مثل یک .... کنید!

>>>   توافق‌نامه صلح ترامپ با ملا برادر، ضمایمی دارد که هیچ‌کدام‌مان آن را ندیده‌ایم و از محتوای آن اطلاع نداریم.
ترمپ این ضمایم را به کنگره سپرده اما به آن‌ها گفته که مواظب باشید هیچ‌کس نداند که داخل این اوراق چی نوشته است.
شماری اما در امریکا به‌خاطر مخفی بودن ضمایم توافق‌نامه صلح اعتراض کرده‌اند ولی وزارت خارجه در پاسخ‌شان گفته است که یکی از دلایل عمده، این است که نمی‌خواهیم "داعش" بداند که چه نوشته‌ایم و چه تفاهمی کرده‌ایم.
اما نیویارک تایمز می‌گوید که این ضمایم، بحث‌های دیگری هم دارد از جمله این‌که طالبان باید زیر سقف حکومت به رهبری "محمد اشرف‌غنی" کار کنند.
نیویارک تایمز می‌گوید بحث دیگر این است که طالبان نیروی نظامی باقی بمانند و علیه تروریزم بجنگند.
همچنان نیویارک تایمز نوشته بر اساس ضمایمی که در پیوند با توافق‌نامه صلح امضا شده، طالبان دیگر حمله انتحاری انجام نمی‌دهند و امریکا نیز بمباردمان نمی‌کند.
وحید پیمان

>>>   سلام به دوستان.بیشتر نظریات رامطالعه کردم،غیر ازتحقیر یک قوم خاص چیزی جدیدی ندیدم،اگر ما مردم می خواهیم کشور ما اصلاح شود باید اول خود را اصلاح کنیم ،بعد از دیگران انتقاد.

>>>   به ادامه بیادر
حالا اشرف غنی قوم خاص، عبدالله قوم خاص، طالبان قوم خاص، خلیلزاد قوم خاص، داعش قوم خاص، کرزی قوم خاص شما بگویید ای مردم بیچاره و در بدر چکار کنند. گناه خوده به گردن دیگران انداختن به نظرم کمی ناجوانی معلوم میشه. بین خود جور بیایین ما مردمه ده همی غریبی و بیچارگی ما بانین

>>>   کسانيکه در ازادى وطن سهم نګرفته اند اصلا فکر حکومت کردن را نکنند ، اګر پشتو کپ ميزنه يا درى يا ازبکى يا زبان زيباى هزاره ګى ـ
ٶطن از ملاى سونيست و هيچ مکتبى حق شکايت ندارد ـ اګر زن است اګر مرد مانند ـ
کابلى از نيوزيلندـ

>>>   Shoja Mohseni
با ظهور ترامپ، موجي از رهبران عوام فريب دروغگو در جهان ظهور كرد و سبك ترامپ، مُد سياسي رهبران تابع وي شد. كافي است دروغ هاي بزرگ روند صلح را بشماريم و به اين باور برسيم كه در افغانستان نيز ناسيونال پوپوليست ها مقلد سبك ترامپ شده اند و بيشتر از افراطيت در برچيدن طومار دموكراسي و جمهوريت نقش دارند.

>>>   Bari Zia
بخاطر جلوگيرى از تشنج به داكتر صاحب اشرف غنى و داكتر صاحب عبدالله يك پيشنهاد دارم، چون افغانستان كشوريست كه ويژه گى هاى خود را دارد، در اين كشور هيچ چيز ناممكن نيست.
پيشنهاد:
كوتاه و مختصر به قول معروف نه سيخ بسوزد و نه كباب،
هر دو نوبت به نوبت براى يك يك هفته در ارگ رياست جمهورى بحيث رئيس جمهور كار كنند، يك هفته آقاى غنى و يك هفته آقاى عبدالله.
يك هفته ديگر هم هر كدام شان در رياست اجراييه به ساختن پلان هاى انكشافى اقتصادى و اجتماعى خود را مصروف بسازند.
پلان هاى دو ساله بسازند و سه ساله و پنج ساله, حتى ماهوار, افغانستان گُل و گلزار خواهد شد.
بسيار خوب مى شود بخاطر آن كه ابر قدرت ها را در بازسازى افغانستان (نه در ويرانى آن) بين هم به رقابت انداخته باشند، يكيش از مشاورين روسى كار بيگيرد و ديگرش از مشاورين امريكايى، ممكن بدينوسيله آنها را در آزمايشات تسليحاتى و ژيوپليتىكى شان در افغانستان از رقابت بازدارند.
فكر تان باشد كه مزاق است!

>>>   خیلزاد را از قلم خودش بشناسید!
مطالعات من از تاریخ افغانستان به من می‌گفت که باید یک گروه اپوزیسیون با بنیادهای وسیع برای جایگزین کردن طالبان ایجاد کنیم. نمی توانستیم تنها به ائتلاف شمال تکیه کنیم. پشتون ها، بزرگترین گروه قومی در افغانستان، از قرن هفدهم نیروی سیاسی مسلط بوده اند. تقریبا همه رهبران افغان در سه شده گذشته پشتون بوده اند. من نگران آن بودم که تمایل عمده ایالات متحده به جانب ائتلاف، تلاش ها برای بسیج اپوزیسیون پشتون را به تحلیل ببرد.
فرستاده/خلیلزاد
مهران موحد)

>>>   از دست حرس وآز رهبران جهادی که صدفه نام جهاد شوند، اینهاکه امروز رهبران جهادی اند، دیروز آشپز، بادیگارد، میر آخور اسپ و ... رهبران جهادی بودند بعد از آن که آنها شهید شدند ایشان به عنوان میراث دارد شان عرض اندام کردن از این که دانش وعقل نداشتند راه درست را گم کرده تنها آن قسمتی را مقدم دانستند که در دوران جهاد از مردم
بزور میگرفتند ، میخوردند، میبردند و می کشتند در حالیکه در آن زمان تا جایی توجیه هم داشت اما اینها آنرا ادامه دادند، و اکنون میخواهند تا که دنیا هست همی قسم ادامه بدهند، دیگر وقت آن ختم شده است .
غفور تخاری

>>>   خانم فرشته حسینی وای که چقدر خندیدم ،،😁😁انصافا طرح شما کاملا مورد قبول عامه جامعه مردم افغانستان خواهد شد.
اجرای طرح زوج و فرد بسیاری از مشکلات را حل خواهد کرد!

>>>   السلام علیکم ورحمته الله و برکاته به برادران که در شبکه های اجتماعی میخواهند کلمات چند بنویسند پشنهاد من اینست که از تحقیر و توهین اقوام خودداری کنند
ازنوشته های باارزش و مفید استفاده زیاد نماید و. سطع دانش خود بالا وبالا ببرید ،تقوا اختیار کنید و ناروا مردم را دو ودشنام ندهید ،سلوک نیک با دیگران از طریق نوشته های تان داشته باشید .
کسانیکه زحمت میکشند و. وقت خود. را مصرف میکند و در باره مسایل به شما چند سطری مینویسند همیشه خوب مطالب آنرا مطالعه نماید . بعدآ نظر با ارزش خود را ارائه بدارید
عبدالله ریحان

>>>   🔹 از ملت دوست و برادر افغانستان خواهشمندیم یکی از دو تا رئیس جمهورشون رو قرضی بِدن به ما
زیاد هم اذیتش نمی‌کنیم
فقط روزهای شنبه تا پنج‌شنبه برامون کار کنه
روزهای جمعه ما خودمون رئیس‌جمهور داریم
🔹 قول می‌دیم جبران کنیم،.🌾

>>>   منتقدان عبدالله:
حکومت موازی خلاف قانون اساسی است.
من بنده حقیر و فقیر:
او مردم به خواب رفته کشور بخاطر خدا بیدار شوید!
طالبان تروریست ووحشی اصلا حکومت غنی را به رسمیت نمیشناسند اما غنی بخاطر حضور دو تا امریکایی در مراسم تحلیفش فرمان رهایی ٥٠٠٠ تروریست وقاتل ٥٠٠٠٠ جوان نیرو های امنیتی را صادر میکند.
کدامش خیانت بزرگ در حق مردم است رهایی قاتلین مردم ویاهم اعلان حکومت موازی?

>>>   عطا هم چک چک میکرد جالب و قابل تامل است وای و لعنت باد بر وجدان های آلوده که به هر ساز می رقصد و جامه بدل می کند تا دیروز عبدالله را محکوم می کرد که از حق ما دفاع نمیتواند و در زیر سایه عبدالله غور می زد حالا رفته به تقلب کاران چک چک می کند خدا انسان را شرم ، حیا و غیرت نصیب کند و بس .

>>>   در اين اوضاع که جهان درگیر مبارزه با ویروس کرونا است د تجمعات خطرناک اعلام شده است چه وقت جنگ قدرت است ننگ بر ر اشرفغن دیکتاتور که کشور را با قوم پرستی و خودرایی و خودکامگی به این روز سیاه انداختیه است.

>>>   تیم عبدالله حمایت عمده جبهه شمال و سه قوم بزرگ تاجیک هزاره ازبک را در برخواهد داشت و کدام نگرانی از فاشیستها نداریم اگر اشرفغن میخواست به پشتونستان ریاست کند ما پرچم خراسان خواهی را بلند کرده و در پی آن آرمان محکم ایستاده خواهیم شد.
لطیف حکیمی مرکز جوزجان

>>>   هر رئیس جمهور که کـد 91 داشته باشد موفق است

>>>   بیادر ایرانی قرض نمیتیم ما با چه زحمت ای دوتا رئیس جمهوره بدست آوردیم. یکیش غیرتی وقتی چیغ میزنه رئیس جهورای کشورا از ترس شاش شان ده تنبانشان میره او سال یادت نیست که سر رئیس جمهور کوریای شمالی چیغ زد گفت اگه دیگه آزمایش موشکی کدی باز نگو که نگفته بودی مظلوم کیم جونگ اون از ترس رفته بود چین یکماه اونجا خوابید تا قهر رئیس جمهور ما فرو کش کرد.
دومیش هم تا گلو به گفته شما تا خرخره لوکس که تمام لوکس های دنیا ره جمع کنی به یک تار مویش هم برابر نمیشه.
ما کور بودیم تازه عصای خوده پیدا کدیم آنهم عوض یک تا دوتا.
نه قرض میتیم نه نقد میفروشیم.

>>>   ارگ در محاصره نیرو های مردمی قرار میگیرد و نیرو های مسلح بر پدر و برادران خود فیر نخواهد کرد.

>>>   مذاكرات خطرناك تر از جنگ است!
=====================
پيشوايان پشتونيسم مانند اشرف غني، حامد كرزي، خليل زاد وغيره كه از غرب آمده اند پايگاه اجتماعي در جامعه حتي به اندازه طالب ندارند از اينرو آنها براي پياده كردن برنامه هاي شان به ترفند لابي گري، تهديد و مذاكرات رو مياورند و حتماً در خاطرات تان است كه در اجلاس بٌن چگونه حكومت رباني را كنار زدند، خليل زاد كرزي را جايگزين عبدالستار سيرت كرد، در نخستين انتخابات خليل زاد قانوني را تهديد به كنار رفتن و دوستم را از بمب صوتي ترساند، در دور بعدي عبدالله را به كنار رفتن وادار كردند، انتخابات گذشته را حتماً به ياد داريد چگونه غني را با تقلب حاكم كردند و با مذاكرات عبدالله را كنار زدند؛ اتحاد دوستم، عطا، محقق، عبدالله را گسستن، عطارا از بلخ كنار زدند، اسماعيل خان را خلع قدرت كردند، دوستم را تبعيد كردند و در كنار اين سركوبگري ها و به حاشيه راندن هاي قومي صدها برنامه اي ديگر را در سايه مذاكرات عملي كردند ولي افسوس هنوز كه هنوز است جامعه غير پشتون خود را نيافته و از خواب خفته بيدار نشده و هنوز از همين درياچه از سوي اين دو سوسمار «خليل زاد و كرزي» گزيده مي شوند!!
واقعيت اين است هر روز كه مي گذرد اميدم از نسل امروز براي پيروزي و رسيدن به عدالت و آزادي كم رنگ تر مي گردد چونكه ما تمام نيروها را كه فوج-فوج موج مي زد در سايه مذاكرات رهبران مان به مرور زمان از دست داديم و اين از هم گسستگي ها و از هم پاشيدگي ها بزرگترين ضربه بر پيكر زخمي مبارزات جامعه آزاديخواه و عدالت طلب زده است.
كرزي و غني در هيچ انتخاباتي برنده نشده اند اما در تمامي مذاكرات پيروز شده اند.
لطفاً به مذاكرات و پيشنهادات خليل زاد، كرزي و... اعتماد و بر سر آراي مردم معامله نكنيد آنچه از مذاكرات بدست مياد تكرار داستان هاي گذشته است و تنها چيزي نصيب مردم ما ميگردد باخت است.!
گل امیری

>>>   عبدالله پیمان
اعتراض!
هیجده سال است که خلیلزاد امکانات و ظرفیت های آمریکارا در خدمت اهداف و مقاصد شئونیستی اش درآورده و هر روز از آنها در جهت ضربه زدن به ما استفاده می کند. مدتی ست فریاد می کشیم که این آدم را اهمیت ندهید و اورا به عنوان میانجی قبول نکنید. اما گوش شنوایی نیست. من در اعتراض به این رویکرد انفعالی، در حمایت از تیم ثبات و همگرایی دیگر چیزی نخواهم نوشت. وقتی این کار را خواهم کرد که خلیلزاد را مرخص کنند و دیگر به حیث مذاکره کننده آمریکا اورا به حضور نپذیرند.

>>>   عطا صفوی
خلیلزاد عامل ویروس خطرناک درمنطقه ...!
آی مردم هشدار خبر دار!!
این هیولا سراپا وجودش باویروس کشنده "اوغانی - امریکایی" آلوده میباشد که بدتراز ویروس "کرونایی چینی " است ، بهتر است هرچه ذودتر از فرسنگ ها دوری جویید . بدون تردید نزدیک شدن با این ویروس ساری معلوم الحال کشنده لاعلاج جهانی صد درصد نابودی شما رادرپی دارد.
بنآبلادرنگ به این کمپاین ضد ویروس خطرناک بپوندید وبرای آگاهی مردم خویش بشتابید.

>>>   یعقوب یسنا
خلیل‌زاد در آخرین مصاحبه‌ی خود نیز از ادبیات قومی به معضل سیاسی افغانستان پرداخته‌است. نمی‌گوید از حکومتی حمایت می‌کند که مشارکتی و غیر متمرکز باشد؛ می‌گوید از حکومتی حمایت می‌کند که عبدالله نیز در آن شامل باشد. یعنی حکومت اشرف غنی به عبدالله چند وزارت و... بدهد. درحالی‌که بحث طرف عبدالله، تقلب، اصلاح نظام و مشارکت در قدرت است.

فکر می‌کنم حضور زلمی خلیل‌زاد به‌عنوان نماینده‌ی آمریکا در مسایل سیاسی افغانستان یک معضل است. زیرا خلیل‌زاد یک لابی هژمونی قومی است. اما مردم افغانستان نیاز به گذر از هژمونی قومی در نظام سیاسی افغانستان دارد.

اگر حاکمیت را بر مبنای قدرت قومی در نظر بگیریم، ممکن یک سال یا دو سال لنگ‌لنگان حاکمیت بتواند خود را حفظ کند اما دچار برخورد مردمی می‌شود و کشور به بحران می‌رود.

بنابراین بهتر است به آمریکایی‌ها پیشنهاد شود که در باره‌ی نماینده‌ی خود در امور افغانستان تجدید نظر کند و درکل چشم‌انداز سیاسی خود را نسبت به ساختار قومی افغانستان بازبینی کند.

>>>   Asadullah Nadim
موضعگیری های دو تیم رقیب و نظر برخی کارشناسان:
تیم داکتر غنی :
تکرار تجربه حکومت وحدت ملی را تحت هیچ شرایطی نمی خواهیم و آماده سهم دادن به " جوانب " دیگر در کابینه هستیم.
تیم داکتر عبدالله:
ما خواهان نظام صدارتی هستیم. رییس جمهور در جای و مقامش و اما صدر اعظم اجرایی اختیار ۶۰ در صد تعیین کابینه را باید داشته باشد.
این تیم تصاحب یکی از این دو مقام را قبول دارد.
تیم داکتر غنی با این طرح تیم داکتر عبدالله مخالف است.
نظر بعضی کارشناسان:
استاد جلال- این دو تیم کوشش می کنند با نزدیک شدن با طالبان از یکدیگر امتیاز بگیرند و اما طالبان از این بازی در نهایت به نفع خود شان ، یعنی سلطه یافتن بر قدرت استفاده می کنند.
عمر صمد - ملل متحد ، امریکا و دیگران می توانند این دو تیم را قانع سازند.
...و من بیخبر از همه گپ ها - هدف این دو تیم تقسیم قدرت همانند میراث و مال غنیمت از کفار است. تا زمانی که این " تقسیم " صورت نگیرد ، آرام نمی گیرند.

>>>   آنانی‌که امروز سپیدار سپیدار می‌گویند، آیا میدانند که این سپیدار حاصل مبارزات چه‌ کسانیست؟

آیا گاهی از خود پرسیده‌اید که سپیدار چه‌گونه به ‌دست آمد، و آیا تا حال فکر کرده‌اید که قیمت آن واقعن چقدر بود؟ قطعن پاسخ شما “نه” است.
دوستان گرامی من! به‌جای آن‌که به ما خورده بگیرید، فحش دهید و ناسزا بگویید، بروید و از متصدی پیشین آن (داکتر عبدالله) حساب بپرسید. از او بپرسید که چرا جای‌گاه مردم ما این همه تضعیف شد؟ از او بپرسید که چرا در گذر بیش‌تر از پنج‌سال و اندی هیچ‌کاری برای ملت ما و حوزه‌ی رای خودش نکرد؟ از او حساب بپرسید که چرا وقتی جنرالان ما را کلینر خواندند، از زمین صدا برآمد اما از او ‌که به‌نمایندگی از ملت ما به کرسی آن کاخ (سپیدار) تکیه زده و به قدرت رسیده بود، چیزی شنیده نشد؟ از او بپرسید که چرا حاضر نشد تا بر بنیاد توافق‌نامه‌ی حکومت وحدت ملی، قانون اساسی کشور را تعدیل و پست نخست وزیری را ایجاد نماید؟
از وی بپرسید که چرا آن همه کادرهای مجرب ما خانه نشین شدند؟ بپرسید که چرا مثل مرد ایستاد نشد و حق مردم ما و حوزه‌ی رای خودش را از شریک قدرتش (ولو به قیمت بر اندازی حکومت و نظام) مطالبه ننمود؟

سوال من به‌حیث کسی‌که برای به‌دست آوردن سپیدار به‌سان هزاران انسان عدالت‌باور، هم‌نسلان ارزش‌گرا و هدفمندم مبارزه کرده‌ بودم، اینست که؛ چرا مبارزات و‌قربانی های مردم ما نادیده گرفته و به مفت عرضه شدند!

سروران گرامی؛ بیایید کمی واقع‌بینانه فکر کنیم؛ اگر او می‌ایستاد و حق ملت مارا بهر قیمتی که بود، مطالبه می‌کرد، امروز وضعیت ما این‌گونه نبود.

بهرحال، در اخیر اگر بازهم قانع نشدید و از دشنام دادن ما چیزی حاصل تان می‌شد، باز بسم‌الله کنید و هرطور که لازم میدانید، دشنام بدهید، ولی یادتان باشد که سبب اصلی وضعیت پیش‌ آمده‌ ما نیستیم، بل داکتر عبدالله عبدالله، ندانم کاری ها و جبن اوست.

مرتضی_جلالی

>>>   رئیس حمهور راآمریکا تعیین میکند.

>>>   روند تحکیم پایه‌های مردم ‌سالاری حکومت مشروع داکترعبدالله درسرتاسر افغانستان و شکست استبداد اشرف غنی قاتل 48000 سرباز وطن از عدم مدیریت روانی در وضعیتی عالی‌است. تقلب در هر میدانی مردم سالاری به زانو درآمده است. دولت همه‌شمول و صف عدالت‌خواهان روز به روز در ولایات ، در مسیر درست به‌پیش می‌روند. زمان پشیمانی “کتله بی‌ریشه‌ی” سازمان‌ده تقلب، فرارشان نزدیک است. این فراشوتی‌ها و پیش‌مرگ‌هاشان که به اشتباه میدان را خالی فکر می‌کردند، تازه متوجه شده اند که آنچه دفن شده است وجدان‌شان است و مردم عیار آزادی خواهی از رنج استبدا غنی هنوزم در کشور زنده اند. .
دولت در تحت رهبری جلالتماب داکتر عبذالله عبدالله فرزند اصیل با ایمان حب وطن به با رای پاک بومترک حق مردم پیروزی رسید مبارک مبارک


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است