عوض کردن جای قاتل با قربانی
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۱۴    ۱۳۹۸/۱۲/۱۷ کد خبر: 162507 منبع: پرینت

آقای ملک ستیز یاداشتی در مورد حمله تروریستی بر مردم در کابل نوشته است و در آن به رهبران هزاره تاخته است که چرا مردم را به کشتن داده اند. این انتقاد را خیلی های دیگر هم کرده اند، از جمله تعدادی از هزاره ها. شخصا باور دارم که انداختن گناه این حمله به گردن برگزارکنندگان مراسم، ریشه در دشمنی، رقابت، تیم بازی و یا حتی در تعصب دارد.

رهبران هزاره و کارهای درست و نادرست شان را می توان در مواردی بسیاری نقد کرد، اما در این مورد خاص، نیاز داریم کمی بیشتر و منصفانه تر بیاندیشیم. اگر گناه حمله ای تروریستی امروز را بتوان به گردن برگزارکنندکان مراسم انداخت، گناه حمله بر عروسی ها را به گردن چه کسانی باید انداخت؟ داماد و عروس؟
آیا آقای ملک ستیز، گناه حمله بر مراسم میلاد پیامبر اسلام را به گردن برگزار کنندگان آن مراسم می اندازند؟
آیا ایشان ملاهای مساجد و نمازگزاران مورد حمله قرار گرفته را مسوول می دانند؟
اگر این منطق را بپذیریم، باید شهامت این را داشته باشیم که از مردم و مخصوصا مردم هزاره بخواهیم که تا در افغانستان آرامش و صلح کامل بر قرار نشده است، در خانه های شان بمانند و بیرون نشوند، چون نیروهای تروریستی، دشمن وجود و زندگی آنها هستند. گلوی تبسم در گردهمایی و یا تظاهرات خیابانی بریده نشد.

این انتقاد را امروز یکی از دوستان در یک برنامه تلویزیونی به نماینگی از جنبش روشنایی هم مطرح کردند. جالب تر از این نمی شود. اگر برگزاری مراسمی در برچی به دلایل امنیتی کار نادرست است، پس سخن گفتن از جنبش چه معنی دارد؟
مگر یک جنش، بدون کنش جمعی و در فضای عمومی می تواند وجود داشته باشد؟ یا نه، دوستان ما حلقه ها و مجالس بی شمار دوستانه شان را جنبش روشنایی می نامند؟

گذشته از این، آیا این دوستان بر اساس همین منطق، مسوولیت حمله تروریستی بر فعالین جنبش روشنایی را بر عهده می گیرند؟
مگر در آن وقت، کم بودند کسانی که رهبران جبنش را مسوول آن قتل عام می دانستند؟

عبدالله وطندار


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
قاتل
قربانی
نظرات بینندگان:

>>>   تشکر از شما آقای وطندار.
این بار اول نیست که به اصطلاح روشنفکران ما بجای ظالم از قربانی انتقاد می کنند. هویدا است که چنین نوع قضاوت ها ریشه در تعصب و شاید هم حسادت داشته باشد.
چنین جلسات و گردهمایی ها نشاندهنده اوج تمدن و دوری جستن از فرهنگ زور و ظلم است.
حالا ما به قضاوت ها در باره مزاری که کی بود و چه کرد نمی گردیم.
مزاری هر که بود از حکمتیار ، طالب یا حکومت های بعد از طالب بد تر نبود.
با احترام
شفیق از دنمارک

>>>   بنده به هر افغانی بدون در نظر داشت قومی و منطقه یی که قربانی مرامهای پوچ بیگانه گان میشود سخت متاثر شده و به بارگاه خداوند برایشان دعا میکنم .
ناگفته نماند یک کتله بی عقل رهبران هزاره خود را آله دست دولت ملاهای تریاکی ساختند بدون آسیب پزیری خود در خاک خود ، حال برادرن هزاره ما بهای غلطی های این دلقک های وطن ستیز را میپردازند .

>>>   او وطندار تو منصفانه قضاوت نکدی
ای رهبرا برای امتیاز گیری ای مراسما ره
برپا می کنند پس شریک جرمند

>>>   ملک ستیز یک فراماسونی است. از آن ... توقع همدردی نکنید.
هم ما را می کشند و هم بر ما می تازند که چرا در مراسم سالیاد بزرگان خود اشتراک می کنید.
ملک ستیز منادی افکار فراماسونی در افغانستان است.

>>>   نیرو های امنیتی مسوول تامین امنیت هستند و این جا ناکام ماندند.
گیرم داعش عامل بوده اما چگونه در یک بلند منزل در چند صد متری محل مراسم این همه اسلحه و مهمات را جابجا میکند اما کسی نمیفهمد فقط یک دلیل دارد که در درون سیستم امنیتی ستون پنجم وجود دارد یا اینکه خود ارگ قصد محو فزیکی تمام رقبای انتخاباتی را داشت مگر ناکام ماند و خداوند ناکامش کرد.

>>>   ازسخنان آقای "ستیز" چنین برمیاید که هزاره ها مانند زنان درخانه های خویش نشسته درهیچ گونه گردهمائیهای که مربوطه به قوم هزاره است اشتراک ننمایند تامبادادرکمین دشمنان شان کشته نشوند.اگروضعیت راطبق تیوری آقای ستیزادامه دهند روزی خواهد رسید که دشمنان شان درخانه های شان آمده آنهارا درماتم غم وخون بنشانند.
نه؛؛ راه بیرون رفت ازاین معضله وظیفه تمام مردم هزاره هااست که هم قلم بدستان شان مانند" عبدالله وطندار" وهم کسان دیگربخصوص سیاست مداران ،زمامداران وسایرطیف های جامعه هزاره دست زیرالاشه ننشسته بلکه باضربات کوبنده قلم،کتاب، منطق ورسانه ها به لانه های که مصروف چنین طرح ریزی های خائینانه استند حمله ورشده نقاب های خصم ودشمنی را ازچهره های شان برملاسازند ، تابه گفتارهای بی مسئولیت که بوی تسلیمی به دیو سیاه رامیدهد.
بااحترام

>>>   هرکه عامل این جنایت ضد بشری بوده امامقصر اصلی حکومت بیکاره است که نتوانسته امنیت این محفل را تامین نماید و هرکه انگشت اتهام به آن نشانه می گیرد حق به جانب است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است