جنگ و صلح، صلح و جنگ
حتی اگر معجزه ای صورت بگیرد و سیاستمداران ما یک تیم تشکیل بدهند، بازهم خیلی دیر است و بصورت یک تیم ضعیف و رو به زوال در برابر طالبان ظاهر خواهند شد 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۳۳    ۱۳۹۸/۱۲/۱۲ کد خبر: 162436 منبع: پرینت

موافقتنامه صلح میان طالبان و امریکا همانگونه که واضع بود و من از۱۲ سال به اینطرف روی آن ده ها نوشته و مصاحبه داشتم با پذیرش خواستهای طالبان توسط امریکا به امضا رسید. ولی در شرایط و عجله ای که ترامپ به آن تن داد از یکطرف به انتخابات نوامبر امریکا مرتبط است و از سوی دیگر برخی مواضع گیری های امریکا و ناتو و بویژه ضمایم سری مواقتنامنه در کادر " همکاری میان طالبان (حکومت فردا ؟) و امریکا در مبارزه علیه تروریسم"، شرایط ادامه حضور امریکا را در افغانستان میسر میسازد. عملی شدن مواد توافقنامه، بخصوص خروج کامل سربازان ناتو از افغانستان طی ۱۴ ماه و مذاکرات "بین الافغانی" چالشهای عیانی را در خود دارد که تحقق آنها را دشوار میسازد.

امریکا در زمینه سیاسی وظیفه مهمی را در پیشرو دارد و آن ایجاد یک تیم مذاکره کننده "همه شمول" (که هم در جناح غنی و هم در جناح عبدالله مود روز شده) از میان آشفته بازار سیاسی نیروهای مخالف طالبان است. احتمال اینکه ورژن دوم "حکومت وحدت ملی" را تشکیل بدهند زیاد است. شواهد نشان میدهد که غنی به قیمت نارضایتی امریکا و اخلال در روند عملی ساختن توافقنامه با سرنوشت کشور و مردم بازی خواهد کرد و حاضر نخواهد شد که از جایگاه غیر قانونی خود پایین بیاید. دراین صورت طالبان به پیروزی دوم سیاسی بعد از پیروزی در دوحه و بزودی ملاقات با دونالد ترامپ دست خواهند یافت. در صورتی که عبدالله به تصمیم خود که اینبار قاطعانه از مقام "رئیس جمور منتخب و قانونی" بیایستند، طالبان به پیروزی سیاسی سوم و ممکن تعین کننده برسند و به تنهایی جناح "صلح طلب" را تمثیل خواهند کرد.

به هر صورت احتمال اینکه تا روز دهم مارس سیاستمداران ناکام و ناکارآمد افغانستان روی اختلافاتی که ده سال و حتی خیلی بیشتر عمر دارد غلبه کنند و یک تیم قابل قبول برای همه جناح های حکومتی تشکیل دهند، خیلی کم است. در صورتیکه چنین معجزه ای صورت بگیرد و آنها واقعآ اختلافات خود را کنار بگذارند، خیلی دیر است و بصورت یک تیم ضعیف و رو به زوال در برابر طالبان که پیروزی خود را علیه امریکا جشن گرفته اند، ظاهر خواهند شد.

جوانان، روشنفکران و نخبگان ملی گرا و میهن پرست و مترقی هم گاهگاهی از اینجا و آنجا، اکثرآ از خارج کشورو و دور از مملکت و حتی ممکن دور از مردم، سر بلند میکنند و قلمفرسایی میکنند. ولی صدای آنها نیز در میان هزاران اختلاف و خودخواهی های روشنفکر مآبانه از یکسو و صدای افراطیون قومی و مذهبی که بلند تر فریاد میکشند محو میشود.

آیا من بدبین هستم یا واقع بین؟
در دهه های گذشته ما اصطلاح پاکسا امریکانا (Paxa Americana را داشتیم). آیا در افغانستان ما شاهد پاکسا طالبان (Paxa Talibana) خواهیم بود؟

کریم پاکزاد


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سیاستمداران
تیم
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   جوجه ها را آخر پائیز می شمارند.
طالب همان بستر گندیده است که تا جایی پهن شود هرچه حشرات موذی است در آن لانه کند و به مضرت آغاز.
هیچ گند آبی نمی تواند تضمین کند که جایگاه حشرات موذی و کرم کنه نمیشود چون فطرت گند آب میزبانی حشرات است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است