واکنش ایران و عربستان به توافقنامه صلح افغانستان
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۳۸    ۱۳۹۸/۱۲/۱۲ کد خبر: 162427 منبع: پرینت

وزارت خارجهٔ ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد که آمریکا برای امضای قرارداد صلح یا تعیین تکلیف در مورد آیندهٔ افغانستان جایگاه حقوقی ندارد.
این وزارتخانه در بیانیهٔ خود در این زمینه نوشت که ایران اقدامات آمریکا را «تلاشی برای مشروعیت بخشیدن به حضور نیروهایش در افغانستان» می‌داند.
وزارت خارجهٔ ایران ضمن ابراز آمادگی برای همکاری در زمینه تأمین امنیت ملی افغانستان تصریح کرد که سازمان ملل متحد برای تسهیل مذاکرت و تضمین اجرای توافقات داخلی افغانستان ظرفیت مناسب را دارد.
به گزارش یورونیوز، وزیر خارجهٔ ایران سه ماه پیش نیز با ملا برادر آخوند، رییس دفتر سیاسی طالبان دیدار و گفتگو کرده بود و هدف از این دیدار را «تقویت گفتگوهای داخلی و همکاری برای بیرون رفتن نیروهای خارجی» در این کشور نامیده بود.

رهبران طالبان: خواستار برقراری نظامی اسلامی هستیم؛
ملاهبت‌الله آخوندزاده، رهبر گروه طالبان اعلام کرد که حقوق همۀ هموطنان زن و مرد در افغانستان به آنها اعطا خواهد شد و از همه شبه‌نظامیان نیز خواست تا از توافق امضا شده با ایالات متحده پیروی کنند.
ملا عبدالغنی برادر، رهبر هیأت مذاکره کننده طالبان در قطر نیز اظهار امیدواری کرد که کشورهایی همچون پاکستان، اندونزی، چین و روسیه در بازسازی آینده افغانستان مشارکت داشته باشند. او تاکید کرد که خواستار برقراری نظامی اسلامی در افغانستان است.

اشرف غنی: همه چیز مشروط به یک «شرط» است؛
اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان در جریان یک کنفرانس خبری در کابل اعلام کرد: «امیدواریم صلح آمریکا و طالبان منجر به برقراری آتش‌بس دائمی شود... این ملت در انتظار یک آتش‌بس فراگیر است.» او افزود: «همۀ مفاد این قطعنامه بر یک شرط متکی است.... اینکه طالبان به توافق صلح پایبند باشد.»
او همچنین درباره مذاکرات بین افغان‌ها گفت: «تیم مذاکرۀ کننده ما، تیمی فراگیر خواهد بود... نکات متعددی در توافق صلح امروز وجود داشت که می‌تواند در جریان مذاکرات بین افغان‌ها، دربارۀ آنها با طالبان بحث شود.»

عربستان سعودی استقبال کرد؛
وزارت خارجه عربستان سعودی با استقبال از توافق صلحی که روز شنبه میان نمایندگان آمریکا و طالبان امضا شد، اعلام کرد که امیدوار است این توافق به آتش‌بسی جامع، دایمی و سراسری در افغانستان منتهی شود.

پاکستان مسولیت‌ خود را انجام داده است؛
شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان گفت: «پاکستان بخشی از مسوولیت‌های خود را که تسهیل کارها برای رسیدن به این توافق صلح بود، انجام داده است. پاکستان همچنان به حمایت‌هایش برای ایجاد یک افغانستان صلح ‌آمیز، با ثبات، متحد و مرفه ادامه خواهد داد؛ تا کشوری بوجود آید که هم در داخل آن صلح بر قرار است و هم در روابطش با همسایگان».

واکنش سازمان ملل؛
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل ضمن استقبال از توافق امضا شده میان آمریکا و طالبان افغانستان، این کار را گامی مهم در راه رسیدن به یک توافق سیاسی پایدار در افغانستان توصیف کرد. او همزمان بر اهمیت تدوام کاهش خشونت‌ها در این کشور تاکید کرد.
استفان دوجاریچ، سخنگوی دبیرکل در بیانیه‌ای گفت: «دبیرکل از تلاش‌ها برای دستیابی به یک توافق سیاسی پایدار در افغانستان استقبال می‌کند. آنچه امروز در دوحه و کابل روی داد، تحولات مهمی در این راستا بودند.»
او افزود: «دبیرکل بر اهمیت تداوم کاهش خشونت‌ها در افغانستان که به نفع همۀ افغان‌ها است، تاکید دارد. او همچنین تلاش‌های مداوم همۀ طرف‌ها برای ایجاد محیطی مناسب برای انجام مذاکرات بین افغان‌ها با هدف رسیدن به یک صلح جامع را تشویق می‌کند.»
سازمان ملل اعلام کرد که آماده است از یک روند صلح به رهبری افغان‌ها که در آن به موضوع زنان، اقلیت‌ها و جوانان پرداخته شود، حمایت کند.

وزرای خارجه و دفاع آمریکا حمایت کردند؛
مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا که در مراسم امضای این توافقنامه حضور داشت، تاکید کرد که واشنگتن در تمام مراحل تهیه تا امضای این پیمان با طالبان، همواره نگاهی «واقع بینانه» داشته است. او گفت که این توافق «بهترین فرصت برای برقراری صلح در یک نسل است.»
آقای پمپئو تاکید کرد که به نمایندگان طالبان گفته است باید به قول‌هایشان دربارۀ قطع رابطه با القاعده و ادامۀ مبارزه با داعش خراسان پایبند باشند.
مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا نیز اعلام کرد که ایالات متحده به ارتباطات خود با نیروهای امنیتی افغانستان ادامه می‌دهد.

بریتانیا خواستار مذاکرات معنی‌دار شد؛
دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا اعلام کرد بهترین نتیجه زمانی حاصل خواهد شد که «مذاکرات معنی‌داری میان افغان‌ها و طالبان برگزار گردد» و اظهار امیدواری کرد که چنین فرصتی فراهم شود. او تاکید کرد: «تنها راه رسیدن به صلح پایدار در افغانستان، راه حل سیاسی است.»

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ایران
عربستان
توافقنامه صلح
نظرات بینندگان:

>>>   ملا صاحب فکر میکنم نظام اسلامی را شنیده ای ولی نمیدانی اگر راستی تو نظام اسلامی بخواهی امریکا وغرب اصلا با تو مذاکره ومفاهمه نمیکند بقول خودت حکومت اسلامی. تنها ریش ولنگی واجرای ریاکارانه ای بعض حدود شرعی نیست لازیمه ای حکومت اسلامی ابتدا ساختن محیط وما حول اسلامی است اسلام از خود سیستم اقتصادی واداری وفرهنگی مخصوص بخود را دارد اول محیط را اسلامی بساز بعد احکام شرعی وحدود وقصاص وسایر احکام را تطبیق نما در غیر ان اجرای ان احکام به منزله ای پاشیدن تخم وبذر در زمینه شوره زار است دشمنان اسلام انهای را که قیافه وظاهر اسلامی دارند ولی اسلام را نمی شناسند واز اسلام چیزی را نمیدانند بسیار دوست دارند وبا انها علاقه ای مفرط میگیرند وازهمچو انسانها برای تشویه صبغه ای اسلام ومسلمین کار میگیرند انهای که اسلام را میدانند در کشور های عربی وجهان اسلام انها را ارهابی وده ها اسم ورسم دیگری میگذارند عده ای از مجاهدین با وجود ندانم کاری ها شان تا اندازه ای اسلام را میدانستندازین رو انها تفنگ سالار وجنگ سالار شدند شما که باب دندان ولقمه ای تیار هستید حد اقل برای فعلا با شما کرنش مینمایند چنانچه از میمنت کردار شما تریلیونها دالر مواد مخدر ومواد خام یورانیوم ولیتیم را تاراج کردند وبه بهانه ای شما ریشه های استعماریشان را درینجا مستحکم نمودند واگر اینها دولت اسلامی را میخواستند وبا حکومت های اسلامی سازش میداشتندفرق میان تو وربانی چه بود اوهم لنگی وریش داشت وتوهم داری همچنان در سایر کشورها. باخبر اگر راستی مسلمان هستی ودر دلت ذره ای ایمان داری فریب این پیمانهای سست وبی بنیاد را نخوری که دشمنان اسلام گاهی وهرگز به تو اجازه ای تشکیل دولت اسلامی وامارت اسلامی وهر عنوان اسلامی دیگر را نمیدهند بسیار وقت انسانهای خوب هم ندانسته وناخود اگاه اله ای دست دشمن میشود واب به اسیاب دشمن میریزد وبه این فکر مباش تو خارجی ها را فریب میدهی وبا انها از خدعه کار میگیری انها سی سال قبل وسی سال بعد را هم میدانند وبرای ان نقشه وبرنامه دارند شما به اندازه ای سیاف نه دین را میدانید ونه سیاست دینی را اما اورا چنان محاصره ومضطر گردانیده اند که به رولا غنی مسیحی مارونی ومنسوب به حزب کمونیست لبنان ادای احترام میکند در حالیکه نیک میداند این کارش حرام ونا جایز است ویا به اشرف غنی که خانمش واضح میگوید او مسلمان نیست ادای احترام میکند وهمین حکمتیار هم اسلام را خوب میداند اما تنها میداند با وجود خلاف کاری های اسلامیش به جرم این که اسلام را میداند در کابل اورده ودر چهار دیواری های دارالامان محصور داشته اند وبه زبان حال میگویند

پروبالت را شکستیم ودر قفس گشودیم
چه رهاچه بسته مرغیکه پرش شکسته باشد

تبنگچی

>>>   مداخله ایران در امورافغانستان جز بدبختی و ادم کشی چیزی دیگری به ارمغان نخواهد اورد ، افغانستان باید از کشور های دیکتاتور ماننده روسیه چین ایران فاصله بگیرد ، برای افغانستان قابل قبول نخواهد بود که فقط یک ارگان قدرت را در دست بگیرند باید تمام اقوام در اینده افغانستان سهیم شوند ، و مهم تر از ان ازادی رسانه و نباید هیچ رسانه ای و روز نامه ای سانسور شود ،
حبیب الله یوسف زی

>>>   آمریکا با توافق یا بدون توافق باید ازافغانستان خارج شود.

>>>   طالبان شايد اولين مكتوب رسمي را ديده باشند و فكر كرده اند كه دنيا آخر شد. اين امريكا و پاكستان و اجيران عربش چندين بار گرو هاي معتبر تَر و أشخاص نامورتر از شما ها را در بازار سياه به نرخ تركاري و يا گوشت پوسيده دست دو جهت تغذيه حيوانات ، فروخته اند، مثال زنده آن استاد سياف و گلبيدين حكمتيار، و مرده آن استاد رباني، بن لادن است، در پاكستان بينظير، جنرال مشرف و ميان شريف است، كه علم ،تجربه، شخصيت و مقام جهاني شان بسيار بالا تَر از شما بود. شما هم خلاص هستيد، اول اينكه بادار تان ترمپ شرط مانده است كه اگر پاي تان را كج بگذاريد با زدن چوب راست در مقعد تان راست تان ميكند. مثال خوب حكمتيار است، لاف مردمي را داشت در انتخابات فاميلش هم برايش رأي ندادند، ترامپ منتظر بردن انتخابات خود است و شما را چند ماه مهمان نموده و با دادن نان فراوان اشكم هايتان را كه همين حالا مانند زنان حامله در ماه نهم است كلانتر نموده كه مانند مفتي داعش در سوريه قدرت دويدن و فرار را نداشته باشيد. كوشش نمائيد خود را جز ملت و خدمت گار ملت بدانيد افكار پوچ بإداري و رياست و عفو كردن ها را از فكر تان بكشيد، بجاي بخشيدن ملت شما از ملت عذر خواهي نموده و بخشش بخواهيد، چون تنفر ملت از شما بدتر از تنفر اشغال گران خارجي است. كوشش نمائيد كه فكر سياست را ترك نموده در فكر تعليم و تربيه ديني خود و مردم شويد.

>>>   امارت اسلامی طالبان درنصوص دینی جایگاه تعریف شده ندارد و حتی اصطلاح امیر المومنین نیز بعدا بدست مسلمان ساخته شده است نه اینکه در قران و حدیث اماده باشد
شماری محدودی که می پندارندکه امارت عبارت از نظامی برای حکومتداری که اسلام اورده و اگر امروزه نظامی بخواهد شکل و شمایل اسلامی بگیرد باید به صیغه امارت در بیاید این برداشت پایه استواری به قران و سنتندارد و از همان رو فقها و متکمان مسلمان در تاریخ اسلام نظام های که خلافت خوانده میشدند مشروع می دانستند و هم انچه ملوکیت یا پادشاهی
بنا به استعدادکه در نظام امارت برای سر کوب مخالفان وجود دارد انرا گروه های بنیاد گرا تمایل دارند در نظام امارت مردم عامه در مقام گوسفند و امیر در مقام چوپان پیش بینی شده است طالبان که ازجمله گروه بنیاد گرا ها هستند روی امارت اسلامی خود ساخته شان پافشاری دارند.

>>>   طالبان اگر زره ایمان در وجودشان میبود به آمریکا سرخم می کرد ولی اینها که خوده به عنوان مجاهد نام گذاشته ظاهرا مسلمانان ولی باطناً کفر است
همدرد

>>>   ای حبیب الله یوسف زی ....می گویی مداخله ایران جز بدبختی و ادم کشی چیز دیگری به همراه ندارد؟ الان بیست سال است در افغانستان جز بدبختی و ادم کشی چیز دیگری دیده ای؟ ایران در عراق و سوریه و لبنان که ورود کرده جز نابودی تروریست, کمک به صنعت نظامی و دفاعی و اموزشی و دینی ان کشور ها بوده؟ معلوم است تفکرات تو از همان جاهل ها و وحشی هایی سرچشمه می گیرد که به کل فارسی وان ها حسادت و عقده داری. من هراتی ام و خود را خراسانی و همچنین جزئی از ایران فرهنگی میبینم.

>>>   ایران هیچ دخالتی درافغاانستان ندارد ولی متاسفانه چهل سال است که مهاجرین افغان ازسرمایه ملت ایران استفاده میکنند(قابل توجه نظردهنده2)

>>>   حبیب یوسفزی شما افغان ها خودتان بودید که یک روز نوکر سعودی و پاکستان و یک روز نوکر روس و انگلیس و امروز هم نوکر آمریکا شدید ما خود را افغان نمی‌دانیم و سرزمین خراسان و آفتاب خود را از چنگال ظالمین نجات خواهیم داد دعوای شما پشتوها به ما ربطی ندارد یک روز صبح کرده و در حال صلح فردایش با هم بجنگید ما اسیر حماقت شما نخواهیم شد شش ما در عهد دقیانوس زندگی کرده میتاتید ما نمی‌توانیم. صلح و جنگ شما بهانه است تا ما را فریب دهید و همچنان مردم را خام سیاست های پشتونیستی قرار دهید خواب آشفته شما تعبیر نخواهد شد
عبدالله امیری


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است