يك تسليمِ بد در دوحه
 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۱۹    ۱۳۹۸/۱۲/۱۰ کد خبر: 162400 منبع: پرینت

شايد وقتش است كه از پيامد غير انساني يك ايده ظاهرا انساني بنام صلح بترسيم. خليلزاد و پاكستان، دو منشا بيم و اميد براي افغانستان شده اند. شايد جز خليلزاد و پاكستاني ها همه در حيرت هستند. امريكايي ها نمي دانند كه با توجه به شخصيت مردد و غير قابل پيش بيني دونالد ترامپ، نفوذ پاكستان روي طالبان، تعارض ارزش هاي طالبان و ارزش هاي امريكايي و سرنوشت سربازان ايدئولوژيك طالبان به كدام طرف مي روند؟

حكومت افغانستان نمي داند كه سرنوشتش به كجا منتهي مي شود؟ طالبان هنوز نمي دانند كه بالاخره امريكايي ها افغانستان را ترك مي كنند يا نه؟ نمي دانند كه به فرض اينكه امريكايي ها بپذيرند و بروند چه پيش مي آيد؟ آيا اجازه خواهند يافت كه دولت تشكيل دهند؟ آيا مي توانند دولت را با اين تشكيلات متورم و بزرگ شده اش اداره كنند؟ اعتماد گروه هاي اجتماعي را جلب كنند؟ امنيت را برقرار سازند؟

و اما خليلزاد! بايد از او ترسيد چون او همان كسي است كه به دستكاري در ساختار هاي عراق و افغانستان متهم بود و در زمان اوباما تحت پيگرد اف بي آي قرار گرفت.
او دوباره و در روزگار حكومت عقيم شده و بي اقتدار و رهبران بي نفوذ در افغانستان، دست به كار ايجاد ساختار تازه براي افغانستان شده. شايد خشونت ساختاري و تروريسم سياسي جايگزين تروريسم نظامي شود و شايد ورود دوباره طالبان مرحله اي از فاشيسم باشد كه همه رفقاي فكري را گرد هم جمع كند.

در اين فضاي سراسر ابهام، پيامد توافق دوحه، يك تسليم بد است. ما قانون اساسي و ساختاري را كه همه به درستي آن ايمان داريم، بي هيچ دفاعي واگذار مي كنيم.

شجاع محسنی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دوحه
طالب
نظرات بینندگان:

>>>   توافق امریکا و پاکستان برای تقسیم افغانستان

>>>   الحمدُلالله ثم الحمدُلالله ، نصر من الله و فتح قريب .
كابلي از نيوزيلند

>>>   مردم خسته ، فقیر ، مسلمان ، وطندوست و باتجربه افغانستان طالبان را پذیرفته و با خود یکی میسازند و یک کشور بین المللی و اسلامی مستحکم و با ثبات را میسازند.
افغانستان منابع و فرصتهای بی نظیری برای جبران عقب ماندگی ها و دربدری های خود دارد تا صادرکننده و نقطه وصل منطقه و جهان شود.

>>>   ایران زحماتش هیچ شد ولی به خیر خود هم نمی فهمد.

>>>   توافق صلح درين مرحله حساس كه ايتلاف احزاب قوي افغانستان ( جمعيت ، جنبش و وحدتين ) انتخابات را به اساس راي بايومتريك و شفاف برده اند ميتواند يك دسيسه از طرف افراد يك قوم عليه تيم ثبات و همگرايي باشد تا جلو تحكيم دولت مردمي داكتر عبدالله گرفته شود و تعويق مراسم قسم خوري اشرف غني هم بخاطر به تعويق انداختن مراسم تحليف داكتر عبدالله بوده است تا فرصت براي از هم پاشي اتحاد جمعيت جنبش وحدت و ساير اعضاي تيم ثبات و همگرايي بدست ايد.
داكتر عبدالله و احزاب مردمي پشت سر او بايد توكل به خدا كرده حكومت خود را رسما افتتاح كنند تا از تقلب و چل بازي تيم تقلب جلوگيري شود.

>>>   میگویند خود کرده را نه درد است و نه درمان
کسانیکه کشورش را به امریکایی وحشی فروخت باید میدانستند که همچنین روز بر سرشان خواهد آمد.

مردم عوام و بیچاره کشور هیچ نوع مشکل درینکه طالب روی اریکه قدرت باشد و یاهم کاکا غنی و یا ماما عبدل، ندارند. مشکل از کسانیست که طی دو دهه اخیر به یک نام و دیگر جمع کردند و افروختند و به دهل دیموکراسی می رقصیدند.

افغان

>>>   جناب سخت در اشتباه اید کدام قانون‌اساسی بی نقص؟ همان قانون اساسی که دو معاون بی صلاحیت درحدمت رءیس جمهور مطلقه قرار داده شده اند که تا بانک رای برایش باشند؟

>>>   طالبان که پس از توافق صلح با امریکایی ها در دوحه از پیروزی شان بنام امارت اسلامی ساخته و بافته ای اس ای پاکستان قوله سر دادند همه میدانند که امارت در نصوص دینی جایگاه تعریف شده نداردو حتی اصطلاح امیر المومنین نیز بعدا بدست مسلمانان ساخته شده است نه اینکه در قران و حدیث اماده باشد .
شماری محدودی کهمیپندارند که امارت عبارت از نظامی برای حکومتداری است که اسلام اورده و اگر امروزه نظامی بخواهد شکل و شمایل اسلامی بگیرد باید صیغه امارت دربیاید این برداشت پایه استوار در قران و سنت ندارد واز همان رو فقها متکمان مسلمان در تاریخ اسلام نظام های که خلافت خوانده میشدند مشروع میدانستند وههم انچه ملوکیت یا پادشاهی .
بنا به استعدادکه در اسلام امارت برای سرکوب مخالفان دارد بخشی از گروه های بنیاد گرا تمایل دارند در نظام امارت مردم عامه در مقام گوسفند و امیر در مقام چوپان پیش بینی شده .
در حالیکه نین فکر و اندیشه بنیاد گری مردم در مقام گوسفند و امیر در مقام چوپان مخالف با قران و حدیث است و هیچ انسان مسلمان در عصر حاضر بصورت قطع چنین چیزی قابل قبول شان نبوده نمی باشد .

>>>   افغانهای عزیز کشورتان رفت بکام آی اس آی پاکستان وخلیل زاد وطن مارا دو دسته تقدیم پاکستان کرد وحالا نه مسعود داریم ونه ربانی ونه فهیم و نه مزاری. قشر جوان و متفکیر و روشن فکر یکی فکری اساسی در باره ای وطن بکنید ‌و نگزارید دهه هفتاد تکرار شود.
لعل نیرو کابل

>>>   توافق امریکا و پاکستان برای تقسیم افغانستان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است