از کرونا نترسید
 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۲۳    ۱۳۹۸/۱۲/۶ کد خبر: 162341 منبع: پرینت

ویروس کرونا بیشتر از آنچه خطرناک باشد، خطرناک جلوه داده شده است.
کاری به این نداریم که این ویروس ایجاد و نشر آن سیاسی بوده و یا یک ویروس طبیعی است، اما رنگ سیاسی بخود گرفت و کشورهایی که بیشتر به این ویروس آلوده شده اند، رقبای اقتصادی و سیاسی آمریکا هستند.

هرچند هنوز درمان مشخصی برای این ویروس پیشنهاد نشده و داروی مخصوصی برای آن تجویز نگردیده است، اما آنقدر که تبلیغات شده خطرناک نیست. هرچند میزان کشندگی این ویروس کم است اما به معنی بی اهمیت بودن آن نیست.

متخصصان و کارشناسان بیماری های ویروسی بر این عقیده اند که احتمال فوت تنها دو درصد از مبتلایان به این بیماری وجود دارد و بقیه درمان می شوند. بیشتر کسانیکه مشکلات قبلی، عوارض تنفسی، کبر سن دارند در معرض تشدید و یا فوت قرار می گیرند.
در حالیکه بیماران مبتلا به آنفلونزا تا سرحد پنج درصد شان وفات یافته اند. یعنی اینکه این بیماری از آنفلونزا نیز خطر کمتری را متوجه مبتلایان خود می کند. برخی از پزشکان ویروس کرونا به آنفلونزای فصلی می دانند.

بیش از ۷۸ هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا در سراسر جهان گزارش شده و در جهان، وضعیت اضطراری بهداشتی اعلام شده است. موارد ابتلا به بیماری در ۳۰ کشور جهان شناسایی شده است.

تب و احساس خستگی، درد عضله، سردرد، سرفه، تنگی نفس از علایم ونشانه های ویروس کرونا است.
هر چند این بیماری برای افراد مسن و کسانی که بیماری‌های دیگری مانند دیابت و سرطان دارند یا سیستم ایمنی ضعیفی دارند، خیلی خطرناک است.
اگر فرد مبتلا به ویروس کرونا روی دستش سرفه کند و سپس چیزی را لمس کند، آن سطح آلوده می‌شود.
سازمان بهداشت جهانی دورهٔ نهفتگی بیماری، یعنی پیش از بروز نشانه‌های بیماری، بین ۲ تا ۱۰ روز است.

برای جلوگیری از آلوده شدن به ویروس کرونا، شستن دست ها و استفاده از ماسک توصیه شده است.
ماسک‌های عادی، یکبار مصرف هستند، به این معنی که بعد از برداشتن شان از روی صورت باید آن‌ها را دور انداخت و از ماسک جدیدی استفاده کرد. اصول استفاده از ماسک را یاد گرفته و آن را روی صورت خود چفت کنید به طوری که از بالا بینی را به طور کامل پوشانده و از پایین نیز تا زیر چانه کشیده شده باشد.

در هر حال وحشت عمومی برای ابتلا به ویروس کرونا سیاسی است و چنانچه تمهیدات لازم گرفته شود جای نگرانی نیست.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ویروس کرونا
تب
نظرات بینندگان:

>>>   مبارزه علیه ویروس کرونا:
در یک دیگ آب بیاندازید.کم ذره برنج شوله یی بباندازید.کم ذره نعنا و گشنیج بیاندازید. و مثل آش آن را پخته کنید.بعداً در یک کاسه بکشید و یک مرچ تازه و یا مرچ خشک را در آن بیاندازید و گرم و داغ بخورید و زیر لحاف خود را گرم بپیچانید و استراحت کنید،تا در هنگام استراحت خوب عرق کنید.
چند بار این کار را تکرار کنید.هم تب شما گم میشود و هم سرفه شما خوب میشود و هم ویروس ها وفات میکنند و از بین میروند.
بعداً خوب یک شاور بگیرید تا باقیمانده ویروس ها وفات کنند و در آخر برای ویروس ها بگویید:انا لله و انا الیه راجعون.بدینترتیب شما خوب خواهید شد.

>>>   هرات همیشه امورش مطابق با ایران تنظیم است! سیل میایه کرونا میایه

>>>   مرض کرونا جهان را غمگین ساخته در اکثر کشورها غربی کلپ های شبانه دعوت های شبانه گروهی و حتی محافل بزرگ بخاطر بروز این ویروس دایر نمیگردند و نظربه سرعت این ویروس فکر نکنم کشور از آن مصون بماند . خداوند رحم کند . امروز قبل از ظهر اطلاع حاصل نمودم که شخص مثاب به ویروس کرونا از بند وزارت صحت در هرات فرار کرده است . مردم وطن ما هم روانیست خدا نخواسته اگر واقعیت داشته باشد نیم میلیون نفوس را مرده حساب کنید.

>>>   چرا فقط دشمنان آمریکا کرونا گرفته اند؟
علیرغم همه حرف و حدیث هایی که در مورد انتشار ویروس کرونا در ایران وجود دارد اما یک نکته بسیار مهم در این ماجرا این است که چرا دو دشمن اصلی آمریکا در جهان یعنی چین و ایران امروزه به صورت فیزیکی و روانی با این ویروس مقابله می کنند؟
اسپوتنیک - آیا ممکن است به زودی شاهد ورود این ویروس به دیگر کشورهایی که دشمن آمریکا هستند باشیم؟
این نکته زمانی بیشتر نمود پیدا می کند که مشاهده می کنیم ویروس در بسیاری از کشورها سرایت یافته ولی آمار چندانی از ابتلای آمریکایی ها و یا متحدینشان به این ویروس وجود ندارد مخصوصا که به عنوان مثال تعداد چینی هایی که به آمریکا سفر می کنند و از سوی دیگر تعداد آمریکایی هایی که به چین سفر می کنند بسیار بیشتر از تعداد شهروندان ایران و چین است که میان ایران و چین تردد دارند.
مضاف بر این باید توجه داشت که شهر ووهان حدود دو سه ماه قبل از این ماجرا شاهد حضور صدها نظامی آمریکایی برای اجرای یک مانور جنگ بیولوژیک در این شهر بود و هزاران شهروند آمریکایی معمولا به شهر ووهان تردد دارند و داشتند اما تعداد بسیار کمی ایرانی به این شهر تردد دارند.
از نظر همه معادلات می بایست در حال حاضر تعداد خیلی بیشتری آمریکایی به این ویروس مبتلا می بودند؛ اما مشاهده می کنیم که تعداد آمریکایی های مبتلا به این ویروس بسیار کم است.
یکی از موارد دیگر ممکن است بحث پرهیز و امکانات باشد که در حال حاضر در ایالات متحده وجود دارد، اما به دلیل تحریم ها در ایران وجود ندارد؛ این در حالیست که چین از این منظر مشکلی ندارد.
بحث دیگری که مطرح می باشد خدمات بهداشتی و پزشکی است که نمی توان انکار کرد در ایران ما پزشکانی داریم که در همه جای جهان زبان زد هستند.
اینکه به یکباره تعداد زیادی از کادر پزشکی ایران از پزشک گرفته تا پرستار که معمولا از همه بیشتر مراقب سلامتی خود هستند، با این ویروس دست و پنجه نرم می کنند هم نکته بسیار قابل تامل دیگری است.
اگر آمریکایی ها هیچ اقدامی نکرده باشند حداقل کاری که انجام داده اند، این است که به دلیل تحریم های خود علیه ملت ایران کیت های پزشکی لازم و دستگاه های مورد نیاز در اختیار ایرانی ها نبوده تا بتوانند از ورود ویروس پیشگیری کنند.
اینکه شهر قم از میان همه شهرهای ایران هدف ویروس قرار گرفته باشد نیز خود نکته دیگری در این ماجرا است.
هدف این نیست که در مورد قصورهای زیادی که موجب انتشار این ویروس در ایران شده گذشت کرد، بلکه هدف این است که به زاویه دیگری از ماجرا نیز بنگریم چون اهمیت زیادی دارد.
آیا احتمال دارد ماجرا به نوعی یک جنگ بیولوژیک باشد که آمریکایی ها علیه ایران راه انداخته اند؟
آیا در این صورت نباید تدابیر دیگری اتخاذ شود تا بررسی کرد که چگونه اینها چنین جنگی را بر علیه ما راه انداخته اند و عوامل آنها که بوده اند و که هستند؟
چرا به یکباره سر و کله ویروس یک روز مانده به انتخابات در ایران پیدا شد؟
آیا این ماجرا برنامه ریزی شده نبوده است؟
چرا رسانه های وابسته به آمریکا و متحدین آن در منطقه تلاش دارند فضای ناامنی در میان مردم ایران ایجاد کنند و شایعه پراکنی می کنند؟
چرا برخی هم در داخل کشور با آنها همراهی می کنند؟
چگونه ماسک و مواد ضد عفونی که باید هر چه سریعتر در اختیار مردم قرار گیرد نایاب شده است؟
آیا این افراد فقط محتکر هستند و یا اینکه خیانتکارانی که با دشمن علیه ملت همکاری می کنند تا ویروس سریعتر در کشور انتشار یابد؟
چرا برخی کشورهای دشمن با ایران زمزمه قرنطینه کردن کل ایران را مطرح کرده اند و برخی کشورهای همسایه که تا به دیروز خریدار کالای ایرانی بودند و ایران از طریق آنها می توانست ارز مورد نیاز خود را به دست آورد حالا علاوه بر قطع مراودات خود با ایران خرید کالای ایرانی را متوقف کرده اند، آیا ماجرا بوی توطئه نمی دهد؟
چرا برخی از رسانه های وابسته به آمریکا و متحدین آن، مطرح می کنند که ایران بزرگترین صادر کننده ویروس کرونا است و مدام در مورد اینکه افرادی که به ایران سفر کرده اند ، مبتلا به ویروس شده اند و یا اینکه ایرانی هایی که به کشورهای دیگر سفر کرده اند ناقل ویروس بودند و هستند در حالی که در مورد انتقال ویروس از راه شهروندان کشورهای دیگر بحثی به عمل نمی آید؟
آیا به این دلیل نیست که می خواهند سفر به ایران و حتی سفر توریست ها به ایران را متوقف کنند تا این درآمد ارزی هم از ایران سلب شود؟
به هر حال به نظر می آید که ماجرای ویروس کرونا مقداری مشکوک تر از معمول به نظر می آید و مقداری هم به تدبیر بیشتری در این زمینه نیاز است تا با همکاری مردم و دولت هرچه سریعتر بر این ماجرا غلبه بتوان شد.
نکات مطرح شده در این مقاله، نظرات و دیدگاه های شخصی نویسنده بوده و الزاماً عقاید هیئت تحریریه اسپوتنیک را بازتاب نمی دهد.
تهیه شده توسط عماد آبشناس

>>>   محمود منجم زاده
لطفا کار را به اهل اس بسپارید درغیرآن منتظر فاجعه باشید
تصمیم باز و بسته نمودن مرزهای کشوربه علت گسترش ویروس کورنا در افغانستان به عهده امنیت ملی نیست
درحالی که مقامات ارشد وزارت بهداشت افغانستان به خصوص غرب کشور از باز نمودن مرز ایران هشدار می دهند ، ریاست امنیت ملی بدون هیج آگاهی به کار پزشکان مداخله می نماید . دراین شکی نیست که احتمالا صد ها هموطن در بین مرز ایران و هرات مشکلاتی دارند ولی نمیتوان زندگی چندین میلیون نفر را در هرات به خطر احتمالی مواجع ساخت. مسافران باید درهمان جا مراحل ابتدایی معاینات را اجرا کنند . این درحالیست ، که مسوولان بهداشتی درهرات:به خصوص جناب داکتر تمنا ریست بهداشت هرات باز شدن مرز با ایران می‌تواند «فاجعه‌بار» باشد . لطفا ریاست ملی افغانستان مبارزه با ویروس را با کارشنان به سپارد و خود برای مبارزه با سرفت های مسلحانه درکابل که راحتی را از مردم سلب ساخته است توجه نماید . درخاتمه اگر مرز اسلام قلعه به امر امنیت ملی باز شود ، خطرات ناشی از ویروس کارونا به عهده این نهاد امنیتی خواهد بود . نگرانی باشندگان هرات از شیوع ویروس کرونا؛ قیمت ماسک چند برابر شده است

>>>   Wahid Payman
پزشکان هرات سنگر گرفته‌اند.
ما به‌خوبی وضعیت کشورها را در ارتباط به کرونا زیر نظر داریم. با جرئت می‌توانم بگویم که پروسونل صحی هرات با کمبود امکاناتی که دارند مردانه به یک جنگ نابرابر رفته‌اند و تا اکنون پیروز میدان بوده‌اند. من با جزئیات از زحمات آن‌ها مطلعم. مانند سربازی که در سنگر، مستحکم و قوی ایستاده تا جلو نفوذ دشمن را بگیرد.
هر چند آن‌ها یک چالش جدی دارند، این‌که ایران واقعیت‌های این بیماری را کتمان کرد و گرنه با این تلاش‌ها جلو نفوذ هر موردی گرفته می‌شد.
حالا کارشان اندکی دشوار است اما آن‌ها تلاش می‌کنند و تلاش‌شان قابل قدر است.
طی یک هفته گذشته، آن‌ها کوچه به کوچه دنبال آثار و علایم دشمن می‌گردند. در این میان به ویژه زحمات آقای داکتر تمنا را هراتی‌ها فراموش نخواهند کرد.

>>>   Shoja Mohseni
كرونا را جدي بگيريم!
- امامان مساجد مي توانند نقش خوبي در آگاهي دهي به مردم داشته باشند.
- رسانه ها از حجم برنامه هاي پرشمار و سوژه هاي تكراري سياسي كم كنند و در ساعات طلايي نشر، همه رسانه ها برنامه آگاهي دهي و راهكارهاي وقايه از كرونا داشته باشند.
- وزارت صحت و نهادهاي صحي كمك كننده، مي توانند ايستگاه هاي موقت و سيار تست و آزمايش كرونا ايجاد كنند.
- وزارت صحت مي تواند شفاخانه هاي ويژه را براي رسيدگي به بيماران اين ويروس، در كلان شهرها اختصاص دهد.
- بهتر است فعاليت شركت هاي سياحتي و زيارتي و سفرهاي به مقصد كشورهاي ميزبان ويروس، مخصوصا كشور چين براي مدتي معلق شود.
- وزارت ارشاد، حج و اوقاف مي تواند بسيج بهتر علما را در اين مورد ايجاد كند.
- شهرداري ها مي توانند وكلاي گذر را فعال كنند.
- شهرداري ها، پوليس و امنيت ملي مي توانند از ورود اجناس جديد چيني به بازار نظارت كنند و بازار هاي بزرگ ( مندوي ها )، مجتمع هاي تجارتي و نيز تجمعات مردمي را كنترل كنند.
- ترانسپورت عمومي بايستي از جانب اتحاديه هاي مرتبط شان زير مراقبت و نظارت قرار گيرد.
- لازم است در شبكه هاي اجتماعي در مورد ويروس كرونا توليد محتوي شود و اطلاعات كوتاه و مفيد در مورد اين ويروس نشر شود.
- از خروج غير ضروري از منزل يا شركت در اجتماعات غير ضروري خودداري كنيم.
- ماسك داشته باشيم و استفاده از آن را عمومي بسازيم.

>>>   محمود منجم زاده
لطفا کار را به اهل اس بسپارید درغیرآن منتظر فاجعه باشید
تصمیم باز و بسته نمودن مرزهای کشوربه علت گسترش ویروس کورنا در افغانستان به عهده امنیت ملی نیست
درحالی که مقامات ارشد وزارت بهداشت افغانستان به خصوص غرب کشور از باز نمودن مرز ایران هشدار می دهند ، ریاست امنیت ملی بدون هیج آگاهی به کار پزشکان مداخله می نماید . دراین شکی نیست که احتمالا صد ها هموطن در بین مرز ایران و هرات مشکلاتی دارند ولی نمیتوان زندگی چندین میلیون نفر را در هرات به خطر احتمالی مواجع ساخت. مسافران باید درهمان جا مراحل ابتدایی معاینات را اجرا کنند . این درحالیست ، که مسوولان بهداشتی درهرات:به خصوص جناب داکتر تمنا ریست بهداشت هرات باز شدن مرز با ایران می‌تواند «فاجعه‌بار» باشد . لطفا ریاست ملی افغانستان مبارزه با ویروس را با کارشنان به سپارد و خود برای مبارزه با سرفت های مسلحانه درکابل که راحتی را از مردم سلب ساخته است توجه نماید . درخاتمه اگر مرز اسلام قلعه به امر امنیت ملی باز شود ، خطرات ناشی از ویروس کارونا به عهده این نهاد امنیتی خواهد بود . نگرانی باشندگان هرات از شیوع ویروس کرونا؛ قیمت ماسک چند برابر شده است

>>>   Wahid Payman
پزشکان هرات سنگر گرفته‌اند.
ما به‌خوبی وضعیت کشورها را در ارتباط به کرونا زیر نظر داریم. با جرئت می‌توانم بگویم که پروسونل صحی هرات با کمبود امکاناتی که دارند مردانه به یک جنگ نابرابر رفته‌اند و تا اکنون پیروز میدان بوده‌اند. من با جزئیات از زحمات آن‌ها مطلعم. مانند سربازی که در سنگر، مستحکم و قوی ایستاده تا جلو نفوذ دشمن را بگیرد.
هر چند آن‌ها یک چالش جدی دارند، این‌که ایران واقعیت‌های این بیماری را کتمان کرد و گرنه با این تلاش‌ها جلو نفوذ هر موردی گرفته می‌شد.
حالا کارشان اندکی دشوار است اما آن‌ها تلاش می‌کنند و تلاش‌شان قابل قدر است.
طی یک هفته گذشته، آن‌ها کوچه به کوچه دنبال آثار و علایم دشمن می‌گردند. در این میان به ویژه زحمات آقای داکتر تمنا را هراتی‌ها فراموش نخواهند کرد.

>>>   Faisal Karimi
یک پیشنهاد مهم
به ریاست صحت عامه هرات پیشنهاد می‌کنم که برنامه جامع مدیریت بحران #کروناویروس را روی دست گیرد. در این برنامه، نیاز به ایجاد اتاق فکرتخصصی و اجرایی است. این اتاق فکر می‌تواند متشکل از پزشکان متخصص و با تجربه، استادان و فعالان ارتباطی و رسانه‌ای، نمایندگان سازمان‌های همکاری ملی و بین المللی با تجربه در زمینه‌ی مدیریت بحران، برای خلق ایده‌های موثر و استفاده از تجربه‌های کشورهای درگیر با #کرونا و تلاش برای بومی کردن این تجربه‌ها به فعالیت آغاز کند. این اتاق فکر می‌تواند ایده‌های موثر را عملیاتی کند و رهنمودهای لازم را در زمینه اجرایی شدن آن صادر کند.
نقش حکومت به ویژه وزارت صحت عامه، رسانه‌ها و مردم در این جریان فوق العاده مهم و اثر بخش است تا با هماهنگی و تعامل، روند درست اطلاع رسانی و آگاهی‌دهی را روی دست گیرند تا افکار عمومی از این بیشتر نگران و پریشان نشود و از سوی دیگر برای امیدآفرینی، افزایش روحیه و تقویت سواد سلامت مردم تلاش کنند.
گروه رسانه‌ای ما، شامل انستیتوت تحقیقات و مطالعات رسانه‌ای افغانستان، خبرگزاری بانوان افغانستان و رسانه‌ی دیجیتال کاشی، گرچه از دو هفته به این‌سو تلاش کرده تا آگاهی‌دهی لازم را با تولید و انتشار گرافیک‌های اطلاعاتی و ویدیوهای آموزشی، رسالت اجتماعی اش را انجام دهد؛ با آن هم احساس مسوولیت حرفه‌ای بیشتری می‌کنیم تا درهماهنگی با نهادهای مربوط، سهمی داوطلبانه در مدیریت ارتباطات بحران این اتاق فکر داشته باشیم.
همه‌ی ما برای مهار و مدیریت بحران کرونا مسوولیت داریم!

>>>   یک آزمایشِ ساده برای کورونا :
ویروس کرونای جدید ممکن است در ابتدا علائم عفونت نشان ندهد، ‏پس چگونه می توان از ابتلا به این بیماری مطلع شد؟
ممكن است تا زمانی که فرد دچار تب و یا سرفه نشود ‏به بیمارستان نرود، معمولاً ریه ها٪ 50 فیبروزه شده اند که دیگر خیلی دیر شده است!‏
پزشکان یک آزمایش ساده را ارائه می دهند که می توانیم هر روز صبح انجام دهیم. نفس عمیق ‏بکشید و نفس خود را بیش از 10 ثانیه نگه دارید. اگر نفستان را با موفقیت و بدون سرفه، بدون ناراحتی، خستگی و ‏سفتی و غیره بیرون دادید، ثابت می کند که هیچ فیبروزی در ریه ها وجود ندارد، در واقع نشان می دهد که ‏عفونت وجود ندارد.‏
توصیه جدی پزشکان ، حداقل هر 15 دقیقه یکبار یه قلوپ آب بخورید.‏
چرا ؟
چون حتی اگر ویروس وارد دهان شما شود ؛ آب آشامیدنی یا مایعاتی که مرتبا می خورید، باعث انتقال آنها به ‏معده می شود و اسید معده ی شما، ویروس ها را از بین می برد.
اگر به طور منظم آب کافی نخورید، ‏ویروس می تواند به مویرگهای تنفسی شما وارد و از آنجا به شُشها منتقل شود که این حالت بسیار خطرناک ‏است.‏
لطفاً برای سلامتی دیگران به اشتراک بگذارید!‏

>>>   حال یک دسته گل برای عفداله جان هدیه دهید .

>>>   ابتدا باید بگویم گمان میرود virus covid 19 بیشتر در ترشحات بینی وریه جای میگیرد.شکل این ویروس به این شکل است که یک کپسول چربی انرا پوشش میدهد؛حال باید بگویه راه ترانسمیشن یا انتقال ان از طریق همین ترشحات است وسریعا از طریق مخاط دهان چشم وبینی نفوذمی کند.دوره کمون بیماری از دوهفته تا 21 روزاست وعموما بعد این مدت شروع علائم با سردرد تب بالا وسرفه های خشک وضعف وبی اشتهایی وconstipation(یبوست یا خشکی مزاج )همراه است علت مرگ ومیر از خاطر مشکلات شدید تنفسی است.شیوع بیماری ازچین شروع شده وبه کشورهای هم مرز ومسافران ایرلاین ودریای به دیگر کشورها سرایت کرده.پروپاگاند وتبلیغات دروغین شبکه های اپوزسیون وضد انقلاب اسلامی ایران این موضوع را در مورد ایران بزرگ کرده اند.
میزان مرگ ومیر با این بیماری 3 فیصد است که کمتر از 13 فیصد سایر انفولانزاهایی نظیر تایپ یک وتایپ2 وانفولانزای خوکیH1H2است بنا" اگر پیشگیری درست شود ابتلا کمنر ودرنتجه مرگ ومیر کمتر است. گفته شد که دور ویروس را کپسول چربی گرفته که باعت میشود با الل اتیلیک یا اتانول سطوح ودستهای خود را ضد عفونی کنیم وشستشوی مرتب دستها باصابون راه انتقال را می بندد.تا این وقت شواهدی از اینکه ممکن باشد این ویروس با دستکاری وتغیر جنتیکی برای هرچه بیماریزا کردن ان از سوی امریکا یا کشورهای متحد او برای ایجاد جنگ اقتصادی در چین ویا ضربه زدن به ایران ایجاد شده باشد؛در دست نیست وباید مطالعه بیشتری کرد.اینکه فرد یا افرادی بیماری کرونا و ویروس انرا وسیله عقده گشایی کنند و بخواهند هم صدا با اپوزیسیون ایران؛ ایران رابکوبند کار احمقانه ای است.علت اصلی اینکه تا این لحظه 31 تا 32 کشور باشدت وضعف کمتر وبیشتر کیس هایی را در کشور خود دیده ویا مرگ ومیر داشته اند بعلت بیماریزایی بالای این بیماری است.وممکن است فردی کاملا بدون علایم باشد وبیماری را انتقال بدهد.پس دولتها وملتها مقصر نیستند.ممکن است یک فرد به ظاهر سالم از ایران به افغانستان بیاید ویا برعکس وبیماری و ویروس انرا انتقال دهد.خصوصا اینک ما درمرز مشترک باچین هستیم هرچند طول مرز مشترک کم است.//
داکتر عبدالرب اچک زی داکتر طب داخلی.

>>>   همیشه درچشم مردم خود ودیگران خاک می پاشند، اما حقیقت را همه مردم ایران وجهان میدانند ،اینکه موادمخدر تریاک از افغانستان است درست، اما کرونا را همه میدانند که از ایران به بحرین وافغانستان انتقال گردیده است
ر

>>>   ملیون ها ملخ از پاکستان به ولایات شرقی هجوم ومزرعه مردم را تاراج کردند ،
ر

>>>   اين يک واقعيت جغرافيه اى ايست که مرکز شیوع یا بیماری همه گیر (یک اصطلاح در پزشکی و اپیدمیولوژی یا مرکز انتقال عفونت کرونا فقط در چین است. مناطق قبايل و خيل هاى پشتونى شمال ايالت پاکستان پختون خواه و پشتوننشين همسایگان در به ديوار چین هستند. ارائه خدمات پزشکی ضد شيوع عفونى و هم گيرانه و گسترش چنين بيمارىها نياز اقدامات و تدارکات پیشگیرانه در برابر کنترل و جلوگيرى این غفونت در مناطق قبيله اى معيارى نيست و اصلا وجود ندارد. آمارگيرى جمعيت پشتونان هنوز معلوم نيست چه خاصا آمارگيرى تعداد افراد مبتلا شده قبايل آزاد به کرونا.ايران در همسايه گى "افغان نيستان" و پاکستان قراردارد.
امريکا اين پروپاگند را عليه ايران تبليغ مى کنند ومقامات ناله وفرياد ودولت دستنشانده امريکا طوطى وار ترويج مى کنند.
نکند که اين ويروس از کدام مرکز فناورى براى جنگهاى شميايى و بيولوژيکى از سوى به حريف عمده اقتصادى چين در آنجا انداخته شده باشد. چين داشت اولين قدرت اقتصادى جهان مى شد.
دولت افغان نيستان يک دولت تقلبى و جعلى است که در همه امور تقلب و کلابردارى و قلدرى مى کند ومردم سرزمين زيباى هندو کوهان را بازى مى دهد و گمراه کننده ترين دولت ستمگر ظالم و دهن هاى رهبران حاکمان پشتون در پستانهاى شير دار گاوان غربيان است.

>>>   سلام به نظر دهنده اول شما از کجا میدانید که پاکستان شبکه بهداشتی خوبی ندارند یاد تان رفته است که چند سال پیش تقریبا تمام پزشکان بیمارستان ایران پاکستانی هابودند اگرنمی دانی از بزگان خودتان سئوال کنید عزیزم شما فقط در خیابان های تهران قدم زدی و اصلا پاکستان را ندیدی یک دفعه بیا در پاکستان شبکه بهداشتی پاکستان را از نزدیک ببین بعد قضاوت کن ..
پاکستانی

>>>   اگر اطلاع ندارید و یا سواد تا مطالعه کنید و از زبان انگلیسی سر در نمی اورید بیخود و بیجهت به کشور های همسایه از نظر فقر لوازم بهداشتی وامکانات ازمایشگاهی تهمت نزنید و گناه کم کاری و فقر بهداشتی خودتان را به گردن مردم دیگر کشور ها نیندازید اتفاقا سازمان بهداشت جهانی کیت های ازمایشگاهی کرونا را به کشور های هم مرز با چین به صورت رایگان داده از جمله افغانستان و ناظرین بهداشت جهانی هم در افغانستان نظارت دارن و همه ی مردم افغانستان و بل اخص مهاجرین حریرچی را نفرین کردن و به همان چیزی دچار شد که به گردن مظلومین انداخت...ان شاللله خدا اون جهان بد تر از این رو نضیبتون کنه

>>>   در زمان جهادگذرم به سانچارک شددرانجا قوماندان بیسواد اما خیلی زیرکی بود به اسم احمد خان جبه ای بزرگی را اداره میکرد ومربوط به اهل سنت بود وقوماندان دیگری از ما تشیع بود به اسم غلام حسین یک مرتبه گروپ های شولگر همه از اثر حملات کمونیست ها وروسیه به گوسفندی مهاجر شدند احمد خان مهاجرین را طوری تقسیم نمود که سنی ها در جبهات اهل سنت باشند وگروپ های شیعی در اسماعیل وشهمرد که مربوط قوماندان غلام حسین بود بروند البته این تصمیم در یک جلسه ای مشترک گرفته شددرینجا قوماندان غلام حسین گفت گروپ های حرکت وسپاه ونصر در جبه ای ما گنجایش ندارند احمد خان رو بطرفش کرد وگفت خمس وسهمش گنجایش دارداما خودش گنجایش ندارد؟

حال ازبرادران ایران می پرسیم لشکر فاطمیونش ودیگر جانبازی های افغانی وپاکستانی خوب است بر فرض اگر مرض را انتقال داده باشند وملیونها زایر که ملیارد ها پول می اورند وسهم وخمس خودرا به مراجع قم انتقال میدهند و... این همه منظور ومقبول است باید کرونایش را هم کمی تحمل نماید تا هنوز کم از کم ده ها هزار افغانی وپاکستانی در جبهات جنگی به نفع ایران جانهای خودرا از دست داده اند چه میشود چند نفر از قم که ملیارد ها تومان ودالر را حیف ومیل مینمایند از اثر یک وبا ویا مرض خدای قربانی گردند بدون انهم شیخ های قم دیگران را به رفتن در جبه های جنگ تشویق میکنند وخودشان در کنج مدرسه به عیش ونوش مصروف اند این هم از عدالت الهی است که کمی انها را هم تکان میدهد تا به خود بیایند وبدانند که یکی از عدالت الهی مرگ است که به همه یکسان میرسد حال چه به مرگ طبیعی ویا امراض واگیر ومزمن با کرونا ویا بدون ان مرگ امدنی است باید بخداوند رجوع کنیم <وما اصابکم من مصیبة فما کسبت ایدیکم ویفو عن کثیر>یعنی هر انچه بشما از مصایب میرسد محصول کسب دست های خودتان میباشد هنوز بسیار تقصیر ها وگناه هایتان را خداوند می بخشد

حاجی مصعب از شولگر مزار شریف

>>>   تجار با عزت
متمولین با ثروت
مردم خیر
برای بی اثر شدن ترفند های محتکرین ماسک های رایگان را در اختیار شهروندان قرار دهید و وسایل لازم تشخیص و تداوی را به مراکز صحی اعانه بدهید که این هم امتحان الهی است برای آنکه مصاب خواهد شد و برای آنکه امکان کمک به دیگران را وارد.

>>>   -کرونابگوازکجاامدی--
--کروناچراپیشی.محمدی--
-کرونا
من از شهر قم و قیام آمدم
گرسنه ام بهری طعام آمدم
نبی.جاغوری

>>>   Dr-Ezmaray Hasin
مایعات گرم در بی اثر کردن ویروس ها تاثیر بسزایی دارد
نوشیدن آب، سموم بدن و باکتری ها و ویروس ها را دفع می کند
با نوشیدن مایعات، سریعتر مواد سمی را از بدنتان دفع نمایید

>>>   Mohandeszada Jalilurahman
بنام خداوند بخشنده و مهربان
درود بر شما سروران همراه:
خطاب به دانشمندان واطبا جوامع اسلامی
حالا که نه چین و نه قدرت‌های جهانی دیگر نتوانسته‌اند درمانی برای بیماری کرونا پیدا کنند. چه فرصتی بهتر از این است که دانشمندان واطبا ی کشورهای اسلامی برای به رخ کشیدن قدرت علم ودانش مسلمانان وبه خصوص طب اسلامی وارد میدان شوند
و اکسیر ضد کرونای خود را به بازار عرضه بدارندو مردم جهان وبخصوص مسلمانان جهان را از شر این ویروس نجات بدهند وجامعه اسلامی را از خدمات شایان خود مستفید گردانند.
آنهایی که به هر پدیده نو وبخصوص علوم جدید می تازنند و می گویند علم جدید به درد نمی خورد بهتر نیست از این فرصت طلایی استفاده کنند و قدرت علمی خود را به رخ جهانیان بکشند .

باور کنید که اگر دانشمندان واطبا جوامع اسلامی بتوانند درمان کرونا را پیدا کنند و به حال مبتلایان کرونا سر و سامانی بدهند، به یقین می گویم که نیمی از جوامع غیر اسلامی مسلمان خواهند شد .
مثال دانشمندان واطبا جوامع اسلامی حالا به مثابه مهاجمی است که با توپ جلوی دروازه خالی ایستاده است و هیچ مزاحمی ندارد. کافی است با یک ضربه کوچک فاتح دیدار بزرگ شود و نام خود را در تاریخ علوم جدید ثبت کنند.
به امید ان روزی که فاتح این نبرد دانشمندان واطبا جوامع اسلامی باشند .

>>>   Abdulkhaliq Monib
ای کاش ،لیکین ای اطبا جوامع اسلامی نیز انچه دارنداز علوم جدید است که زحمت تحقیق و انتقال انرا به دیگرا همان جوامع کشیده اند و اکنون در برابر تداوی این ویروس ناتواند . متاسفانه ان عده از طبیبانیکه که ادعا دارند که علم جدید بدرد نمیخورد نه خود چیزی از علم قدیم دارند که گره ای از مشکلات را بکشایند و نه در علم جدید هم نا باور اند .

>>>   بزرگترین دروغی که درباره "کرونا" به مردم ایران، چین و جهان گفته‌اند!
مستندات و شواهد قوی متعددی وجود دارد که کشور چین، ایران و کلاً مردم دنیا در بحث بیماری "کرونا" دچار یک بازی سیاسی ــ اقتصادی بسیار کثیف شده‌اند؛ "دروغ بزرگی" که به‌راحتی به‌خورد مردم داده‌اند...، اما چطور؟!
بزرگترین دروغی که درباره کرونا به مردم ایران، چین و جهان گفته‌اند!
به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری تسنیم؛ بنابر شواهد و قرائن محکم و پیدا و پنهان، موج ترس و تبلیغات گسترده جهانی در مورد "ویروس کرونا" بیش از آنکه به‌دلیل کشندگی این ویروس باشد، دلایل اقتصادی و تجاری دارد و برنده اصلی این جنگ تبلیغاتی سنگین تا به امروز، ایالات متحده آمریکا بوده است!

چرا که تعداد کل فوت‌شدگان ناشی از ابتلا به کرونا در کشور چین تا به امروز کمتر از 2 هزار و 500 نفر است آن هم در کشوری که یک میلیارد و 400 میلیون جمعیت دارد(!!) در حالی که تعداد کشته‌های آنفلوآنزا در آمریکا با جمعیتی 330 میلیون نفری فقط در سال 2018‌ــ‌2017، 61 هزار نفر بوده‌ است!!

در همین رابطه، زینب بهرامی؛ دانشجوی بخش اپیدمیولوژی مهندسی محیط زیست و سلامت دانشگاه کیوتوی ژاپن، یادداشتی را در اختیار تسنیم قرار داده که خواندن آن برای اشراف بیشتر به پشت‌پرده چرایی پمپاژ ترس از کرونا بسیار کلیدی است:

"من پزشک نیستم؛ رشته‌ام اپیدمیولوژی، علم آمار و تحلیل داده‌های وضعیت سلامت و بیماری در یک جامعه و جهان، به‌خصوص بیماری‌های همه‌گیر و شایع است؛ پس من اطلاعات پزشکی در مورد ماهیت و عملکرد کرونا ندارم اما می‌خواهم از دریچه رشته خودم در موردش صحبت کنم.

البته برای این یادداشت، مشورت کاملی با یک پزشک متخصص کردم که این روزها بیمارستانش میزبان افراد مشکوک به کرونا و بیماری‌های ویروسی است همچنین گزارش‌های دکتر تاکایاما را خواندم که به‌عنوان پزشک داوطلب به کشتی تفریحی پر از افراد آلوده به کرونا رفته است.

دانشگاه ما همکاری نزدیکی با سازمان CDC آمریکا (مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها) دارد؛ این سازمان تقریباً مادر علم اپیدمیولوژی و تهیه‌کننده مفاد درسی و تحقیقاتی رشته سلامت عمومی است و من اطلاعات یادداشت را از وب‌سایت این سازمان می‌گذارم.

طی حدود 2 ماهی که ویروس کرونا مطرح شده، شهر بزرگ ووهان قرنطینه شده و طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، چند ده‌هزار نفر به این ویروس آلوده شده‌‌اند اما تعداد کشته‌ها در کشور یک میلیارد و نیمی چین، کمتر از 2500 نفر و در سراسر جهان، بسیار بسیار پایین است. (دکتر توموکی گفت تعداد زیادی از فوتی‌های چینی به‌خاطر ضعف نبوده است بلکه استرس و وحشت بسیار بالا سیستم ایمنی بدن افراد را از کار انداخته بود!) البته بسیاری از کشورها از جمله ژاپن، سعی می‌کنند به‌خاطر حفظ منافع اقتصادی، آمار و اطلاعات دقیق به افکار عمومی ندهند.

پس طبق گزارش CDC و WHO چنین ویروس کشنده و پرسروصدایی در بالاترین آمار، در کل چین و جهان، کمتر از 2 هزار کشته داشته است، تا اینجا را قبول دارید؟

حالا برویم سراغ آنفلوآنزا؛ به‌نظر شما ویروس آنفلوآنزا فقط در سه ماه اخیر، در کشور آمریکا چند کشته داشته؟ صد نفر؟ هزار نفر؟ پنج‌هزار نفر؟ خیر!

طبق گزارش CDC آمریکا در چند ماه اخیر، فقط و فقط در کشور 330 میلیونی آمریکا، چند ده‌ میلیون مبتلا و بین 12 تا 16 هزار مرگ به‌دلیل ابتلا به آنفلوآنزا ثبت شده است!

لطفاً این عدد را چندبار بلند تکرار کنید! باور نمی‌کنید؟ حق دارید! پس این لینک را باز کنید و گزارش دقیق و بِروز CDC را بخوانید!

می‌دانستید کشته‌های آنفلوآنزا از هر طیف سنی هستند اما کشته‌های کرونا، طبق گزارش دکتر تاکایاما، فقط یک‌ درصد از افراد مسن و دارای بیماری‌های زمینه‌ای را شامل می‌شود؟

می‌دانستید احتمال ابتلای شما به آنفلوآنزا و خدای‌نکرده مرگ، با تماس با یک آمریکایی، در مقایسه با ابتلا به کرونا و تماس با یک چینی یا هر فرد آلوده، چند ده‌ برابر است؟

اما با وجود این، آیا پروازهای آمریکا محدود شدند؟ آیا آمریکا قرنطینه شده است؟ آیا کسی جرأت اعتراض به این وضعیت را دارد؟!

به‌گفته دکتر توموکی(همکارم)، رسانه‌های دنیا حواس مردم را به کرونا منعطف کردند و مردم خطر بزرگتر و جدی‌تر آنفلوآنزا را به‌کلی فراموش کردند!

آیا می‌دانستید اقتصاد چین آن‌قدر بزرگ و قوی است که اگر زمین بخورد، علاوه بر باز شدن راه برای غرب، بسیاری از اقتصادهای آسیا، از جمله همین ژاپن را به ورشکستگی و نابودی می‌کشاند؟ مردم و دولت ژاپن تازه متوجه خطر شده‌اند و سعی می‌کنند هیجان کاذب کرونا را کنترل کنند، گرچه خیلی دیر است؛ آمار توریست‌های چینی در تمام دنیا و ژاپن، سقوط کرده است و این یعنی زنگ خطر جدی؛ بازی‌های المپیک برای ژاپن، به‌دلیل نبود چین، پر از خسارت و ضرر خواهد بود.

اما علت مرگ‌و‌میر آنفلوآنزا در آمریکا چیست؟ مگر این بیماری دارو ندارد؟ دارد! اما چون آمریکا یکی از بدترین سیستم‌های خدمات پزشکی و بیمه‌ای در جهان را دارد و هزینه‌هایی مثل استفاده از آمبولانس آن‌قدر قیمت وحشتناکی دارد که گاهی برای خانواده‌ها، مرگ عزیزان، راحت‌تر از استفاده از آمبولانس و خدمات بیمارستانی است!

آمار CDC آمریکا را دوباره نگاه کنید! و وعده‌های کاندیداهای آمریکایی برای ارائه خدمات پزشکی و «بیمه برای همه»(!) در صورتی که در چین کمونیستی، تمام مردم بدون استثنا تحت پوشش بیمه هستند! قویاً اعتقاد دارم کشور چین و کلاً مردم دنیا در بحث بیماری کرونا، دچار یک بازی سیاسی ــ اقتصادی بسیار کثیف است.

>>>   فایق افغان هروی
یک موضوع مهم را هم باید توجه داشت و آن هم این که تا کنون هیچ دوا برای مداوای کرونا پیدا نشده است که این خود بزرگ‌ترین مشکل است.
اگر این موضوع مطرح نبودی، به هیچ عنوان مردم چین با آن که از پیشرفته‌ترین امکانات برخوردار اند، به این پیمانه جان شان را از دست نمی‌دادند.
حال فکر کنید که این ویروس به یکی از دورترین مناطق ولسوالی‌های کشور ما برود، با کمترین امکانات و حتی نبود امکانات، چی حادثه‌ی اتفاق خواهد افتاد؟
درست است که میشه درباره هر موضوع، جنبه سیاسی و اقتصادی را هم سنجید اما گاهی وقت‌ها برخی موارد را نباید به شوخی گرفت.
این مورد واقعا جدی است، هموطنان عزیز ما باید متوجه خود و اولاد و فامیل شان باشند.

>>>   از سختی عبور می‌کنیم
آزمون سخت و دشواری را پیش رو داریم. شیوع بیماری کرونا، درد جامعه جهانی است زیرا همه سوار یک کِشتی به نام کره زمین هستیم. اکنون این قهر طبیعت، همه ملت‌ها و نژادها را درگیر کرده است اما ما با تکیه بر قدرت لایزال الهی و با توکل بر سلطان زمان و مکان، به زودی از این سختی عبور خواهیم کرد. این برای بار اول نیست که انسان دچار خشم رفتار ناموجه خود می‌شود بلکه بشر در طول تاریخ، هزاران هزار بار با آفات طبیعی دست و پنجه نرم کرده است. جامع‌ترین گزارش از حوادث طبیعی و تاریخی را یکی از هراتیان در اختیار ما گذاشته است. این شخص، «احمد بن محمد» مشهور به «فصیح خوافی هروی» صاحب کتاب سه‌جلدی «مجمل فصیحی» است. او که متولد شهر هرات در دوره تیموریان بود، در جلد سوم کتاب خود از حوادثی چون زلزله، وبا، طاعون، جنگ، سیل و خرابی‌ها در خراسان یا افغانستان فعلی و همچنین از زیر آوار رفتن‌ متعدد شهر هرات گزارش‌های بکری ارائه کرده است. با خواندن این گزارش‌ها است که مطمئن می‌شویم، خراسانیان همواره پیروز جنگ با پدیده‌های نارسای انسانی و طبیعی بوده‌اند. ان‌شاءالله این بار نیز با فراست، کیاست، شجاعت، درایت و رعایت نظافت، آفت کرونا را نیز شکست خواهیم داد.
مرادی

>>>   Mansoor Aria
امریکاباپخش این بیانیه به حکومت تقلبی اشرف غنی لبیک گفته و با به تعویق انداختن تحلیف میخواهد دکترعبدالله ومردم رادوباره فریب داده وهمان داستان ۲۰۱۴ را اینباربنام صلح تکرارنماید!
خلیلزادهرچه تلاش کردموفق نشد بالاخره ازاربابان درامریکاخواست تا بیانه پخش کنند
خلاصه به هربهانهٔ که شده میخواهند یک شهروندامریکایی الاصل سرقدرت باشد وبنام همه شمول مانند حکومت وحدت ملی گذشته برای دیگران یگان پست موقتی دهندوبعدچندروزرخصتشان کنند
آیاممکن است کمیسیون انتخابات بدون اجازه امریکا نتایج رااعلام کرده باشد ؟
هرگز نه!
آنها فکرمیکردند چند روزشاید مردم تظاهرات کنند بعد خاموش میشوند اما محاسبه شان معکوس ازآب درآمد ه و تغیر والی ها امریکارا دست پاچه کرد!
حالا ازنیرنگ های جدیدتحت نام قانون اساسی و صلح برای خاموش ساختن مردم استفاده میکن

>>>   Haroon Rahimi
آن دواخانه‌‌دارانی‌که در هرات یک دانه‌ ماسک‌ را صد برادر قیمت واقعی اش می فروشند؛
چیزی به نام‌ شرف،وجدان و انسانیت ندارند‌.
.... هرزه‌ی خیابان برآنها‌ شرف دارد. یک مُشت الدنگِ بی همه چیز که بویی‌ از انسانیت نبردند و غیر از پول دیگر هیچ چیز را نمی شناسند.

>>>   ویروس کرونا-سلاح کشتار جمعی- ساخت لابراتوار نظامی Biolab - level 4.
شواهد و مدارک جدید نشر شده توسط ژورنالیست ها و پژوهشگران بی‌طرف نشان می دهد که ویروس کرونا در اصل سلاح بیولوژیکی ساخته انسان بوده و در واقعت برای از هم پاشی پیشرفت شرق ایجاد شده است.
هدف اصلی این حمله ایجاد ترس و از بین بردن اقتصاد بلخصوص چین و ایران و کشور های دیگر منطقه است.
نظر به مدارک نشر شده توسط Fabio Giuseppe, ژورنالیست ایتالیایی، Yoichi Shimatsu ژورنالیست مشهور ژاپنی مقیم انکانگ، Jeff Brown نویسنده و کارشناس غربی در چین ، Prof. Francis Boyle متخصص سلاح‌های بیولوژیکی، Prof Kevin Barrett و تیم پژوهشگران هندی ویروس کرونا اصلآ کدام میکروبی طبیعی نبوده بلکه ساخته انسان و تولید لابراتوارهای مخفی نظامی Biolab - level 4 است.
پژوهشگران انستیتوت تکنولوژی هند ساختمان ژنتیکی ویروس را تجزیه کردند و در آن چهار Amino Acids یا تیزاب های پروتئینی را یافتند که مشابهت با ویروس ایدز AIDS دارد و معلوم می‌شود که قصدا داخل ویروس کرونا جابجا شده است. نظر به این راپور این یک پدیده غیر طبیعی است و صرف با دستکاری انسان در لابراتوار صورت گرفته است تا ضرر رساندن ویروس را شدت بدهند.

به همین دلیل است که چین از دوا ضد ایدز برای تداوی کرونا ویروس کار میگیرد.
یکی از مهم ترین مدارک گفته prof. Francis Boyle متخصص درجه یک جهان در بخش سلاح‌های بیولوژیکی است، او می گوید که کرونا ویروس یک سلاح بیولوژیکی بوده و در لابراتوار دستکاری شده است.

مدرک مهم دیگر مقالات Robert Steele کارمند سابق سی آی ای است که چندین نشریه در این مورد کرده است.

نظر به این راپور ها ویروس کرونا توسط پهپاد های خیلی کوچک یا Nano - Drones در مناطق مختلف توسط نیروهای استخباراتی غربی پاشان شده است.

هدف دومی بعد از چین ایران است و نظر به ژورنالیست ایتالیایی آنها ویروس را در قدم اول به شهر قم ایران منتشر کردند.
کمپنی های بزرگ غربی بعدأ فروش واکسن را علان می‌کنند و میلیارد ها دالر از فروش آن حاصل خواهد کرد. یعنی هم بیماری و هم واکسن را یک منبع می‌سازد و جهان را چور می‌کنند.

تا حال یک هزار دکتور در چین مبتلا به ویروس شده است.
صفحه انترنتی قوای نظامی چین در مقاله می‌نویسد که ملت چین تحت حمله سلاح بیولوژیکی قرار گرفته است و اردو چین در حالت آماده باش قرار دارد.

البته باید گفت که این ویروس یک سلاح ژنتیکی هم است که در قدم اول نژاد های آسیا را از بین می برد. یعنی این خاصیت ویروس قصدا دست کاری شده تا نژاد مورد هدف را بیمار و از بین ببرد.

👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
ولی باید متذكر شد که خطر ویروس کرونا آنقدر نیست که در رسانه ها گفته می شود. خطر اصلا برای اشخاص که بیماری های قلبی، گرده و شش دارند بیشتر است و همچنان برای اشخاص که سن شان ذیاد است. خطر مرگ و میر ناشی از کرونا ویروس % 2 است یعنی اگر صد نفر مبتلا به این ویروس شود دو نفر جان خود را از دست می دهد. مثلآ ریزش و آنفلوآنزا سالانه به مراتب بیشتر انسان ها را از بین می‌برد، سالانه بیش از 650000 نفر در جهان از بیماری سرما خوردگی و آنفلوآنزای از بین می رود و تقریبا 5 تا 10 میلیون انسان به آن مبتلا می شود که این رقم خیلی خیلی بیشتر از کرونا ویروس است.
رسانه ها خطر کرونا ویروس را به مراتب بیشتر می‌سازند چون جنگ رسانه ای اعلان کرده اند تا وحشت و هرج و مرج راه بیاندازند.

>>>   تا حالا برعلاوه چین بیش از ۴۰ کشور از موارد ابتلا به این بیماری خبر داده اند. بعد از چین، بیشترین موارد آن در کوریای جنوبی ثبت شده است. تا حالا در این کشورها افرادی به این ویروس مصاب شده اند: چین، کوریای جنوبی، جاپان، ایتالیا، ایران، سنگاپور، تایلند، ایالات متحده امریکا، تایوان، آسترالیا، مالیزیا، بحرین، ویتنام، آلمان، امارات متحده عربی، بریتانیا، فرانسه، کانادا، کویت، عراق، فلیپین، هندوستان، اسپانیا، روسیه، اسرائیل، عمان، اتریش، لبنان، بلجیم، نیپال، سریلانکا، سویدن، کمبودیا، فینلند، الجزایر، افغانستان، کرواسیا و سویس.

>>>   Yaqob Qurishi
‏با یک نفر شرط بستند که اگر در دل تاریکی شب قبرستان بروی و بر روی قبر مرده ای میخ بزنی، شرط را برده ای. مرد به قبرستان رفت در تاریکی ندید و گوشه پیراهن خود را با میخ به سنگ قبر دوخت، آمد که بلند شود دید گیر کرده است، خیال کرد مُرده پیراهنش را گرفته است، سکته زد و مُرد. حالا نیز این مردم از هیبت و‌هراس "کرونا" مثل مرده های متحرک شده اند
اما امروز نزدیک چاشت،رفیق نازنینی که از قضا مجرد هم هست، قِصه دلدادگی اش را گفت، از رسیدن یا نرسیدن به وصال آن عشق؛ شدم سنگ صبورش، انگار وصیت نامه خود را برای من میخواند. گفتم: مردک! اگر قرار باشد این ویروس همه را بکشد شماره اش را بگیر و برایش گپ دلت را بزن و چند جمله عاشقانه نشخوار کن بلکه دلت وا شود، در آخر پیشنهاد دیدن فیلم "پمپئی" را دادم. با با ادبیات گفتاری من خر کیف شد و خندید و رفت.

>>>   پدرام قاضی زاده
اطلاعیه ریاست صحت عامه هرات!
به تعقیب اطلاعیه کمیته حالت اضطرارسکتورصحت، مراتب ذیل به اطلاع اعضای محترم صنف حمام ها، رستورانت ها و هوتل ها رسانیده میشود:

۱:حمام های عمومی تا اطلاع ثانی مسدود میباشد ولی حمام های نمره باز بوده، بشرط اینکه مراجعین در بین دهلیز انتظار تجمع نکنند.

۲:رستورانت هایکه غذای سرپای عرضه میکنندویامشتری هایشان بصورت پراکننده درمحیط آزاد غذا را صرف میکننداجازه تهیه وعرضه غذا را دارند؛ مشتریان بصورت کتلوی ودرفضای سربسته رستورانت ها نمیتوانند غذاصرف کنند.

۳:آن عده هوتل هایکه دارای اتاق های انفرادی میباشند بازبوده بشرط اینکه حفظ الصحه شخصی ومحیطی مرعات گردد.

ولی مکان های عمومی هوتل ها بطور مطلق مسدود می باشد.

قابل تذکر است که کافی شاپ ها ،تالار های عروسی ومحافل،وهمچنان اشپز خانه هایکه به مقدار زیاد غذابرای همشهریان تهیه مینمایند کاملا مسدود میباشد.

درصورت مشاهده تخلف ازموادر فوق الذکر باایشان بر خورد قانونی صورت میگیرد .

>>>   Sayed Ali Mosawi Chakawak
مطمئن باشید کرونا به شما کاری ندارد. این ویروس برای کشورهای ضد آمریکایی طراحی شده است.
فرداها نوبت روسیه، کوریای شمالی و احتمالاً ترکیه و ونزویلاست.

>>>   Nasr Minaa
زیاد نگران کرونا نباشید.
نتیجه معاینات لابراتواری ۱۰‌ بیمار مشکوک به ویروس کرونا (هرات ۳، بغلان ۱، غور ۱، و کابل ۵) که در ۲۴ ساعت گذشته به لابراتوارهای کشور فرستاده شده بودند، منفی است.

>>>   اروند آرام وحیدالله مایار، سخن‌گوی وزارت صحت، روز جمعه (۹ حوت) گفته است که نمونه‌ی ۹ مورد تازه‌ی مشکوک دیگر مبتلا به ویروس کرونا، به تازگی از هرات، فرستاده شده و نتیجه‌ی نمونه‌های فرستاده شده تا روز شنبه (۱۰ حوت) معلوم خواهد شد.
در همین حال این وزارت افزوده است که نتیجه‌ی معاینات لابراتواری ۱۰ واقعه‌ی مشکوک به ویروس کرونا، از ولایت‌های هرات، بغلان، غور و کابل که در جریان یک شبانه‌ روز گذشته به لابراتوارهای کشور فرستاده شده بود، منفی است.

>>>   DrNazer Ahmadi
شاید کمک تان کند. (پیام بهداشتی ۲)
ویروس کرونا بسیار بیرحمانه هر روز تعدادی از انسانها را به کام مرگ می کشاند و در این بین متاسفانه تعدادی از انسانهای بی بضاعت هستند که حتی از ماسک محروم می مانند. در این بخش چند پیام را بر حسب وظیفه انسانی ای که بر دوش گرفته ام تقدیم شما می کنم.
۱_شما می توانید به راحتی و ساده، ماسک با کیفیت عالی را در خانه تان تهیه کنید.
برای تهیه ماسک، دو پارچه سفید به ۲۵×۱۵ را طوری بدوزید که به صورت یک کیسه در اید در مرحله بعدی میان این کیسه را یک لایه پنبه بهداشتی قرار دهید و اگر پنبه بهداشتی در دسترس نبود چند لایه از دستمال کاغذی را بین پارچه ها را قرار دهید. مطمئن باشید ماسکی را که خودتان با این روش تهیه کرده اید کیفیتی به مانند ماسک های بهداشتی دارد.
نکته: ماسک تهیه شده را برای یک روز استفاده نمایید بعد در داخل یک کیسه پلاستیکی قرار داده و ان را دور بریزید. برای استفاده مجدد توصیه نمی شود.
۲_برای ضد عفونی کردن هوا می توانید از روش سنتی، دود کردن اسپند استفاده نمایید.
۳_برای ضد عفونی کردن اشیاء از مایع وایتکس استفاده کنید‌ بعد از ضد عفونی کردن شستن با اب ضروری است.
۴_ نوشیدن آب جوشیده شده کمک بسیار زیادی به شما می کند.
۵_از آنجاییکه خواب نقش اساسی را در بهبود و سلامتی شما دارد. بهتر است شام را زودتر نوش جان کرده و یک ساعت بعد به رختخواب بروید. ساعت خواب بهتر است در این روزها از ساعت ۲۱ شب باشد. بین ساعت ۲۱ شب و ۲ نیمه شب بهترین زمان برای خواب است چون در این زمان بدن می تواند با مکانیسم های خود توان و انرژی مجدد بدن را بازسازی نمایید. بنابراین خواب در این ساعت یک داروی انرژی زا برای شماست. شب بیداری ها توان شما را در مقابل بیماری، خصوصا سرماخوردگی و ویروس کرونا تضعیف می کند.
خواب در زمان مناسب مهمترین رمز بهبودی و پیشگیری و رهایی از بیماری ها خصوصاً کرونا ویروس است.
به امید اینکه همیشه جور و صحتمند باشید.

>>>   این هم یک راهکار است!!!👇👇👇
همه شاهدیم که عده ی ظالم به اصطلاح تاجر از وضعیت موجود سو استفاده نموده، تا با احتکار کردن، ماسک و مواد ضد عفونی را بالای مردم مظلوم به هزینه و قیمت بالای بفروش برسانند.

از سوی هم دولت بوجه هنگفتی را برای مبارزه با این بیماری به دسترس وزارت صحت گذاشته است.

دو تا پیشنهاد:
۱- وزارت صحت کشور و واحد های دومی اش در ولایاتی که افراد مشکوک به ویروس کرونا ثبت شده است، ماسک و مواد ضد عفونی را خریداری و از طریق تمام شفاخانه ها، دواخانه ها، كلينك ها و مراكز صحي بشكل رايگان بدسترس مردم قرار دهند، که مردم دیگر ماسك و مواد ضد عفونی خريداري نكنند.

۲- اداره های محلی حکومت در ولایات، ماسک ها و مواد ضد عفونی احتکار شده را توسط نیروهای امنیتی و هیئتی موظف از انبار های محتکرین بیرون بکشند و همانند گذشته به قیمت ارزان بالای مردم به فروش برسانند.

تا جنایت کاری که از نام تاجر سو استفاده کرده و این ظلم را به حق مردم روا داشته، (تا)یش برود و (جِر)ش بماند.

در غیر آن هزار ها پیام توصیه ی هم که برای مردم نشر و پخش کنیم، وقتی مردم با وضعیت بد اقتصادی که دارند، توانایی خرید ماسک و مواد ضد عفونی کننده به قیمت بالا رانداشته باشند، تاثیری ندارد.

پدرام قاضی زاده

>>>   Wahid Payman
به پیمانه زیادی خواستیم تا واقعیت‌های کرونا در افغانستان را پیگیری کنیم. با شمار زیادی از پزشکان در هرات و مسوولان وزارت صحت کشور در کابل صحبت کردیم.
آن‌چه من دریافتم این است که "وزارت صحت کشور، هیچ موردی از نتایج مثبت کرونا را تا اکنون کتمان نکرده است." اما پالیسی‌ای را روی دست گرفته که میزان ترس و نگرانی را در میان مردم کاهش دهد. این پالیسی در چین و ایران نتایج برعکسی داشته و میزان توجه جامعه صحی را نیز کاهش می‌دهد.
تمامی پزشکان واضحاََ، به لحاظ منطقی، علمی و تخنیکی به این موضوع که از میان روزانه ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ برگشت کننده به افغانستان تنها یک واقعه مثبت کرونا وارد افغانستان شده باشد را رد می‌کنند.
بزرگترین فرضیه در حال حاضر این است که تنها یک کیت لابراتواری نمی‌تواند نتایج صد در صد درستی را ارائه دهد. خطای تخنیکی خود کیت لابراتواری، خطای انسانی و عدم آموزش کافی از کیت لابراتواری و خطای گرفتن تست‌ هنگام معاینات اولیه، هر سه مورد می‌تواند واقعیت‌ها را برعکس نشان دهد.
یادتان باشد که باز بودن مرز نیز فاجعه‌های جبران ناپذیری را درپی خواهد داشت.
کرونا به شدت یک جامعه را فلج می‌کند. باید پیش از انفجار این بیماری، جدی گرفته شود.
برای رفع همه این ابهامات، همکاران ما در شهر هرات - شهرک اسلام‌قلعه و در وزارت صحت در کابل دست به‌کار شده‌اند تا واقعیت‌ها را پیدا کنند.
آرزو داریم، همه چیز به‌گونه‌ای باشد که داکتر صاحبان ارائه می‌کنند.

>>>   یعقوب یسنا
افغانستان باید کروناویروس را جدی بگیرد!

کروناویروس را چه انکار کنیم، چه توطیه‌ی بشری بدانیم، چه شر الهی علیه‌ِ کفار بدانیم و چه امتحان الهی از مسلمان و بشر بدانیم؛ امروز به واقعیتی تبدیل شده که بخشی از جهان بالفعل با آن درگیر است و بخش‌های دیگر جهان بالقوه در هراس درگیری با کرونا استند.

امید دارم این ویروس در افغانستان شیوع پیدا نکند اما با انکار و امیدواری نمی‌شود واقعیت کرونا را نادیده گرفت. کرونا در ایران شیوع گسترده دارد، روزانه صدها تن از ایران وارد افغانستان می‌شود. بنابراین نمی‌توان خیلی خوش‌بین بود که کرونا در افغانستان شیوع پیدا نمی‌کند. افغانستان بنابه درگیری‌های انتخاباتی و سایر درگیری‌هایی‌که دارد؛ فرصت بحث معضل کرونا هنوز در افغانستان اهمیت ملی پیدا نکرده است.

کروناویروس واقعیتی است‌که معمولا نسل‌های انسان با این ویروس‌ها رو به‌رو شده است و از نسل‌های انسان قربانی گرفته است. تقابل بدن انسان با کروناویروس نه نخستین تقابل است و نه آخرین تقابل. هر از گاهی‌که بدن انسان با ویروس تازه‌ای رو به رو شده است؛ چند در صدی از جمعیت بشر قربانی شده است؛ تا این‌که بدن انسان از نظر "تنازع و تکامل" توانسته تکرار شیوع عفونت ویروس را در بدن انسان بی‌تاثیر کند.

بنابراین بهتر است با کروناویروس به دور از هراس و ترس به‌عنوان یک واقعیت برخورد کنیم و این واقعیت را جدی بگیریم تا بتوانیم از آماج دوره‌ای ویروس‌ها نسبتا بی‌آسیب یا با آسیب کمتر عبور کنیم.

>>>   Afsaneh Vahedyar
چون اعتمادی نیست‌ به لابراتواری که مکررا نتایج افراد مشکوک به کرونا را منفی اعلام می کند در این شرایط محافظت و مراقبت بهترین راه کار است. این نوشته
هم به خواندنش می ارزد.
✍️ تجربه‌ٔ یکی از دوستان ایرانی که ‌در چین زندگی می‌کند از کرونا‌
🔴 پیشنهاد می‌کنم توصیه‌های کاربردی او را بخوانید و برای دیگران ارسال کنید:
«بخش کوچکی از تجربهٔ این شرایط در چین رو با شما در میان میذارم و امیدوارم به کار بیاد.

استانی که ما هستیم به اندازهٔ ایران جمعیت داره. هشتاد میلیون. با تراکم جمعیتی بسیار بالاتر.
تا امروز ششصد و سی و یک نفر آمار ابتلا.
آمار کشته صفر!
آمار ابتلای جدید یک هفته‌ست که صفر هست.
توی دل چین. وسط کرونا.
تنها دلیلیش تعطیلی اجباری، ایجاد محدودیت شدید برای تردد و چک کردن متناوب افراد در فضاهای عمومی و اجبار به استفادهٔ همگانی از ماسک، حتی روی موتور یا در ماشین شخصی با شیشه‌های بالا. عملا تعطیلی و محدودیت تردد مردم رو مجبور به خانه‌نشینی کرده برای بیش از یک ماه.
ترددهای بین شهری و بین استانی هم به شدت تحت کنترل و محدودیت هست.

با این وجود که بعضی مشاغل اجازه شروع فعالیت پیدا کردن، مشاغلی که با تجمع مردم در ارتباط هست طبق اطلاعیه دیروز تا اطلاع ثانوی به همین شکل ممنوع خواهد بود. مدت نامعلوم.

من وضعیت مدیریت این مساله در ایران رو درک می‌کنم و با توجه به تجربه خودم و همه دوستان چینی خودم، راه حل‌های عبور از بحران این‌هاست:

🔹 در بیرون منزل همه اشیا رو آلوده و همه افراد رو ناقل در نظر بگیرید.

🔹 حتی الامکان بیرون رفتن از منزل رو کنسل کنید.

🔹اگر مجبورید سر کار برید همیشه ماسک و دستکش داشته باشید و به کسی اجازه ندید در محیط کار شما بدون ماسک وارد بشه.

🔹خواهرم بیاد، برم پیش داداشم، دوستام جمع شدن، مامانمو ببینم رو.... فراموش کنید. کسایی که دید و بازدید میرن هیچ فرقی با کسایی که حرم میرن ندارن. حتی دیدن یک نفر... نزدیک‌ترین فرد.

🔹بخصوص به دیدن پدر و مادرها نرید. شاید ریسک این بیماری برای شما کم باشه چون جوانید، ولی اگر شما ناقل باشید برای افراد مسن خیلی خطرناکه. ترتیبی بدید که کسی به دیدن پدر و مادرتون نره، حتی عید.

🔹در مجتمع مسکونی خودتون می‌تونید با توافق ساکنین قانون بذارید برای تردد. اینجوری اونها رو هم آگاه می‌کنید.

🔹از همه مهم‌تر امنیت روانی خودتون و خانوادتون. اینجا خیلی‌ها سر این مسائل آسیب دیدن تا بفهمن که پیگیری آمار و اخبار به هیچ کارشون نمیاد. امروز هم اگر من نمیرفتم به قسمت بهداشت در ویچت سر بزنم حتی حدود آمار رو هم نمی‌دونستم.

🔹در حضور بچه‌ها حرف از بیماری نزنید.

🔹با پدر و مادر هر روز در ارتباط تصویری باشید. اونا، هم نگران خودشونن هم شما و هم حساس‌ترن به لحاظ روحی.

🔹با آشنایان در ارتباط تلفنی یا تصویری مداوم باشید و برای بیرون نرفتن همدیگر رو تشویق کنید.

🔹 از لحاظ روحی خودتون و خانواده‌تون رو آماده کنید که اگر نیاز بود بتونید مدت طولانی در منزل بمونید و فشار روحی بهتون وارد نشه.

🔹با نشون کردن چند تا تاکسی یا موتوری و چند تا سوپرمارکت کوچک محله می‌تونید از خونه بیرون نرید و دم در تحویل بگیرید، ضمن این‌که به کار اون بندگان خدا هم کمی رونق میدید. من اینجا بیش از یک ماه هست که تنهایی در منزل هستم و حتی برای خرید هم اجازه بیرون رفتن از محوطه مجتمع رو ندارم.

🔹عناصر شادی رو در منزل بیشتر کنید تا نیاز احساس نکنید که برید بیرون و دید و بازدید.

🔹به اطرافیانی که کسب و کارشون آسیب زیادی میبینه قوت قلب بدید به طور مداوم و اصلا خبرهای بد رو پیگیری یا منتشر نکنید. به هیچکس کمک نمیکنه.

🔹پیشگیری از این بیماری بسیار ساده ست. تنها کاری که باید بکنید این‌که از محیط‌هایی که احتمالا افراد آلوده هستن دوری کنید و بیرون نروید».

>>>   درس‌هایی که باید از کرونا آموخت
این روزها به دام بیماری واگیرداری به اسم کرونا گرفتار شده‌ایم. بخشی از اخبار کرونا، شایعات همیشگی شبکه‌های اجتماعی است اما بخشی دیگر، واقعیت‌های غیرقابل انکاری است که هر عاقلی را به رعایت اصول بهداشتی و فرار از این بیماری وامی‌دارد. با این همه، کرونا درس‌هایی هم به ما انسان‌ها داده و می‌دهد که کمتر استادی داده و می‌دهد. این موجود ذره‌بینی با آمدن خود، در زبان بی‌زبانی به ما گفت که چرا تاکنون از امنیت سلامتی غافل بودید؛ روزگاری قدر هم‌نشینی‌ها، دست دادن‌ها و رابطه‌های دوستانه را نمی‌دانستید اما اکنون دل‌تنگ لحظه‌ای هستید که بدون هراس از من، در کنارهم بنشینید و ثانیه‌های سلامتی‌تان را غنیمت بدانید.
کرونا به ما گفت که درست است من از دیدگاه شما، موجود بی‌شعوری هستم اما در نظام خلقت، شعورم به اندازه‌ای بالا است که وقتی میهمان وجودتان می‌شوم، خود را در سلول‌های بدن‌ شما به عنوان صاحب‌خانه جا می‌زنم. به همین خاطر است که گلبول‌های سفید در خون‌تان که وظیفه مبارزه با بیگانگان را به عهده دارند، در شناسایی دوست از دشمن و میهمان از صاحب‌خانه دچار خطا می‌شوند.
کرونا به ما گفت که کره زمین، کوچک‌تر از یک کِشتی است. پس نمی‌توانید هر کاری که دل‌تان خواست انجام دهید؛ نمی‌توانید هرچه بپوشید، نمی‌توانید هرچه بخورید، نمی‌توانید هرجا بروید.
کرونا گفت که آی انسان! رفتار و کردارت تنها مربوط خودت نیست بلکه دیگران هم از نتیجه کار خوب و یا بد تو متاثر می‌شوند.
کرونا به عده‌ای از ما که مغرور شده و جایگاه خود را در زنجیره خلقت گُم کرده بودیم نیز گفت که انسان هم جزیی از عالم آفرینش و تابع قوانین خلقت است. در این قوانین، ابرموجود، وجود ندارد بلکه هرموجودی متناسب با جایگاه خود، ناقص و یا کامل است.
او ادامه داد: یکی از پیشینیان شما به اسم نمرود که ادعای خدایی کرده بود نیز توسط موجود دیگری به نام پشه از پای درآمد. البته پشه، صدمیلیون برابر از ما ویروس‌ها بزرگ‌تر است ولی برای از پا در آوردن یک انسان که از قوانین خلقت سرپیچی کند، کوچکی و بزرگی مطرح نیست.
به من کرونا می‌گویند که یک میلیون عدد از من و دوستانم در نقطه‌ای به اندازه نقطه پایان این جمله جای می‌گیریم. پس ای انسان! اگر خطر مرا دست کم بگیری و اصول بهداشت را رعایت نکنی، فقط کافی است یکی از ماها وارد بدنت شویم و پس از تکثیر، تو را از پای درآوریم؛ و تو آی کسی که در این غروب یکشنبه تک و تنها در کنار این آب‌ها نشسته‌ای و درباره من می‌نویسی، بدان که من میهمان دائمی شما نیستم، به زودی یا قانون خلقت مرا به عقب‌نشینی وامی‌دارد یا یکی از شماها با ساخت پادزهری، دمار از روزگار من و دوستانم درمی‌آورد اما این درسی برای تو و هم‌نوعانت باشد که همیشه در معرض امتحان هستید تا سررشته خِرد را گُم نکنید.
مرادی

>>>   از مجموع ۵۴ مورد واقعه مشکوک کرونا که جهت تست به کابل فرستاده شده بود، تاکنون فقط یک مورد مثبت تثبیت و ۵۳ مورد دیگر منفی اعلام شده است.
داکتر امیرنژاد

>>>   مرگ در سکوت در می زند!
کرونا ظاهراً یک پدیده طبیعی محض است، یک ویروس که با هیچ کس شوخی ندارد: «واقعی واقعی» و به شدت عادلانه. در برابر این منش برابری طلب ویروسی، همه باید دست در دست هم دهند و تا جایی که ممکن است در خانه بمانند و از وسایل نقلیه عمومی استفاده نکنند و چه و چه. اما!
کسانی هستند که نمی‌توانند چند ماه در خانه بمانند! کارگران روزمزد، کارمندان مواجب بگیر،
کرونا همچون شبحی ناگهان بر سر طبقات فرودست فرود می آید! کرونا، این منتقم طبیعت احتمالا جنوب شهریها، فرودستان، پناهندگان و فراموش شدگان را بیشتر در آغوش می گیرد
پس دوباره برمیگردیم به یک ساز و کار فاشیستی: مازاد هولناکی در دیگری! و آغاز چرخه انگ-انزوا!
فراموش نکنیم فاشیسم همواره با یک تبیین روانشناختی آغاز میشود: تن گروهی که بو میدهد، مراسمی به ظاهر نامتمدنانه و خلاصه غیریتی که دیگری را به جایگاه انسانی پایینتری پرتاب میکند.

و اما سخنی هم در مورد وسواس!
چه ذوق زده اند این روزها مبتلایان به وسواس! شست و شوی بی پایان، بستن درها و پنجره ها، ماندن در خانه و خداحافظی با دیگران!
این روزها
واکنش ما به کرونا هم از همین جنس است! یک وسواس جمعی! حداکثر مراقبت از خود، ترک دیگری، تن دادن به انزوا، خشم از تماس دیگری با من و پایان دادن به جریان زندگی با شعار «وضعیت استثنایی» و «در زدن مرگ»!
و به راستی کدام یک مرگ است و کدام زندگی؟
بتول سیدحیدری

>>>   Mortaza Bayat
اميدوارم "کرونا" در هرات آتش زیر خاکستر نباشد.

>>>   Hamid Sael
فوری ،فوری ، فوری ، هشدارهای بهداشتی و صیحی درجهت پیشگیری ازویروس خطرناک وکشنده کرونا ، هموطنان محترم و دوستان وهمکاران گرامی ، چند نکته بسیارمهم را وظیفه دانستم که برای شما تذکر جدی بدهم، از دوهفته پیش تابحال ما دربین محاصره این ویروس مثل تمام مردم دنیا قرارگرفتیم و فقط با روش های پیشگیرانه و دقیق وزارت بهداشت جهانی و ایران ، درحالت قرنطینه خانگی و شهرکه هستیم این نکات بسیارمهم را هرچنددقیقه رعایت نموده و عملی مینمائیم که تا شاید ازگیراین درامان بمانیم والحمدلله برای اکثر مردم ایران و چین نتیجه مطلوب و موفقیت آمیز تااین لحظه داشته است ، نکات هشدارو ایمنی و پیشگیری ازاین قراراست، 1 , سعی کنید تا میتوانید ازخانه هایتان بیرون نروید منظوررازبیرون در تجمعات ، وجاهایکه ، افراد ازسه نفر به بالا هستند،مثل مترو ، اتوبوس ، تاکسی و فروشگاه های و سوپرماکت ها، مکتب ، دانشگاه و استخر، سونا ،رستوران، آرایشگاه و پیرایشگاه ، و درکل همه جا ، حالا چنانچه ضرورت شد که برای خرید موادخوراکی یا دارو ، نبازمبرم به رفتن به بازارشدید،چی نکاتی را بسیارباید ضروری رعایت کنید ، 2هنگام بیرون رفتن ازخانه ، ازبالاپوش یا لباس های که بلندباشد تاکه پوشش کامل داشته باشید وکلاه ، ماسک برای تنفس روی بینی ودهان، دستکش یکبارمصرف لاکتیکی، یا پلاستیکی یکبارمصرف، عینک ، باید حتمآ داشته باشید ، تا اگر چنانچه درفواصل کوتاه باکسانیکه ابتلا به کرونا هستندموجه شدیدزرات آب دهان شان که بچشم معلوم نیست هنگام صحبت باشما یادیگران بسمت شما پرتاب میشود صورت ، چشم ، بینی ،دهان ، وکل صورت درامان باشد، سعی کنید باهرکس صحبت کردید ازفاصله یکمتر کمتر صحبت وارتباط نگیریدبه هیچ وجه، هنگام سرفه ، عطسه ،دیگران جلو دهان و دماغ خودرا گرفته وازشخص که عطسه و سرفه مینماید فاصله زیادبگیرید، تامکروب کرونا که بسیارزود ازفردمبتلا به دیگران سرایت میکتددرامان باشید ، فاصله راه رفتن را بین دیگران وپشت سردیگران تا دو ،سه متر رعایت کنید، به هیچ چیزی درربیرون ازخانه دست نزنید که آلوده به ویروس است ، و شما وچار و ناقل آن به دیگران نباشید ، ازخوردن غذاهای آب پزبسیار استفاده نموده و گرم گرم ، صرف نمائید ، از آجیل و تخمه ، پسته ، بادام ، عسل ، آب لیمو تازه ، وخسته باآجیل باب زباد استفاده کنید روزی یک الی دوبارآب پرتقال سنتره ، کینو ، و سیب ، استفاده تا مقاومت بدن تان بالابرود ، روزی یکبار سیاه دانه راکوبیده وباعسل میل کنید تا درمقابل ویروس قوی باشید، 3هنگام ،ورود به خانه از بیرون ، سعی کنید اول، دست تان را به هیچ جای درب و دستگیره ها و چهارچوب دروازه نزنید و باآستین و بغل یاشانه تان درب را باز کنید ، یاباکلید ، قبل ازهرکاری اول ، ستکش هارا باهردودست ازقسمت مچ دست که دهنه دستکش است هردودستکش را همزمان گرفته وبسمت انگشتانتان بکشید تا دستکش آلوده شما بداخل همدیگرشده و برعکس گرددو بعد سریعآ به داخل سزل زباله و داخل پلاستیک مخصوص زباله ودرب سطل زباله را محکم ببندید، سپس ماسک را که اگر یکبارمصرف است ، راداخل سطل زباله ، بیاندازید، و سپس لباس هایتان را درآورده ودرجایکه دوراز محل نشستن شما واعضای خانواده باشد به جای لباسی آویزان و نزدیک بخاری یاشوفاژ باشد تا حرات وگرما میکروبات وویروس را نابود کند، مواظب باشید که نسوزند، سپس دستان خودرا باآب صابون، با مایع دستشویی بطورکامل ، اول لای انگشتان ، بعد مچ دست ، دورتادور دیت ، بعد شصت هارا و بعد کف دست ها را قشنک وباحوصله خوب بشوئید، تا بیست الی سی ثانیه طول دهیدوحدالامکان لاآب گرم بشوئیدتا ویروس کلا ازبین برود ، خب 4بعدوسایلی راکه باخودداشتید ازقبیل، کلید ،ساعت ، پول سکه واسکناس ، کیف ،مدارک که پوش دارهستند، خودکار و هرچیزی که باشما بوده را بایک پنبه و الکل ، ضد عفونی نموده کاملا میکروب کشی کنید ، و بعد پلاستیک های موادغذایی هارا و سوداهای که خرید کردید را جمعاوری و همه را بخاطر آلوده بودن به سطل زباله بندازید، سپس دستهایتان را مجددا بااب صابون مثل دفعه قبل شسته و بگذارید بطورخوبخودخشک شود یابادستمال کاغذی خشک کنید ، ازحوله صورت ، تا مدتی که این ویروس ازبین نرفته استفاده نکنید ، حمام و تشناب را با مواد ضد عفونی کننده روزی یکبارحتما، بشوئید ، تمام دستگیره های دروازه ها و روی میزها دستگیرههای چوکی ها و کنترل های تلویزیون ماهواره و هرچیزی که باان دستانتان درتماس هست قبل از استفاده وبعدازاستفاده بااکل هرروز ضد عفونی کنید ، هنگام سرفه و عطسه حتما جلو دهان و بینی خودرا بادستمال کاغذی با با استین پیراهنتان قسمت آرنج استفاده کنید و دست تانرا قسمت آرنج راجلو دهان تان ببرید، این ها نکات مهم و پیشگیری بسیارجدی است که هرفردی باید بابهداشت فردی خودش تازمانی ازبین رفتن کامل ویروس کرونا انجام وظیفه نمائید ،وازنگهداری حیوانات درخانه جدآ خودداری نموده و اززندگی درکنارآنها بافاصله نزدیک اجتناب ورزید ،باتشکر و بیدون هیچ استرس این‌نکات را تک تک دقیق انجام دهید ، و راحت بااین ویروس مبارزه کنید ، و اگر چنانچه ، سرفه ، سردرد شدید، آبریزش بینی، تنگی نفس ، تب لرزشدید، یاتب شدید، و درد شدید پاها یاعضلانی داشتید سریعآ به پزشک یا اورژانس مراجعه کنید، اگرآبریزش و تب خفیف ، و عطسه ،و سرفه مرطوب و خلطی داشتید، ازداروهای سرماخوردگی استفاده و بااستفاده ازماسک‌دریک‌اتاق خودرا قرنطینه کنید تادیگران را سرماخوردگی و آنفولانزای شما نگیرد ومیعات گرم و تنداستفاده نموده تابهبود یابیددواستراحت کنید، دوستدارتک تک شما عزیزان حمید سائل ، به شایعات دنیای مجازی توجه نکنید ، ازافراد مسن ،و کسانیکه مشکل تنفسی ، قلبی ، عروقی وبیماری زمینه ای دارند نگذارید ازخانه بیرون بروندکسانیکه نارسایی گرده یا کلیه ، تنگی نفس و بامشکل ریه و شش دارند و هرگونه ، مشکل دیابت ، قند ، یامرض شکر ، اصلا بیرون نرفته ودرخانه بمانندبسیاربرایشان امن خر خواهدبود، شایعات این ویروس کشنده ترازخودش برروحیه مردم تاثیر گذاشته است ، از هر هزارنفر یکی قربانی میگردد که بسیاربه این ویروس و مبتلایانش درتماس بودند، درهنگام که هواسرد است این ویروس ده برابرقویترعمل میکندپس بسیاررمواظب باشید وبچه هاوکودکان را هرگز نگذارید که درجاهای پرتجمع و بیرون ازخانه بروند بخانه کسی نروید کسی را هم دعوت نکنید ، و اجازه ندهیدبخانه شما بیاینداین یک تکلیف ،و وظیفه ، قانونی شرعی و انسانی است ، تادیگران یاشما دچاراین معضل نگردیدشرج وخجالت را بگذارید کناروبیدون رودرواسی ، ازهم معذرت خواهی وازهم دور، وهرکس درخانه خودش ، موظب خودوخانواده خودش باشد ، باسپاس وتشکر حمیدسائل ، دوستدارهمیشگی شما ،عزیزان ،درپناه خدا محفوظ ازهرگزندی وویروسی باشید

>>>   Faisal Faiz
سوال‌ی که این‌روزها غوغا می‌کند:
با وجود تهدید بلند خطر شیوع کرونا، چرا افغانستان صرفاً یک مورد مثبت ابتلاء به ویروس کرونا را به ثبت رسانده است؟!

به اساس آمار و ارقام موجود، شیوع ویروس کرونا در کشور همسایه ما (ایران) بیداد می‌کند. روزانه هزاران نفر از کشور ایران وارد افغانستان می‌شوند؛ نگرانی‌ عمده‌ی که بین شهروندان ما وجود دارد این است که نشود در نمونه‌گیری، پروسه انتقال نمونه و یا هم کیت‌های تشخیصیه، نقیصه‌ی وجود داشته باشد که تا کنون صرفاً یک واقعه مثبت کرونا را افغانستان گزارش داده است؟.

آنچه که من باور دارم این است:
گویا نمونه‌گیری اشتباه بوده باشد و یا کیت‌های تشخیصیه، دقیق پاسخ نداده باشند؛ لیکن به اساس اعلامیه سازمان بهداشت جهان دوره‌تفریخ ویروس کرونا ۱-۱۴ روز گفته شده‌ است، که تقریبا بیش‌تر از ۱۴ روز است که شیوع کرونا در ایران اوج گرفته است، که در همین مدت تردد مسافرین بین ایران و افغانستان جریان داشته؛ اگر واقعات مثبت کرونا در شهر هرات یا هر شهر دیگر کشور شیوع می‌داشت، تا حالا باید تلفات نسبتاً زیاد در قبال می‌داشت! طوری‌که شاهد استیم خوشبختانه تا کنون چنین آمار مرگ و میر غیرمنتظره ناشی از بیماری‌های انتانی تنفسی از شفاخانه‌های کشور اعلام نشده است.

از جانب‌ی منابع علمی تایید می‌دارند این‌که در شیوع تعدادی از بیماری‌های ویروسی، نوع نژاد، جغرافیا و مقاومت ایمنی (در کُل)، انسان موثر بوده می‌تواند؛ گرچه در مورد کرونا ویروس جدید (COVID-19) تا کنون چنین سند علمی که موثریت نوع نژاد و جغرافیا را نشان بدهد، ندیده‌ام؛ ولی این روزها خوشبینانه ذهنم درگیر است که شاید دور از امکان نباشد که نژاد شهروندان و جغرافیا افغانستان باعث شده باشد تا در برابر این نوع ویروس مقاومت بیش‌تری در مردم ما وجود داشته باشد 😊، از جانب‌ی با درنظرداشت عوامل محیطی، این‌که مقاومت ایمنی (اکتسابی) مردم‌ ما در برابر بسیاری از امراض انتانی بالا است شک وجود ندارد!

با آن هم نباید تمهیدات وقایوی جدی در برابر این ویروس خطیر را فراموش کنیم!!!

>>>   Zakia Fikrat Yousufi
نتیجه آزمایشات منفی کرونا در افغانستان و نگرانی مردم
من معمولا با هوای گرم و سرد، گرد و خاک ... حساسیت دارم و این حساسیت در تغییر آب و هوا شدیدتر میشود. گرچند کوشش میکنم در اماکن عمومی نزاکت های لازم را رعایت کنم از ماسک و دستمال استفاده میکنم اما از وقتی آوازه کرونا آمده است مردم از هر عطسه ای می ترسند امروز دختر خانمی در موتر پهلویم نشسته بود چند بار عطسه زدم دیدم ناراحت به نظر میرسه برایش گفتم من مریض نیستم فقط حساسیت دارم اما هنوز هم مشکوک بود، که کرونا نداشته باشم

>>>   Qayoom Hamraz
ولا در افغانستان جالب است
یا تشخیص درست نمی شود یا معجزه ای در کار است که ما هنوز پی نبردیم بر آن، با آنکه روزانه تعداد زیاد از مردم از مرزهای زابل و هرات وارد افغانستان می شود ولی تاهنوز همه تست ها منفی می باشد خداکند وزارت صحت در قسمت تست اشتباه نکرده باشد وگرنه فاجعه ای کلان پیش رو خواهد بود.

>>>   Dr-Ezmaray Hasin
از وقتی ویروس کرونا آمده، به شدت مراقب هستیم تا به ما سرایت نکند؛

روزی ۵۰ بار دستهایمان را می‌شوئیم؛
در و دیوار و دستگیرۀ درب و محیط کار و زندگی خود را ضد عفونی می‌کنیم؛
نزدیک کسی که مشکوک است نمی‌رویم؛
از حضور در اماکن عمومی که احتمال آلودگی وجود دارد، پرهیز مینمایم
✅ این کارها بسیار عالی و لازم است

فقط یک نکته:
«تقوا» دقیقا یعنی همین؛

یعنی همینطور دقیق، مراقب پاکی قلبمان باشیم؛
از گناه و کارهای مشکوک به معصیت دوری کنیم؛
در معاشرت با افراد مشکوک به آلودگی، مراقب باشیم؛
از حضور در محافل آلوده به گناه بپرهیزیم؛
و اگر آلوده شدیم، با استغفار و توبه، روح خود را شستشو دهیم

>>>   به مسئولان کمیته حالت اضطرار صحی:

از آنجایکه شیوع ویروس کرونا در کشور های همسایه رو به افزایش است و در کشور ما نیز تهدید آن هر روز بر نگرانی های مردم می افزاید، که این امر باعث شد تا از سوی این کمیته دستور مسدود ساختن برخی اماکن عمومی (حمام ها، رستورانت ها و...) داده شود.

اما، یکی از مکان های تجمع مراسم فاتحه خوانی برای مردان مسجد جامع بزرگ شهر هرات و برای زنان مجتمع فرهنگی خواهران است، که همه روزه فعال و محل حضور شمار زیادی از مردان و زنان میباشد و ظاهرآ این مورد قابل جلوگیری نیست و نمیشود تا درب این مکان ها بروی خانواده های عزا دار مسدود گردد.

پیشنهاد:
لطفآ همه روزه هر دوی این مکان ها را از طرف صبح و قبل از مراسم، توسط تیم های صحی ضد عفونی سازید، تا مردم با خیال راحت و بدون نگرانی به غم و اندوه همدیگر شریک شوند.

هرچند وزارت صحت کشور مکلف است تا از بوجه ی که از سوی دولت برای آن به منظور مقابله با ویروس کرونا اختصاص داده شده، بخشی را برای ضد عفونی ساختن تمام اماکن عمومی مصرف نماید، اما عجالتآ ضد عفونی ساختن این دو مکان امری ضروری است و میبایست به آن توجه جدی شود.

پدرام قاضی زاده

>>>   Taqi Amini
همه گیر شدن ناگهانی کرونا فاجعه آفرین است
یک محاسبه کوتاه:

1- جمعیت افغانستان را حدود 30 میلیون در نظر بگیریم.
2- فرض کنیم که تنها 10 میلیون نفر به کرونا مبتلا شود که البته یک فرض حد اقلی است.
3- بر اساس آمار سازمان جهانی صحت، بین 15 تا 20 درصد از مبتلایان نیازمند به بستری شدن در شفاخانه و مراقبت های ویژه دارند. با یک حساب خوشبینانه، اگر فرض کنیم که ده درصد از ده میلیون نفر نیاز به بستری شدن داشته باشد، یک میلیون نفر نیاز به بستری شدن دارد.
4- اگر یک میلیون نفر در طول یک سال به ترتیب نیاز به بستری شدن داشته باشد و هر نفر به طور متوسط ده روز نیازمند به مراقبت های ویژه داشته باشد، یک تخت در یک شفاخانه در طی یک سال می تواند توسط 36 مریض استفاده شود.
5- اگر یک میلیون نفر را تقسیم بر 36 کنیم تا تعداد تخت های مورد نیاز برای تداوی یک میلیون نفر را پیدا کنیم به طور تقریبی به عدد 28 هزار می رسیم.

بنا براین در یک حالت شدیدا خوشبینانه کل کشور نیاز دارد که 28 هزار تخت در شفاخانه داشته باشند تا بتوانند تنها از مریضان مبتلا به کرونا مراقبت کنند. به این نکته هم توجه کنید که همین اکنون در سراسر افغانستان تقریبا هیچ تخت خالی در شفاخانه ها برای درمان مریضی های معمول مردم وجود ندارد.
توجه کنید که بر اساس تجربیات گذشته میزان مرگ و میر این بیماری حدود 2% درصد است که البته در کشورهای مثل چین است که از امکانات بالای صحتی و مراقبتی برخوردار است. یقینا میزان مرگ و میر در کشورهای که سیستم صحی شان ضعیف است، بالا خواهد بود.

عمق این فاجعه را تنها با یک روش می توانیم کم کنیم. تلاش برای کاهش سرعت همه گیر شدن این ویروس تا فرصت درمان فراهم گردد. اگر هنوز کسی از نزدیکان شما به ویروس مبتلا نشده است، فرصت مناسب دارید که با رعایت نکات بهداشتی، احتمال مبتلا شدن را کم کنید و مواظب خود و دیگر مردم باشید.

عزیزان، ترسیدن با رعایت نکات بهداشتی متفاوت است. نترسیدن به معنای این نیست که جان خود و دیگران را به خطر بیاندازید. شجاعت یعنی فداکاری برای رسیدن به هدف، ولی شما با رعایت نکردن نکات بهداشتی به هیچ هدفی نمی رسید.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است