اشرف غنی را جدی بگیرید!
اشرف غنی آجندای کاری معین و مشخص دارد. اما هرگز نمی گویم که او آجندای خوب و ملی دارد. اما او یک شخص با برنامه و آجندای کار و هدف مشخص است. پس او با او شوخی نباید شود 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۲۳    ۱۳۹۸/۱۲/۵ کد خبر: 162315 منبع: پرینت

می خواهم در این پست کوتاه تحلیل و برداشت خود را از اوضاع کنونی و یک مقایسه کوتاه این وضع با روز های اخیر داکتر نجیب الله به طور واقعبینانه و بی طرفانه ارایه دهم تا باشد در قضاوت و تصمیم شما ممد واقع شود:

۱ - اشرف غنی و داکتر نجیب الله شباهت های چندانی ندارند.
اشرف غنی در دیگ امریکا پخته شده است و او را جدی بگیرید.
کا جی بی به جز روس ها کسان دیگر را به مرز پختگی نمی رسانید. از اینرو داکتر نجیب الله با وصف سابقه کاری اش منحیث رییس استخبارات از اوضاع دور و برش خالی ذهن بود.

۲ - حکومت داکتر نجیب الله یکدم کنترولش را بر قوای مسلح به خصوص استخبارات از دست داد. اما امروز وضعیت چنین نیست.
اردو و پولیس به بهانه اصلاحات از افراد متمایل به تنظیم های جهادی و اندیشه های چپی پاکسازی شده است.

۳ - حکومت داکتر نجیب الله حمایت بزرگترین حامی اش ، یعنی حمایت روسیه را از دست داد و در حقیقت در میدان خدا تنها ماند. امروز وضعیت چنین نیست. جامعه جهانی به خصوص امریکایی ها از حکومت مرکزی حمایت همه جانبه می نماید.

۴ - حکومت شوروی در آن زمان که حامی اصلی حکومت داکتر نجیب الله بود رو به زوال و فروپاشی بود. اما امریکا حالا رو به رونق و قویتر شدن است.

۵ - مخالفان اشرف غنی فقط در موارد منفی ها و یا عیب های وی سخن می گویند. اما در مورد هنر وی چیزی نمی گویند: او یک مرد دانشگاهی و عمیقا آگاه از اوضاع کشور و جهان است. باید گفت که او یک مدیر سرسخت و با پشت کار است. اگر حریف هایش او را جدی نمی گیرند در حقیقت اشتباه می کنند و در آخر روز بازی را به نفع وی می بازند. در سیاست و در همه موارد شناخت دقیق از حریف یک اصل و تامین کننده برد است.

۶ - داکتر نجیب الله کنترولش را بر مناطق و مراکز مهم بسیار زود از دست داد. اما امروز چنین نیست.

۷ - دوستم ، جنرال مومن و قوت های سید کیان با یکجا شدن با مجاهدین بر سمت شمال تسلط کامل یافتند بندر حیرتان یگانه بندر تامین کننده نیاز های اولیه و همچنان بندر اکمالاتی سلاح و مهمات نیز بود. کمر دوستم و متحدانش را در حقیقت همین بندر حیرتان بست. اما امروز اوضاع در سمت شمال چنین نیست. جنرال دوستم در زادگاهش شبرغان نتوانسته والی خود را در دفتر رسمی والی معرفی نماید.

۸ - قوماندانی های قطعات و جزوتام های اردو و پولیس و همچنان ادارات امنیت ملی در اداره دولت مرکزی است. اما در دوره اخیر داکتر نجیب الله چنین نبود. تمام قطعات و جزوتام های اردو و پولیس کاملا در اختیار دوستم درآمد.

۹ - سمت شمال و بندر حیرتان در زمان داکتر نجیب الله در حقیقت شریان اقتصادی حکومت بود. اما امروز سمت شمال در حقیقت حالت فلج را دارد. ناامنی ، رهزنی و جنگ های مرموز در سمت شمال بیداد می کند.

۱۰ - داکتر نجیب الله در دام فریب های سیاسی جهانی به خصوص ملل متحد افتاد. چونکه امریکایی ها نمی خواستند او را به سبب گذشته هایش ببخشیدند و از همینرو دام های استخباراتی را از هر طرف بر وی هموار کردند.
اما امریکا و جامعه جهانی به نظر من در آخر روز با اشرف غنی است. چونکه او دست پرورده و نماینده بسیار محکم آن ها می باشد.

کشور های مقتدر منطقه چون هند ، امارات متحده عربی و عربستان سعودی به طور همه جانبه از اشرف غنی حمایت می کنند. از کمپ عبدالله هیچ کشوری علنا حمایت نمی کند. مساله حمایت ایران از این کمپ اگر واقعیت داشته باشد ، کاملا به ضرر شان است.
از همه مهمتر شریان های مالی و اقتصادی در اختیار اشرف غنی است.

رهبران کمپ عبدالله هر کدام دارای حوزه منافع خودشان می باشد. آنان هر یک در پی بدست آوردن هدف خودشان است. بناء اشرف غنی میتواند بعضی از آن ها را تطمیع و راضی سازد و از کمپ عیدالله جدا سازد. این کار در همین شب و روز به شده جریان دارد.
و بالآخره اشرف و غنی و حلقه وی دارای یک هدف و آجندای معین و مشخص می باشد. و برای برآورده شدن این آجندا برنامه کاری برای هر لحظه ، هر ساعت ، هر روز و هر زمان دارند. اما کمپ عبدالله به جز لفاظی ها و جمع شدن ها هیچ برنامه ای ندارند. هیچ کس حاضر نیست از برنامه یک ساعت این کمپ سخن بگوید. و این بسیار بد است.

من می گویم که اشرف غنی آجندای کاری معین و مشخص دارد. اما هرگز نمی گویم که او آجندای خوب و ملی دارد. اما او یک شخص با برنامه و آجندای کار و هدف مشخص است. پس او با او شوخی نباید شود و باید جدی گرفته شود.

اسدالله ندیم


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اشرف غنی
نجیب
نظرات بینندگان:

>>>   کله خود را مانند تربوز کلان کردی ولی پخته نشده اشرف غنی را جدی نمیگریم بلکه اشرف غنی در کار های خود جدی است و نمیخواهد دزدان و چپاولگران دیگر بنام این وان افغانستان را ویران و چپاول نماید افغانستان به یک فرد کارکن ضرورت دارد و ما به مسلمانی و زبان واینکه در کجا کلان شده کاری نداریم انعده کسانیکه در افغانستان کلان شده و به اصطلاح شما جاسوس کسی نبود چی کرده است بدون چور دزدی لندغری ارایش مانند زنان پسره کردن لبها مانند زنان جنده اولتر خود را بفهمان بعد درفشانی کن

>>>   Farid Naseri
نديم صاحب با شما موافقم ،دوم براي سوال است ايا اين تحريكات عبدالله از روي فهم از اوضاع است و يا همه فاكت ها بخصوص حضور امريكا را ناديده ميكريد ؟

>>>   Gulahmad Atila Danish
مهم نیست که آمریکا با کی است، مهم اینست که خدا با کی است
چیزی که به دیگ باشه به کاسه میبراید

>>>   Rahmatullah Hassan
جناب ندیم تحلیل شما یک مقایسه خوب بود ، در آن زمان اتحاد شوروی توسط گرباچف برای امریکا فروخته شده بود .
دکتر نجیب بدبختانه فریب چند مریض متعصب را خورده بود ، اگر دکتر با حزب و ‌اردو راست صادیق میبود فریب نمی خورد شکست نمی خورد .
بدبختانه غنی را هم همان حلقه متعصب کور ، فاشست احیاطه کرده .فاشیزم قومی بدتر از تروریست است .
رژیم عدالت محور نباشد با شکست محکم است .

>>>   محمدهاشم کوشانی
بسیارعالی بلی غنی یک بازی گرماهرسیاسی است خیلی خوب میداندکه چی میکند.عبدالله وکسانیکه درکناراوازاوحمایت میکنندفقط حرف میزنند وبس وجامعه بدبخت ماهم اسیرگفتارهای پوچ آنهاشده اند.

>>>   Monawar Khaled
تحلیل واقعاا بی طرف و و واقیعی
باید گفت که اشرف غنی با کم و کاستی ها یک شخصیت ملی هست و لیکن عبدالله و همصال آنها اشخاص تنظیمی و قومی اند هیچ صبغه ملی نه دارند

>>>   Habiib Eblagh
متاسفانه ارمان مقدس ملت مجاهد را اشرف غني پایمال ساخت و اهداف سکولاری و دور از اسلام را مردم ساخت. البته یگانه برنامه وی همین بوده. جانب مقابل متاسفانه که یک گروه بی هدف و نامید است که به گفته شما هیچ برنامه منظم ندارد. مسلمان باید فقط از خداوند خیر این ملت را بخواهد و از فتنه خود را دور نگهدارد.

>>>   M Suliman Roshandel
جناب ندیم صاحب گرانقدر از خواندن تحلیل عاملانه و با وضاحت شما لذت بردم.
واقعا سیاست با احساسات و بازی با احساسات مردم صورت گرفته نمیتواند.

>>>   Ghulamsakhi Sarkar
جناب استاد
شما دارید این ملت را میترسانید فراموش نکنید که زور ملت زور خداست
خدا زد آن حکومت را که باملت متقابل شود وملت در مقابلش برخیزد .
وفراموش نباید کرد که تجارب وپشتبانی جهانی هم کسانی که در راس ملت هستند دارند .
به امید صلح و عدالت .

>>>   Nasir Tayar
استاد گرامی، نوشته تانرا از اول تا آخر خواندم، خیلی زیرکانه تحلیل و قلم زدید. این را هم باید بپذیریم که اشرف غنی پیش ملت اعتبار ندارد و به نفرت ملت و پایان خط نزدیک شده وصندو
ق طابوت شانرا به این نزدیکی آمریکا میسازد.

>>>   یعنی، افغانستان دولت مستقل نیست!
یعنی، افغانستان تحت مستعمره امریکاست!
یعنی، هر چی او‌بخواهد همان میشود! پس این همه دبده‌هایی تحلیلگرایی از انتخابات و استقلال و استقبال و دموکراسی و عدالت و و و... که در پرده تلویزیونها میکنیم همه سفسطتهء است!
یعنی، پس ما با آن همه غلامی تحت نقاب آزاد و‌ مستقل بودن صاحب ارادهء حریت نیستیم. و سخنان ما، فکر و تفکر و تحلیل ما همه غلامی و خوش خدمتی به امریکاست!
یعنی، به این زندگی که اصلش معلوم است افتخار میکنیم!

>>>   روان شاد غبار مورخ وسیاستمدار بزرگ سرزمین ما در اثر گرانسنگ خویش افغانستان در مسیر تاریخ فرموده است
همی انگلیس ها به ما جفا گرد
روس چطور است
در جواب اس
سک زرد بیادر شغال
نوگران امپریالزم در دوران جنگ سرد علیه این سررمین ونگران نگتایی پوش بعد از جنگ سرد برای ملت در خون همان حرف روان شاد غبار است
این دو همان غ ع است

>>>   الحاج عبدالحکیم تورک اوغلی
به نظرتان موافق نیستم روسیه
ازلحاظ تسلیحاتی کاملا مدرنیزه شده است اکنون جهان یک قطبی نیست سرکوب داعش درسوریه دال براین است ودقیقا جنرال دوستم ومردمانش هم ازلحاظ تجارب نظامی وبخصوص سیاسی کاملا متفاوت وآبدیده شده است .من ایشان را ازنزدیک میشناسم بدون محاسبه بازی را آغاز نمیکند وازطرف دیگر پروژه داعش را روسیه وهپیمانش درخاورمیانه به ناکامی مطلق مواجه ساخت ایجاد پروزه طالب سازی بخاطر بستر سازی برای داعش بود حالا امریکا میخواهد بازی را درمنطقه تغییر داده به خواسته کشور های منطقه تن دهد مدت نامعلومی صلح درکشور حکمفرما خواهد بود

>>>   Muhammad Saleh Mosleh
آمریکا از نظر شیطانی در منطقه موفق است اما در پیش طالب ها زانو زند
تما م بر نامه آقای غنی درست است بسیار زیاد قوم پرست است چند نفر غیر قومی که در اطراف شان است چند ماه بعد باید فرمان برادر باشد یا بطرف انزوا بکشد چون که آقای دوستم از دیگ ارگ نمک چشید خیلی ها برای آش تلخ تمام شد آقای دانش به کمک ایرانی ها آرام شسته است از بسته های ایران ارگ دور نماند آقای نور آقای صالح هم سخنان زشت قبلا به آدرس آقای غنی گفته در نزد شان موجود است نباید فراموش کرد آقای دوستم در حقیقت مثل آقای نور صالح سخن بد زشت نگفته شرایط سخت است سیاست ارگ را گذشت زمان برسی خواهد کرد وسلام ...

>>>   با همه تحلیل های تحلیلگران
آنچه واقع خواهد شد آغاز یک گفتمان جدید در جهت شکست فاشیسم قومی و استبداد درس خوانده های غربی با تفکر فاشیسم قومی و انحصار گری است.
آغاز نا فرمانی های مدنی، آغاز شکست نهادینه شدن تقلب های انتخاباتی است.
تیم فاشیسم عادت کرده که با بی حیایی حد اکثر تقلب را انجام بدهد و بعد دست در دامن این و آن به بهانه نازک بودن وضعیت و قوی بودن دشمن و شکننده بودن حالت با پیش کردن چیز های مخصوص و استفاده از مهارت های فضلی و مرتضوی برای پنج سال و چند کلچه دیگر اهداف فاشیستی خود را پیاده کنند و این سریال از آغاز کرزی تا حال ادامه دارد.
ادامه این سریال دیگر ممکن نیست
یا لاندی شود یا باندی
یا قانون نهادینه شود یا مجموعه یی از ملت که در سطح بالای آگاهی شهروندی قرار دارند راه شانرا از تیم های متقلب گوسفندی جدا نموده و در مسیر ایجاد حاکمیت های شهروند محور راه را برای آیندگان باز کنند.

>>>   بلی اشرف غنی را هر مسلمان اگاه در این وطن جدی میگیرد که برای تفرقه قومی برای نشر عیسویت برای مزدوری یهود کار میکند.سیاسیت مدارهای مزدور از چه خاطر شکم با اشرف اختلاف دارند اما مسلمان از خاطر خدا،.مرگ بر فاشیزم مرگ بر تعصب و قوم پرستی.

>>>   غنی کوچی بزرگترین دزد است، زنش دزد دوم۰ تمام دزدان دیسانتی اپورتونیست چون زاخیلوال غلام فاروق وردک جلالی رحیمی قیومی سرگند یا سرگین و دیگر مخکشک های خورد و بزرگ چون دزد طیاره و زنش زهره داوی دزد تیل و زنش شکریه بارکزی بچه کاکای غنی اجمل کوچی و بقیه خائن ها همه بر دور او هستند و مصروف دزدی و چور چپاول۰ تف و لعنت بر همه این ....های قبیلوی فاشیست و خائن۰

>>>   گذشتن اشرف غنی از میان دیو های مست واقعآ کار ساده نیست اما باز هم نسبت به بعضی ها در کارهایش مؤفق است

>>>   صلح کلمه مقدس ودلپذیر برای تمامی مردم جهان وخصوصا برای ملت مومن وجنگزده افغانستان که بیشتر ازچهل سال درحال جنگ خانمان سوز در وطن شان هستند میباشد.ملت مومن واقشار مختلف افغانستان بدانند وتاریخ نشان میدهد که هر جنگ داخلی وبین المللی سر انجامش با صلح خاتمه یافته اند.درقران کریم هم صلح تاکید گردیده است طوریکه درقرآن کریم خداوند متعال فرموده: الصلح خیر.یعنی صلح یک عمل نیکو وخیر است.ملت مومن وزجر کشیده افغانستان درچهل سال حکومات مختلف را با ایدیولوژی های مختلف تجربه کرده اند ازحکومت چپگرای کمونیستی ، بعد حکومت مجاهدین و هم تسلط بنیاد گرای امارت طالبان تا بالاخره حکومت دیموکراسی ووسیع البنیاد موجوده که توسط جامعه جهانی برای حل منازعه درافغانستان تجربه گردیده است .متاسفانه نظامیان شوروی که درحکومت داود خان دراردو افغانستان ایفای وظیفه مینمودند با یک عده نظامیان محدود اردوی افغانستان و چپ گرا که تمایل به افکار کمونیستی شوروی بودند با کودتای خونین هفت ثور ١٣٥٧ شمسی تحت قومانده مستقیم منشی حزب کمونیست حکومت وقت شوروی برژنف ملعون وفاشیست قدرت سیاسی را بدست گرفتند.حکومت چپگرای کمونیست ها که فرهنگ وعقاید مردم وجامعه افغانستان را به صورت حقیقی درک نکرده بودند باشعارهای ظاهرا انقلابی وچپی شان خیلی زود بسیاری از سیاست مداران واقعی ووطن دوست ،روحانیون،مولوی صاحبان و عالمان دینی ،استادان پوهنتون ودانشگاه ها،معلمین ومتلعمین مکاتب،تجاران،کسبه کاران ،دهاقین وزمینداران زحمت کش، اشخاص ملی وبانفوذ افغانستان ،روشن فکران وطن پرست عم ازذکور واناث واقشارمختلف ملت مومن افغانستان را تحت نام های مختلف واتهام کاذبانه به محابس انداختند وبالاخره درشب های تاریک درپولیگون ها زنده زیر خاک کردند و بامقاومت خاینانه وجنون آمیز شان چهار ده سال با ملت مومن وآزادیخواه افغانستان جنگیدند درنتیجه میلیون ها نفردرکشورهای همسایه ودور مهاجر گردیدند وهزاران نفر معیوب ومعلول وکشته گردیدند.بالاخره حکومت چپگرا به مردم آزدیخواه ومجاهدین افغانستان تسلیم شدند.متاسفانه بعد ازسرنگونی حکومت کمونیستی ، حکومت مجاهدین بی تجربه نیز مرتکب اشتباهات جبران ناپذیر شدند وباجنگ های خونین گروه های مجاهدین ،شهرکابل به ویرانه تبدیل شدند وهزاران انسان بیگناه بی خانمان وکشته شدند.بعدابا رویکار آمدن قشر بنیاد گرایی طالبان تحت رهبری مستقیم بعضی اعراب فاسد وجاهل نیز جنگ ادامه پیداکردند وهزاران انسان ازاقشار مختلف درکنج وکنار افغانستان و درشهرها و مسافرین بیگناه درمسیر های عبور ومرور دستگیر وکشته شدند.جامعه جهانی وممالک دور ونزدیک با درک ازوضعیت آشفته وخطرناک درافغانستان تصمیم به حل بحران دراز مدت افغانستان گرفتند ویک حکومت وسیع البنیاد وهمه شمول را درافغانستان جنگزده بنیان گذاری نمودند قوای نظامی جامعه جهانی برای جلوگیری دوباره رشد وتقویت تروریستان خارجی وبین المللی بالموقع وارد افغانستان گردیدند .قانون آساسی جدید نظر به شرایط واوضاع جدید باشرکت علماء،روحانیون ودانشمندان تدوین گردید.اردو وپولیس که برای تامین امنیت داخلی ودفاع ازسرحدات افغانستان ضروی ولازمی است تشکیل گردیدند.مکاتب وپوهنتون هاودانشگاه های دولتی وشخصی برای رشد وترقی افغانستان وارتقای تعلیم وتربیه ودانش شروع به تعلیم وتربیه جوانان وفرزندان کشور عم ازذکور واناث به تدریس نمودند ،بازسازی ونو سازی ساختمان های دولتی با سرعت زیاد درنقاط مختلف افغانستان شروع به فعالیت نمودند و پروژه های کوچک وکلان درتمامی نقاط به مرحله اجراگذشتند وتاحال هم بازسازی ونوسازی پروژهای دولتی خوشبختانه باسرعت درتمامی نقاط افغانستان ادامه دارد.ازهمه مهمتر برای اولین بار احزاب مجاهدین واحزاب قدیم و نوین دروزارت عدلیه افغانستان ثبت وراجستر گردیدندواحزاب سیاسی درتمامی مسایل سیاسی واقتصادی واجتماعی با دولت مرکزی همکار هستند.جراید،اخبار ومجلات وآزادی مطبوعات وتلویزون ها دولتی وشخصی شروع گردیدند انتخابات برای انتخاب زعیم کشورعملا صورت گرفته اند.پارلمان های ولایتی وولسی جرگه ومشرانو چرگه با شرکت نمایندگان ملت شروع به فعالیت نمودند.کومک های اقتصادی برای بازسازی افغانستان ازطرف جامعه جهانی وکشورهای همسایه به دولت افغانستان داده شدند .متاسفانه یکعده گروپ های مسلح غیر مسئول تاحال هم به جنگ خانمان سوز دربعضی مناطق روستایی ودهات ادامه میدهند و با ترور وانفجار وانتحار باعث کشته شدن مردم بیگناه افغانستان گردیده وهم باعث تشویش وپریشانی ملت مومن وجنگ زده افغانستان میگردند.اکنون که جامعه جهانی و حکومت مرکزی و سیاست مداران دلسوز ووطن دوست و ملت مومن وجنگزده افغانستان برای تحقق پروسه صلح عادلانه پایدار وامنیت داییمی درتلاش هستند تاازهر طریقی ممکن صلح پایدار وامنیت دایمی را درافغانستان مورد تطبیق قرار دهد تا انشالله روزی ملت مومن وجنگزده افغانستان دارای یک کشور متحد و غیر قابل تجزیه و بدون جنگ وخونریزی ودارای امنیت دایمی درافغانستان باشد .اکنون وظیفه حب الوطنی وایمانی تمامی سیاست مداران افغانستان ازهرقشر ودارای هر ایدیولوژی وعقاید سیاسی، اشخاص بانفوذ ملی ،روش فکران وطن دوست ووطن پرست ،روحانیون وعلمای محترم دینی وجامعه مدنی درداخل وخارج عم ازذکور واناث درجهت تحقق صلح عادلانه درافغانستان تلاش خستگی ناپذیر وصادقانه نمایند.وازطرف دیگر گروه های مسلح غیرمسئول بدون درنظر داشت ملحوظات سیاسی و خواست های شخصی شان تلاش همه جانبه وصادقانه نمایند تا درپروسه صلح عادلانه پایدار وامنیت همیشگی افغانستان وظایف ایمانی وحب الوطنی خودهارا ادانمایند تا به یاری خداوند جل جلاله روزی ملت مومن وخسته از جنگ درافغانستان شاهد صلح عادلانه داییمی وامنیت پایدار درافغانستان باشند.به پیش به سوی پروسه صلح عادلانه پایدار ،ترقی ،رشد وانکشاف متوازن افغانستان جنگزده ،زنده باد وحدت ملی وهمزیستی مسالمت آمیز تمامی اقوام برابر افغانستان ، نابود باد گروه های ماجراجو وجنگ طلب ونفاق افگن درافغانستان.
ومن الله التوفیق.
عبدالرشید ناصری از آسترالیا

>>>   اگر انسان واقعیت را اظهار کند باید گفت که کسانیکه در دور وبر عبدالله جمع شده اند از نظر سیاسی اهداف مهم برای افغانستان کاملآ بی برنامه و مطللقآ عاری از دسپلین و با بسیار تناقضات همراه هستند،معرفی والیان در بعضی ولایات که اصلآ در ان چندان تسلط ندارند چون این برادران ما در طول این مدت از زمان به قدرت رسیدن شان در مدت بیست سال چندان کار سیاسی ننمودند و. حتی خود. شان در بین خود اختلافات شدید حزبی و وطنی دارند چنانچه میبنید عطا نور که پایه مستحکم عبدالله بود ،این ادم پوک و دوسره مطللقآ به غنی تسلیم شده و از او. فرمان میبرد و. لاف وگزاف های که میزد همه زیز خاک شد و یا اینکه معاون اول غنی امرالله ناصالع همه روزه وطنداران خود اخطار میدهد که همه تان را به زندان پلچرخی میندازم و اما غنی بدرد مردم افغانستان نمیخورد چون. او پروگرام دارد وبرنامه هم دارد اما در. مقابل انسانهای پلید تبیعض پرستان و قومگرایان که البته مانع بزرگ در مقابل غنی است و. غنی همی اقایان را بخاطر پیشرد اهداف خود. از دست نمیدهد و اینکه نویسنده محترم دولت فعلی را با دولت نجیب کمونست مقاسیه کرده فکر کنم کار نه چندان نیک کرده دولت نجیب آدمکش وهمدستان او هزاران انسان مسلمان خردمند و صاحب قلم را به زیر خاک کردند اما امروز از ضعف دولت افغانستان و. از ضعف اختلافات مابینی مخالفین آنزمان نجیب او آدم نام نیک کمایی کرده و. بسیاری از دسایس نجیب بیخبر اند ،خوب برحال امید کاری شود که دیگر مردم افغانستان از این مصیبت نجات یابد و مردم در فضای صلح وصفا زندکی کنند و. انشأالله از خالق یکتا و بی همتا آرزو داریم که وطن ما روزی گل و گلزار شود.
عبدالله ریحان

>>>   مخالفان اشرف غنی فقط در موارد منفی ها و یا عیب های وی سخن می گویند. اما در مورد هنر وی چیزی نمی گویند: او یک مرد دانشگاهی و عمیقا آگاه از اوضاع کشور و جهان است. باید گفت که او یک مدیر سرسخت و با پشت کار است. اگر حریف هایش او را جدی نمی گیرند در حقیقت اشتباه می کنند و در آخر روز بازی را به نفع وی می بازند. در سیاست و در همه موارد شناخت دقیق از حریف یک اصل و تامین کننده برد است

>>>   تحلیلتان کامل جامع ورسا بود.چهل سال مملکت به دست عبدالله وامسالهم بودهیچ پیشرفت ترقی وعزت برای کشور به ارمغان نیاوردند.حالا که یک فرد میخواهد کاری برای این ملت جنگ زده انجام دهد هنگ مذدوری امریکا ،قوم گراه خائن به او نسبت می دهند.حالا شما می پرسید چرا؟چون غنی جلوی چپاول ودزدیشان را میگیرد..ولی بازیه سیاسته پدر ومادر ندارد کار خوبه خدا خوب کنه غنی و عبدالله ....کیه

>>>   غنی کوچی بزرگترین دزد است، زنش دزد دوم۰ تمام دزدان دیسانتی اپورتونیست چون زاخیلوال غلام فاروق وردک جلالی رحیمی قیومی سرگند یا سرگین و دیگر مخکشک های خورد و بزرگ چون دزد طیاره و زنش زهره داوی دزد تیل و زنش شکریه بارکزی بچه کاکای غنی اجمل کوچی و بقیه خائن ها همه بر دور او هستند و مصروف دزدی و چور چپاول۰ ....

>>>   گویند
خر عیسی گرش به مکه بری
چو بیاری باز همان خر بود
هوادران غنی کوچی هم فراموش کرده اند که غنی بعد از این همه تعلیم و تحصیل در غرب، چو بیاری باز همان خر کوچی متعصب که بود هنوز هم هست۰
حال اینکه غنی بگفته بعضی "یک مرد دانشگاهی و عمیقا آگاه از اوضاع کشور و جهان است" چه بدرد میخورد که تمام این دانش در جهت منفی و برای اهداف سمتی و گروهی سهو استفاده میشوند۰
نتیجه کار دانش فهم و مدیریت غنی را دیدیم که چه بود۰ حال او پس میتواند به همان کالج که سابق درس میداد همانجا برود۰ در امریکا مثل غنی معلم های چولر و گوه دیوانه زیاد هستند؛ این افغانستان بود که او را صرف بخاطر تسلط او بر زبان انگلیسی و نزدیکی او با امریکایی ها اینقدر جدی گرفته بودند، ورنه او هیچ گوهی هم نیست۰

>>>   خرف های که زدید کاملن با هم بحس می کنید چند نکته بگم جناب اشرف غنی هر چی تحصیل کرده است در این چند سال برای افغانستان چی کار های کرده است 1جنگ زیاد شده 2طالبان در همه جای افغانستان نفوزش زیاد شده 3مخاجرت زیاده شده 4قوم پرستی زیاد شده 5کارمندان ازبک - هزاره هزف شده 6انتخابات کم رنگ شده 7دزدی خونرزی تجاوز گری انتحاری رشوتگری زیاد شده برادران غزیز افغانستان ما همه از یگ حاک هستیم فرق ندارد که تو ازبگ پشتون تاجگ یا هزاره هستی قوم پرستی بی صواتی را بیشتر می کند هرکه منافه قوم خود را در نظر بگرد افغانستان پشرفت نمی کند

>>>   صرف میخواهمصورت درست شعر را بنویسم!
خر عیسی گرش به مکه برند
چون بیاید هنوز خر باشد
سگ به دریای هفتگانه بشوی
چون که تر شد پاید تر باشد
نه محقق بود نه دانشمند
چهار پای درو کتاب چند
ولایت خان دکاپیساو حخه

>>>   عبدالرشید ناصری
این شعر در مورد شما صدق می‌کند:گر خر عیسی گرش به مکه بری۰۰چو بیاری باز همان خر بود... ناصری صاحب اگر شما هفتاد بار بمیرید و باز در استرالیا تولد شوید با این نوشته های بی سر و ته باز همان خر خواهید بود.
حقشناس

>>>   هیچ تحلیلی وجودنداردکه به ذوق همه برابرباشد٫
وهیچ تحلیلی وجودنداردکه قطا بدون موافق باشد.
حق داریم نظرمخالف مانرا بنویسیم٫
ولی همیشه بامراعات عفت کلام وحرمت قلم.
عاقل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است