کاهش خشونت یعنی چه؟
با هجوم غربی ها، قبح برخی کلمات برداشته شده و برخی از اعمال شنیع و قبیح، هنری و خوب بنظر می رسند و گاها جای بسیاری از محسنات را در زندگی اجتماعی و اجتماع پیرامون ما گرفته اند 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۸    ۱۳۹۸/۱۲/۴ کد خبر: 162300 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)طالبان طی دستورالعملی مفهوم "کاهش خشونت" را به نفرات گروه شان تفهیم کردند.
بر اساس این دستورالعمل نفرات طالبان در طول یک هفته آینده به هیچ پایگاه‌ نیروهای خارجی در مراکز شهرها حمله انتحاری نمی‌کنند و چنین محل‌هایی را هدف حملات راکتی قرار نمی‌دهند. همچنین به طالبان دستور داده شده که از حمله به مراکز نظامی دولتی پرهیز کنند.
گروه طالبان از جنگجویان خود در سراسر افغانستان خواسته علیه پایگاه‌های نیروهای دولتی و آمریکایی در این کشور حمله نکنند.
در اطلاعیه‌ای که از سوی ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان به رسانه‌ها فرستاده شده از اعضای این گروه خواسته شده است از رفتن به مناطق "دشمن" کاملا پرهیز کنند.
او در این اطلاعیه گفته: "پس از هفت روز، هرگاه در روز هشتم توافقنامه امضا شود، برای تمام مجاهدین مطابق توافقنامه معلومات و هدایت داده می‌شود و براساس آن عمل خواهد شد."

وزارت خارجه آمریکا و گروه طالبان خبر دادند که در پایان دوره "کاهش خشونت" که برابر با ۲۹ فوریه خواهد بود، توافق صلح با طالبان در دوحه پایتخت قطر امضا خواهد شد.
سخنگوی طالبان در قطر گفت شماری از نمایندگان کشورهای مختلف برای شرکت در مراسم امضای موافقتنامه صلح دعوت شده‌اند.

در همین حال، اشرف غنی، در بیانیه‌ای از نیروهای امنیتی افغانستان خواست، در برابر مواضع گروه طالبان در حالت تدافعی قرار بگیرند و از حمله به آنها خودداری کنند.
آقای غنی که ساعاتی بعد از اعلام آمریکا و طالبان در مورد زمان امضای توافقنامه میان دو طرف صحبت می‌کرد، گفت که به تمام نیروهای امنیتی افغانستان دستورالعمل‌ واضح و مفصل در مورد هفته کاهش خشونت داده شده و از آنها خواسته شده که تنها در صورتی به عملیات نظامی اقدام بکنند که "خودشان یا مردم افغانستان" از سوی طالبان حمله قرار بگیرند.
او گفت که عملیات نیروهای امنیتی افغانستان علیه گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش)، القاعده و دیگر گروه‌های مسلح مخالف دولت ادامه خواهد یافت.

کاهش خشونت یعنی چه و چه فایده ای دارد؟
کاهش خشونت یعنی اینکه یکهفته بکشید اما کمتر بکشید، یکهفته ترور کنید اما کمتر ترور کنید، یکهفته دزدی کنید اما کمتر دزدی کنید، یکهفته شلاق بزنید اما کمتر حد و حدود خود را اجرا کنید، کمتر...
واژه ترکیبی (کاهش خشونت) برای اولین بار در ادبیات زبان فارسی و ترجمه آن در زبان های دیگر در افغانستان استعمال می شود. کلمه "آتش بس" جای خود را در ادبیات سیاسی و جنگ در جهان پیدا کرده و معنی شده است اما "کاهش خشونت" هیچ معنی تداومی ندارد و هیچ استفاده ای را در پی نخواهد داشت.
خشونت مگر خوب است که از کاهش آن استقبال بشود؟

غربی ها همانگونه که سلاح ها و تجهیزات اتمی و نظامی مخرب شان را در افغانستان آزمایش می کنند، کلمات جدیدی را نیز برای تداوم ناامنی ها و غارتگری های شان ابداع می نمایند تا چند صبای دیگر بتوانند مردم را بدنبال اهداف شان در منطقه بکشانند و سرگرم شان بسازند و الا معنی پیدا کردن این کلمات ترکیبی هیچ آینده روشنی را برای فردای ما در پی ندارد.

"خشونت" در نفس خود "بد" و مخرب است و بجای این که در پی نفی خشونت باشیم، آماده شده ایم تا پیرامون کاهش یا شدت آن بحث کرده و به توافق برسیم! این جای تعجب دارد که کار را بجایی رسانده اند که آماده شدیم درباره کلمات قبیح و مذمت شده و منفی بجای تاکید بر حذف آنها بر کاهش یا شدت شان به بحث بنشینیم!

متاسفانه با هجوم غربی ها در افغانستان، قبح برخی کلمات برداشته شده است و برخی از اعمال شنیع و قبیح، خوب و هنری بنظر می رسند و گاها جای بسیاری از محسنات را در زندگی اجتماعی و اجتماع پیرامون ما گرفته اند.
خداوند ما را از شر دسیسه های شیاطین در امان بدارد.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کاهش خشونت
طالبان
حکومت
نظرات بینندگان:

>>>   نفی خشونت و پایان خشونت هدف نیست.
هدف ایجاد یک بهانه یا به اصطلاح یک بینی خمیری برای آمریکایی ها است تا خروج خود را آغاز کنند و به فرار از باتلاق افغانستان نام مصالحه با طالب را بگذارند.

مگر تا حال شنیده اید که کسی با تروریست و قاتل و اجیر های آدم کش مذاکره کند آنهم یکسال مکمل و در نهایت هم به کاهش خشونت یک هفته یی راضی شود و بوق و سرنای تبلیغاتی هم راه بیندازد.

این به این میماند که کسی نام خود را از گاو به گوساله تغیر داد و بعد کسی برایش گفت چه فرق میکند چند وقت بعد دوباره گاو میشی.

حال بعد یک هفته همان آش است و همان کاسه
همان طالب و همان جهالت
همان غنی و همان تقلب.

>>>   هوشدار!
تعين والى هاى جديد به فرمان داكتر عبدالله (كودتاى ادارى در شمال) و اعلان حكومت موازى زمينه تجزيه افغانستان را مهيا مى
سازد، اما از گوشه اى ديگرى.
اگر جنرال دوستم و داكتر عبدالله در شمال افغانستان، آنطورى كه چند روز پيش گفته بودند حكومت موازى اعلان كنند، با اين كار آنها طالبان كه در شمال افغانستان مسلط هستند قدرت سياسى را در اين مناطق تمامأ بدست گرفته و حكومت موازى دوستم - عبدالله را تصاحب خواهند كرد.
چون جنرال دوستم و داكتر عبدالله و حاميان شان در شمال افغانستان حد اقل در اين ده سال اخير اگر توانايى و قدرت مى داشتند طالبان در شمال اين كشور هرگز مسلط نمى شدند، امروز طالبان در سراسر شمال مسلط اند از ناتوانى و بى كفايتى همين رهبران شمال.
ض، بهارى

>>>   کدام مار گیر چند مار را شکار نموده بود ودر سبد انداخته انتقال میداداتفاقا یک بقه هم اگر به بقه توهین نشود درزمره ای مار ها درسبد امده بود ناگهان بقه صدا زد که کا کا ما مارها را کجا میبری مار گیردید که صدا از مار نیست از بقه است اورا گرفت ودور انداخت حال در سیزده دور مذاکره کسی حکومت کابل را یاد نکردودر گوشه ای مذاکرات هم جا ندادودرابوظبی وقتی میخواستند نماینده های اقای غنی را هم در مجلس بیاورندطالبها مخالفت نمودندحال از ارگ صدا بر می اید که طالب چنین کند وچنان انطوری که طالب ها دعوی نموده اند انها ۷۰ درصد خاک کشور را دراشغال دارندباکمی مبالغه راست میگویند اگر انها با وجود ۵۰۰۰۰۰ هزار اردوی ملی وپولیس توانسته باشند که این ۷۰ در صد خاک کشور را از کنترول اینها خارج نمایند دلالت به بی کفایتی ونا کارامدی انها دارد در حالی که همه میدانند طالب وداعش وکرزی وحکمتیار وغنی وعبدالله همه از یک لجنزارتغذیه میشوند وریموت کنترول همه بدست یکی است با یک فرق گه طالب مزدور دست دوم وبقیه همه یک رتبه بالاتر مزدور دست اول اندواین تکنوکرات های بی دین وبی وطن برای استعمار روکش ووسیله ای دوام تجاوزاند ولی برای فریب اذهان جهانیان واز موضوع بی خبران این درامه ها را ساخته اندودر خورد جهانیان میدهند که گویا درینجا تروریزم است والقاعده و...انهای که توانستند لشکر منظم پاکستان وطالب والقاعده همه را ظرف یک ما کاملا از حدود وسرحدات افغانستان کشیدندولی در دوازده سال دیگرطالب میتواند بهتنهای خود هفتاد درصد خاک کشور را درکنترول بگیرد اگر این درامه نیست پس چه است؟
به لحاظ عیسای مسیح ومریم مقدس واقانیم ثلاثهوهرچیزی دیگری که بهتقدیس ان قایل هستید به عقل ملل جهان وملت عزیز ما نخندید وهمه ره به مسخره نگیرید
ولایت خان از تگاب شریف

>>>   گاهاً ، خواهشاً و ...
از نظر گفتارى و نوشتارى ، كلمات فارسى را ، تنوين دادن كاملا غلط است. بايد بنويسيم و بگوييم : گاهى ، خواهش ميكنم
بلى قبول دارم فارسى در سرزمين ما بسيار مظلوم شد و هر دم شهيد ...
اما باز هم ما پارسى را بيشتر از همسايه غربى مان ، پاس مى داريم.
ما نمى گوييم ( سد) ، مى گوييم ( بند)
ما نمى گوييم ( واقعا ؟) ، مى گوييم ( راستى ؟)
ما نمى گوييم ( بيا حرف بزنيم ) ، مى گوييم ( بيا گپ بزنيم )
ما نمى گوييم ( اصلا ، كلا ) ، مى گوييم ( بيخى )
ما نمى گوييم ( خيار ) ، مى گوييم ( بادرنگ )
ما نمى گوييم ( برتقال ) مى گوييم ( كينو )
و تو خود حديث مفصل بخوان از اين مجمل .
برادر مادر كلانم كه خدا هر دوى شان را بيامرزد ، ( خلال دندان ) را ( دندان كاو ) مى گفت.
يادمان باشد كه غنا و زيبايى هر زبانى در خالص بودن كلمات آن است.
با احترام
خاله چادرى دار

>>>   با عرض سلام عرض شود که که این یک سناریو امریکای است میدانستند که اشرف غنی بازنده انتخابات است این نیرنگ را با طالبان تروریست آماده کردند تا ذهنیت مردم را مغشوش کنند .

>>>   عطا صفوی
جلسه بازی را با این مکارو درنده تاریخ دیگر بس کنید....!!
" آزموده را باز آزمودن خطاست "
کسانیکه خلیلزاد را تا حال نشناخته ودراهداف شوم وی بازهم شک دارند ، این بدین معناست که نااعوذباالله تا الحال نه خدا ونه هم رسول اش را نشناخته اند. مذاکره با ایشان درشرایط موجود به معنی وقت کشی ودرصدد مهار کردن وضعیت به نفع ارگ وادامه اش جز نوشیدن جام زهر قطعآ چیزدیگری بوده نمیتواند .
اینکه عبدالله ، دوستم ومحقق بنابر دلایل نامعلومی نمیخواهند خواست اصلی خلیلزاد را طی این نشست های مکرر از طریق رسانه ها بامردم خویش شریک نمایند ، واقعآ مایه نگرانی وسوال برانگیز است. درحالیکه این گرگ درنده سالهاست گوسپندان راطعمه خویش نموده است.

>>>   Ali Adili
گفته می شود که غنی روز پنجشنبه مراسم تحلیف برگزار می کند.
تیم عبدالله ظاهرا تا همان زمان وقت خواهد داشت. بنابراین، احتمالا این هفته، یک هفته زدن و کندن خواهد بود.
نوت ۱: دفتر معاونت دوم، یعنی دفتر استاد دانش، را از کمیسیون آمادگی برای مراسم تحلیف حذف کرده اما دفتر شاه حسین مرتضوی را در کمیسیون شامل کرده:-)
نوت ۲: حالا طرفداران استاد ما را متهم می کنند که استاد را تخریب می کنیم (به اصطلاح خدا مره ده او روز نرسیننه که استاد را تخریب کنوم، مو فقط امی چیزا ره ده چیشم سر خو اوش مونیم):-)

>>>   أشرف فني در طول شش سال فارسيوان ها را تار و مار نموده فعلا كه روز هاي سخت در جلوش قرار دارد با نيرنگ و چال محفل قسم خوري اش را توسط چند نفر فارسيوان ميخواهد برگزار كند.
مردم افغانستان از محترم رييس جمهور منتخب كشور جناب داكتر صاحب عبدالله خواهش دارند تا از بزدلي دست برداشته و با شهامت تمام در مقابل تقلب استاده شده و مراسم تحليف خود را پيشتر و سريعتر از اشرف فني برگذار كند. تا زود تر بكار خود اغاز كند.
اگر داكتر عبدالله بزدلي كند هرگز از طرف مردم بخشيده نخواهد شد و خود مردم جناب محترم بإبر فرهمند معاون اول رياست جمهوري را به حيث رييس جمهور معرفي خواهند نمود.
قهرماني هاي محترم جنرال صاحب دوستم و دفاع شان از حق مردم و مردم سالاري در كشور با خط زرين ثبت دل تاريخ معاصر كشور است .
از محترم استاد عطا هم تقاضاي مردمش همين است تا از حكومت داكتر صاحب عبدالله بيعت نموده و به مردم خود دوباره ملحق شود و درين شرايط سرنوشت ساز در مقابل مردم خود جانب تقلب كاران را نگيرد.
از محترم احمد مسعود رهبر كل نيروهاي جهاد و مقاومت هم تقاضاي مردم همين است تا صداي خود را بلند نموده و در تشكيل كابينه دولت سهيم شوند.
محترم اسمعيل خان و ساير بزرگان همه و همه باييد از دولت داكتر عبدالله حمايت نموده و در مقابل تقلب با قامت بلند و استوار استاده شوند.
اينبار حق به حق دار رسيده و روي جعل كاران سياه خوهد شد و تمام جهان متوجه جعل هاي انتخاباتي پي هم در كشور اند جامعه جهاني صد در صد بعد از تشكيل كابينه و تحليف داكتر عبدالله مداخله مينمايند و اشرف غني نميتواند در مسند رياست دوباره با تقلب تكيه بزند و تاجك و ازبك و نداره را تار و مار كند.
يا دولت مردمي داكتر عبدالله روي كار مياييد يا انتخابات دوباره داير ميشود . فقط شهامت كنيد و هرچه زود تر كابينه خود را اعلام و دست بكار شويد. در غير ان ظرف پنج سال اينده همه تان را اشرف فني با زور دولت و به كمك طالب محو و نابود ميكند و در مناطق تان كوچي ها را از پاكستان اورده جابجا ميكند .
وسلام

>>>   برادران محترم صبر و استقامت وپایداری بخرج دهید همیکه وطن ما چندی آرام باشد انفجار و. انتحار نباشد بمبارد منازل مسکونی نباشد و از بین رفتن بیگناهان که خونشان به هدر میرود و. اینکه مردم ارام میخوابند و. ترس ودلره ندارند واحساس آرامش میکنند پس اینست کاهش خشونت ،امید با خالق یکتا بیهمتا که این کاهش خوشنت نتیجه مثبت دهد و. صلع همیشگی روی کار آید تا همه مردم افغانستان دور از همه گزند روزگار در امن وامنیت زندگی کنند چون. در شرایط جنگ و نارامی فرصت طلبان جنگی و. آدمکشان حرفوی ودزدان مسلع جان ومال مردم را در خطر انداخته و. از این نابسامانی ها استفاده سو میکنندوتبیض وتفرقه را دامن میزنند بی تفاوت است که تبیضی عمل میکند برادران پشتون ما و. یا برادران فارسی زبان ما ،هیچکدام شان خود را مبرا نداند در صحفات اجتماعی هردو شان قد. علم میکنند و. مردم را احساسات غط میدهند و بالای یکدیگر اتهام اعمال بد. را میبندند کسانی که از خدا ورسولش پیروی کند دست به چنین اعمال ناشایسته و ناجایز نمیزنند چون میدانند. همه امت مسلمه هستیم و. خداوند و رسولش را گرامی میدانیم امید این گناه بزرگ را ترک کنیم و. سخنان بیجا را کنار گزاریم
عبدالله ریحان

>>>   برای کاهش خشونت هیچ معیاری وجود ندارد بنابراین هیچ مصداقی برای آن نمی‌توان یابید. مثلا از خود آمریکایی ها اگر پرسیده شود کاهش خشونت یعنی چه برای آن پاسخی ندارند.

>>>   امروز مشخص است: حتی در صورت عقد قرارداد بين دولت تروريستى طالبان با دولت تروريست ساز و بزرگترين مهاجر کننده مردمان دنيا ایالات متحده با عملکردهاى به گونه تروريستى دولتى در دوحه در قطر شیوخ ، عقب نشینی "کامل نیروهای خارجی از حدود 50 کشور و به ویژه ایالات متحده تحقق نخواهد یافت.

"معاهدات صلح بين الاافغانى يا بين حاکمان پشتون" - حتی در مکه به امضا رسيدند و رنگ امضا آنها هنوز ها در برگهاى کاغذ خشک نشده بود که قرارداد ها به ذباله دان تاريخ پليدشان انداخته شد همه مزاکرات صلح و تلاشها به هدر رفتند !از خاطر همين کشور خونآشام امريکا که حتى صلحخواهان غير پشتونان را گمراه نمودند. هدف امريکا جنگ افروز در طرح هاى دکترين (به لاتین: Doctrina به فارسى آموزش يا راهنما فارسى مدرن رهنامه)* یا اتاق تفکر و يا انديشکده تحت رهبرى زبیگنیِف برژینسکی لهستانی پولندىتبار و همکار پاپ پولندى بود که رهنمود سرنگونى شوروى را بر اساس ایدئولوژی‌ (سرمايه دارى + دين مسحيت) تدوين نمود. و رهبران فاسد را با ایدئولوژی‌ (خائوس یا آشفتگی ازلی يا گدوودى + تفکر افراطى مذهبى و دينى + اسحله ) تجيز نمود تا خواست ديرينه خود را درشانه مردمان آزادى خواه هندوکش به انجام برساند. و همين بازى خوردن رهبران پشتونيستى و هم غير پشتونان بيشتر از يک ميليون شهروندان هلاک شدند به ده ها ميليون مهاجر وآواره شدند و نه استقلال و نه آزادى کمايى شد واز چنگ يک استعمار گر شوروى به چنگ جنگ افروز وخونخوارترين استعمارگر قرن افتيد.
در مورد قرارداد جديد بايد گفت که قرارداد بین دو شریک ، طالبان و ایالات متحده در مورد "کاهش خشونت" شايد به امضأ برسد. در حقيقت امر "مزاکرات صلح " ( کلان ) بلاخره به "کاهش خشونت" (کوچک شد) براى افغانستان شايد غير مستقيم فايده داشته باشد.اما مزاکرات نشان می دهند که سازمان تروریستی طالبان بايد سربازان آمریکایی را محافظت کند . و البته این خوب است ، و طالبان اين Homunculus (آدمک مصنوعی آفریده شده ) آدمک هاى ساخته و بافته امريکا با پوشش اسلامگرايى دوران ضد شوروى البته خواسته هاى امريکا را خواهند انجام دهند. همانطور هر روز در رسانه هاى هندوکش گزارشهاى قتل عام مردم را از سوى آدمک هاى آفریده شده ودوباره بازسازى يا زنده سازى شده را مى خوانيم.
طالبان بلاخره افغانيت و پشتونوالى
دارند و سربازان غیر پشتون "ارتش ملی افغانستان" را در مناطق غیر پشتون ها مى کشند.
نام "افغانیت" تا دهه 1960 پس از آن تغير به "پشتونوالی" اصطلاحی است معلوم و مشهور در جهان است. دليل اين تغير بخاطرى بود تا لقب افغان که مترادف پشتون است و پشتون هيچگاه حيثيت شهروندى نخواهد گرفت. با اين هوشيارى حاکمان پشتون وانمود نمودند که فرق لغوى بين "افغان" و "پشتون" وجود دارد چون کلمات "هم‌آوا" نيستند. و اما همين کلمات افغان و پشتون کلمات مترادف و همچون اند. افغان لقب تاريخى و تبارى براى پشتون است.
پشتون و "افغان" هيچگاه حيثيت ملىشهروندى بخود نمى گيرد.

دولت های افغانستان همیشه متشکل از حاکمان پشتون بودند. این بدان معناست که علی رغم "جمهوری اسلامی افغانستان" (برای داخل کشور) "دموکراسی" (برای کشورهای غربی) ، هسته سخت دولت شامل پشتون ها است.
صلح اگر واقعی باشد باید راه حل مشکل اصلی را پیدا کند: ایجاد یک سیستم فدرال. غنی طالبان را به پیوستن به "دموکراسی" تشویق کرد. این مرد آمریکایی راه خود را نمی داند. سازمان طالبان یک سازمان اسلامی بود و هست!
به عنوان مثال، ایجاد یک کشور پشتون و برای غیر پشتونها یک سیستم ایالتی فدرال یک معالجه و دارو و درمان است.
فراتر از این چگونه تروریست های داعش از عراق و سوریه به افغانستان آمدند و آنها و چگونه در مرزهای چین و مرزهای خارجی کشورهای شوروی سابق به آنجا منتقل شدند؟
افغانستان یک کشور بافر حايل بوده و هست. دولت کابل - هرگز تصمیمی به عقب نشینی سربازان آمریکایی نگرفته است.

دولت افغانستان یعنی دولت کابل - هرگز تصمیمی به عقب نشینی سربازان آمریکایی نگرفته است. دولت کابل يا بهتر ارگ کابل يک دولت دستنشانده امريکا است . دولت امريکا براى افغانستان دو دولت زائيد يکى دولت طالبان و ديگرى رژيم اوغنى.
داعش جفت ديگر امريکا براى روز مبادا زايش دوباره مى شوند!
"استراتژی دوگانه ایالات متحده " شاید یک استراتژی سه گانه باشد.
*
دکترین یا رهنامه مجموعه‌ای از باورها، رهنمودها و آموزه‌های توصیفی است به شرط آنکه برای مقصودی عملیاتی سازمان یابند. دکترین، فراتر از راهبرد و بنابراین فراتر از سیاست و خط مشی است. دکترین‌ها زاده از ایدئولوژی‌ها مى باشد.

>>>   سر انجام گروه طالبان به آتش بس عملی چند روزه (زیر نام کاهش خشونت) تن دادند. ظاهرا به نظر می رسد که معامله شان با امریکایی ها را هم نهایی کرده اند، و دارند زمینه را برای رسمی کردن آن فراهم می کنند. اینک می شود فهمید که رهبران طالبان با سکوت، محتوای توبه نامه ای حقانی را هم تصدیق می کنند، و از طرف دیگر، چاپ این توبه نامه در نیورک تایمز نشان می دهد که لااقل حلقه هایی از امریکایی ها از همین حالا و عملا کار سفید کردن چهره ای سیاه طالبان را آغاز کرده اند.

اما کاش طالبان در کنار همه ای دگرگونی ها و بازی های حیرت انگیز، به راهزنی های شان هم پایان بدهند، مخصوصا در مناطق دوردست و روستایی افغانستان. مردم عادی در این مناطق بسیار آسیب پذیرند، و راهزنی دوامدار طالبان زندگی را برای آنها سخت تر و مشکل تر کرده است و می کند. وقت آن است که طالبان دست از ستم گری در مقابل هموطنان ملکی و بی دفاع شان بردارند، و راه های اصلی به ولسوالی های دوردست، مثلا ولسوالی های غزنی مانند جاغوری، قره باغ و ... را نا امن نگه ندارند، و بگذارند که مردم در امنیت و آرامش در این راه ها رفت و آمد کنند.

عبدالله وطندار

>>>   در آخر دهه هفتاد میلادی قرن گذشته، جیمی کارتر رییس جمهور امریکا،از رهبران اسراییل و مصر خواست تا به امریکا بیایند و در کمپ دیوید مذاکرات صلح را بین هردو کشور امضأ کنند.
رهبران هردو کشور رفتند و مصر دولت اسراییل را به رسمیت شناخت و از جنگ علیه اسراییل دست برداشت و در عوض اسراییل نیر صحرای سینا را که جز خاک مصر بود و اشغال نموده بود،دوباره به مصر داد.
در سال های نود میلادی قرن گذشته نیز بیل کلینتن ار رهبران فلسطین واسراییل خواست که به امریکا بیایند و در کمپ دیوید مذاکرات صلح امضأ کنند.
اما بعد از امضأ مذاکرات صلح،مثلی که رهبران مجاهدین در مکه بعد ار امضا صلح،در وقت بر آمدن،یکی شان از دیگری اولنر بیرون شد و در نتیجه اتحاددشان برهم خورد،در آن مذاکرات، برخلاف مذاکرات مجاهدین،یاسر عرفات میناخیم بیگن،صدراعظم اسراییل را تیله میکرد که تو پیش شو،اما میناخیم بیگن صدراعظم اسراییل ،یاسر عرفات را پیش میکرد که تو ،پیش شو و در نتیجه مذاکرات نتیجه نداد،با وجودی که هردویشان جایزه صلح نوبل را گرفتند.
حالا بعد از ختم دوره قبلی مذاکرات بین امریکا و طالبان، دونالد ترامپ از رهبران طالبان خواست که به امریکا بیایند تا در کمپ دیوید،مذاکرات صلح امضأ کنند.
اما طالبان قبول نکردند و گفتند که چون خودت یک طرف جنگ هستی،بنأ ما میخواهیم که توافقنامه صلح را در ماسکو،به وساطت ولادیمیر پوتین و ضمانت او ،در ماسکو امضأ کنیم.
اما دونالد ترامپ کشته شدن یک سرباز امریکایی را بهانه قرار داده،از امضأ مذاکرات ابأ ورزید.
حالا طالبان قبول کردند که توافقنامه صلح را در امریکا ویا قطر امضأ کنند.
اما امکانات این که باز در جریان امضأ توافقنامه.کدام حمله طالبان صورت خواهد گرفت،صرف به کاهش خشونت کفایت کردند.
حالت کاهش خشونت را هر رقمی که خواسته باشند،میشود تعریف کرد.
مثلاً در جریان امضأ توافقنامه صلح،طالبان بالای کدام پوسته امنیتی جمله نکردند و با کدام ولایت را تصرف نکردند و یا بالای کابل جمله نکردند و شهرکابل را تصرف نکردند.
خلاصه هرکدام ازین حالات را،نظر به این که در جریان امضأ توافقنامه صلح چه صورت میگیرد،میتوان کاهش خشونت نامید.
اگر طور مثال احیاناً طالبان در جریان امضأ توافقنامه صلح،تنها کابل را تصرف میکنند و واشنگتن را تصرف نمی کنند،این خود در حقیقت یک کاهش تشنج است.

>>>   بند خاکی گشته این ملک و وطن
یک طرف بعد یکسال چانه زنی برای یک هفته توافق شد که کمتر از گذشته بکشند و خوشحال اند که پیشرفت کرده اند.
اما طرف دیگر از بابت بی توجهی به حق ابتدایی مردم که همانا حق رای دادن و پاسداری از رای مردم است ولایت های همسو با نظام مانند دیوار بند خاکی میریزند و سوراخی را اگر بستند دیواری را فرو ریختند.

>>>   عطایش به لقایش
در کشوری که ۴۰ سال جنگ است یک هفته کاهش خشونت مثال خیرات کور به نواسه اش است.
شاید آمریکا آنقدر احساس مجبوریت میکند که فقط نیاز به یک بینی خمیری دارد تا فرار کند.

>>>   کاهش خشونت یعنی صد نفر نمی کشیم اما پنجاه نفر می کشیم. مشکل اینجاست از کجا بدانیم اول می خواستند ده نفر بکشند ولی پنجاه نفر کشتند.

>>>   بین ع وغ درین زمینه اختلاف است ع می گوید کاهش خشونت اما غ میگوید آتش بس ،

>>>   کاهش خشونت پیشنهاد امریکائی ها بوده،اگر آتش بس می خواهند امریکا پنج ملیارد دالر دیگر بازهم به پاکستان بدهد آتش بس برقرار میشود

>>>   کاهش خشونت هم یک گزینه خوب نسبت به شدت جنگ است همین کاهش خشونت اهسته اهسته منجر به برقراری اتش بس و ختم جنگ میگردد غنی و تیم همکار اش همیشه کوشش کرده اند تا بر خورد ضدیت با ختم جنگ کنند تا از قدرت بزمین نیفتند تا کنون طالبان حاضر به مذاکره با دولت غنی نیست اما غنی میخواهد رهبری با صلح و مذاکره با طالبان را در دست داشته باشد تا خود را در قدرت برای پینجسال دیگر داشته باشد غنی هیچکاره است هرچه که امریکا بخواهد همان میشود در حالیکه تمام مسایل اقتصادی و مالی را در داخل ارگ در زیر نظر خودش برده فساد اداری و مالی بیشتر شده که روزانه اسناد فساد مالی و اداری ان از طریق تلویزیون داخلی بخصوص طلوع نیوز مستند پخش و نشر گردیده وزارت مالیه تحت سرپرستی همایون قیومی مشاور خاص ریس جمهور غنی با سویی استفاده های مالی ان و چور انداختن گمرکات مایع شرم است و همچنان ریاست تدارکات مرکزی داخل ارگ با دادن قرداد ها به اشخاص و افراد نزدیک بخود شان و با معامله گری ها به فساد خانه مشهور شده نرد ملت در تعینات از جانب ارگ قوم و زبان و سمت در نظر گرفته شده تا دانش و لیاقت نا نا امنی و عوام فریبی و وعده دادن های دروغین در مبارزه علیه پدیده های منفی جامعه اذدیاد فقر و بیکاری اینست دستاور ریس جمهور غنی در طول بیشتر از پینجسال حکومت غنی .

>>>   آتش بس مفت نمیشود امریکاباید قدم بقدم برای هرگامی ملیارد دالر به پاکستان بدهد همانند همان خرس های که دربازی های نمایشی درمقابل هرکارش مربی او به عنوان مکافات چیزی دردهانش میگذارد

>>>   واقعیت امر همین است اگر در مقابل امریکا ایستاد شوند نان شان را برای یکماه قطع میکند و در نتیجه همه ایشان از ارگ گرفته تا گمرکات را تخلیه و شب هنگام به کشور های دومی شان فرار می کنند.

>>>   کاهش خشونت اصلا معنی صلح نمیدهد کاهش خشونت یعنی جنایت باشد اما کمتر بعد از ۱۸ سال اشغال افغانستان و ادعای آمریکا برای نابودی طالبان این مسخره ترین پیشنهادی بود که از طرف آمریکا مطرح شد آتش بس یعنی صلح نه کاهش خشونت

>>>   آمریکا صادق نیست اولا آتش بس و قطع کشتار از طرف طالبان یعنی صلح میدهد نه کاهش خشونت ، کاهش خشونت یعنی ترور و خشونت باشد ولی کمتر ! آیا این دلیلی بود که آمریکا بخاطرش به افغانستان حمله کرد که بعد از ۱۸ سال از کاهش خشونت میگوید بجای پایان خونریزی و کشتار بعد هم آمریکا خودش داعش را در افغانستان ایجاد کرد بر فرض طالبان اسلحه را زمین بگذارد داعش را چرا ایجاد کرد ؟ آیا ۱۸ سال بعد هم با داعش میخواهد پای میز مذاکره بنشیند ؟!

>>>   محمد اکرام اندیشمند
انس حقانی و تیموویکس استاد دانشگاه امریکایی کابل.
تیمو ویکس با یک استاد دیگر این دانشگاه سه سال اسیر طالبان بود و دو ماه قبل با انس حقانی که در زندان دولت افغانستان به سر می برد، تبادله شد.
تیموویکس به قطر آمده است تا در مراسم امضای توافقنامۀ امریکا و طالبان اشتراک کند و از سوی انس حقانی در فرودگاه و قرار گاه مورد استقبال قرار گرفت.
رهایی دو زندانی امریکا توسط طالبان در بدل رهایی انس حقانی و چند زندانی دیگر طالب زمینه را برای امضای توافقنامه میان امریکایی ها و طالبان مساعد ساخت. جالب این است در توافق نامه ای که امریکا با طالبان بر سر افغانستان امضاء می کند، زندانی های امریکایی و طالبان حضور می یابند اما دولت افغانستان غایب است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است