دشمنی ما با پاکستان تعریف نشده است
 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۵۰    ۱۳۹۸/۱۲/۳ کد خبر: 162288 منبع: پرینت

دشمنی ما با پاکستان طبق منفعت ملی ما تعریف نشده، بلکه بیشتر طبق منفعت ملی هند و بنابه دشمنی هند با پاکستان تعریف شده‌است. اگر ما در قضایای هند و پاکستان بی‌طرف باشیم و روابط دوستانه به اساس منفعت ملی کشور خود با پاکستان برقرار کنیم به نفع ما است.

پیش‌داوری ذهنی‌ای‌که از دشمنی با پاکستان داریم، این پیشداوری واقعی نه بلکه ایدیولوژیک و سیاسی است. هند با پاکستان درگیری‌های زیاد دارد. این‌که واقعیت این درگیری‌ها چیست و کدام‌طرف مستحق است، به ما ربط ندارد. اما ما با پاکستان مرز مشترک داریم و رابطه‌های قومی، فرهنگی و تجاری داریم. بهتر است به این اشتراکات ارج بگذاریم و از این اشتراکات طبق منافع ملی هر دو کشور به‌درستی استفاده کنیم.

این‌که تعدادی در افغانستان بنابه دیکته‌ی استخبارات هند می‌گویند بخشی از پاکستان متعلق به افغانستان است، به نفع منفعت ملی و ثبات نظام سیاسی افغانستان نیست. این سخن برای هند مصرف استخباراتی در منطقه دارد اما برای کشور ما بی‌ثباتی در پی داشته و دارد.

یعقوب یسنا


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پاکستان
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   Hadi Miraan
جناب یسنا صاحب منازعه هند و پاکستان بر سر کشمیر بسیار موضوع بسیار حیاتی برای هردو کشور است که متاسفانه افغانستان قربانی این منازعه قرار گرفته است. پاکستان دچار یک نوع هندهراسی است که بخشی از آن واقعی و بخشی از آن یک راهبرد سیاسی به منظور مقابله با این هراس است. هند از ظرفیت نابودی پاکستان برخوردار است و هراس پاکستان از این نگرانی، تقویت رادیکالیزم اسلامی و استفاده از آن در برابر هند را، به استراتیژیم دایمی اسلام آباد تبدیل کرده است. پاکستان تصور می کند که افغانستان قدرتمند می تواند نگرانی های پاکستان را چند برابر کند و به همین دلیل تعضیف وحتی ویرانی افغانستان به کاهش نگرانی اسلام آباد کمک می کند. پاکستان به آسانی دست از این استراتیژی بر نمی دارد مگر اینکه مشکل کمشیر میان هند و پاکستان حل گردد

>>>   یعقوب یسنا
دیورند مرز تثبیت شده است. اکثر مرزهای افغانستان تقریبا همزمان با دیورند مشخص شده است؛ چرا این مرزها مساله نیست؟ مرز ایران و افغانستان؟ افغانستان و کشورهای آسیای میانه؟ بحث دیورند سیاسی است. تعدادی در هماهنگی با هند به بحث دیورند و... دامن می‌زند. سند مرز دیورند در بریتانیا موجود است.

>>>   یعقوب جان
کاش تنها به یک قسمت خاک پاکستان اکتفا کنند.
تا دهلی و اصفهان را دعوی دارند.
زور کم جان بسیار
پاکستان اموال تجار افغانستانی را متوقف کرده این متفکر دوم عمل بالمثل کرده نمی تواند اما در ادعا بر فلم پانی پت می تازد که چرا بر بابایش توهین کرده.
از چه بنالیم زود تر

>>>   افغانستان از آغاز تجزیه هند و پاکستان از سال ۱۹۴۷،بخاطر القاح شدن نیم خاک افغانستان به پاکستان،دشمن پاکستان و دوست کشور هند است.
بعد از تجزیه نیم قاره هند به دو کشور هند و پاکستان،میلیون ها نفر مسلمانانی که در سرزمین های هندوستان بودند از سرزمین هندوستان به پاکستان مهاجرت کردند و میلیون ها نفر هندو هایی که در سرزمین پاکستان بودند،به هندوستان مهاجرت کردند.
البته این مهاجرت ها ساده هم نبودند و باید پای برهنه و پیاده،صد ها کیلومتر راه را میپیمودند و در عرض راه جنگ هایی بین هندو ها و مسلمان ها روی میداد که یکدیگر را از دم تیغ میکشیدند.
بعد از اًن که روابط دوستی افغانستان و هند محکم شد.نور جهان یکی از خواننده های پاکستانی چنین یک خواندن را به رهبران وقت افغانستان خواند:
زد ز بی رحمی به تیغم یار و یاری را ببین!
یعنی هندو ها که ما را از دم تیغ کشیدند،حالا یار رهبران افغانستان شده اند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است