اعلامیه «تیفا» پیرامون اعلام نتایج نهایی انتخابات
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۳۱    ۱۳۹۸/۱۱/۳۰ کد خبر: 162255 منبع: پرینت

انتخابات تنها برنده و بازنده بودن تیکت های انتخاباتی نبوده بلکه تکمیل روندهای قانونی آن میباشد زیرا ایجاد زمینه پذیرش نتایج، وابسته به قانونمند بودن پروسه بوده و مشروعیت نظام برخواسته از آن را تضمین مینماید.

نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۸ پس از بیشتر از ۵ ماه از سوی کمیسیون مستقل انتخابات اعلام گردید. بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا) اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری را شتابزده و بدون تکمیل روند تطبیق فیصله های کمیسیون شکایات انتخاباتی میداند. به اساس نظارت تیفا حدود ۲۰ درصد فیصله های کمیسیون شکایات انتخاباتی (تفتیش و بازشماری) در تعدادی از ولایات ناتکمیل باقی مانده است و در ضمن تفتیش ویژه در کمیسیون مرکزی نیز در شب هنگام بدون حضورداشت ناظرین کمیسیون شکایات انتخاباتی و ناظرین نهادهای بیطرف ملی و بین المللی صورت گرفته است.

نقض لایحه تفتیش و بازشماری آرا در جریان تطبیق فیصله های کمیسیون شکایات انتخاباتی، تقابل کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون شکایات انتخاباتی و عدم تکمیل روند بازشماری در تعدادی از ولایات از جمله مشکلات مرحله نهایی انتخابات بوده که نیازمند حل به موقع آن قبل از اعلام نتایج نهایی انتخابات بود اما کمیسیون انتخابات بدون مرفوع ساختن این مشکلات به صورت عجولانه و حتی بدون در جریان گذاشتن شرکای انتخاباتی نتایج نهایی را اعلان نمود که حتی تمویل کنندگان و حامیان بین المللی را نیز متعجب ساخت.

۲۳ هزار شکایت، ۴۵۳ رای تغییرات را در نتایج نهایی انتخابات بدنبال داشته است. به اساس نظارت تیفا از روند کاری کمیسیون مستقل انتخابات، این کمیسیون نتوانسته وظایف قانونی خویش را در چارچوب صلاحیت های خویش انجام داده و در مقابل عملکرد خویش پاسخگو باشد که این نگرانی های ما را در مقابل اتفاقات پیشرو و وضعیت متشنج کنونی افزایش داده است و کمیسیون مستقل انتخابات باید به دلیل عملکردهای خویش در مقابل محکمه پاسخگو باشند. تیفا بشدت نگران به بحران رفتن حکومتداری و به بحران رفتن افغانستان میباشد که مطمئنا مثل تجارب گذشته باز هم مردم، قربانی اصلی خواهند بود.

از سویی دیگر شرکای بین المللی افغانستان که همیشه مشوق اصلی شفافیت در انتخابات افغانستان بوده اند تااکنون سکوت اختیار نموده اند و هیچ واکنشی در رابطه به اعلان نتایج نهایی انتخابات نداشته اند که این خود بیانگر مشکلات در روند و سردرگمی آنان نیز میباشد.
پروسه صلح افغانستان که قراربود بزودی حاوی خبرهای خوش برای مردم افغانستان باشد نیز در معرض خطر بوده که ممکن یک بار دیگر به بن بست مواجه گردد.

تیفا با نگرانی که از وضعیت کنونی دارد پیشنهاد مینماید که:
۱-رهبران سیاسی کشور با در نظرداشت منافع ملی در جستجوی راه حل مناسب و مورد قبول همه باشند.
۲-تیفا از جامعه جهانی میخواهد تا هرچه زودتر در مورد وضعیت کنونی اظهار نظر نموده و برای به بحران نرفتن کشور همکاری نمایند.


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تیفا
انتخابات
نظرات بینندگان:

>>>   تمام کمشنران باید به محکمه کشانده شوند.

>>>   اگر کسی می گوید که تقلب خوب نیست بناٌ نتیجه آن نیز پیامد خوب ندارد .مثل عام است که می گویند بار کج به منزل نمی رسداکر این بار کج را کسی به منزل رساند آفرینش.

>>>   خاموشی جهان در قبال اعلام نتایج نهایی انتخابات ریشخند ریاست جمهوری افغانستان بخاطر دو ریس جمهور در یک کشور یکی، با رای گوسفندی ودیگر با رای بایمتریک هردو امتحان خود را طی پنچ سال به مردم فیقر، نادار وبی دفاع ازعدم برنامه داده اند.

>>>   تقلبات گسترده بنفع غنی از جانب تیم دولت ساز به همکاری مستقیم و بالفعیل ریس کیسون انتخابات و ریس دبیر خانه ان بشمول دیگر کمیشنران به استثنای یک تن شان اظهر من الشمس است اگر متقلبین و تقلبکاران بجای شان نشانده نشود و دست انها را از چنین خیانت و جنایت کوتاه نگردد اینکار خاینان ملی بیک فرهنگ تبدیل میگردد چنانی که امروز ما شاهد چندمین بار از چنین خیانت ها بودیم و هستیم انها بی شرمانه و متگبرانه با اعلان تقلبات شان در مقابل ارای پاک مردم به خوشحالی و پایکوبی در داخل ارگ منبع و مرجع فساد و تقلب بی شرمانه پرداخته اند که این خود میرساند کهمیخواهند تقلبکاری را بیک فرهنگ تبدیل کنند باید جلو تقلب کاران ایستاده گی کرد انها را به داد گاه کشاند .

>>>   کمیسیون دیگر باید برای بررسی انتخاب ود و یا بهتر است دولت فرا ګیر مؤقتی با اشتراک طالبان ایجاد شود و بعدن انتخابات مجدد شود .

>>>   در افغانستان اکثرآ مردمان این مرزبوم آقایان را ملامت مینمودند. که خیانت به مردم وبه ملت و به پروسه های ملی میکند اما حالا ببین یک خانم دیده درا که هیچ شرم وحیا در چشنانش دیده نمیشود یک مملکت را که مردمان خواهان صلح وصفا هستند و. هر فرد آن آرزوی آرامی و. بهبودی به وطن خود دارد شرم عالم را به کردن گرفت و. به یک خیانت ملی دست زد و. مملکت را به تباهی برد و. هرج ومرج را در کشور ایجاد کرد ،اعلان دولت موازی خود. سبب انارشی در یک مملکت است ،چند. نفر خایین میخواهند به زور به این کشور حکومت نماید و. همه ملت افغانستان را به گروکان گرفته اند ،تا جاییکه من فکر میکنم در این انتخابات نادرست هیچ کسی پیروز حقیقی نیست باید یک دولت همه شمول که در ان همه احزاب سیاسی افغانستان و. مردمان نیک افغانستان شریک باشند و. بتوانند این کشیدکی را برطرف کنند.
عبدالله ریحان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است