چه کسی باید مذاکرات با طالبان را رهبری کند؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۰۸    ۱۳۹۸/۱۱/۲۹ کد خبر: 162228 منبع: پرینت

در کنفرانس مونیخ امریکا سرنوشت افغانستان را تعیین کرد؛ اشرف غنی در رآس یک هیات فراگیر با طالبان مذاکره کند.
از مونیخ اطلاع میرسد که در جریان کنفرانس روی امنیت، وزرای خارجه و دفاع امریکا و خلیلزاد در مذاکره با اشرف غنی به او قبولاندند که دست از تقاضای آتش بس بکشد و هفت روز کاهش خشونت را بپذیرد. در عوض وی موافقت امریکا را حاصل نمود که در رآس یک هیات فراگیر و همه شمول مذاکرات بین الافغانی را رهبری کند.

این امر لازمه اش این است که وی در پست رییس جمهور باقی بماند. ولی اخبار موثق در دست نیست که وی به حیث رییس جمهور "انتخابی" این کار را خواهد کرد و یا تحت نام همین حکومت فعلی. در مورد اول ما باید انتظار اعلان انتخاب غنی را توسط کمیسیون انتخابات داشته باشیم. این موضوع با درنظرداشت قاطعیت کمیسیون انتخابات در اعلان "نتایج" انتخابات بیشتر تقویت میشود.

با درنظرداشت اینکه تیم "ثبات و هم آهنگ" در چنین حالتی مصمم و با "ثبات" برای اعلان یک حکومت موازی که به نظر آنها قانونی خواهد بود به نظر میرسد، آنها خواه بخواهند خواه نخواهند باید باردیگر جامه استقلال طلبی را به تن کنند و نگذارند که در تاریخ طالبان تنها نیروی استقلال طلب در برابر امریکا شمرده شوند.

من آرزو دارم که تیم "ثبات و همگرایی" حتی اگر حزب اسلامی هم با آنها ملحق شوند ازدوباره راه اندازی جهاد حرف نزنند، کسی دیگر به جهاد باور ندارد. ولی مقاومت، استقلال طلبی، حاکمیت ملی و اگر ادبیات قدیم را بکار ببریم غرور ملی عناصری اند که به مبارزه و مقاومت آنها مشروعیت میبخشد و حتی شهامت داشته باشیم و نترسیم بگوییم که چون مذاکرات بین الفغانی برای صلح و ساختار دولت آینده آغاز خواهد شد، چرا تیم "ثبات و همگرایی" با طالبان وارد مذاکره نشود.

مذاکره با طالبان دشوار است ریسک دارد ولی تیم "ثبات و همگرایی" نظر به گذشته اکثر اعضای آن (جهاد و مقاومت علیه قدرت خارجی) بیشتر با طالبان نزدیک است تا عمال امریکا.

کریم پاکزاد


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مذاکرات طالبان
مونیخ
نظرات بینندگان:

>>>   نظر و تحلیل خوب و بجا و دارای حقیقت تاریخی .

>>>   صلح پروسه طویل المدت است کم از کم باید پنجسال دوام کند
از بیانات رئیس جمهور

>>>   حکومت موازی اعلان شود و والیان ولایات مربوطه را در اختیار بگیرند و کابینه حکومت موازی در اولین نشست خود طرح مذاکره با طالبان را تصویب و در مقابل طالبان دو راه را باز بگذارند.
۱ آغاز مذاکره صلح و رسیدن به یک توافق ملی
۲ آغاز جنگ و مقاومت در مقابل طالب و دماغش
طالب اختیار دارد هر گزینه یی را که قبول میکند

>>>   انتخاب محترم داكتر صاحب عبدالله را به صفت رييس جمهور مردمي جمهوري اسلامي افغانستان براي مردم شجاع افغانستان تبريك و مبارك عرض ميداريم و از خداوند ج استدعي مينماييم تا بيخ تقلب و فساد در كشور كنده شود و توسط دولت مردمي جمهوري اسلامي افغانستان به رهبري داكتر صاحب عبدالله رييس جمهور كشور ، تمام خائنين به شمول رييس فعلي كميسيون انتخابات خانم نورستاني و رييس قبلي انخابات خود نورستاني و شخص امرخيل مشهور به گوسفند خيل به حيث مفسدين في العرض و خائنان ملي اعدام گردند.
وسلام


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است