شکایات بار مسوولیت را بردوش انتخابات انداخت
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۹    ۱۳۹۸/۱۱/۱۷ کد خبر: 162076 منبع: پرینت

نتایج نهایی انتخابات پس از تفتیش و "بررسی ویژه" آرای مشکوک مشخص خواهد شد
کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گوید این کمیسیون موظف است تا پس از "تفتیش ویژه" هزاران رأی‌ بحث‌برانگیز و صدها محل رأ‌ی‌گیری نتایج نهایی انتخابات را اعلام کند.

به گزارش طلوع، زهره بیان شینواری رییس کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی، در یک کنفرانس مطبوعاتی ابراز داشت که از 3097 مرکز رای گیری که شامل137630رای مشکوک (10درصد کل آرا) است ، 309 مرکز نیاز به "تفتیش و بررسی ویژه" دارد.
وی تصریح کرد که در تفتیش ویژه این آرا، قرار است ده درصد آرای مشکوک و همچنین ده درصد آرای خارج از وقت، به عنوان نمونه بررسی‌ شود و با توجه به معیار‌های در نظر گرفته‌شده در این بررسی، در مورد سرنوشت کل آرا تصمیم‌گیری شود.

رییس کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی می‌گوید: تمام تصامیم این کمیسیون برطبق قانون بوده و پس از بررسی های دقیق اعلام خواهد شد.
به گفته او، این ده درصد آرا در صورتی که 65 درصد از معیارهای درنظر گرفته‌شده را تکمیل کند، کل آرا معتبر شمرده می‌شود.
او همچنین توضیح داد که اگر 10 درصد آرای نمونه، 35 درصد معیار‌های تعیین‌شده را تکمیل نکند،‌ کل آرا به تفتیش می‌رود. معیارهای درنظر گرفته‌شده در تفتیش ویژه، اطلاعات بایومتریک و تطبیق اوراق نتایج است.

بر اساس فیصله کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی،‌ قرار است آرای 4232 محل نیز بازشماری شوند که بازشماری این محلات نیز به‌گونه ویژه خواهد بود و تنها 298 محل بازشماری می‌شود.
کمیسیون شکایات، پس از اعلان نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری تا کنون به رسیدگی شکایات درگیر بوده است.

گفتنی ‌است که انتخابات ریاست ‌‌جمهوری، چهار ماه پیش برگزار شد. نتایج ابتدایی انتخابات در اول ماه جدی اعلام گردید؛ اما تاکنون نتایج نهایی آن اعلام نشده‌است.
بر اساس نتایج ابتدایی، اشرف‌غنی پیشتاز انتخابات است؛ اما اکثریت دسته‌های انتخابات این نتایج نپذیرفته‌اند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شکایات
انتخابات
نظرات بینندگان:

>>>   دو گروه بیسوادان احمق در دو کمیسیون مثل خر در گل بند مانده اند و راه بیرون رفت را نمی دانند.
دل ما خوش که در هر دو کمیسیون دو زن رئیس است اما نه این اش فهم کاری دارد و نه آنش.
غنی با این دو گروه احمق ها خوش است چون دوران پادشاهی غیر قانونی اش به درازا میکشد تا اینک در ماه حمل بمیرد.

>>>   بر علاوه از چور و چپاول پول بیت المال و تقرر وتعینات خلاف قانون و قومگرایانه غنی فاسد کرن انتخابات برای ماند در قدرت احتمالا بدترینو ویرانگر ترین نوع نقض سوگندی است غنی که دستش روی قران گذاشته بود سوگند یاد کرده بود همه چیز را ریس ارگ در بیشتر از پینجسال قدرتش فاسد و ویران و خراب کرده است .

>>>   چرا همه انچه مشکوک است تفتیش و بازررسی نمیشود که ادعا ها یک سره رفع و کسی ادعا نکند . این تفتیش یک طفره روی از جدا ساختن آرا حقیقی و ارای تقلبی است و بس و برای هر طرف بازنده قابل قبول نیست و باید هم قابل قبول نباشد. این کار ها به بحران دامن زدن است. ۴ ماه سپری شده حد اقل ۲ ماه دیکر کمیسیون ها نشسته در برابر رای سفید را از سیاه جدا کند.

>>>   براي مردم افغانستان مثل افتاب واضح است كه سيصد هزار راي تقلبي بدون بايومتريك به نفع أسرف غني در صندوق انداخته شده و به هيچ وجه در يك انتخابات بايومتريك قابل قبول نيست . اين سيصد هزار راي باطل است و با خارج ساختن ان از راي مجموعي فيصدي اراي مجموعي و اراي اشرف غني را پايين مياورد و برعكس داكتر عبدالله با ٧٣ فيصد اراي پاك و صاف مردم شريف افغانستان رييس جمهور منتخب افغانستان ميشود.
تيم داكتر عبدالله و مردم شريف افغانستان باييد تا دم مرگ در مقابل اين تقلب استادگي كنند و داكتر عبدالله را رسما رييس جمهور خود معرفي كنند . منتظر كميسيون هاي بنام مستقل انتخابات نباشند چون كميسيونهاي انتخاباتي افغانستان در شرايط فعلي استقلال ندارند . دولت غني به سه شكل در كميسيونهاي انتخاباتي مداخله كرده و تقلب را بنيان گذاشته. كه ذيلا ذكر ميشود.
١- تعيين افراد و اشخاص مشكوك و كم سواد و متعلق به اشرف غني در راس كميسيونهاي انتخاباتي از طرف خود اشرف غني.
٢- دادن رشوه و پيشنهاد مقام و چوكي به خود و خانواده و بستگان اعضاي ارشد كميسيون هاي انتخاباتي . ( قبلا هم اينكار شده مثال ان امرخيل مشاور غني) .
٣- تهديد و زور گويي دولت به ان عده از اعضاي كميسيونهاي انتخاباتي كه زير بار رشوه نميروند.
بنابر علل فوق كميسيونهاي انتخاباتي براي فعلا استقلال ندارند و در تقلب سهم دارند.
مردم باييد خود دست بكار شوند و نگذاريد مردم سالاري قرباني اهداف شوم يك شخص شود.
سلطان سنجر


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است