خلیلزاد: گفتگوهای صلح پیشرفت چشمگیر نداشت
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۵۴    ۱۳۹۸/۱۱/۱۲ کد خبر: 162024 منبع: پرینت

زلمی خلیلزاد، فرستادۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان که پیش از چاشت روز (شنبه، ۱۲دلو) به کابل آمد، اشرف غنی در ارگ دیدار کرد.
دفتر رسانه‌های ریاست‌جمهوری افغانستان، اعلام کرد که در این دیدار، خلیلزاد دربارۀ گفتگوهای اخیرش با طالبان و مقام‌های پاکستانی روی روند صلح افغانستان با اشررف غنی صحبت کرده است.

خلیلزاد گفته‌است که در «گفت‌گوها با طالبان کدام پیشرفت قابل ملاحظه صورت نگرفته و امیدواریم در این زمینه به یک نتیجه برسیم.»
خلیلزاد پیش از سفرش به کابل، به اسلام‌آباد رفته بود و با مقام‌های این کشور دیدار کرده بود.

ارگ ریاست‌جمهوری اعلام داشت که خلیلزاد، بر علاوۀ روند صلح افغانستان روی وضعیت مهاجرین افغان در پاکستان نیز با مقام‌های پاکستانی گفتگو کرده‌است.
با این همه، سیاست‌گران، انتظار دارند تا زلمی خلیلزاد پس از دیدار با رهبران حکومت، طرح کاهش خشونت‌ها را نهایی سازد – طرحی که گفته می‌شود خلیلزاد به طالبان سپرده‌است.

حاجی دین محمد معاون شورای صلح به طلوع نیوز گفت: «این حقیقت است که مذاکرات بین‌الافغانی شروع شود، آجندای اول موضوع آتش‌بس و کاهش خشونت خواهد بود. تا این‌که به یک نتیجه می‌رسد، بهتر این است که کاهش خشونت دراز شود. تنها به ده روز محدود نشود که بعد از هنوز مذاکرات شروع نشود و ده روز تمام شود جنگ‌ها دوباره آغاز شود.»

احمد سعیدی، آگاه سیاسی نیز بیان داشت: «این رفت و آمد اول خلیل‌زاد نیست و آخرش هم نخواهد بود. تا وقتی که مسؤولین دولت و مردم افغانستان، تاوقتی که طالبان به‌شمول حامیان بین‌المللی خود و تا وقتی که دولت امریکا به یک توافق بین خود نرسد، این رفت وآمدها جایی را نمی‌گیرد و ما به صلح نمی‌رسیم.»

طالبان، به کاهش موقت خشونت و حکومت هم بر تأمین آتش‌بس، پیش از آغاز گفتگوهای میان افغانان پافشاری دارند.
منابع نزدیک به طالبان می‌گویند که فرستادۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان پیشنهاد تمدید زمان کاهش خشونت‌ها را پیش از آمدن به کابل به گروۀ طالبان سپرده‌است.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
خلیلزاد
گفتگوهای صلح
نظرات بینندگان:

>>>   آنقدر رفت و آمد خواهد کرد که مانده شده و تقاعد بگیرد مگر فاشیسم قبیله آدم شدنی نیست.

>>>   امریکا چه کاره است که به جای مردم افغانستان تصمیم می گیرد و در انتخابات ما مداخله می کند؟
تا این کشور شریر و زورگوی امریکا که افغانستان را اشغال کرده و در کشور حضور داشته باشد، صلح نخواهد آمد.
جنگ و کشتار به خاطر حضور امریکاست.
صلح باید بین خود افغانستانی ها بدون مداخلات خارجی صورت بگیرد.
19 سال حضور رژیم ایالات متحده بجز کشتار و فقر و ناامنی و اشغال و چپاول منابع طبیعی افغانستان چیزی دیگری در پی نداشته است.
به عنوان یک افغانستانی به آقای غنی توصیه می کنم که سران کفار را بر سر ملت مظلوم افغانستان بیش از این مسلط نکند.
آقای غنی! شما دقیقا بر ضد صریح آیات قرآن عمل می کنید و کفار مثل امریکای جنایت کار را که داعش را از سوریه و عراق به افغانستان منتقل می کند، بر سر مردم مسلمان افغانستان مسلط کردید.
آقای غنی! از رفتار امریکا با فلسطینی ها عبرت بگیر.
همین رئیس جهمور نحس و نجس امریکا بود که قدس قبله اولین مسلمین و سرزمین اسلامی فلسطین را به صهیونست های اسرائیل بخشید.
همین رئیس جمهور نژادپرست و ضد مسلمان امریکا بود که بلندی های جولان در سرزمین کشور اسلامی سوریه را به اسرائیل بخشید.
آقای غنی! لااقل از سرنوشت عراق درس بگیر که امریکایی ها بر تمام حریم هوایی و زمینی عراق مسلط است و بر خلاف قوانین بین المللی و کشور خود عراق هر کاری که دلش بخواهد انجام می دهد و هرچه مردم عراق و پارلمان عراق می گویند کشور مارا ترک کن تا سرزمین ما محل جنگ با همسایگان ما نشود؛ اما امریکا با زورگویی و پر رویی کشورشان را ترک نمی کند.
آقای غنی افغانستان را محل جنگ بین امریکا و ایران قرار نده.
صلح خریدنی نیست. صلح باید بین افغانستانی ها باشد نه اینکه امریکا به جای ملت صلح کند و تصمیم بگیرد!!!!
ممکن است امریکا تو را که حقیرانه و ذلیلانه کاسه لیس و تابع بدون چون و چرای امریکا هستی چند سالی به عنوان رئیس جمهور نگه دارد؛ اما تو خود کمی خجالت بکش به جای چوکی خودت کمی دل به مردم بسوزان!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است