از همدلی با آنسوی دیورند تا جاسوسی و خیانت
اگر قرار است خواب جغرافیای خراسان و آریانای کهن را ببینیم، پس دعوای ارضی را باید نه تنها با پاکستان بل باید با ایران، تاجیکستان، ترکمنستان و اوزبکستان هم آغاز کنیم 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۹    ۱۳۹۸/۱۱/۱۰ کد خبر: 161999 منبع: پرینت

همدلی با منظور، پشتین اگر همدلی انسانی باشد، نه گرایش پشتونی، کار پسندیده است. این حمایت و همدلی از سوی مردم ما مشکلی ندارد؛ اما این همدلی اگر از سوی دولت ما ابراز گردد، مسأله رنگ و پیرنگ سیاسی می‌گیرد و از این‌که حدود جغرافیای سیاسی کشور ما و پاکستان مشخص است، مداخله در امور پاکستان شمرده می‌شود و این کار در وضعیت ناگوار سیاسی کنونی به سود کشور ما نیست. پشتون یا غیر پشتون ما حق دارند با پشتین ابراز هم‌دردی انسانی و مدنی کنند؛ اما خوب است که این حق برای همه اقوام کشور برابر و هم‌سان باشد.

حتی اگر این هم‌سویی و همدردی، تباری هم باشد و غرض و اهداف سیاسی نداشته باشد، بازهم حرفی ندارد. به شرطی این‌که پشتون‌های ما در موارد همانند، تحمل هم‌سویی و همدلی دیگر اقوام کشور را نیز داشته باشند. فکری که تا حدودی ناممکن و محال به نظر می‌رسد و آن‌گونه، که دیده و تجربه شده است، بادریغ پشتون‌های کشور ما چنین مدارا و تحمل را در موار همانند ندارند و گاهی که تاجیکان، هزاره‌ها و تورک‌‌تباران کشور چنین واکنش‌ها و همدلی‌هایی در پیوند به شهروندان تاجیکی، ایرانی، ترکی و اوزبیکستانی داشته باشند، به آنان برچسپ جاسوسی و خیانت به میهن را می‌زنند.

پشتون‌های ما نباید رویای پان‌پشتونیزم را ببینند و در سر بپرورانند؛ هم‌چنینی که تورک‌تباران، تاجیکان و هزاره‌های ما نباید خواب پان‌ترکیسم، پان‌تاجیکیزم و پان‌هزاریزم را ببینند. دردمندانه باید گفت که بیشترِ چنین واکنش‌ها و نشان‌دادن احساسات برخاسته از نبود نگاه عمیق سیاسی، گرایش‌های تباری و آزمندی‌های کثرت قومی است نه دید و حس انسانی_مدنی و برابری حقوق شهروندی و حس آزادگی.

با دریغ هنوز هم پشتون‌های کشور ما (پشتون‌های سیاسی) خواب آن سوی دیورند و پشتونستان بزرگ را می‌بینند اما گاهی که این خواب را یک شهروند تاجیک، اوزبیک و هزاره ببینند، زود جاسوس ایران، تاجیکستان، ترکیه و اوزبیکستان می‌شوند. در حالی ‌که محدودیت جغرافیای سیاسی کنونی کشور ما [از خراسان به افغانستان] از لحاظ تاریخی هم‌زمان بوده و ما تنها آن سوی دیورندِ پشتون‌نشین را از دست نداده ایم بل پنج‌ده تورکمن‌ها (در ترکمنستان امروزی)، مشهد پارسی‌زبان و سیستان و بلوچیستان بلوچان (در ایران امروز)، بدخشان و کولاب تاجیک‌تبار (در تاجیکستان امروز) و سمرقند، بخارا، فرغانه، سرخان‌دریا و ترمز تورک‌تبار و تاجیک‌تبار (در اوزبیکستان امروزی) را نیز از دست داده ایم.

حال اگر قرار است خواب جغرافیای خراسان و آریانای کهن را ببینیم، پس دعوای ارضی را باید نه تنها با پاکستان بل باید با ایران، تاجیکستان، ترکمنستان و اوزبکستان هم آغاز کنیم تا اقوام خویشاوند پارسی‌زبان، تاجیک، ترکمن، بلوچ و اوزبیک هم به ما ملحق شوند. با این روی‌کرد و رویا اگر پیش برویم و خواب مرغی ببینیم، باید با بخشی از نیم‌قاره‌ی هند و بنگلادیش هم دعوای ارضی داشته باشیم؛ اما واقعیت تلخ جهان امروز، منطقه و کشور ما چیز دیگری‌ست و این خواب‌ها برای همیش بهتر است با تلنگر بیداری همراه باشد.

باور بامیک


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پشتون
اوغان
دیورند
نظرات بینندگان:

>>>   كليم الله همسخن
صد پشاور تان یک سمرقند نمی‌شود؛
عبدالرحمان خان امیر آهنین است یا خائن؟ قربان احساسات جریحه دار تان شوم عزیزان دل من! متاسفانه باباهای عزیز تان مهره‌های استعمار انگلیس بودند و شما عزیزان را جدا کردند. حالا که شما در عصر دولت‌های جدید زندگی می‌کنید، هویت جغرافیایی و سر زمینی منظور پشتین را حرمت بگذارید.
مارا بیش ازین قربانی عصبیت قبیلوی تان نکنید. سرزمین مارا میدان جنگ سرد هند و پاکستان نسازید. به قول استاد جلال، صد پشاور تان یک سمرقند نمی‌شود! ولی ما به هویت سر زمینی و سیاسی هم‌خون و هم زبان مان حرمت داریم.

>>>   یک زمان دهلی پایتخت خراسان بود
حال که خیال پلو میزنیم چرا تا اتک؟
بهتر است خواب تصرف دهلی را ببینیم.

>>>   Hena Osmani
ما از حکومت پاکستان میخواهیم که این مرض جدید را اعدام کند !
تا گوش مزدوران و چاپلوسان و نان به نرخ روز خوران و اجیر شدگان جمع شود ، همچنان کشور پاکستان از هرج و مرج رهایی یابد.
پ . ن:عکس تروریستیش در کامنت اول ببینید

>>>   Bahar Sohaili
چرا منظور و‌ دادخواهی پشتون های پاکستان مستلزم حمایت است حتا اگر او نادیده بگیرد؟
افغانستان منظور را به خاطر پشتون بودن و گرایش قومی حمایت نمی کند بلکه سرزمین او منطقه ای که در اوج محرومیت به سر می برد و فاقد هرگونه حمایت و نظارت دولتی ست و ارتش پاکستان آنجا را جهت آموزش و پرورش تررویسم علیه افغانستان استفاده می کند، اگر پشتون های پاکستان در این دادخواهی مدنی پیروز شوند و از خدمات شهری و امکانات حکومتی بهره گیرند جایی برای تربیت داعش و طالب نمی ماند و این پیشرفت باعث هوشیاری مردم، کسب شغل مناسب و صلح طلبی خواهد شد که از هر جهت به نفع افغانستان است، بنابراین به جای فاشیست بازی از روی نادانی کمی مسائل را درک و دشمنی قومی خود را برای فرصت مناسبی خرج کنید.
خدایتان شما ره هوشیار کنه!!!!!

>>>   پشتون طايفه كلش جاسوس پاكستان و موزه پاك پشت ها و پشتين ها است. نوكري را از اجداد شان به إرث برده اند. زنده باد قهرمانان جهاد و مقاومت افغانستان در برابر شوروي و طالبان مزدور كه مزدور و نوكري پاكستان و ارتش سرخ و سياه را ميكنند

>>>   اطرافيان اشرف زي كه از كود ٩١ ميخورند اين كود براي شان كود حيواني و پاروي انساني باد !


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است