منظور پشتین و تحریک حفظ پشتون‌های پاکستان
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۱۷    ۱۳۹۸/۱۱/۸ کد خبر: 161982 منبع: پرینت

پشتون‌های پاکستان یکی از چالش‌های مهم فراروی حاکمیتِ پاکستان بشمار می‌رود، پشتون‌های پاکستان که بخش مهمی از شهروندان این کشور بشمار می‌روند، سال‌هاست توسط حاکمیتِ پنجابی‌های این کشور مورد سرکوب و بی‌مهری قرار گرفته‌اند، و مناطق‌شان از جمله عقب‌مانده‌ترین مناطق پاکستان بشمار می‌رود. پاکستان همیشه از این ناحیه احساس خطر می‌کرده و می‌کند، گویا اکنون این آتشِ زیر خاکستر در حال شعله‌ور شدن است.

پاکستان همیشه از جانب ایالت پشتون‌‌نشین‌ها احساس خطر می‌کرد و افغانستان شاید تنها حامی این گروه بشمار می‌رفت/می‌رود. پاکستان از جنگ با شوروی و جنگ‌های داخلی و طالبان نهایت استفاده را در تضعیف حمایت افغانستان از پشتون‌ها نمود و سرکوبِ این قسمت از مردمش کرده است.
تحریک حفظ پشتون‌ها شاید مهم‌ترین یا نخستین حرکتی است که با دیگر حرکت‌ها می‌تواند متفاوت باشد، حرکتی جدا از قالب احزاب اسلامی پاکستان (مولانا فضل الرحمن، جناح‌ها، ضیاء‌ها و...) که بصورت دموکراتیک علیه سیاستِ پاکستان و ارتش این کشور وارد میدان گردیده است.

پاکستان سال‌های طولانی با استفاده از ابزار دین، اخوانیزم، اسلام سیاسی و... بر علاوه‌ی این‌که خیزش‌‌های حق‌طلبانه‌ی پشتون‌های پاکستان را سرکوب نمود، بر علاوه موفق شد تا شیرازه‌ی قدرت ملی‌گرای حامی‌شان در افغانستان (با ساخت و ساز و حمایتِ احزاب جهادی، طالبان، شبکه حقانی، القاعده و...) را حزب حزب، فرقه‌فرقه و تکه تکه نماید.

تا دیده شود این حرکت غیر نظامی و خارج از احزاب سیاسی/اسلامی پاکستان (که از سوی پنجابی‌های حاکم بر سیاست پاکستان تمویل و تجهیز می‌شوند) می‌تواند سیاست‌های مزورانه‌ی این کشور را به چالش بکشد؟
طبیعتاً با به چالش کشیده شدن حکومت پاکستان (بعنوان تمویل و تجهیز کننده‌ی درجه اول طالبان و دیگر گروهک‌های نظامی/اسلامی) تاثیر عمیقی بر حمایت این کشور از گروه‌های مخالف و ستیزه‌جویی افغانستان خواهد داشت...

رسول عبدی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پشتون
پاکستان
نظرات بینندگان:

>>>   غنى احمدزى يا كلوخ انداز بيمار ؟
رضا ميهنيار
٢٨ جنورى ٢٠٢٠
مداخله شوئينيستها افغان در امور داخلى پاكستان يك عمل نا مشروع است، كه باعث تباهى و عقب ماندگى، رشد جهالت و هزاران فساد و نابسامانى ها را در ميان مردم ما مساعد ساخته است؟؟ و زمينه را براى مداخله پاكستان در امور داخلى كشور ما و حمايت از تروريستها طالبان افغان را مشروعيت ميدهيد ؟؟ پس وظيفه مردم آگاه است كه به اين آدمها ماجراجو و اجيران شبكه ها منطقوى كه بخاطر تداوم و حفظ قدرت از هر خس و خاشاك سوى استفاده ميكنند، به تنش و بحران و جنگ ميان دو كشور تاكيد ميكنند. و بيجا و بيوقت بانگ ميزند!؟ بايد نكوهش شودند ....توصيه شود كه حق مداخله در مسائل پشتونها پاكستان را كه بنفع مردم ما نيست، ندارند !! اين عمل غنى جز افزازيش خشونت وگسترش وحشت و قتل عام مردمان اين سرزمين، حاصل ديگرى ندارد!! پس دهن غنى را بست و جلوي خود سرى ها و مركز گريزيش را گرفت؛
نگذاريم كه ترور و انتحار و انفجار طالبان افغان نهادينه شود!!

>>>   Saboor Raheel
کوتاهِ گپ!‌
پشتون‌های پاکستان در کشورشان هزاران بار نسبت به اقوام غیر‌پشتون در افغانستان در اداره امور کشورشان سهم دارند. پشتون‌ها در پاکستان نه تنها سهم بزرگی در اداره پاکستان دارند بلکه با سلب حقوق و سهم سایر اقوام ایالت شمالی مغربی آن کشور این ایالت را به نام قوم خود نامیده اند در حالیکه درین ایالت اقوام زیاد دیگری- از جمله هندوکو‌یی ها و تاجیکهای سواتی و گبری زندگی می‌کنند. نام خیبر پشتونخوا بر این منطقه یک امتیاز یک جانبه و ظالمانه است که پشتونهای پاکستان گرفته‌اند.
این در حالیست که بشترین شمار جنرالان و افسران ارتش پاکستان پشتون اند و چندین بار ریاست مهمترین و کلیدی‌ترین مقام امنیتی پاکستان- آی اس آی را پشتونها به عهده داشته اند.‌ این در حالیست که پشتونها ۱۶ فیصد نفوس پاکستان را می سازند در حالی که مثلا در افغانستان تاجیکها از ۳۰ تا ۳۵ فیصد نفوس اند و اگر برابر نفوس شان بیشتر از پشتونها نباشد کمتر نیست. اما در حال حاضر تاجیک حتی ۱۰ فیصد قدرت دولتی را در اختیار ندارد. به همین گونه هزاره،‌ ازبیک و و اقوام دیگر.

اگر قرار باشد حقوق انسانی و مدنی مردم در دو کشور را در نظر بگیریم اقوام غیرپشتون در افغانستان چندین برابر پشتون‌ها در پاکستان از حقوق سیاسی و مدنی شان محروم اند. پشتونهای پاکستان به رهبری منظور پشتین چند هفته پیشتر بزرگترین مارش قومی خود را به راه انداختند و هزاران نفر شب و روز روی جاده‌ها بودند. هیچ نوع ممانعتی از سوی دولت پاکستان علیه آنها صورت نگرفت.

دولت افغانستان با کدام منطق و چشم و دیده در مورد پشتون‌های پاکستان ابراز نظر می‌کند در حالی که خود به غصب گسترده قدرت و ده‌ها مورد نقض حقوق بشر و جنایات ضد بشریست؟

پشتیبانی ارگ و فاشیزم‌گرایان پشتون در افغانستان از منظور پشتین به منظور تقویت هرچه بیشتر پایه های فاشیزم قومی پشتونی در افغانستان است. دولت افغانستان و رهبران آن از پایه و بنیاد هیچ‌گونه همخوانی فکری با اندیشه های والای انسانی و حقوق بشری ندارند. اینها خود بزرگترین ناقضین حقوق بشراند و برای سرکوب اقوام دیگر و ایجاد حکومت تک‌قومی پشتونی در افغانستان مصروف بوده از هیچ گونه جنایتی درین راه دریغ نمی‌کنند.

حتی اگر گیرم که پشتونهای پاکستان در آن کشور از قدرت و حقوق شان محروم باشند، تنها اقوام غیر‌پشتون افغانستان برای همبستگی با پشتونها توجیه دارند نه پشتونها. پشتونهای فاشیست در افغانستان ده‌ها برابر پنجابیها در پاکستان انحصارطلب، سرکوبگر و غاصب حقوق اقوام دیگر اند.

به قول معروف، اگر پلک و مژه‌یی داریم باید برای خود بگرییم!

>>>   محمد نسيم جعفری
صاف و پوست‌کنده:
______
پاکستان، مثل افغانستان متشکل از اقوام مختلف است، پنجاپی‌ها در این کشور اکثریت بوده و بیشتر از دیگران قدرت را در اختیار دارند، اما واقعیت امر این است که پنجاپی‌ها با اینکه اکثریت مطلق هستند، مانند پشتون‌ها در افغانستان، قدرت را انحصاری نکرده‌اند.

پرسش اینجاست که وقتی یک پشتون پاکستانی در برابر بی‌عدالتی و انحصار پنجاپی‌ها ایستاده و خواستار عدالت می‌شود، از نظر مردم افغانستان، قهرمان بی‌بدیل، گاندی عصر و... لقب می‌گیرد، اما هرگاه کسی در افغانستان، علیه استبداد، انحصارگرایی و سیاست حذفی پشتون‌ها ایستاده و اعتراض کند، نه تنها قهرمان؛ بلکه خائن ملی، مزدور بیگانه، برهم‌زننده وحدت ملی و... خوانده می‌شود و حتی زیر تانک‌ها لِه و با به رگبار بسته می‌شوند.

قربان شوم خدا را/ یک بام و دو هوا را.
عدالت‌خواهی پشتون‌ها در پاکستان خوب و عدالت‌خواهان شان قهرمان هستند، اما عدالت‌خواهی اقوام غیرپشتون در افغانستان، خیانت و عدالت‌خواهان شان، مزدور بیگانه و خائن خوانده می‌شوند.

تبصره: نام خدا هزاره‌های ملی‌اندیش، برای زندانیان بی‌گناه خودشان در افغانستان، دادخواهی نمی‌کنند تا وجهه ملی شان خراب نشود، اما در دادخواهی برای یک شهروند کشور بیگانه، در خط مقدم هستند تا ثابت کنند که نام خدا بسیار ملی‌اندیش هستند.

>>>   نجیب بارور
پشتون های افغانستان از غنی گرفته تا یون حق دارند از منظور پشتین پاکستانی به دلیل قومی و همزبانی حمایت کنند. این حق انسانی شان است و گرایش قوم و زبان دوستی در نهاد هر انسان است. اما... وقتی در این زمینه مساله یی پیش آمد که ما از یک انسان در حوزه تمدنی زبان پارسی حمایت کردیم لطف فرمایند ما را جاسوس ایران یا تاجیکستان نخوانند. همان حس تعلقی که پشتون های گرامی به منظور پشتین دارند شاید از آن بیشتر ما به ایرانی ها تاجیکستانی ها بخارایی و سمرقندی ها و سایر فارسی زبانان داشته باشیم. یک آوازخوان عزیز ما سرودی دارد (پشتو تو گفته ماندی من فارسی فارسی/نی من به جایی رسیده ام و نی می رسی) همین نگاه به وحدت ملی از نظر من غلط است اگر من شاعر این شعر بودم چنین می نوشتم:

پشتو بگو گذار مرا هم به پارسی
هم من به جایی می رسم هم تو به جایی می رسی

>>>   راستگو
تحلیل عالی. ما تا میتوانیم از این تحریک باید حمایت کنیم. به این وسیله میتوانیم که جواب پاکستان را بدهیم و دست اش را از مداخله در کشور خودمان قطع کنیم.

>>>   برای اینکه شهرتش بیشتر شود آی اس آی برای مدتی کوتاه آنرا در مهمانخانه خود نگهمیدارد بعد رها میکند

>>>   پشتون خودش یک مهره ISI است و تمام پروسه پلان حکومت پاکستان

>>>   پشتونهای پاکستان اگر در پاکستان مورد ظلم قرار بگیرند راهی افغانستان میشوند و در افغانستان بهترین پستها را میگیرند حتی تا ریاست جمهوری افغانستان میرسند کما اینکه رسیدند غنی پشتون است

>>>   در بغلان تروریست های طالب جوان های پولی ملی را قتل عام کردند مگر در کابل نه از ارگ صدا بلند شد و نه از یون و طاقت و دیگر فاشیست های پشتون
مگر برای منظور پشتون که در حقیقت مزدور ISI است مظاهر میکنند و جیغ میزنند و چیز خود را پاره میکنند.

کل اگر طبیب بودی
سر خود دوا نمودی
اگر همه دارید مشکل شهروندان ساکن جغرافیای افغانستان را حل کنید پاکستانی ها خود بلد اند چگونه مشکل خود را حل کنند.

>>>   پشتونهای افغانستان ؛ پشتونهای آن طرف سرحد دیورند را به تاجیک و هزاره و سایر اقوام غیر پشتو ترجیح میدهند افغان شدن فقط یک حربه و فریب برای ما خواهد بود که یک طرفه است تو با قبول دار شدن افغانیت حاکمیت و سالاری پشتون بالای اقوام را امضا میکنی اما در عمل شهروند درجه ۲ محسوب میشوی بلحاظ سیاسی رای تو در حاکمیت کشور حذف خواهد شد و هیچ تاثیر نخواهد داشت اما پشتون آن طرف سر حد اگر به این طرف بیاید برایش احترام بیش از تو دارند و رایش دوبرابر شناخته میشود حق گرفتن سرزمین و مزارع و مراتع و عواید و منابع طبیعی برای او محفوظ خواهد بود اگرچه از برای اموال تاجیک و هزاره بوده باشد. در حدود سی سال گزشته بسیاری از زمین های مقبول ولایت های غربی هرات و فراه و نیمروز و بادغیس را تصاحب کردند و به پشتوهای کوچی تحویل دادند اما ما خواب هستیم اگر اعتراض من و تو بلند شود میگویند اسلام مرز ندارد و این ها مردم برادر ما هستند اما ما فقط به اسم برادر آنها هستیم فقط تا هنگامی که حاکمیت افغانیزم را بالای خود قبول کرده باشیم! روی همین لحاظ خواستار برگشت نام کشور به خراسان عزیز و پرشکوه هستیم نمیخواهیم ناعدالتی قومی ور ما باشد بلکه خود سرنوشت خود را تعین کنیم و خود هویت و رسم و سرود ملی و پول ملی از خود داشته باشیم و سرنوشت خود را خود تعین کنیم برای این هدف به آگاهی و اطلاع رسانی و اتحاد در مرحله قبل از قیام نیاز داریم.
سیداحمد غوری

>>>   اتباع اصیل و آگاه و قلم بدست افغانستان حق مداخله در سیاست داخلی پاکستان ندارد پیستون پاکستان پاکستانی است تاجیک تاجیکستان تاجیکستانی است از بک ازبکستان ازبکستانی است وترکمن ترکمنستان ترکمنستانی است . هیچ افغانستانی حق مداخله درسیاست داخلی کشور های همسایه ندارد. اگر کدام حمق و کودن بی دانش دست به مداخله در سیاست داخلی کشورهای همسایه میزند اتباع اصیل افغانستان عزیز ما نیست. شروع از 1325 حاکمان بی دانش قذرت طلب تکه قومی در امورر پاکستان مداخله بنام پشتونستان همین دلیل است که 40 سال کشور به میدان جنگ قدرت های جهانی تبدل شده وپاکستان هم سهم خود را بر میدارد که راکت های گور خود را بر افغانستان هدف میگرد و مردم بیچاره و بی دفاع ما قربانی پشتنونستان خواه شده اند. .

>>>   پشتين از نامش پيداست كه چي كاره است . حاجت تحليل بسيار نيست


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است