چرا و چگونه قربانی پشتونستان خواهی شدیم؟
ارودی صدساله ما بار ها متلاشی گردید، ارشیف های ما حریق شد، موزیم ما را که هویت و تاریخ ما است تاراج کردند، تجهیزات اردوی نیرومند که در منطقه بی بدیل بود به بازار های سیاه فروختند 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۵۴    ۱۳۹۸/۱۱/۸ کد خبر: 161979 منبع: پرینت

با پایان جنگ جهانی دوم صدارت محمد هاشم خان نیز به پایان رسید و در سیاست جهانی تغیرات شگرفی بوجود امد ، دولت های مستقل عرض اندام کرد.
اغاز صدارت شاه محمود خان باتحولات منطقه ای و تشکیل پاکستان همراه بود. کابل هیچگونه امادگی سیاسی و دور اندیشی نداشت و صدای دُهل پشتونستان خواهی را به ارامی و ملایمت و نوعی سازش به صدا در اورد.

محمد داود برای تحت فشار قرار دادن خانواده و حریفان و تشویق محافل فرهنگی در کابل، قندهار و جلال اباد دست بکار شد و از اینجا حلقات سیاسی که پس از استبداد طولانی پا به عرصه وجود گذاشتن شریک این سیاست شدند.

یکی از عوامل کنار کشیدن شاه محمود و امدن محمد داود بحیث صدراعظم بحث و جدال پشتونستان بود که شاه زیر بار ان رفت. صدارت داود خان اوج مخالفت ها با پاکستان و گرایش او بسمت بلاک چپ بنابر عدم پذیرش این سیاست از جانب کشور های غربی و حتی اسلامی بود، داود خان راهی جز همین نداشت تا به شوروی تکیه کند.

با روی کار امدن دهه دموکراسی جالب ترین شعار احزاب و محافل چپ داد خواهی برای پشتونستان بود که رابطه نزدیک روسیه و هند در ان بی تاثیر نبود، با کودتای سرطان ۵۲ که محمد داود به قدرت رسید و پاکستان هنوز قامت شکسته از جدایی بنگله دیش یا پاکستان شرقی را تحمل میکرد، با به قدرت رسیدن محمد داود که حریف دیرین بود نگرانی شدید در محافل نظامی سیاسی پاکستان بوجود امد تا تجربه پاکستان شرقی در نوار شمالی ان تکرار نشود.

نزدیکی هند با داود خان خود سبب عمیق شدن این نگرانی ها و جستجوی تدابیر پیش گیرند گردید، پاکستان با تشویق و تماس به حلقات اسلام گرا که تحت فشار حکومت محمد داود قرار داشتن، ناقوس شورش گری را به وسیله انها به صدا در اورد و مجالی برای محمد داود نداد، پیش زمینه های اسلام گرای سیاسی در زمام داری جنرال ایوب خان و تشکیل سفاری کلپ برای مقابله با خطر کمونیزم با حمایت امریکا از قبل فراهم گردیده بود و بدین ترتیب تلاش های بعدی داود خان که ذوالفقار علی بوتو را کاکا خطاب کرد و خواست کنار بیاید با رویداد ۷ ثور و حاکمیت گویا کمونستی مجال نداد.

هر چند داود خان به فکر معامله برای استرداد رهبران قیام های داخلی که در پاکستان قرار داشتند و ریشه در اب (وصل شدن به بنادر ابی) را مورد سنجش قرار داد، اما روس ها به او فرصت ندادند، اینک نیم قرن است در اتش هوس های پشتونستان خواهی، کارد در استخوان ملت رسیده و چندین بار از تشکیل یک دولت ملی مقتدر محروم گشته ایم.

ارودی صدساله ما بار ها متلاشی گردید، ارشیف های ما حریق شد، موزیم ما را که هویت و تاریخ ما است تاراج کردند، تجهیزات اردوی نیرومند که در منطقه بی بدیل بود به بازار های سیاه فروختند، نوزده سال حضور امریکا و میلیارد ها دالر کمک جهانی، از برکت دشمنی و زیاده خواهی و غرور کاذب پشتونستان خواهی به هدر رفت، امروز در فقر اعتیاد، جنگ داخلی و استیلای نیروی خارجی هستیم، ایا ممکن نیست از درس های تاریخی بیاموزیم و دیگر زمینه ساز جنگ های نیابتی نباشیم، برای منافع خود و سرزمین خود اندیشه کنیم و خیال خام لر او بر را بخاطر ارامش اینده باشندگان این سرزمین به دور افگنیم، حق حاکمیت دیگران را احترام کنیم تا دیگران به حق حاکمیت ما احترام کنند.

جاوید کوهستانی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پشتون
اوغان
نظرات بینندگان:

>>>   راستگو
یعنی به پاکستان تسلیم شویم مانند که تاجکستان به شوروی تسلیم شد.
اغای کوهستانی ... اگر تسلیم هم شویم ما را نمیگذارند. احمد شاه مسعود خو دعوای پشتونستان نداشت چرا پاکستان تا اخرین دم رهایش نکرد. ما نمیتوانیم با تسلیم شدن از شر پاکستان خلاص شویم. وقتی ما از شر پاکستان خلاص میشویم که مثل شما نوکران پاکستان را از سرزمین خود پاک کنیم.

>>>   همه مردم ما شاهد هستند که در جنگ بین نظامیان ما و پاکستان در بندر تورخم همان پشتون های پاکستانی به صراحت در رسانه ها حاضر شدند و گفتند که ما پشتون های پاکستان هستیم نه پشتون های افغانستان و ما بطرفداری از نظامیان پاکستان بجانب نظامیان افغانستان سلاح بر میداریم و با انها میجنگیم علاوتا پشتون های افغان به حمایت از پشتون های پاکستان در تظاهرات داد خواهی شان کلاه سخ برنگ انها را در سر کردند به حمایت پشتون های انطرف سرحد علیه پاکستان شعار میدادند پشتون های طرف پاکستان همان کلاه های سرخ سر شانرا از سر کشیدند و همه را اتش زدند و گفتند اینکار را بخاطر پشتون های افغان کردیم که انها بمانند ما کلاه بسر کردند و میخواهند ازین کلاه پوشی شان بهره برداری سیاسی کنند و هم علاوه کرده بودند این تظاهرات موضوع داخلی خود شان است به افغان ها ارتباط ندارد و ما مخالف اینکار شان هستیم حال بازهم پس از اشرف غنی در چندین ولایت پشتون نشین تظاهرات علیه پاکستان در مورد گرفتاری چند تن از افغان های مخالف دولت پاکستان براه انداخته و شعار ضد پاکستانی سرداده و خواهان ازادی انها گردیده اند هدف پشتون های افغان از چنین کار های شان پشتانه لر وبر یو دی اینست اینها میدانند که ادعایی غلط اکثریت نفوس کشور ما را دارند میخواهند با این نام لروبر یو دی خود را به واقعیت به اثبات رسانند در حالیکه پشتون های پاکستان هیچگاهی پشتون های افغانستان با خود شریک نمیدانند انها خود را پشتون های اصیل وابسته بدولت پاکستان میگویند و پشتون های افغانستان را پشتون بدل و از قوم و تبار خود شان هرگز ندانسته و نمیدانند خیز و جست پشتون های کشور ما جز داغ شدن بیشتر جنگ در کشور ما و نا امنی و دامن زدن بجنگ در کشور ما دیگر کدام سودی نداشته وندارد .

>>>   تعدادی از مردم شهر فیض اباد بدخشان امروز تظاهراتی را براه انداختند وگفتند حکومت تاجکستان چند فرد را به اتهام عضویت در سازمان اخوانی ها توقیف کردهخ چون توقیف شده ها تاجک هستند وما هم تاجک هستیم بنا تازمانیکه حکومت تاجکستان آن هم تباران ملارا آزاد نسازد ما دست از سروصدا وشورماشور برنمیداریم وحتی اعتصاب غذا میکنیم ،
این برای ماننگ است که تاجک کشورهمسایه توقیف باشد .ما خاموش بنشینیم همچنان آنها می گویند بدخشان تاجکستان وبدخشان افغانستان هردو یکیست ، تاجکستانم نباید ارتباط فامیل هارا قطع سازد

>>>   ‌راستگو اگر واقعن راستگو هستی
برای مقابله با پاکستان چه تدبیر و امکانات دارید
شما اقلیت پشتون که خواهان پیوستن اکثریت پشتون پاکستان با خود هستید از زمان ایجاد پاکستان تا حالا کدام پلان تدوین شده دارید و چند فیصد آنرا تطبیق کرده اید.
یک بدنه بزرگ پشتون های افغانستان طالب هستند که ۹۵ فیصد شان بی سواد و هوا خواه پاکستان میباشند.
در ولایات سرحدی به خاطر علاقه زیاد به پاکستان کلدار میچلد
داشتن شناخت کارت پاکستان در بین ولایات هم سرحد پاکستان یک افتخار است
حد اقل یک مورد تظاهرات پشتون های پاکستان را نشان بده که در آن خواستار پیوستن به افغانستان باشند.
شما دنبال سراب روان هستید
پشتون های پاکستان خواستار حق و حقوق خود در داخل نظام پاکستان و در داخل سرحد های موجود پاکستان هستند.
تو اگر قبول داری یا نداری حقیقت همین است.

>>>   بی خبران قرن
پاکستان در مورد چیزی به نام پشتونستان تشویش ندارند چون همه چیز بر وفق مراد شان است.
آنچه پاکستان میخواهد تمام افغانستان است و به این خاطر بود که در نهایت در یک دسیسه بین المللی به همکاری پاکستان قهرمان ملی شهید شد.
تا هنوز هم پاکستان هدف نهایی اش تمام افغانستان است و اینکه طالب ها به مثابه پیشمرگ های پاکستان برای اهداف پاکستان افغانستان را به خون کشیده اند در این بستر بیشتر قابل توضیح است.
آنهایی که هنوز در خواب های ۵۰ سال پیشتر به سر میبرند خواب شان خوش باد و هرگز بیداری نصیب شان مباد.

>>>   هركسيكه از جهاد و مقاومت گپ مى زند يا جاسوس استخدام شده و يا خاين نا فهميده هست!! اين كوهستانى هم يكى از چهره هاى مشكوك كه به يقينن لنگش در يكى و يا چندين دستگاه اسخباراتى بسته هست!! اگر نه اين كجا و بس هاى سياسى كجا!! بيا كه واقع بين باشيم!! همين مضمون اين را دقيق بخوانيد فكر مى كنى كه اين مضمونً را كدام عجنبى نوشته أصلا" در مضمونش احساس،
حسوطندوستى، غرور ملى، ديده نمى شود!! مرگ بر خاينين و وطنفروشان

>>>   یعنی پشتونستان خواهی واقعا بالای ما تحمیل گردیده و همواره باعث تباهی و بربادی مردم افغامستان گردیده است.

>>>   آقای کوهستانی حرفهای شما کاملاً بجاه ودرست است،اگرهزارسال دیگرسپری شود ما بازهم زمه زمه پشتونستان خواهی را سردهیم چه سود میبریم جزاینکه خودرابازی وفریب دهیم نه ازلحاظ نظامی ونه ازلحاظ اقتصادی نمیتوانیم باپاکستان برابری نمائیم یگانه راه منطیقی اینست که ازاین خط منفور وجوان کش دیورند صرف نظرنمایم واگرباشد که یک کمی به آرامی وآبادی وطن خویش برسیم.
بااحترام

>>>   پشتونهای افغانستان ؛ پشتونهای آن طرف سرحد دیورند را به تاجیک و هزاره و سایر اقوام غیر پشتو ترجیح میدهند افغان شدن فقط یک حربه و فریب برای ما خواهد بود که یک طرفه است تو با قبول دار شدن افغانیت حاکمیت و سالاری پشتون بالای اقوام را امضا میکنی اما در عمل شهروند درجه ۲ محسوب میشوی بلحاظ سیاسی رای تو در حاکمیت کشور حذف خواهد شد و هیچ تاثیر نخواهد داشت اما پشتون آن طرف سر حد اگر به این طرف بیاید برایش احترام بیش از تو دارند و رایش دوبرابر شناخته میشود حق گرفتن سرزمین و مزارع و مراتع و عواید و منابع طبیعی برای او محفوظ خواهد بود اگرچه از برای اموال تاجیک و هزاره بوده باشد. در حدود سی سال گزشته بسیاری از زمین های مقبول ولایت های غربی هرات و فراه و نیمروز و بادغیس را تصاحب کردند و به پشتوهای کوچی تحویل دادند اما ما خواب هستیم اگر اعتراض من و تو بلند شود میگویند اسلام مرز ندارد و این ها مردم برادر ما هستند اما ما فقط به اسم برادر آنها هستیم فقط تا هنگامی که حاکمیت افغانیزم را بالای خود قبول کرده باشیم! روی همین لحاظ خواستار برگشت نام کشور به خراسان عزیز و پرشکوه هستیم نمیخواهیم ناعدالتی قومی ور ما باشد بلکه خود سرنوشت خود را تعین کنیم و خود هویت و رسم و سرود ملی و پول ملی از خود داشته باشیم و سرنوشت خود را خود تعین کنیم برای این هدف به آگاهی و اطلاع رسانی و اتحاد در مرحله قبل از قیام نیاز داریم.
سیداحمد غوری

>>>   بسیار متن عالی نوشتید آقای کوهستانی ،هر چا ته خپل وطن کشمیر ده
دولتها هیچ حق مداخله بیجا در امور کشوری دیگران ندارد همان طور که غنی به عبدالله و. کرزی گفت که دست شان به آلوچه نمیرسد و میگویند آلوچه ترش است این سخن در حق خود غنی کاملآ صدق میکند وطن خود. را آرام کرده نمیتواند بخاطر پشتونستان دست وپا میزند قصه پشتونستان کاملآ حل شده است مردم پشتونستان هیچگاه خود. را از افغانستان نمیدانند پشتونستانی ها در پاکستان در دستگاه های دولتی قدرت دارند سرمایه دارند اولادشان در مکاتب پاکستانی درس میخوانند در پاکستان منازل شخصی دارند و. پدر وپدر کلانهای شان در آنجا دفن اسن نمیدانم چرا برادر های پشتون ما در افغانستان هنوز هم در فکر پشتونستان است برادرها شما کوشش کنید وطن تان را آباد کنید با مردمان دیگر اقوام رابط نیک داشته باشید تنفر انزجار را بین ببرید و. مومنان خوب باشید
عبدالله ریحان

>>>   جاوید جان کوهستانی ... شما مردم را به گمراهه میبرید. خدمات عظیم و بی پایان جهادی های افغانستان به پاکستان در تاریخ بشریت بی مثال است ...کاری را که انها کردند پاکستان به تنهایی هر گز قادر به انجام ان نبود.
در افغانستان حکوماتی در هیجده سال اخیر رویکار بود و است که هیچ نوع اختیار ندارد. اقای اسپنتا که وزیر خارجه ای حامد کرزی نیز بود در کتاب خاطرات شان یاد اور شده اند که جمهوری اسلامی ایران از حامد کرزی دعوت رسمی نمود ولی مشاور امنیتی جورج بوش به کرزی تیفون کرد و به او توصیه نمود تا دعوت ایرانی ها را نپذیرد. و پشتون های انطرف مرز هیچ نوع دلچسپی به رهبران خنثی و عقیم افغانستان ندارند ...حکومات افغانستان در طی هیجده سال برای کتمان ضعف ها و خیانت های شان به مردم افغانستان به هر موضوعی متوسل میگردند تا توجه مردم را از موضوعات بنیادی دور نگهدارند. خیانت و ظلم های بیشمار تنظیمهای افغانی در حق وطن باعث ان گردید تاپاکستان در امور افغانستان دست بالا داشته باشد امروز پاکستان در موقفی قرار دارد که هیچ ضرورتی به اعتراف رهبران دزد افغانها یعنی جهادی ها و کرزی و غنی و عبدالله برای برسمیت شناختن خط دیورند ندارد.
شما لطف کرده کتاب اقای سپنتا را که نمیدانم وجدان وی برای موصوف چگونه اجازه داد که با دولت های دزد افغانستان همکار باشد و معاشات دالری از امریکایی ها بگیرد به خوانش بگیرید درک خواهید کرد که موضوع پشتونستان اصلا هیچ ربطی به بدبختی های هیجده سال اخیر در کشور ما ندارد....و سر نخ در جای دگر است.
پامیر

>>>   کوهستانی فکرخام لر اوبر ونفاق افگنی را ازسرت دورکن میدانی که ازبین بردن اردوی ملی ، موزیم وچور دارائیهای عامه ، تفرقه اندازی قومی ، سمتی ، لسانی ومذهبی را اندیشه های لرو اوبر براه نه انداخت بلکه دردهه 70 نوکران بیگانه ها که شما هم یکی ازمدافعین شان استید اردو وتمام هست وبود مارا به دستور باداران خویش به باد فنا بردند حالا باز تو دمبوره لراوبر را با کدام جرآت وانصاف گفته میروی
چوروچپاول کننده گان همانا صاحبان بلند منزل ها اند کسانیکه سابق یک خرلنگ هم نداشتند شما دزدی آنها را به لروبر تپ نکنید

>>>   راستگو
ما قبول داریم که بسیار چیزها را به کمک جاسوسان پاکستانی اعم از قوم پشتون و تاجک و غیره ازدست داده ایم خصوصا مجاهیدین. اما این بدین معنی نیست که کاملا تسلیم شویم و چیزی ازدست ما نمیاید. آهسته آهسته انشاالله دوباره تاریج غزنوی و غوری و ابدالی را تکرا میکنیم. شروع ازین شده که فعلا از انحصار پاکستان برامیدیم اگر سرحد خود را میبندد برا ماتا ثیری چندانی از نظر تجارت ندارد و حالا با ایجاد تحریک حفاظت پشتونهابه رهبری منظور پشتون انشاالله ضربه یی محکمی به پاکستان حواله میشود. ما آفغانها اگر متحد باشیم و مانند کوهستانی و یگان تای دیگر به نفع پاکستان دهل نزنیم انشاالله که پاکستان را پارچه خواهیم کرد و افغانستان بزرگ از آمو تا اباسین را خواهیم دید که به نفع همه یی ما است حتی به نفع همین جاسوسان پاکستان مانند .....

>>>   اقای کوهستانی!
انهاییکه ازنعمت تعقل برخوداراند٫به حقانیت فرموده های جنابعالی ایمان کامل دارند.
جف جف ابلهان درپای هرمتن وتحلیلی وجوددارد.
عاقل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است