حمایت اوغانیست ها و پشتونها از پشتین!
 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۴۲    ۱۳۹۸/۱۱/۸ کد خبر: 161978 منبع: پرینت

یک اوغان پاکستانی به جرم قومگرایی، آشوب، تحریک مردم و مطالبات ناحق زندانی شد در شهر ما آشوب پر پا شده است که چرا زندانی شده!
پشتونها در دستگاه حکومتی پاکستان قدرت و نقش بر جسته بعد از پنجابی ها دارند حتی همین حاکم پاکستان عمران خان از تبار قوم پشتون است با این وجود معترض به نابرابری هستند!

اعتراض پشتونها در پاکستان یک سوء تفاهم و سوء برداشت از طرف جوانان تحصیل‌کرده است وقتی مناطق پشتون نشین را با شهرهای لاهور، پنجاب، اسلام آباد و... مقایسه می کنند و می بینند شاهد شکوفایی هستند در حسرت می سوزند تصور می کنند مورد تبعیض قرار گرفته اند در حالی فرهنگ پشتون ها همان است که آنها می بینند و ما در کشور مان می بینیم...

رهبر افراطی پشتونها آقای اشرف غنی از دستگیری و زندانی شدن یک اوغان در پاکستان انتقاد کرد خواستار آزادی آن شد و در پی آن امروز در کابل پشتونها تظاهرات را آغاز و قرار است در شهرهای جنوبی که ساکنان عمدتاً پشتون در آن مناطق است تظاهرات برای آزادی هم تبارشان کنند، این در حالی است همین امروز صبح آمر حوزه پلخمری با هجده سرباز در حمله برنامه ریزی شده طالبان کشته شدند هیچ صدای از ارگ بلند نشد چونکه غیر افغان بودند و در عین حال هزاران زندانی سیاسی عقیدتی اقوام دیگر و مخالف حاکمیت اوغان را در سراسر کشور این دستگاه فاشیستی به زندان فرستاده است و هیچ گاه در این سالها شاهد تظاهرات بر علیه رفتارها و بر خوردهای نژاد پرستانه غنی از طرف پشتونها و همدردی آنها غیر افغان‌ها نبوده اند اما با زندانی شدن یک اوغان در سرزمینی دیگر و با ملیت کشور دیگر قیام در شهر ما بر پا شده است!

به این ایمان داشته باشیم جامعه پشتون اصلاح شدنی نیستند، اکثریت آنها به هم وطن بودن، هم زیستی، برابری و عدالت باور ندارند افکار دینی و قومی آغشته به برتری طلبی و بدوی بودن دارند پس لازم است جامعه غیر پشتون خود را اصلاح کنند سیاست ها، برنامه ها و اهداف مستقل را با در نظر داشت منافع ملی در پیش بگیرند، از پیروی کور کورانه رهبران فرومایه دست برادرند، از هم پاشیدگی خود را جمع کنند مانند دوران مقاومت بر علیه اوغانیست ها متحد و یکصدا شوند...

گل امیری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اوغانیست
پشتونیست
نظرات بینندگان:

>>>   غنى احمدزى يا كلوخ انداز بيمار ؟
رضا ميهنيار
٢٨ جنورى ٢٠٢٠
مداخله شوئينيستها افغان در امور داخلى پاكستان يك عمل نا مشروع است، كه باعث تباهى و عقب ماندگى، رشد جهالت و هزاران فساد و نابسامانى ها را در ميان مردم ما مساعد ساخته است؟؟ و زمينه را براى مداخله پاكستان در امور داخلى كشور ما و حمايت از تروريستها طالبان افغان را مشروعيت ميدهيد ؟؟ پس وظيفه مردم آگاه است كه به اين آدمها ماجراجو و اجيران شبكه ها منطقوى كه بخاطر تداوم و حفظ قدرت از هر خس و خاشاك سوى استفاده ميكنند، به تنش و بحران و جنگ ميان دو كشور تاكيد ميكنند. و بيجا و بيوقت بانگ ميزند!؟ بايد نكوهش شودند ....توصيه شود كه حق مداخله در مسائل پشتونها پاكستان را كه بنفع مردم ما نيست، ندارند !! اين عمل غنى جز افزازيش خشونت وگسترش وحشت و قتل عام مردمان اين سرزمين، حاصل ديگرى ندارد!! پس دهن غنى را بست و جلوي خود سرى ها و مركز گريزيش را گرفت؛
نگذاريم كه ترور و انتحار و انفجار طالبان افغان نهادينه شود!!

>>>   تعدادی از مردم شهر فیض اباد بدخشان امروز تظاهراتی را براه انداختند وگفتند حکومت تاجکستان چند فرد را به اتهام عضویت در سازمان اخوانی ها توقیف کردهخ چون توقیف شده ها تاجک هستند وما هم تاجک هستیم بنا تازمانیکه حکومت تاجکستان آن هم تباران ملارا آزاد نسازد ما دست از سروصدا وشورماشور برنمیداریم وحتی اعتصاب غذا میکنیم ،
این برای ماننگ است که تاجک کشورهمسایه توقیف باشد .ما خاموش بنشینیم همچنان آنها می گویند بدخشان تاجکستان وبدخشان افغانستان هردو یکیست ، تاجکستانم نباید ارتباط فامیل هارا قطع سازد،
ر

>>>   حسود قشر جوانان تعصيلكرده پشتون نيست!! حسود كسى هست كه به خاطر در به قدرت رسيدن سياسى هر راه نا مشروع را مشروع مى داند!! مثلى دزدان و لندغران ، ويلگردان، وطنفروشان، خاينين ملى، جواسيس، به فرهنگ، به خاصيتان، قهرمانان ساختكى، شهداء ساختگى وووووووووً بهترين مثال اين خود همين گل اميرى به خاصيت هست كهً در موضوع مى خلط فير مى كند! حتما" كدام اوغان كدام كار همرايش كرده كه اين قدر عقده دارد!!!

>>>   Saboor Raheel
کوتاهِ گپ!‌
پشتون‌های پاکستان در کشورشان هزاران بار نسبت به اقوام غیر‌پشتون در افغانستان در اداره امور کشورشان سهم دارند. پشتون‌ها در پاکستان نه تنها سهم بزرگی در اداره پاکستان دارند بلکه با سلب حقوق و سهم سایر اقوام ایالت شمالی مغربی آن کشور این ایالت را به نام قوم خود نامیده اند در حالیکه درین ایالت اقوام زیاد دیگری- از جمله هندوکو‌یی ها و تاجیکهای سواتی و گبری زندگی می‌کنند. نام خیبر پشتونخوا بر این منطقه یک امتیاز یک جانبه و ظالمانه است که پشتونهای پاکستان گرفته‌اند.
این در حالیست که بشترین شمار جنرالان و افسران ارتش پاکستان پشتون اند و چندین بار ریاست مهمترین و کلیدی‌ترین مقام امنیتی پاکستان- آی اس آی را پشتونها به عهده داشته اند.‌ این در حالیست که پشتونها ۱۶ فیصد نفوس پاکستان را می سازند در حالی که مثلا در افغانستان تاجیکها از ۳۰ تا ۳۵ فیصد نفوس اند و اگر برابر نفوس شان بیشتر از پشتونها نباشد کمتر نیست. اما در حال حاضر تاجیک حتی ۱۰ فیصد قدرت دولتی را در اختیار ندارد. به همین گونه هزاره،‌ ازبیک و و اقوام دیگر.

اگر قرار باشد حقوق انسانی و مدنی مردم در دو کشور را در نظر بگیریم اقوام غیرپشتون در افغانستان چندین برابر پشتون‌ها در پاکستان از حقوق سیاسی و مدنی شان محروم اند. پشتونهای پاکستان به رهبری منظور پشتین چند هفته پیشتر بزرگترین مارش قومی خود را به راه انداختند و هزاران نفر شب و روز روی جاده‌ها بودند. هیچ نوع ممانعتی از سوی دولت پاکستان علیه آنها صورت نگرفت.

دولت افغانستان با کدام منطق و چشم و دیده در مورد پشتون‌های پاکستان ابراز نظر می‌کند در حالی که خود به غصب گسترده قدرت و ده‌ها مورد نقض حقوق بشر و جنایات ضد بشریست؟

پشتیبانی ارگ و فاشیزم‌گرایان پشتون در افغانستان از منظور پشتین به منظور تقویت هرچه بیشتر پایه های فاشیزم قومی پشتونی در افغانستان است. دولت افغانستان و رهبران آن از پایه و بنیاد هیچ‌گونه همخوانی فکری با اندیشه های والای انسانی و حقوق بشری ندارند. اینها خود بزرگترین ناقضین حقوق بشراند و برای سرکوب اقوام دیگر و ایجاد حکومت تک‌قومی پشتونی در افغانستان مصروف بوده از هیچ گونه جنایتی درین راه دریغ نمی‌کنند.

حتی اگر گیرم که پشتونهای پاکستان در آن کشور از قدرت و حقوق شان محروم باشند، تنها اقوام غیر‌پشتون افغانستان برای همبستگی با پشتونها توجیه دارند نه پشتونها. پشتونهای فاشیست در افغانستان ده‌ها برابر پنجابیها در پاکستان انحصارطلب، سرکوبگر و غاصب حقوق اقوام دیگر اند.

به قول معروف، اگر پلک و مژه‌یی داریم باید برای خود بگرییم!

>>>   محمد نسيم جعفری
صاف و پوست‌کنده:
______
پاکستان، مثل افغانستان متشکل از اقوام مختلف است، پنجاپی‌ها در این کشور اکثریت بوده و بیشتر از دیگران قدرت را در اختیار دارند، اما واقعیت امر این است که پنجاپی‌ها با اینکه اکثریت مطلق هستند، مانند پشتون‌ها در افغانستان، قدرت را انحصاری نکرده‌اند.

پرسش اینجاست که وقتی یک پشتون پاکستانی در برابر بی‌عدالتی و انحصار پنجاپی‌ها ایستاده و خواستار عدالت می‌شود، از نظر مردم افغانستان، قهرمان بی‌بدیل، گاندی عصر و... لقب می‌گیرد، اما هرگاه کسی در افغانستان، علیه استبداد، انحصارگرایی و سیاست حذفی پشتون‌ها ایستاده و اعتراض کند، نه تنها قهرمان؛ بلکه خائن ملی، مزدور بیگانه، برهم‌زننده وحدت ملی و... خوانده می‌شود و حتی زیر تانک‌ها لِه و با به رگبار بسته می‌شوند.

قربان شوم خدا را/ یک بام و دو هوا را.
عدالت‌خواهی پشتون‌ها در پاکستان خوب و عدالت‌خواهان شان قهرمان هستند، اما عدالت‌خواهی اقوام غیرپشتون در افغانستان، خیانت و عدالت‌خواهان شان، مزدور بیگانه و خائن خوانده می‌شوند.

تبصره: نام خدا هزاره‌های ملی‌اندیش، برای زندانیان بی‌گناه خودشان در افغانستان، دادخواهی نمی‌کنند تا وجهه ملی شان خراب نشود، اما در دادخواهی برای یک شهروند کشور بیگانه، در خط مقدم هستند تا ثابت کنند که نام خدا بسیار ملی‌اندیش هستند.

>>>   نجیب بارور
پشتون های افغانستان از غنی گرفته تا یون حق دارند از منظور پشتین پاکستانی به دلیل قومی و همزبانی حمایت کنند. این حق انسانی شان است و گرایش قوم و زبان دوستی در نهاد هر انسان است. اما... وقتی در این زمینه مساله یی پیش آمد که ما از یک انسان در حوزه تمدنی زبان پارسی حمایت کردیم لطف فرمایند ما را جاسوس ایران یا تاجیکستان نخوانند. همان حس تعلقی که پشتون های گرامی به منظور پشتین دارند شاید از آن بیشتر ما به ایرانی ها تاجیکستانی ها بخارایی و سمرقندی ها و سایر فارسی زبانان داشته باشیم. یک آوازخوان عزیز ما سرودی دارد (پشتو تو گفته ماندی من فارسی فارسی/نی من به جایی رسیده ام و نی می رسی) همین نگاه به وحدت ملی از نظر من غلط است اگر من شاعر این شعر بودم چنین می نوشتم:

پشتو بگو گذار مرا هم به پارسی
هم من به جایی می رسم هم تو به جایی می رسی

>>>   خوب ميكنند نوش جان پشتون ها كه از يك پشتين پاكستاني زنداني دفاع ميكنند. شما تاجك ها از يك تاجك أفغانستاني خود تان دفاع نميكنيد . عبد الحميد خراساني را زنداني كردند كدام تان يك روز به صفت تاجك از وي دفاع كرديد ؟ ايا پشتين بهتر از خراساني است؟ پشتين و خراساني هر دوي شان رهبر است و هردوي شان داراي اهداف يكسان اند و بخاطر حقوق ملت مظلوم خود مبارزه كرده اند. ولي با تفاوت اينكه از پشتين هم در پاكستان دفاع ميشود و هم در افغانستان ولي از خراساني در داخل كشور خودش دفاع نميشود .

>>>   یک اوغان پاکستانی در پاکستان بندی شده
یک مشکل داخلی پاکستان
مگر کاسه های داغ تر از آش در کابل چیز خود را پاره کردند به خاطر هیچ.
خواست پشتون های پاکستان هرچه است در چوکات قوانین پاکستان و از دولت پاکستان است.
پشتون های افغانستان حق مداخله را ندارند.

>>>   همه میدانیم که در موضوع منظور پشین به مردم ما تنها مسله پشتون بودن مطرح نیست موضوع دشمن دشمن ماست، کسی که بارها علیه تربیه تروریست ها توسط استخبارات پاکستان انتقاد کرده، اگر موضوع پشتون میبود هر ورز ده ها مردم به ویژه پشتون ها در کشور ما کشته میشود، از ملا دادالله از اخترمحمد از ده ها طالب و از ریس خدیداد هیچ پشتون دفاع نکرد. منظور پشتون صدای میلون ها افغان را علیه حکومت نظامی گر پاکستان بلند کرد، اگر هرکس در هر کنج دنیا به این منوال از منافع کشور ما دفاع کند یا به نفع کشور ما کار کند ما دفاع میکنیم. گویاهای بیگانه که از نظریات شان در این صفحه اشکار هستند میخواهند تا پشتیبانی مردم را از داعیه برحق پشتون های پاکستان که مدافع منافع ماهم است با چرندیات خود بکاهند و آب به آسیاب بادار خود آی ایس آِی بریزند.

>>>   وقتی محقق در باره نابودی داعش و اشتراک فاطمیون در سوریه چیزی گفته بود همه اینها گلون پاره کردن که در مورد کشور های بیگانه سخن گفته است حالکه مسئله پشتونستان و منظور پشتین است همه اینها گلون پاره میکنند که چرا پاکستان..........یک بام و دو هوا؟؟؟؟؟

>>>   پشتون ها ویا هر قومی که باشد حق دارند از حقوق خود با براه انداختن تظاهرات مدنی و جبران حق بکنندواما غنی آدم بیمار حق ندارد به پاکستان یاد بدهد که کار غلط کردی و یکی از پشتون ها را در بند انداختی والبته این عمل غنی مداخله بیجا در امور پاکستان است و اما تو گل امیری همیشه از آب گل آلود ماهی میگیری و کوشش میکنی بهنوعی اقوام را به هم اندازی خداوند متعال اصلاع ات کند.
عبدالله ریحان

>>>   اکثریت دشمنان واقعی افغانستان همان جنرالان پشتون ومولاناهای ترورست پختون تبار پاکستانی هستند

>>>   عقب مانده ترین قوم در افغانستان و پاکستان کدام اند ؟

>>>   اتباع اصیل و آگاه و قلم بدست افغانستان حق مداخله در سیاست داخلی پاکستان ندارد پیستون پاکستان پاکستانی است تاجیک تاجیکستان تاجیکستانی است از بک ازبکستان ازبکستانی است وترکمن ترکمنستان ترکمنستانی است . هیچ افغانستانی حق مداخله درسیاست داخلی کشور های همسایه ندارد. اگر کدام حمق و کودن بی دانش دست به مداخله در سیاست داخلی کشورهای همسایه میزند اتباع اصیل افغانستان عزیز ما نیست. شروع از 1325 حاکمان بی دانش قذرت طلب تکه قومی در امورر پاکستان مداخله بنام پشتونستان همین دلیل است که 40 سال کشور به میدان جنگ قدرت های جهانی تبدل شده وپاکستان هم سهم خود را بر میدارد که راکت های گور خود را بر افغانستان هدف میگرد و مردم بیچاره و بی دفاع ما قربانی پشتنونستان خواه شده اند. .

>>>   پشتين را چرا بندي كردند . هرچه ميخواستند او منظور ميكرد به همين خاطر نامش منظور پشتين مانده شده بود.

>>>   هركس از پاكستاني دفاع ميكند خايين بودن خود به وطن و غلامي خود به پاكستان را اشكار ميسازد. اين افراد وطنفروش كه خ ... مالي پاكستاني ها را ميكنند خائنين واقعي براي افغانستان اند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است