چه کسانی نماینده های مردم هستند؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۴    ۱۳۹۸/۱۱/۶ کد خبر: 161942 منبع: پرینت

اجتماع برخی از سیاسیون خارج از گروه ارگ بشمول داکتر عبدالله، حامد کرزی، کریم خلیلی، یونس قانونی، محمد محقق، در مورد روند صلح یک حرکت خوب است. باید از کارشکنی گروه ارگ در راه صلح جلوگیری شود. اما این گروه که در خانه محمد محقق جلسه نموده بودند، علیرغم تمایل شان به حرکت در جهت صلح، به تنهایی نمیتوانند "نمایندگان مردم" باشند.

آنچه را که یونس قانونی (که بغیر عنوان معاون رییس جمهور سابق وزن سیاسی دیگری ندارد) گفته قابل بحث است. یونس قانونی، در این نشست از آماده شدن طرح صلح سیاست‌گران برای رسیدن به صلح در افغانستان سخن زد: «طرحی که مدنظر است سیاسیون افغانستان بریزند، طرح مردم افغانستان برای دست یافتن به صلح خواهد بود و اگر مسؤولیت هم باشد به همین آدرس است و اگر امتیاز هم.»

۱ ـ این "سیاسیون" میتوانند طرحی را در مورد صلح، در مرحله مذاکرات رسمی بین الافغانی، بریزند. امر خوبی ست، ولی این طرح باید بطور علنی با مردم در میان گذاشته شود.

۲ ـ این سیاسیون "دولتی" به تنهایی نمیتوانند ادعای نمایندگی از مردم را داشته باشند. همچنانکه گروه ارگ نمیتواند چنین ادعای کند. نه این نه آن مشروعیت دموکراتیک دارد. نمایندگان مردم، یا تیم مذاکره کننده باید نمایندگان این دو گروه "سیاسیون" را در خود داشته باشد، اما یک تیم قوی که از مردم نماینگی میکند یک تیم فراگیر است. حضور نمایندگان جامعه مدنی، فرهنگی، زنان و جوانان که به این دوگروه وابسته نیستند در ترکیب این تیم حتمی و لازمی است.

۳ ـ قرائن نشان میدهد که امریکا توافقنامه صلح با طالبان را نسبت به " انتخاب" یک رئیس جمهور با چند صد هزار رای اولیت میدهد. برآمد های اشرف غنی و سرور دانش و بویژه گفته های صریح امرالله صالح که "خارجی ها نمیتوانند صلح را روی ما تحمیل کنند" در همین راستا میباشد. لذا، سازمانهای جامعه مدنی، زنان، فعالین سیاسی و فرهنگی، روشنفکران، بویژه حقوقدانان، رسانه های مستقل... باید به سرعت روی طرح صلح و تیم مذاکره کننده کار کنند.

ترس و تشویش و نارضایتی از توافقنامه صلح میان امریکا و طالبان دردی را دوا نمیکند. باید جایگاه خود را در گفتگوهای بین الافغانی صلح که بعد از امضای توافقنامه میان طالبان و امریکا آغاز خواهد شد احتراز ناپذیر و حتمی ساخت.

کریم پاکزاد


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
گفتگوهای صلح
مردم
نظرات بینندگان:

>>>   Sarwar Rasekh
رهبران سیاسی معزز افغانستان!
اگر این نشست شما عالی جنابان به خاطر ختم جنگ و تامین صلح بوده باشد ،
خداوند ج سایه شما را از سر ملت افغانستان کم نسازد .
به شرط انکه :
- با هم متفق و متحد باشید .
- انسان شوید تا به انسان ها دل تان بسوزد .
- مصدر خدمت شوید ، 50 % مفاد خدمت تان از خود شما و 50% دیگر برای مردم درد دیده و جنگ زده ی افغانستان کفایت میکند .
تا حال که 100 % عاید خالص را کمائی کردید نوش جان تان .
- سعی کنید تا از این بیشتر ضرر تان به این ملت هر دم شهید نرسد .
در غیر آن :
دعای ملت این خواهد بود که خداوند همه شما را به مرض کُرونا مبتلا بسازد .

>>>   غم نخورید
من می آیم و مشکلات رخت بر خواهد بست


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است