افراط گرایی از آدرس دین و جهل دینی
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۷    ۱۳۹۸/۱۰/۳۰ کد خبر: 161859 منبع: پرینت

روزنامۀ عرب نیوز چاپ عربستان سعودی روز (25 جدی 1398) با انتشار گزارشی در مورد رشد افراطگرایی دینی از ده کشور مسلمان نام می برد که افراط گرایی دینی و ستیزه جویی مبتنی بر این نگرش و قرائت از اسلام در این کشورها گسترش فزاینده داشته است. از میان این کشورها، افغانستان، پاکستان، یمن و سومالیا در صدر جدول قرار دارند.

نکتۀ قابل توجه و تامل این است که این کشورها در میان تمام کشورهای اسلامی دنیا در فقر و درماندگی اقتصادی و از نظر فرهنگی و تعلیم و تربیه نیز در عقب ماندگی عمیق و گسترده به سر می برند. در این کشور ها نیمی از جمعیت مردان آن ها بی سواد اند و در حالی که میزان زنان بی سواد تا شصت و هفتاد درصد می رسد. در مناطق قبایلی پاکستان که مرکز افراط گرایی و ستیزه جویی دینی است، کمتر از ده درصد زنان سواد دارند.

از این هم شگفت آور و قابل تامل، فقر و جهل دینی در این کشور ها است. اکثریت جمعیت این کشور ها از معارف اسلامی آگاهی اندک دارند و در جهل دینی به سر می برند. در حالی که همه متدین اند و فرایض دینی را ادا می کنند، نماز می خوانند اما معنی قرآن و و معنی و مفهوم آیاتی را که در نماز می خوانند، نمی دانند.
آیا رشد افراط گرایی و ستیزه جویی از آدرس و عنوان دین به فقر اقتصادی و اجتماعی و جهل دینی بر می گردد که در این کشورها رشد فزاینده و رو به گسترش داشته است؟

عوامل مختلفی می تواند در این مورد اثر گذار باشد، اما جهل دینی در فضای فقر و درماندگی، تاثیر گذاری قابل توجه دارد. از همین رو است که افرادِ با ذهنیت و برداشت و قرائت افراطی، خشونت آمیز و ستیزه جویانه از دین، در گفتار و نوشتار و حتی از منبر و محراب با توهین کردن، ناسزاگویی و دشنام و تکفیر حمله می کنند و هیچ نشانی از آن اخلاق و رحمتی که قرآن در مورد معرفی پیغمبر اسلام(ص) می فرماید، در وجود این ها دیده نمی شود. گویی نه این آیات را شنیده و دیده اند که خداوند در کلام پاکش رسول خود را خُلق عظیم و پیغمبر رحمت می خواند:
وَإِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِيمٍ - سوره القلم آیه 4
وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ- سوره الأنبياء:107
و نه به این آیه قرآن برخورده اند که روش و طرزالعمل دعوت بسوی خدا و راه خدا را اینگونه دستور می دهد:
ادعُ إِلىٰ سَبيلِ رَبِّكَ بِالحِكمَةِ وَالمَوعِظَةِ الحَسَنَةِ ۖ وَجادِلهُم بِالَّتي هِيَ أَحسَنُ ۚ با حکمت و اندرز نیکو، به راه پروردگارت دعوت نما! و با آنها به روشی که نیکوتر است، استدلال و مناظره کن!

محمد اکرام اندیشمند


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
افراط
دین
نظرات بینندگان:

>>>   پول این افراطیون را شما اعراب ترورست ومفسد میدهید شما هستید که مولاناهای ترورست پاکستانی را تغذیه میکنید شما هستید که ملاهای قسم مجیب الرحمن تولید میکنید

>>>   ديگ به ديگ ميگه رويت سياه !
گاو شيرده ترامب با جاهل و افراطى خواندن يمنى ها ميخواهد بى غيرتى ها و مرده گاوى هاى خود را توجيه كند همانطورى كه بنى اميه امام حسين را خارجى و مرتد ميخواند.
نفت عربستان بيت المال مسلمين است چون پادشاه عربستان خود را خادم الحرمين شريفين ميداند ديوث بى شرف اگر راست ميگويد لااقل خمس در آمد نفت را بين اين ده كشور تقسيم كند بجاى پاشيدن دالر و دينار به سر و پاى ملانيا ترامب. عرب رقاصه زنكه باز از بس كه ميانه رو و معتدل است داعش را تمويل و تأمين ميكند از بس كه روشنفكر است به زنان اجازه رانندگى نميدهد اما رقاصه و فاحشه بى نام و نشان امريكايى را در خانه خدا به شهرت و ثروت ميرساند. كودك شيعه را با شيشه سر مى برد تا بوده همين بوده بلا به پس اش اما افغان پيپر ميخواهد چى را ثابت كند بشر دوستى و عدالت خواهى عربستان را يا وحشى گرى و جهل ملت افغان را !!! ؟؟؟

>>>   ملا مجیب الرحمن وهابی یهودی محصول کارخانه افراطی آل سعود است این ملای حرام زاده از پدر آق شمشیر بر فرق زنان مظلوم میزند و بضد مادر، خواهر، زن و دختر خود کمر بسته است اول باید بستگان این ملای افراطی جواب این ....را بدهند و او را از خانه بیرون کنند. زنش باید از وی طلاق بگیرد، مادر اش شیرش را بر وی حرام کند. دخترش آزادی خود را بزور بگیرد. این ملای سلفی باید از طرف تمام مردم جهان، افغانستان و بشریت ترد شود و ...

>>>   برادرم من ازتو عذر میخواهم؛
و خدا هم شاید ازت عذر بخواهد که در خلقتش نسبت به زن اشتباه بزرگی را مرتکب شده است. اشتباه خدا برای خلق نمودن زن با سیمای ظریف؟ گیسوی بلند، وجود نحیف، روحیه لطیف و ...را بدون اخذ اجازه از مجیب الرحمان ها آفریده است. او خدای که نمیدانست زن را مادرت، خواهرت، دخترت و همسرت خلق نماید و او خدای که نمیدانست موجودی را واسطه ای بین خودش و مجیب الرحمان ها قرار دهد که اگر این واسطه نبود حال شما نبودید! او خدای که هیچ ندانست که کشور مثل افغانستان و قرائین افغانستان نیاز به زن ندارد و بر اثر بچه بازی ها شاید نر را نر تولد نماید و زن موجود خاک برسر اضافی و بار گران بر دوش مجیب الرحمان هاست.
من هم به این نتیجه می رسم که از برادران نر خود نه آنهای مرد هستند عذر بخواهم که خدا برای آفریدن من و امثال من در افغانستان اشتباه بزرگی را مرتکب شده و حتی اکسیژن را تا دو سه سال دیگر برای تنفس نمودن به صورت کپسول وار از نر ها باید خرید برای زنده ماندن آن را بر گردن ها خود آویخت و تنفس کرد و سخت احساس اضافی بودن به من دست میدهد...چنین افکار که زن ستیزانه بر جامعه معلول قد بر می افشاند متحییر کننده بوده جهان خلقت را به تعجب وا میدارد و من منحیث زن افغانستان در برابر زنان دنیایی خاکی ام احساس سر افگنده گی میکنم که چرا منحیث یک زن به دنیا آمدم و تا کنون این هوا را بی ننگانه که صاحبان دین من اجازه تنفس آنرا نداده دزدانه تنفس میکنم و زنده مانده ام!
ای کاش نر بودم تا هیچ حرکتی غیر انسانی و ناشایست بر من جرم و گناه پنداشته نمیشد و ای کاش نر بودم تا دنیا را از آدرس دین و مذهب به کام میکشیدم و کسی نمی گفت بالای چشمت ابروست!! ای کاش نر بودم تا جهان را بر برتریت خودم وادار میکردم که این خود شفتگی مرا به رسمیت بشناسد و ای کاش نر بودم که هوس هایم عبادت، خیانت هایم مرهمت، ستم هایم عدالت، شماتت هایم جسارت، بی ننگی هایم غیرت، بزدلی هایم شجاعت و ...به اثبات می رسید و به به و چه چه های اطرافم را همانند بلبل های خوش آواز در شاخساران درختان باغ جهالت به گوشم میشنویدم و مسرور میگشتم.
اما چه کنم؟ چه کنم که زن هستم و کسی هستم که هر قدر کناره گری میکنم عاجزه نام می شوم هر قدر گذشت میکنم سیاسر نام می شوم و هر قدر خود گذری و فداکاری میکنم بر شیر پستان من توهین می شود و هر قدر وفا داری میکنم فاحشه نام می شوم!!! گیج می شوم و دنیا دور سرم میچرخد و به این نتیجه می رسم که ای برادرم عذر میخواهم که خلق شدم و به دنیا آمدم...
سارا "رضایی"


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است