جدی ترین نیازمندی مردم تامین امنیت است
امنیت مانند سایر نیازمندی ها چیزی نیست که با لاف و پوف، ندبه و زاری، آه و ناله، گریه و شیون، تقبیح و تشویق و امثالهم از جانب برخی مسوولین و سخنگویان و باقی افراد جامعه حاصل شود 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۲۳    ۱۳۹۸/۱۰/۱۸ کد خبر: 161705 منبع: پرینت

ما شاهد هستیم که کل نفوس کشور ما به مشکلات های گوناگون از قبیل ناامنی، فقر، بیکاری و غیره مواجه هستند و مردم در زندگی خود کمبودی ها و نیازمندی های گوناگونی دارند. اما جدی ترین مشکل و نیازمندی مردم که در اولویت قرار میگیرد تامین امنیت شان است.

امنیت مانند سایر نیازمندی ها چیزی نیست که با لاف و پوف، ندبه و زاری، آه و ناله، گریه و شیون، تقبیح و تشویق و امثالهم از جانب برخی مسوولین و سخنگویان و باقی افراد جامعه حاصل شود. همانطور که هیچ چیز معنوی یا مادی بدون سعی و تلاش موثر، دقیق و صادقانه حاصل نمیشود امنیت هم در کشوری چون افغانستان که به آن شدیدا نیازمند است و چهل سال است مردم از نبود آن رنج میبرند و هر لحظه شاهد اثرات بسیار منفی ازجمله شهادت بهترین عزیزان و هموطنان خود هستیم.

به این سادگی حاصل نمیشود و نیاز به یکسری تدابیر موثر و صادقانه و بدون ریا و تزویر در سطح ملی و بین المللی دارد که این مساله از ابعاد وسیعی برخوردار است و آنچه در صلاحیت مردم و دولت ما است و امکان تحقق آن در دسترس میباشد و شرایط کنونی جدا آنرا میطلبد عبارت از این است که مقامات و مسوولین ارشد حکومتی قوای سه گانه که هر کدام نقش و جایگاهی در تامین امنیت و آرامش در جامعه دارند. مخصوصا مسوولین بلند پایه امنیتی بخاطر بهبود اوضاع غیر مطلوب فعلی در ساختار قوای امنیتی بالخصوص ارگانهای کشفی و پولیس اصلاحات و تغییرات بنیادی و اساسی را به عمل آورند و دستان مداخله گر استفاده جو را که بوی از مسلک های امنیتی نمیبرند از ارگانهای امنیتی خصوصا پولیس کوتاه بسازند. مثال! یک شخص زورمند ملکی که تحصیلات مشخصی هم نداشته باشد چه میداند که آمر حوزه، قوماندان امنیه ولسوالی و مدیر مبارزه با جرایم جنایی مقرر کند؟ یا در مورد جرایم چه میدانند که حامی مجرمین شود؟ اینچنین اشخاص چه علم و آگاهی از مسلک پولیس و امنیتی دارند؟

لازم است تا ارگانهای کشفی به وظایف اصلی خود آنچه که بیانگر ذات ارگانهای کشفی و استخباراتی است بپردازند (که بیان جزییات و برداشت عینی خود را در این صفحه لازم نمیدانم) و وقت خود را به مسایل غیر مسلکی و روزگذرانی و حاشیوی صرف نکنند و ابراز و وسایل اصلی و لازم را برای کشف و خنثی نمودن جرایم قبل از وقوع تهیه نمایند و یا بعد از وقوع جرایم طور سنجیده و مسلکی پیگیری نموده عوامل جرم را کشف و به پنجه ی قانون بسپارند تا برای دیگران پند گردد. البته ابزار و وسایل اصلی را افراد مسلکی کشفی خود بصورت درست آن میدانند که بدون آن کارمند و نهاد کشفی هیچ معنای ندارد و من در عمل ارگانهای کشفی بدون این ابزار و وسایل را زیاد دیدم و سراغ دارم و گوش شنوا و با احساس مسوولیت هم در زمینه در سطوح بالا ملاحظه نکردم.

لازم است به مسایل فوق که پیرامون خود مسایل زیاد دیگری را دربر میگیرد توجه جدی گردد. تا پرسونل امنیتی مخصوصا پولیس و کشفی از صرف وقت و انرژی برای فساد اداری، کارهای بیمورد و روز گذرانی به وظایف اساسی خود مطابق قوانین و مقرره های کاری بپردازند.
علاوه از نفوذ در عمق گروه ها و باند های اخلالگر و جنایت کار و مجرمین جرایم عادی و سنگین اعم از جرایم تروریستی، جنایی، مواد مخدر، جرایم اخلاقی و غیره. کار صلح آمیز و پیشبرد مذاکرات صلح در سطح ملی و بین المللی بحث جداگانه است که در قالب این مقاله که بیانگر تحلیل و راهکار مختصر میباشد نمیکنند. همچنان دوستان بین المللی حمایت کننده دولت افغانستان که عملکرد شان نسبت به ارگانهای کشفی و استخباراتی متخاصم به نواقص جدی مواجه است در عملکرد شان به منظور حمایت بهتر از ارگانهای کشفی و امنیتی افغانستان تجدید نظر نمایند.

۱۷جدی۱۳۹۸ شهر هرات
محمدنعیم غیور


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تامین امنیت
غوری
نظرات بینندگان:

>>>   اقای غیور!
خوب شدکه برای مافهماندید که جدی ترین نیازمندی مردم تامین امنیت است.
خانه اباد٫بچه برخودار.
عاقل

>>>   امنیت خو رفته پشت کار خود .نمی فهمیم که ما چطور زنده ماندیم در افغانستانو درین شرایط بد ان دولت اجازه هم نمیدهد که جای برویم و کسانیکه رفته از او دولت ها تصاضا کرده که انها را بیرون کن که به وطن خود برگردن او عده مردم که رفته بگذار انها ارام زندگی کنند از دولت همین تقاضا را داریم تا وطن جور شود وقتیکه وطن جور شد خودشان میایند بزرگان گفته هر چاته خپل وطن کشمیر دی.

>>>   نعیم حاخ فکر میکند که همه مردم دیوانه اند و از امنیت چیزی نمی دانند امنیت را شما خراب کردید حالا داد از امنیت میزنید


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است