صادرات افغانستان از مسیر راه لاجورد متوقف شد
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۴۷    ۱۳۹۸/۱۰/۱۷ کد خبر: 161673 منبع: پرینت

اتاق تجارت افغانستان اعلام کرد که صادارت این کشور از طریق راه لاجورد به دلیل مشکلات بازرگانان افغانستان در دریافت ویزا از کشورهای مسیر متوقف شده است.
به گزارش بی بی سی، راه ترانزیتی "لاجورد" که تولیدات داخلی افغانستان را از دو گذرگاه "بندر آقنه" در ولایت فاریاب در شمال، و "بندر تورغندی" در ولایت هرات به اروپا می‌رساند، در دسامبر سال ۲۰۱۸ در هرات گشایش یافت.
راه لاجورد با عبور از مسیر ترکمنستان، آذربایجان و گرجستان به دریای سیاه رسیده، و بعد با گذشتن از ترکیه، افغانستان را به آبهای آزاد وصل‌ می‌کند.

بازرگانان افغانستان برای عبور از این کشورها نیاز به دریافت ویزا دارند، ولی اکنون اتاق تجارت افغانستان اعلام کرده که به بازرگانان افغان ویزای تمامی کشورهای مسیر داده نمی‌شود.
خان جان الکوزی، معاون اتاق تجارت افغانستان می‌گوید که این بازرگانان افغانستانی بارها با حکومت افغانستان درمیان گذاشته ولی تاکنون اقدامی برای حل این مشکل نشده است.
قبلا وزارت خارجه افغانستان گفته بود که برای انتقال کالا از این مسیر یک بسته حمل و نقل واحد درمسیر معرفی می‌شود، که گمرکها در کشورهای مسیر به صورت هماهنگ عمل‌کنند، تعرفه واحد معرفی شود و موانع امنیتی نیز در مسیر کمتر شود.
اما آقای الکوزی می‌گوید که اکنون بازرگانان افغانستانی مجبورند در هر کشور طی مراحل گمرکی کنند که این روند زمانگیر است.

وزارت خارجه افغانستان گفته که کار برای حل مشکلات تجاری و حقوقی مسیر لاجورد را آغاز کرده و در نظر دارد با کشورهای واقع در مسیر تفاهم نامه‌های تجاری امضا کند.
افغانستان از مسیر راه لاجورد محصولات زراعتی مانند پنبه، کشمش، تخمه، کنجد و مواد معدنی صادر می‌کند.

راه لاجورد از افغانستان آغاز می‌شود، به بندر ترکمن باشی در کشور ترکمنستان می‌رسد و سپس از مسیر شهر باکو در آذربایجان به منطقه تفلیس گرجستان وصل می‌شود و از تفلیس به طرف قارس درترکیه می‌رود. این مسیر از قارس به استانبول و از آنجا تا اروپا ادامه دارد.

دولت افغانستان این مسیر را یکی از کوتاه‌ترین، مطمئن‌ترین و ساده‌ترین راه‌ها برای افغانستان توصیف کرده‌اند زیرا از مرز افغانستان تا بندر ترکمنباشی هم جاده و هم خط آهن وجود دارد. باکو نیز از طریق جاده و خط آهن به قارس و استانبول وصل است.

ارزیابی‌های دولت افغانستان نشان داده که انتقال اموال از طریق بندر کراچی پاکستان به شهر مرزی جلال آباد در شرق افغانستان حدود ۱۴ روز وقت می‌گیرد و تنها هزینه انتقال یک کامیون کالا بیشتر از ۵ هزار دلار است. هزینه استفاده ازمسیر قزاقستان که ۶ هزار و ۲۰۰ کیلومتر است بیش از ۴ هزار دلار و از مرز تورغندی تا قارس ترکیه (راه لاجورد) دو هزار و ۲۰۰ کیلو متر و اندکی بیشتر سه هزار و ۲۰۰ دلار است.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
صادرات
لاجورد
نظرات بینندگان:

>>>   این دهلیز را کی ایجاد کره ع یا غ ؟
چون دهلیز هوائی را هرکدام بنام هخود معرفی میکنند درافغانستان کارها افتتاح ها لانتخابات همه نمایشی است یعنی فریب دادن خود ، درعمل وواقعیت اینگونه نیست ،
ر

>>>   چقدر راه لاجورد مسخره و غیر اقتصادی هست
شما میتوانید با عبور از ایران و ترکیه به راحتی مسیر را طی کنید
ولی به جای این راه اول به ترکمنستان رفته بعد از دریا عبور کرده بعد از اذربایجان میگذرید تا به گرجستان برسید و بعد از آن به ترکیه
واقعا چه کسی این راه را به شما اموخته؟خیلی عجیب است

>>>   چقدر راه لاجورد مسخره و غیر اقتصادی هست
دولت افغانستان نوکر آمریکاست از ترس اینکه مبادا ذره ای منفت به ایران برسد این راه را انتخاب کرده حاضر است راهی دورتر با هزینه ای بیشتر را طی کند اما از ایران نگذرد تا مبادا پولی به ایران برسد البته در حالت کلی این راه هم برای فارس زبانهای افغانستان که مدام به نوکری ایران متهم میشوند و هم برای ایران که مدام به دخالت در افغانستان متهم میشود بهتر است هر چقدر ارتباط افغانستان با ایران کمتر باشد برای فارس زبانهای افغانستان و ایران بهتر است ان شاءالله دولت افغانستان از طریق سفارت افغانستان بیانیه بدهد که افغانهای مقیم ایران به افغانستان برگردند چون تا وقتی مهاجران افغان در ایران هستند فارس زبانهای افغانستان متهم به نوکری ایران میشوند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است