امضای توافقنامه احداث خط آهن افغانستان و تاجیکستان
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۱    ۱۳۹۸/۱۰/۱۶ کد خبر: 161660 منبع: پرینت

موافقتنامه احداث خط آهن میان افغانستان و تاجیکستان به امضا رسید.
سخنگوی وزارت ترانسپورت افغانستان به رادیو آزادی گفته که بر اساس این موافقتنامه، قرار است افغانستان از طریق خط آهن اصلی جلاالدین بلخی (کلخوزآباد) از بندر شیرخان به منطقه "پنج پایان" تاجیکستان وصل شود.

او افزود: "موافقتنامه احداث خط آهن میان افغانستان و تاجیکستان به امضا رسید. ما توسط این خط آهن با جمهوری تاجیکستان و آسیایی میانه وصل می‌شویم از نگاه وصل منطقه‌ای و اقتصادی به افغانستان اهمیت زیادی دارد."

بر بیناد این توافقنامه، مطالعات امکان‌سنجی فنی و اقتصادی، طراحی، ساختمان، پل بر فراز رود آمو در نقطه مرزی، ایستگاه خط آهن بندر شیرخان و ساختن خط آهن مسیر متذکره، توسط تاجیکستان انجام می‌شود.
مطابق موافقتنامه دو طرف اقدامات ضروری در جهت تسریع اتصال پروژه‌های خط آهن با شبکه خط آهن موجود بین دو کشور را روی دست می‌گیرند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تاجیکستان
خط آهن
نظرات بینندگان:

>>>   این کار امکان ندارد. چرا که امریکا میخواهد نوکران خود داعش را در شمال مستقر کند.

>>>   افغانستان در مرحله اول دو خط آهن،یکی از شمال به جنوب یعنی از بندر حیرتان الی بندر تورخم و دیگری از شرق به غرب،یعنی از نورستان الی بندر اسلام قلعه ضرورت دارد.
زمانی که این خطوط طولانی راه آهن ساخته شدند،بعداً میتوان ولایات مختلف و مناطق مختلف باقیمانده افغانستان را،توسط خطوط آهن فرعی که به این دو خط آهن اصلی نصب کرد.
حالا در طول هژده سال گذشته،فقط پنجاه کیلومتر خط آهن در داخل افغانستان از بندر حیرتان الی مزار ساخته شده است،که آنهم مورد استفاده صورت نمیگیرد.
زیرا عرض این خط آهن با عرض خط اًهنی که از آنطرف دریای آمو و از ازبکستان می آید،متفاوت است،در نتیجه واگن هایی که از ازبکستان می آیند،نمیتوانند ازین خط استفاده کنند.
برای ساخت خط آهن چه ضرورت است؟
آهن ویا به عباره دیگر فولاد که ترکیبی از آهن و مقدار کمی ذغال سنگ است که در کوره آهن ذوب میشود و به فولاد تبدیل میشود.
سمنت برای ساختن بلوک های زیر خط آهن که از ذغال سنگ و خاک ودبعضی مواد دیگر ساخته میشود.که همه این مواد معدنی در افغانستان وجود دارد.
پس در طول تاریخ تمام دولت های بی کفایت افغانستان نتوانستند یک فابریکه ذوب آهن بخرند و خودشان آهن و فولاد تولید کنند.
بعد از تشکیل دولت جدید در افغانستان.پارلمان افغانستان باید بالای دولت بقبولاند که هر قسم میشود،یا از طریق بودجه انکشافی ویا از طریق کمک های خارجی و یا هم از طریق قرضه از مراجع بین المللی،باید یک فابریکه ذوب اًهن در منطقه حاجیگک بامیان ساخته شود،تا افغانستان به سوی صنعتی شدن حرکت کند.
پارلمان افغانستان باید متوجه باشد که هم کشور های همسایه بشمول ایران و پاکستان و ،بخاطر جلوگیری از کم شدن صادرات شان به افغانستان و هم دولت،بخاطر جلوگیری از پیشرفت مناطق هزاره جات،شاید جلو این کار را بگیرند.
اما وکلای پارلمان باید بدون در نظر گرفتن مسایل قومی،باید ساخت این فابریکه ذوب آهن را بالای دولت بقبولاند.زیرا این موضوع به نفع تمام مردم افغانستان،بدون در نظر داشت این که از کدام قوم هستند،میباشد.
آیا شما نمیخواهید از یک منطقه افغانستان به مناطق دیگر افغانستان،بدون پروبلم خرابی راه ها ودسرک ها و مسایل امنیتی مسافرت کنید؟
چه پشتون باشید و یا تاجک ودیا هزاره و یا ازبک ث یا بلوچ و نورستانی و دیگر اقوام؟

>>>   نظر دهنده دوم ایران نه تنها جلوی ساخت راه آهن را نمیگیرد که خودش دارد برای شما راه آهن از هرات به خاش میسازد و البته خیلی از مردم ایران ناراضی هستند و نمیخواهند از افغانستان به ایران خط آهن بزنند تا افغانهای بیشتری به ایران بیایند در این راه تا بحال چند ایرانی را هم طالبان کشتند آنها در حال ساخت راه آهن برای شما بودند و البته ما از خدا میخواهیم که حداقل مهاجران تاجیک شما ، به تاجیکستان مهاجرت کنند همینطور مهاجران ازبک به ازبکستان نه که ایران باش و به ایرانیها فحش بدهند و قصد خروج از ایران را هم نداشته باشند ان شاءالله زودتر این خط آهن به تاجیکستان ساخته شود ما سالها پیش خط آهن ساختیم به شما حسادت نمیکنیم پیشرفت افغانستان را بخاطر خودمان هم که شده میخواهیم زمان حمله آمریکا هم پایگاه نظامی ندادیم به آمریکا که افغانستان را بمباران کند فقط از دست مهاجران همیشه نالان افغان به ستوه آمدیم مهاجران عراقی و پاکستانی و ارمنی هم در ایران هستند هنزبان ما نیستند اما مثل مهاجران افغان هم نیستند میدانند به ایران مهاجرت کردند نه اروپا

>>>   به نظر دهنده سوم:
یک شرکت ایرانی از پانزده سال بدینسو ساخت یک قسمت جاده حلقوی را که هرات را به بادغیس و میمنه وصل می کرد،بدوش گرفت.اما درین پانزده سال آن را تمام نکرد.
همین ساخت خط آهن از ایران به افغانستان نیز از ده سال پیشتر شروع شده است،اما هنوز تکمیل نشده است و معلوم نیست چه وقت تکمیل میشود.
قسمی که خودت گفتی که ایران نمیخواهد مهاجرین افغان به ایران بیایند،از همین خاطر نه این جاده حلقوی را تکمیل کزدند و نه هم خط آهن را.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است