مشکل ما با "قانون" در چیست؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۳۹    ۱۳۹۸/۱۰/۱۵ کد خبر: 161653 منبع: پرینت

(به مناسبت تجلیل نمایشی از هفته قانون اساسی)

-اساسا درکشورهای توسعه نیافته و عقب نگهداشته شده، "قانون" به مفهوم "مدرن" شناخته شده و قابل اعتبار نیست.

-در چنان جوامعی "سنت" و "عرف" و "عنعنه" مفاهیمی جا افتاده‌ تر و قابل قبول‌تر نسبت به "قانون" دانسته می‌شوند.

-درجامعه ای مثل افغانستان نیز که یک جامعه توسعه نیافته و عقب نگهداشته شده می‌باشد "قانون" در واقع یک "متن نمادین" بیش نیست. حتا قانونگذاران و مجریان آن به "قانون" باور والتزام ندارند.

-بطور اخص درافغانستان مشکل اصلی نبود قانون خوب نیست، بلکه بی باوری به "قانون" است. اگر همان قوانین بد هم عملی می‌شد سرانجام یک بنیاد و زیرساخت در کشورایجاد می‌گردید.

-مشکل دیگر درارتباط با "قانون" درجامعه ما این است که "قانون" در همه نظام‌های سیاسی از امان الله خان تا حکومت وحدت ملی، قربانی "سنت" ، "عرف"، "عنعنه" و "مصلحت" سیاسی زمامداران شده است؛ به تعبیری روشنتر قانونگذاران و دولتمردان ما با "قانون" به مثابه ابزاری درجهت تحکیم حاکمیت خود و ادامه آن، برخورد کرده اند.

-از گذشته تا کنون سه قوه نظام سیاسی ناقضین اصلی "قانون" هستند و بی‌تعهد نسبت به الزامات آن. به همین خاطر مردم ما درهیچ نظام سیاسی از استبدادی تا آنچه دموکراسی خوانده می‌شود، جززهر و تلخی، طعم شیرینی از تطبیق "قانون" را نچشیده اند.

-اینک نیز بهتر آن است که قانونگذاران و مجریان آن، بجای برگزاری مراسم‌های تفننی و پرهزینه، توصیف های دهان پرکن و استفراغ معلومات کاپی شده حقوقی درباره قانون، از فریب مردم و توجیه قانون شکنی‌های خود دست کشیده و کم از کم به یک مورد از ماده‌های قانون اساسی صادقانه عمل کنند.

شکور اخلاقی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
قانون
جامعه
نظرات بینندگان:

>>>   او برادر ها قانون پیش این خاندانی ها و قدرت دار ها و زائی ها مانند یک ورق سفید هم ارزش ندارد چرا خود را زحمت میدهید نوش جان هرکه چوکی را قپید و چند روز از دخل بیت المال مثل سال های قبل از کود 91 و کود چند استفاده کنند هههههههههههه


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است