گزارش دیدبان شفافیت از هزینه‌های کُدهای احتیاط
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۳    ۱۳۹۸/۱۰/۱۵ کد خبر: 161649 منبع: پرینت

یافته‌‌های یک گزارش دیدبان شفافیت افغانستان، نشان می‌دهند که در یک دهۀ اخیر، هزینه‌های تمامی کُدهای احتیاط، ۲۶۷ میلیارد افغانی بیشتر از حدود تعیین شده در بودجه‌های این کُدها بوده‌اند.

گزارش این دیدبان، نشان می‌دهد که در تمام دورۀ حکومت وحدت ملی، هزینه‌های کُدهای احتیاط، ۱۴۸میلیارد افغانی بیشتر از آنچه بوده‌اند که در بودجه‌های سالانه درنظر گرفته شده بوده‌است.
در پنج‌سال پیش از حکومت وحدت ملی نیز در این هزینه‌ها، ۱۱۹ میلیارد افغانی افزایش دیده می‌شود.

بربنیاد این گزارش، در سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۷ که سال‌های پیش از انتخابات‌های ریاست جمهوری بودند، هزینه‌های کُدهای احتیاط، بیشتر افزایش داشتند.
ناصر تیموری، پژوهشگر دیدبان شفافیت افغانستان در اینباره گفت: «براساس مادۀ سی و دوم قانون مصارف و عواید عامه، حداکثر استفاده از کُدهای احتیاط، سه درصد است؛ اما هیچ‌گاهی در این ده‌سال گذشته، به سه درصد حکومت اتکا نکرده و این افزایش تا بیست درصد هم بوده است.»

وزارت مالیه، در واکنش به این گزارش می‌گوید که تغییرات به میان آمده در هزینه‌های کُدهای احتیاط، همواره قانونی و بربنیاد نیازها بوده‌است.‌
شمروزخان مسجدی، سخنگوی وزارت مالیه بیان داشت: «وزارت مالیه تمام تعدیلاتی را که در سند بودجه ملی و در تمام کُدها به میان می‌آورد، براساس صلاحیت قانونی، دوم براساس نیازمندی‌هایی که ما می‌داشته باشیم و سوم به منظور راکد نماندن پول و همچنان از بین بردن مشکلات ادارات می‌باشد.»

در روزهای پیش، آنچه که شماری از اعضای مجلس نمایندگان آن را هزینه کردن بی‌باکانه پول‌های کُد ۹۱ از سوی حکومت می‌گویند، پای سرپرست وزارت مالیه را از بهر پاسخ‌گویی در این باره به این مجلس کشانیدند.
هزینه‌های کُد ۹۱ در سال گذشته، از یک میلیارد و سه میلیون افغانی تا سه میلیارد و بیست میلیون افغانی، افزایش داشت.

رمضان بشردوست، عضو مجلس نمایندگان اظهار داشت: «آیا ما مادۀ هشتاد و نهم را تطبیق کنیم؟ یعنی کمیسیون خاص برای بررسی اعمال حکومت، وزارت مالیه و وزارت‌خانه‌های دیگر تأسیس شود؛ یا ما باید ماده شصت و نُه را روی کار بگیریم که در آن‌صورت، آغاز محکمه «ع و غ» به عنوان کسانی که در این بودجه دست‌کار کرده‌اند، شروع شود.»

ظل‌ محمد زلمی نوری، عضو دیگر مجلس نیز افزود: «سر هشت موارد تالار رأی‌گیری کرد که به اکثریت آرا تصویب شدند که از جمله، معرفی بخش‌هایی از وزارت مالیه و کسانی که مسوول و دخیل بودند و تخطی ورزیده بودند از ادارات مختلف، آنان باید به ادارات عدلی و قضایی معرفی شوند.»
پیشتر کمیسیون مالی و بودجۀ مجلس نمایندگان گفت که هزینه‌های امسال کُد ۹۱نیز بیش از دوبرابر شده‌اند.

به گفتۀ رییس این کمیسیون، در بودجۀ تصویب شدۀ امسال کُد ۹۱، یک میلیارد افغانی برای این کُد اختصاص داده شده بود؛ اما گزارش‌هایی که به کمیسیون مالی و بودجه مجلس رسیده‌اند، نشان می‌دهند که تاکنون، هزینه‌های این کُد به دو میلیارد و شش صد و سی میلیون افغانی رسیده‌اند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دیدبان شفافیت
کد احتیاط
نظرات بینندگان:

>>>   همو حکومت کمونست ها چرا کــــــد 91 نداشت؟

>>>   اشرپ جان در انتخابات خرچ كرده فرق نميكند .

>>>   او برادر ها چرا بخیلی میکنید که ره زور نداد که ظلم نکد و کی را پول نداد که سود نخورد امی انتخابات هم مصرف دارد یاخیر؟ امی طرفدار پیدا کدن هم مصرف دارد یا خیر؟ دلتان است که کل مصرف را صاحبان قدرت از جیب خود کنند بسیار مردم بی انصاف هستین یک کود 91 چیست مه عوض نفری ها میبودم 10 دانه کود جوز میکدم خانه پدرشان آباد یک کود 91 را زود تر به چه برسانند بخدا آفرین نفر اول و نفر دوم که در این 5 سال خود را چلاندن مه که هیچ کس را نم شناسم یک روز یک چند افغانی را به من هم آوردند که ای بخشش نفری است ههههههههههههههه


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است