برای جلوگری از جنگ داخلی باید تفاهم کرد
هردو تیم پیشتاز با هم بنشینند و با درک شرایط بسیار حساس و بحرانی، نگذارند منافع مردم افغانستان به سود طالبان و کشور های دخیل در غارت افغانستان باشد 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۴۶    ۱۳۹۸/۱۰/۱۳ کد خبر: 161622 منبع: پرینت

انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۸ بالاخره اعلام خواهد شد ولی نتیجه آن برای یک تیم غیر قبول خواهد بود ، که اگر آگاهانه برخورد نکنند ، به یک جنگ داخلی منجر خواهد شد ، که در مرحله اول طالبان و سپس همسایه افغانستان سود خواهد برد و زیان آن به مردم افغانستان خواهد رسید.

البته در چنین شرابط بحرانی که همه احساساتی هستند بسیار مشکل است نظر داد و یا پیشنهادی کرد ، تصور می کنم که نتیجه انتخابات اعلام می شود و یک طرف آنرا نمی پذیرد چه خواهد شد که بیشتر تر از دو راه باقی نخواهد ماند ، یکی متوسل به زور و خشونت و دیگری تفاهم عادلانه.
بنده در مورد چنین تفاهمی نظری دارم که با شما شریک می سازم ، در مرحله اول خیلی ها مرا سرزنش خواهند کرد.
به نظر بنده هردو تیم پیشتاز با هم بنشینند و با درک شرایط بسیار حساس و بحرانی ، نگذارند منافع مردم افغانستان به سود طالبان و کشور های دخیل در غارت افغانستان باشد.

پیشنهاد به اشرف غنی و عبدالله عبدالله:
انتخابات ۱۳۹۸ریاست جمهوری بدون شک بسیار نا منظم بوده و یک بحران را نمی توان دور از حقیقت دانست ، پیشنهاد به هردو تیم پیشتاز که میتوانند افغانستان را از بحران احتمالی نجات دهند و نگذارند این بحران به سود و موفقیت طالبان تمام شود و به ضرر مردم افغانستان ، یگانه راه عادلانه این خواهد بود که هر دو مقام ارشد تیم پیشتارچهار سال ریاست جمهوری را بین خود تقسیم کنند.

نخست داکتر عبدالله برای دو سال اول مقام ریاست جمهوری را به عهده بگیرد و اشرف غنی به عنوان معاول اول و یا وزیر ارشد در کابینه و در دوره دوم اشرف غنی دو سال دوم را رییس جمهور و داکتر عبدالله به عنوان معاون اول یا وزیر ارشد در کابینه ، بدین ترتیب هر دو برنده انتخابات هستند.
این پروسه باید به تآیید سازمان ملل ، اتحادیه اروپا و امریکا رسیده و آنها از این ایتلاف دوسال دو سال را تضمین نمایند و سایر کارهای مربوطه را یک هیات از هر دو تیم مورد برسی قرار بدهند. در غیر آنصورت بدون شک بحرانی بوجود خواهد امد که به ضرر مردم افغانستان و به سودم طالبان و خشنودی کشورهای دیگر خواهد بود.

چنین تقسیماتی بین دو رییس جمهور تا حال اتفاق افتاده چیز غیر عادی نیست. (هرچیز که به منافع مردم و امنیت ملی کشور باشد ، از قانون اساسی مهمتر است) بدون شک تفاهم شما باعث شکست سیاسی و نظانی طالبان خواهد شد و آنها مجبور خواهند شد امریکا را رها نموده ، برای پروسه صلح و آشتی به طرف شما و مردم افغانستان بیایند. (امروز سخنگوی ارگ گفته است در انتخابات طبق قانون اساسی سقف رآی دهندگان مشخص نبوده و هرکاندید که ۵۰ درصد به اضافه یک را بگیرد برنده انتخابات خواهد بود ، ولی در قانون اساسی گفته نشده ، که هر کاندید که در انتخابات با تقلب برنده شود قانونی است.)

‏محمود منجم زاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تفاهم
غنی
عبدالله
نظرات بینندگان:

>>>   اغاى منجم زاده شرم كن !!! همين معامله ها بود كه وطن و مردم را تباه كرد!! ديگر بس هست مردم از اين و ان نترسانيد!! دزدان بايد محاكمه شوند!!!

>>>   منجم زاده صاحب اگر این فارمول را از روی ستاره شناسی هم کشف کرده باشید اینان قبول ندارند ، راه آسانترش اینست که جناب اشرف غنی از کد 91 به عبدالله عبدالله پنج ملیون دالر بدهد واورا رخصت کند تابرود هند با فامیلش زندگی کند سایر اعضای تیمش را چوکی های مدیریت هم اگر بدهد آنها تسلیم هستند
ر

>>>   جنگ داخلی نمیشودچون به حرف عبدالله کسی نمی جنگد

>>>   خودرا عاقل و ديګران را ديوانه فکر کردى، غرق در تعصب و کور هستى ، عينک ات سياه و مردم را سياه مى بينى، اول خودرا ادم کو ، همه شمول و ملى شو ، باز ګپ ده، پول سوسيال را ميخورى شرم کو

>>>   فاشیسم قبیله به جز مشت دهت کوب چیز دیگر را نمی شناسد.

>>>   محمود جان از کیسه خلیفه می بخشی.
ایکاش پیشنهاد میکردی که هردو کنار بروند ویک حکومت انتقالی که اعضای آن بر مبنای لیاقت وفهم مدیریت، وطن دوستی، خدمتگذاری صادقانه و پاک نفسی انتخاب وتوظیف میگردند، به میان آید. ولی هیهات از شما که خود از دسترخوان جمعیت و گروپ های جنگ سالار تغذیه مینمایید نمیتوان غیر از چنان پیشنهادی را توقع داشت. عبدالله و غنی هرده خفاشان این خرابه هستند، و فرقی با هم ندارند ولی اگریکی از آنها به قدرت برسد برای مردم بهتر خواهد بود چون دراین صورت صرف یک گروپ خون مردم را خواهد مکید نه هردو .
مهاجر دور از وطن

>>>   آزموده ناکام را آزمودن مجدد خطاست
مهاجر دور ازوطن

>>>   گپ مزخرف است، میراث پدر شان نیست ک تقسیمات کنند، یک رییس جمهور لازم است آنهم برای یک دوره کامل ، از تجربه سلطنت مجددی و ربانی عبرت بگیرید.
هم اتاقی مهاجر دور از وطن

>>>   محترم منجم زاده صاحب واقعا تشویش شما از جنگ داخلی بجا وبه مورد میباشد اما از تقریبا چهل سال بدینسو در کشور ما جنگ های داخلی را به راه انداخته اند واین اتش را افروخته اند واین نزاع داخلی تاهنوز نزدیک به دوملیون قربانی ازین ملت بیدفاع وفاقد رهبری سالم گرفته است پس از سردار محمد داود دیگر ماقاید ملی نداریم واین مدعیان رهبریت همه دروغ میگویند وهریک به نفع خویش در تلاش اند درینجا اصلا انتخاباتی صورت نگرفته وبرنده وبازنده ای وجود ندارد در زمانه های قدیم سلاطین وامپراطور ها تعداد از برده ها وغلامهای خودرا جهت تفریح و خوشگذرانی درمیدان می اوردند انها را نیمه برهنه ساخته با شمشیر به جنگ می انداختند وهرکدام دیگری را میکشت غالب ومغلوب نمایان میگردید درینجا نیز ظاهرا طرفداران هر غلام را در میدان می کشند وانها را میکشند این رای گیری ها وکمپاینها وتمثیل دموکراسی جهت فریب اذهان عامه است وگرنه نه عین ونه هم غین پشتیبانی مردمی ندارند چند نقر بانفوذ وظاهرا متنفذ را در یکسوقرار میدهند ویک بی پایه وبی ریشه واساس را طرف دیگر استاد مینمایند وان دومی را برنده اعلان میکنند و چنان مینمایند که گویا درینجا گردانندگان اصلی ماهستیم وسرنوشت تان در دست ماست انچه نقش تعیین کننده دارد اراده ای ماست نه رای ملت ولی ازبس که ما را گیچ وگرنگ ساخته است هنوز هم به رمز واشاره نمی فهمیم وبه این ترفند ها دلخوش میکنیم وتسشویش داریم که نشودجنگ داخلی صورت نگیرد از چیزی که عملا ظرف نزدیک به چهل سال است که انرا مرتب نموده اند پس بهتر است ارزو ببریم خداوند مارا از نعمت رهبریت سالم برخوردار گرداند وبا اینهای که سرنوشت مبت رت به معامله گرفته اند از عدالت الهیش کار بگیرد
معلم محمد داود بیگ از لیسه ای صمیم سانچارک

>>>   کله تان را هفت کیلو ساخته اید ولی هفت گران مغز در آن نیست انتخابات به صورت درست اجرا شد و هر کسی که برنده است باید حکومت خود را ساخته و شروع به خدمت نماید تفاهم وتفاهم سازی کار دزدان و چپاولگران است که در این چهل سال همین دسایس جریان دارد و اگر انعده اشخاص بی خاصیت ولندغر مثله جنگ داخلی را پیش مینماید دولت نباید هراس داشته باشد ما در این سی سال در سخت ترین جنگ های داخلی دست و گریبان هستیم ولی از این سخنان بی مورد چند دزد و شراب خور نباید هراس داشت انعده وطن فروشان اگر جنگ داخلی را بهانه میگرد مردم برای قربانی آماده است تا این بی‌خاصیت ها را نیست و نابود سازد.

>>>   هردو تيم پيشنهاد نيست . يكي شان پيشتاز است ديگر شان تقلبتاز. اينبار جايي براي تقلبتاز وجود نداري اگرچه جان كيري بياييد يا جان .... اينبار مردم تقلب را قبول ندارند و خواهان محاكمه تقلب كار اند.

>>>   بالاخره تا ده روز دیگر نتیجه معلوم خواهد شد ، امیدواریم هیچ مشکلی پیدا نشود ولی نگرانی نویسنده را می توانم درک کنم.
هرات بازار خوش

>>>   آمریکا غنی را میخواهد کسی که در خانه با زنش انگلیسی حرف میزد آمریکا غنی را میخواست و میخواهد من قبلا یکبار در افغان پیپر نوشتم به نظر میرسد آمریکا باز هم غنی را بخواهد چون هیچکس مثل غنی با آمریکا همراهی نمیکند دفعه قبل هم غنی با تقلب پیروز شد دعا کنید دفعه بعد باز هم نخواهد رییس جمهور شود

>>>   تا ده روز دیگر نتیجه انتخابات روشن خواهد شد ببینیم آیا اوضاع به آرامی در حرکت است ؟

>>>   ترامپ با بی بی گل راحت تر است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است