اوضاع عراق و خبر رسانی غیر حرفه ای بی بی سی
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۰۶    ۱۳۹۸/۱۰/۱۲ کد خبر: 161617 منبع: پرینت

از سال ها به اینطرف شبکه اطلاع رسانی BBC در خاورمیانه و بخش فارسی آن در ایران و افغانستان شنوندگان زیادی دارد. علت آن ساده است. در این کشور، بشمول افغانستان تا چند سال اخیر، از وجود رسانه های آزاد خبری نبود و BBC بطور عمده در میان سایر رادیوهای که از طرف امریکا و چند کشور اروپآ نشر میشوند منبع "اخبار صحیح" برای اکثریت مردم بود.
اما آیا واقعآ همینطور است؟ چند بار از پوشش خبری BBC در مورد اوضاع شرقمیانه، بویژه سوریه، لبنان، ایران و گاهی افغانستان انتقاد نموده ام که ابژکتیویتی BBC مورد سوال بوده. خبر رسانی در مورد حمله امریکا به چند پایگاه حشد الشعبی (نیروهای مردمی) عراق و حتی معرفی این نیروها به مثابه " نیروهای تحت حمایت ایران" کاملآ به واقعیت انطباق ندارد.

۱ ـ از دو روز به اینطرف بعد از حملات نظامی امریکا روی پایگاه های حشد الشعبی، دو سوم خبر رسانی BBC منحصر به باز گویی متواتر و وسیع اعلامیه و مواضع امریکا بر ضد ایران میباشد. فقط در یکی از نوشته ها بطور مختصری در دو سطر در پایان خبر اطلاع میابیم که عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق، مخالفت خود را به وزیر دفاع امریکا ابراز داشته و یکی از نیروهای حشدالشعبی خواها اخراج نیروهای امریکا از عراق گردید. اما در واقعیت برعلاوه موضح رسمی دولت عراق که حمله امریکا را تجاوز به حاکلیت عراق دانسته و آنرا محکوم میکند، تمام نیروهای سیاسی و پارلمان عراق خواهان اخراج نیروهای امریکایی شده اند. اگر چنین اتفاق نظر میان حکومت و نیروهای سیاسی نمیبود، باور کنید که تظاهر کنندگان نمیتوانستند به سفارت امریکا که در محوطه سبز قرار دارد ( به عقیده من که این محوطه را میشناسم) با گذشتن از چندین خط دفاعی به سفارت امریکا برسند. طی بیش از شش ماه تظاهرات، معترضین ده ها کشته دادند ولی نتوانستند وارد محوطه سبز شوند.

۲ ـ نیروهای حشدالشعبی بعد از شکست زبون آور ارتش عراق در تابستان ۲۰۱۴ در برابر داعش در موصول، به درخواست آیت الله سیستانی بوجود آمد تا علیه داعش بجنگند. این نیروها که اکثرا بطور علنی توسط ایران تجهیز شده اند (مانند کردها درمبارزه علیه داعش و دولت عراق) نقش اساسی را در شکست داعش بازی نمودند. در آن زمان ایران و حشدالشعبی بطور غیرمستقیم در یک جبهه با امریکا علیه داعش قرار داشتند. حشدالشعبی یک نیروی مسلح خودسر و وابسته به سرداران جنگی که هنوز هم در افغانستان اینجا و آنجا وجود دارد، نیست. حشدالشعبی بخشی از نیروهای دولتی را تشکیل میدهند و از نگاه قانون تحت اوامر نخست وزیر که فرمانده کل قوا عمل میکند. از اینرو است که حمله مستقیم یک کشور خارجی به حشدالشعبی برای همه عراقی ها تجاوز به حاکمیت ملی خوانده شد.

ترامپ نمیداند چه میخواهد و چه میکند. با تکیه به تفوق نظامی، بویژه نیروی هوایی، او میتواند اینگونه زورآزمایی کند ولی با گشودن جبهات کوچک جنگ در عراق، سوریه و ممکن فردا در لبنان برای مقابله با ایران ممکن است وی اوضاعی را ایجاد کند که یا به درگیری کامل و جنگهای خانمانسوز دیگری در منطقه مبدل شود و یا با پذیرش شکست مذبوحانه، مانند افغانستان، شرقمیانه را ترک کند.

کریم پاکزاد


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عراق
بی بی سی
نظرات بینندگان:

>>>   امریکا فقط برای این که ایران در عراق قدرت نگیرد مواضع حشد الشعبی را بمباران کرد حشد کلمه عربی به معنای بسیج است پس معلوم است این شاخه نظامی تفکر و ایدئولوژی خود را از ایران گرفته,این گروه علنا تصاویر رهبر ایران (ایت الله خامنه ای) را همراه با مرجعیت عراق (ایت الله سیستانی) در دفاتر خود نصب کرده اند, ایران سلاح های ساخت خود را رایگان به انها داده و ان هارا تجهیز می کند, حتی در ویدیوئی دیدم که یکی از فرماندهان حشدالشعبی خود را شاگرد حاج قاسم سلیمانی (ژنرال ایرانی) معرفی می کرد. اما امریکا با این کار تیشه به ریشه خود زد چراکه اگر هم بعضی از احزاب عراق مخالف حضور یک نیروی نظامی وابسته به ایران در عراق بودند اما حالا همه احزاب با هم از حشد الشعبی حمایت کرده و یکدست شده اند که این شد به نفع ایران, این هم همان ضرب المثلی است که می گوید ((عدو شود سبب خیر گر خدا خواهد))

>>>   آمریکا هنوز تحریم های سازمان ملل علیه عراق را که در زمان صدام حسین وضع بود را لغو نکرده. آمریکا اجازه ی صادرات هیچ اسلحه ای به عراق را نمی دهد. آمریکا مانع از مبارزه ی نیروهای مسلح عراق با چریک ها و پارتیزان ها می شود و به تفرقه های قومی و دینی در عراق دامن می زند. آمریکا مرتب عراق را تحقیر می کند هنوز دارد منابع عراق را غارت می کند و از عراق جریمه های جنگ اول و دوم خلیج فارس را می گیرد و هزینه ی نیروهای آمریکایی را می گیرد. حاکمیت عراق را نادیده می گیرد و مانع قراردادهای اقتصادی با کشورهای مستقل از غرب مانتد چین می شود.
با همه ی این ها هیچ جای تعجب نیست اگر عراق به ایران گرایش پیدا کند. امریکا آن قدر عراق را تحقیر کرد که هیچ راهی را به جز ایران برای عراق باقی نگذاشت.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است