آلودگی هوا در افغانستان کشنده تر از جنگ
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۵۴    ۱۳۹۸/۱۰/۱۱ کد خبر: 161605 منبع: پرینت

آلودگی هوا در افغانستان کشنده تر از جنگ در چند روز گذشته ۸۸۱۳ نفر به بیمارستان ها مراجعه نموده و ۱۷ نفر در گذشته اند.
به گزارش تلویزیون یک آلمان: کابل یکی از شهرهایی است که دارای بدترین آلودگی هوا در جهان است،

تخمین زده می شود که تقریباً 40،000 نفر هرسال در افغانستان در اثر هوای بد جان خود را از دست میدهند، بیشتر از جنگ و ترور.
یوسف یکی از شهروندانی که در اردوگاه پناهندگان در حومه کابل به همراه فرزندان و همسرش در یک خانه ویرانه ای زندگی می کند، حدود 8 سال پیش، این فرد 60 ساله در اثر جنگ ها با خانواده خود به پایتخت افغانستان گریخت. از آن زمان، مانند بسیاری از پناهندگان دیگر در کشور خود در شرایط نامناسبی زندگی میکند. با چوب و سایر زباله ها، آنها برای پخت و پز و برای گرما آتش روشن می کنند. اکنون در زمستان درجه حرارت در کابل به طور قابل توجهی پایین از 0 درجه است و زندگی را برای چنین فامیل هایی زیاد مشکل کرده است.
زنان و کودکان به ویژه تحت آسیب پذیری هستند، بیمارستان کودکان ایندیرا گاندی در پایتخت افغانستان بسیار شلوغ است. دکتر سلیفه آباسین می گوید، بسیاری از کودکان درگیر بیماری های تنفسی هستند.

عواقب سالها جنگ: عزت الله صدیقی، مدیر آژانس محیط زیست افغانستان، شکایت دارد که این جنگ، کل زیر ساخت ها را نابود کرده است. مردم برای هوای خوب به اینجا آمدند، اما بعد از سه دهه جنگ، همه چیز را از دست داده ایم. کل زیر ساخت ها برای تأمین انرژی، تأمین آب و همچنین برای حمل و نقل عمومی خراب است.

محمود منجم زاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آلودگی هوا
کشنده تر از جنگ
نظرات بینندگان:

>>>   رژیم هایی سرمایه داری علت اساسی این پرابلم جهانی است نه تنها این سرزمین بلکه اکثر کشور هایی جهان با این معضله دست در گریبان اند: هوای بد تهران، آلودگی هوا در بسیاری شهر های چین، کشور هایی امریکای لاتین مخصوصأ بعد از سوختن جنگل آمازون، چندایالت استرالیااز اثر آتش سوزی و....
همانطورکه قبلأ گفته ام راه حل نسبی این خواهد بود:
سرسبزی یکی از شرایط عمده یی طبیعی برای جذب کاربن دای اکساید است (بشمول سبزه، بته ها، انواع مختلف بته هایی سبزیجات و حبوبات، درختان و...) کاربن دای اکساید سنگین تر از هوا و معمولأ در سطوح پایینی اتمسفر ته نشین می شود و زمانی باعث تسمم و نفس تنگی میگردد که غلظت آن بیشتر از ۳.۵٪ در ترکیب هوا شود. خاک زمین در صورتیکه از کثافات اضافی پاکیزه باشد و یا با کثافات پوشیده نباشد قابلیت جذب اکساید هایی کاربنی را دارا است و خاک نمناک بهتر از خاک خشک کار آمد است. بنأ کاشتن سبزه، بته ها، درختان و پاکی شهر و دریا ها راه موثر و ارزان این معضله است. بجایی تخریب باغ ها و فارم هایی زراعتی (برای بلند منزل ها و یا صالون ها) انکشاف بیشتر باغ ها و فارم ها کاملأ‌ضروری است. هر درخت سالم سالانه در حدود ۴۰۰۰ لیتر گاز هایی کاربنی را جذب می کند.
پایین آوردن و یا از بین بردن گاز هایی سلفری به این آسانی امکان ندارد (مخصوصأ کشوری که از آب شور بحری محروم است) و تا هنوز بمثابه چلنج در برابر ساینس دان ها قرار دارد. راه حل فعلی آن تا حد امکان پایین آوردن مصرف زیادی ذخایر انرژی بالا است. موتر هایی دودی باید اجازه تردد در شهر ها را نداشته باشند، اگر ریکشا هایی قرقری در شهر دارید باید آنأ از سیستم ترانسپورتی شهری خارج شوند.
انرژی برقی، منابع انژی سبز (بادی یا آفتابی) راه موثر کاهش‌ استفاده از ذخایر فسیلی است.
آزاده

>>>   هیچ مشکلی بدون راه حل نیست.
فقط اهل فن را باید فرصت داد تا راه حل فنی و مسلکی را پیدا کنند و مسوولین اجرایی مطابق نظر آنها عمل کنند مشکل حل میشود.
عامل اصلی آلودگی هوا در زمستان استفاده از ذغال سنگ است.
اگر ذغال سنگ از سطح شهر جمع آوری شود و عجالتن چوب و ذغال به حد کافی و با قیمت مناسب عرضه شود پنجاه فیصد مشکل حل میشود.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است