آلودگی هوا در کابل جان ۱۷ تن را گرفته است
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۳۹    ۱۳۹۸/۱۰/۹ کد خبر: 161593 منبع: پرینت

آلودگی هوا در شهر کابل در یک هفته جان ۱۷ تن را گرفته است و در جریان همین هفته، بیش از ۸ هزار و ۸۰۰ تن به شفاخانه‌های دولتی از بهر امراض تنفسی مراجعه کرده اند.
وزارت صحت عامه در یک خبرنامه اعلام کرد که بیماری‌های تنفسی ناشی از افزایش هوای آلوده در شهر کابل است.
به نقل از این وزارت، این ارقام یک هزار و ۶۰۰ تن افزایش را در مقایسه با سال پار نشان می‌دهند.

در همین حال، این وزارت برنامه توزیع ماسک برای جلوگیری از اضرار آلوده‌گی هوا را در شانزده بخش مزدحم کابل آغاز کرده است.
به نقل از این وزارت، این برنامه برای دوهفته ادامه خواهد داشت و هدف آن ترویج فرهنگ کارگیری از ماسک در هوای آلوده است.
مقام‌های این وزارت می‌گویند که بیست و دو نهاد حکومتی برای جلوگیری از آلودگی هوا در کابل بگونه مشترک کار می‌کنند.

در تازه ترین اقدام، اداره حفظ محیط زیست دو شهرک و دو تالا عروسی از بهر رعایت نکردن تدابیر جلوگیری از آلودگی هوا، مسدود ساخت.
شاه زمان میوندی، رییس این اداره، می‌گوید که این برنامه در سراسر شهر کابل ادامه خواهد داشت.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آلودگی هوا
کابل
نظرات بینندگان:

>>>   ترویج استفاده از ذغال سنگ را متوقف کنید.
ذغال سنگ را از سطح شهر جمع آوری کنید و به جای آن قیمت چوب را پایین بیاورید و استفاده از صندلی را تشویق کنید.

>>>   وقتی در کابل بودم روزی با دوستم که داکتر واستاد فاکولته طب بود شوخی کردم که اگر داکتران سگرت بکشند دیگر از مردم عادی چه گله، وی هم به شوخی گفت که اگر خاک خیرخانه مرا نکشد این دود سگرت چیزی نیست که مرا بکشد.
هوای آلوده (مگر نه با این غلظت) و خاک باد جز زنده گی عادی ما مردم بوده است. مگر این گزارش نشان میدهد که در پهلوی آلوده گی بلند هوا مقدار گاز هایی مضره و حتی کشنده دیگر مانند اکسایدهای کاربنی، ترکیبات سلفری و....از سطح عادی بلندتر اند. این گازات در اثر سوختن تیل باب، چوب و ذغال و مخصوصأ ذغال سنگ (کاربن دای اکساید و مونو اکساید) تولید میشوند.
توصیه من به حیث متخصص کیمیا و انجنیرمواد (که پیدا کردن طریقه هایی نو جذب و پاک کردن این گازات از اتمسفیر جزیی از وظایف فعلی ام است) به وزارت صحت عامه و مردم اینست که ماسک هایی عادی به هیچ وجهه موثر نیستند (تنها یک تجارت نا جایز دیگر وفیشن است) و برایی پاک کردن چنین هوای آلوده باید ماسک هایی مجهز با کارتریج استفاده شود. قابل تذکر است که من در طول سالهایی جنگ تحمیلی و داخلی در کابل نبوده ام بنأ شاید برداشت و نظر من کاملأ تطبیقی نباشد.
راه حل:
سرسبزی یکی از شرایط عمده یی طبیعی برای جذب کاربن دای اکساید است (بشمول سبزه، بته ها، انواع مختلف بته هایی سبزیجات و حبوبات، درختان و...) کاربن دای اکساید سنگین تر از هوا و معمولأ در سطوح پایینی اتمسفر ته نشین می شود و زمانی باعث تسمم و نفس تنگی میگردد که غلظت آن بیشتر از ۳.۵٪ در ترکیب هوا شود. خاک زمین در صورتیکه از کثافات اضافی پاکیزه باشد و یا با کثافات پوشیده نباشد قابلیت جذب اکساید هایی کاربنی را دارا است و خاک نمناک بهتر از خاک خشک کار آمد است. بنأ کاشتن سبزه، بته ها، درختان و پاکی شهر و دریا ها راه موثر و ارزان این معضله است. بجایی تخریب باغ ها و فارم هایی زراعتی (برای بلند منزل ها و یا صالون ها) انکشاف بیشتر باغ ها و فارم ها کاملأ‌ضروری است. هر درخت سالم سالانه در حدود ۴۰۰۰ لیتر گاز هایی کاربنی را جذب می کند.
پایین آوردن و یا از بین بردن گاز هایی سلفری به این آسانی امکان ندارد (مخصوصأ کشوری که از آب شور بحری محروم است) و تا هنوز بمثابه چلنج در برابر ساینس دان ها قرار دارد. راه حل فعلی آن تا حد امکان پایین آوردن مصرف زیادی ذخایر انرژی بالا است. موتر هایی دودی باید اجازه تردد در شهر ها را نداشته باشند، اگر ریکشا هایی قرقری در شهر دارید باید آنأ از سیستم ترانسپورتی شهری خارج شوند.
انرژی برقی، منابع انژی سبز (بادی یا آفتابی) راه موثر کاهش‌ استفاده از ذخایر فسیلی است.
آزاده

>>>   پاک ساختن هوای آلوده کابل و سایر شهر های بزرگ آنقدر هم کار مشکل نیست اگر مسئولین قاطعانه تصمیم بگرند و دلسوزانه تصمیم بگرند از ساده ترین اقدام
- (قطع فروش سنگ ذغال بی کیفیت )که قاچاق بران از معادن ذغال سنگ دره صوف بعد از باج دادن قوماندانان منطقه به شهر ها سرازیر گردیده و بدون مزاحمت و مداخله دولت به فروش رسانده میشود وهم
- فراهم ساختن گاز ارزان برای شهریان تا علاقه به سایر مواد سوخت از بین برود
- وسایط دوره حضرت نوح ع از شهر ها برچیده شده و رفت و آمد آنها قطع گردد.
مظلومیار


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است