چالش های فرا روی نتیجه ی انتخابات
 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۱۴    ۱۳۹۸/۱۰/۱ کد خبر: 161458 منبع: پرینت

سرانجام پس از ماه‌ ها تاخیر و تعلل، نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری کشور که به تاریخ 6 میزان امسال برگزار شده بود از سوی کمیسیون انتخابات اعلان گردید. این نتایج آرای غنی را 923 هزار و آرای عبدالله را 720 هزار نشان می‌دهد که بر این اساس غنی برنده‌ی انتخابات می‌باشد.

کمیسیون انتخابات در ابتدا میزان مشارکت را حدود دو میلیون و 700 هزار نفر اعلام کرده بود که پس از فشار نهادهای مستقل و تیم‌ های انتخاباتی، حدود یک میلیون رای از سوی کمیسیون باطل اعلام گردید و بدین ترتیب "آرای معتبر" یک میلیون و 843 هزار رای دانسته شد.

این در حالی است که تا هنوز 300 هزار رای دیگر در این جمع وجود دارد که در خارج از وقت تعیین‌ شده برای انتخابات، ثبت دستگاه بایومتریک شده و یا فاقد بایومتریک و یا هم تکراری است این در حالی است که قبل از اعلان نتایج رییس کمیسیون انتخابات در یک نشست خبری گفته بود که حدود یک میلیون رای را باطل ساختیم و بیشتر از این کاری انجام داده نمی‌ توانیم.

با این توصیف آنچه اصالت انتخابات 98 را با چالش جدی مواجه می‌سازد نکاتی است که د ذیل بدان اشاره می‌ گردد:
آیا سطح پایین اشتراک مردم در انتخابات 98 مشروعیت این انتخابات را زیر سوال نمی‌برد؟ درحالیکه نفوس کشور 30 میلیون گفته می‌شود، آیا رای کمی بیشتر از یک‌ و نیم میلیون اشتراک‌ کننده چالشی فرا روی انتخابات و دولت آینده نخواهد بود؟

تاخیر سه ماهه در اعلان نتیجه‌ی انتخابات آیا جایگاه کمیسیون انتخابات را زیر پرسش قرار نمی‌ دهد؟ وجود بیش از یک میلیون رای تقلبی که 35 درصد کل آرای اشتراک‌ کنندگان را تشکیل می‌ دهد خود مشروعیت این انتخابات را با مشکل مواجه نمی‌ سازد؟ چه کسی مسوول این همه تقلب است؟ آیا کسانیکه این همه تقلب را انجام داده‌ اند مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرند؟ کسیکه بیشتر از یک میلیون رای به نفعش تقلب شده آیا مورد بازخواست قرار خواهد گرفت؟

وجود 300 هزار رای تقلبی دیگر که تا هنوز در جمع کل آرا موجود است آیا نتیجه‌ی انتخابات را با چالش مواجه نمی‌ سازد؟ درحالیکه اگر از این 300 هزار رای تقلبی تنها 12 هزار آن باطل گردد، انتخابات برنده‌ ای نخواهد داشت و به دور دوم معوق خواهد شد؟! افزون بر این عدم پذیرش نتیجه‌ی انتخابات از سوی دیگر تیم‌ ها به ویژه تیم ثبات و همگرایی آیا نتیجه‌ی اعلان‌ شده از سوی کمیسیون را با چالش مواجه نخواهد ساخت؟

مسعود حسینی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات
چالش
نظرات بینندگان:

>>>   فشار نهادهای مستقل و تیم‌ های انتخاباتی، حدود یک میلیون رای از سوی کمیسیون باطل اعلام گردید.
دروغ شاخدار !
کمیسیون مستقل انتخابات به تصمیم خود 1 میلیون آرای تقلبی را باطل اعلان کرد نه به زور کدام بدماش.

>>>   کمیسیون بیش از یک ملیون رای تقلبی را به تصمیم خود باطل اعلان کرد. خوب کار کرد خیر ببینه
حال بیاید و بگویند که کی ها این تقلب را انجام داده بودند و به نفع کی و به دستور کی ؟
و همه متقلبین باید به دادگاه معرفی شوند.
اگر خانم نورستانی مرد است که طبعن نیست بیاید و جواب بدهد.
اگر خانم نورستانی مسلمان است و معامله گر و رشوه خور و همدست متقلب نیست بیاید و جواب بدهد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است