مقامات دست نشانده ی آمریکا عامل فساد هستند
 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۰۱    ۱۳۹۸/۹/۳۰ کد خبر: 161441 منبع: پرینت

مجله ی فارن پالیسی خبری سیاسی-اقتصادی چاپ آمریکا در مورد جنگ افغانستان و چرایی که پاسخش را ارایه نمی کند:
«مقامات آمریکایی می دانستند که دولت افغانستان فاسد و غیرقابل اعتماد است. می دانستند که قرار نیست پاکستان به حمایت از طالبان پایان دهد و استراتژی آمریکا آگاهانه تنظیم نشده و دارای تناقضات بود با این حال بجای آنکه این حقایق را به کانگریس و مردم آمریکا توضیح بدهند مقامات آمریکایی و فرماندهان ارتش به منظور پشتبانی عمومی و تایید کانگریس بارها و بارها ارزریابی هایی از نحوه ی وقوع جنگ ارایه می کردند. برای هر کسی واضح بود که یک قدرت بزرگ دوردست نمی تواند در یک عملیات ضدشورش پیروز شود. هنگامیکه طرف مقابلش یعنی شورشیان می توانند به خواست خود از جنگ دست بکشند و به پناهگاه های امن در پاکستان عقب نشینی کنند و هنگامیکه شریک محلی آن یعنی دولت افغانستان ناامیدانه فاسد و بی کفایت باشد.

اشتباه نشود جنگ طولانی در افغانستان ممکن است به اندازه ی تصمیم حمله بر عراق فاجعه بار نباشد اما هنوز یک شکست نظامی است. بنابراین سوال واقعی این است که چرا تلاش ادارات امنیت ملی بزرگ، تعلیم یافته و با بودجه ی خوب آمریکا بی ثمر ماند؟»

چرا؟
نمی توان باور کرد که دست اندرکاران و نویسندگان آمریکایی فارن پالیسی پاسخ این چرا را ندانند؟ اما چرا آنها و مقامات آمریکایی این پاسخ را ارایه نمی کنند؟
اگر "دولت افغانستان ناامیدانه فاسد است" مگر غیر از آمریکایی ها چه کسی این فاسدان را بر کرسی قدرت قرار داد و از آنها با تمام فسادشان حمایت کرد؟
مگر آن همه وزیران مالیه ی دولت افغانستان از غرب آورده نشدند و با حمایت آمریکا در مسند وزارت مالیه قرار نگرفتند؟ چرا اکلیل حکیمی وزیر مالیه ی از غرب آورده شده حتی یک روز هم پس از کنار رفتنش از وزارت مالیه در افغانستان باقی نماند و در پایان روز بسوی نیم کره ی غربی رفت؟

مگر این سرگند مشاور ارشد اشرف غنی از آمریکا آورده نشده است که هفته ی قبل، قیومی سرپرست وزارت مالیه گفت جناب سرگند با وجود مصروفیت های زیاد خود در آمریکا به افغانستان تشریف آوردند و بعنوان مشاور ارشد رییس جمهور کار کردند درحالیکه بوی گند فساد سرگندِ مهم و مصروف در آمریکا در افغانستان همه جا را فرا گرفت.

فارن پالیسی نشان دهد که کدام عنصر حاکم و صاحب مقام در دولت مورد حمایت آمریکا که از آمریکا و غرب برگشته است، دستانش در فساد آلوده نیست و علیرغم این آلودگی مورد حمایت آمریکایی ها قرار ندارد؟

محمد اکرام اندیشمند


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آمریکا
مقامات
فساد افغانستان
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است