برکناری ترامپ و تطبیق اعدام بالای پرویز مشرف
 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۳۴    ۱۳۹۸/۹/۲۷ کد خبر: 161401 منبع: پرینت

در مورد رسوایی پرونده دونالد ترامپ رییس جمهور مجلس سنای آمریکا ادعا دارد که دونالد ترامپ بخاطر افشا نکردن رابطه جنسی که با زنان داشته پول حق السکوت پرداخته است.

با درنظرداشت این اتهام و یک تعداد اتهامات دیگر اعضای حزب دموکرات در کانگرس آمریکا بخصوص نانسی پلوسی رییس مجلس تلاش دارند تا دونالد ترامپ را استیضاح نمایند اما حقوقدانان آمریکا به این باورند که پیگرد قضایی دونالد ترامپ ‌در زمان ریاست جمهوری وی امکانپذیر نیست و حتی گفته می شود که عملی نخواهد شد.

به عقیده ی من چنین کاری با درنظرداشت قوانین آمریکا دور از امکان نیست. دولت آمریکا و سنای آن در این مورد سابقه تاریخی دارند و قوانین در آمریکا همچو مسایل را پیشبینی نیز کرده است چنانچه در قوانین مطروحه آمریکا به صراحت آمده است.

رییس جمهوری، معاون رییس جمهور و مقامات عالی رتبه آمریکا را می توان پس از استیضاح بخاطر خیانت به کشور از قبیل سوء استفاده مالی و سایر جرایم و جنحه های مرتبط با مناصب اصلی دولتی و محکوم شدن آنها از سمتشان برکنار کرد اما آنچه که من از قوانین آمریکا و شیوه ی رای گیری در مجلس آن کشور می دانم 50+1 باعث استیضاح شده می تواند اما برکناری رییس جمهور باید ثلث آرا یعنی رای دو سوم نمایندگان را با خود داشته باشد که این کار خیلی مشکل به نظر می رسد.

در تاریخ آمریکا چنین کاری صورت نگرفته است که رییس جمهور برکنار شود اما تهدید استیضاح سابقه طولانی دارد و تاکنون بالای سه نفر از روسای جمهور آن کشور عملی شده است.

1: چنانچه در سال 1865 اندرو جانسون بعنوان هفدهمین رییس جمهور آمریکا استیضاح شد ولی بخاطر سبک دوشی آن مجلس نتوانست دو ثلث آرا را تکمیل کند.

2: همچنان ریچارد نیکسون سی و هفتمین رییس جمهور آمریکا بخاطر قضیه واتر گیت نیز یکی از جمله روسای جمهور امریکا بود که استیضاح شد ولی در مجلس رای که زمینه برکناری آن را تایید نماید داده نشد روی این اصل برکنار نگردید.

3: بیل کلینتون، چهل و دومین رییس جمهور آمریکا که زمانی در یکی از مسایل با هیات منصفه شهادت دروغ داده بود سنای آمریکا او را با 228 رای مثبت در برابر 206 رای منفی استیضاح نمود اما وقتیکه دوسیه کلنتون بخاطر روابط جنسی با مونیکا لوینسکی به سنا رسید بخاطر برکناری او مجلس نتوانست ثلث آرا را بدست آورد با یک عذر خواهی به کارش ادامه داد.

به باور من دور از امکان نیست که دونالد ترامپ استیضاح نشود ولی هرگز از سمتش برکنار نخواهد شد چون بخاطر برکناری 50+1 مجلس سنا مطرح نیست بلکه آرای ثلث مطرح است که دور از امکان بنظر می رسد که ثلث مجلس علیه ترامپ رای بدهند.

اما در مورد اعدام جنرال پرویز مشرف:

روز گذشته محکمه ای در پاکستان جنرال پرویز مشرف را به اتهام خیانت و تخلف از قانون اساسی آن کشور به اعدام محکوم کرد. در فیصله محکمه گفته شده است که اتهام این خیانت بالای پرویز مشرف مربوط به زمان ریاست جمهوری او و اعلام وضعیت فوق العاده در سال 2007 میلادی در پاکستان می باشد.

در تاریخ 72 سال که از عمر حکومت پاکستان منحیث یک کشور مستقل می گذرد نخستین بار است که یکی از روسای جمهور آن کشور محکوم به اعدام می شود. به باور من در پاکستان اصل قدرت به دست اردو است و جنرال مشرف یکی از جنرالان سابقه دار اردوی آن کشور بوده هرگز اردوی پاکستان با قدرت که در سرنوشت پاکستان دارد هرگز اجازه نمی دهد که حکم اعدام بالای پرویز مشرف تطبیق شود این فیصله محکمه یک جنبه تبلیغی دارد با موجودیت اردوی پر قدرت پاکستان هیچ وقت عملی نمی شود.

احمد سعیدی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ترامپ
مشرف
پاکستان
آمریکا
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است