اصول و قواعد قوماندانیت
 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۰۲    ۱۳۹۸/۹/۲۷ کد خبر: 161390 منبع: پرینت

بسم الله الرحمن الرحیم!
اصول و قواعد قوماندانیت ؛
از اینکه دشمن برای دوام جنگ در کشور تلاش دارد و آتش جنگ هنوز در گوشه و کنار افغانستان شعله ور است و نیروهای امنیتی کشور تحت رهبری قوماندانان شان در حال دفاع از عزت و شرف ملت شان می باشند مناسب حال و اوضاع است تا جهت بهبود در وضع رهبری قوماندانان اصول و قواعد قوماندانیت را بطور مفصل ، شرح دهم تا برای سایر همسنگرانم نیز مفید واقع گردد:
اوصاف قوماندان موفق را می توان در ( تقوی و صداقت ، اخلاص و امانت داری ، تعهد و وفاداری ، دانش و تدبیر ، فراست و دوراندیشی ، حلم و جوانمردی ، تلاش و صبر ، شجاعت و قاطعیت) خلاصه کرد.

قوماندان با تقوی وصادق از نفوذ اخلاقی و اعتماد بالایی نزد سربازانش برخوردار می باشد و از اینکه در اموراتش مخلص و امانت دار است سربازانش هیچگاه به وی به دیده شک ندیده ، در همه احوال و اوضاع از وی قاطعانه اطاعت می نمایند. چنین قوماندان سخن حق می گوید و رعایت حال همه را می نماید و حق همه را محفوظ می دارد چنانچه اگر سربازی و یا شخصی از اهالی ملکی حاجت اش را بیان دارد با حوصله مندی به سخنش گوش می دهد و در اخیر با قناعت خاطر مرخص اش می دارد.

تعهد و وفاداری قوماندان سبب می شود که وی بحیث الگو و نمونه ای از قانون پذیری در بین سربازانش معرفی شود و پیشوای واقعی سربازانش گردد. وی اعتنا به قانون داشته و خودش نمونه ای مثال از قانون پذیری می باشد.
او تطبیق قانون را اول از خود شروع می نماید تا قانون پذیری به وی احساس مسئولیت بخشیده و این امر سبب می شود تا در اتخاذ تصامیم درست ، احترام متقابل ، مکافات و مجازات عادلانه ، باخبر بودن از وضعیت افراد ، یاداشت نمودن چالش ها و در نهایت توجه داشتن به امورات و افراد تحت امرش فعال گردد.

رفتار قانونی قوماندان موجب انگیزه و اعتماد افرادش گردیده ، تحرک مثبتی را به بار می آورد . قوماندان متعهد و وفادار ، سطح تعلیمات اسلامی و نظامی افرادش را بالا برده و خودش به حیث استاد ، مدیر و رهبر نمونه ای از اخلاق و بانی نظم و دسپلین می باشد. زیرا اطاعت از امر آمرین با داشتن دسپلین ، داوطلبی در اجرای وظیفه محوله ، رعایت سلسله مراتب ، احساس مسوولیت در برابر وظیفه داده شده ؛ اساس فعالیت قوماندان متعهد و وفادار را شکل میدهد.

قوماندان با دانش و تدبیر صاحب طرح های عملی ای است که سربازانش را دایما با برنامه های مناسب به تحرک می آورد و با فراست و دور اندیشی برای هر نوع خطرات آمادگی می داشته باشد و در عین حال از غفلت می پرهیزد. چنین قوماندان قادر است که تغییرات حاصل در اوضاع و احوال را تحلیل نموده و به موقع عمل کند.

از اینکه تداوم پیروزی مستلزم شناخت دقیق از دوست و دشمن است لذا قوماندان با دانش و تدبیر است که در این راستا تحقیق و ارزیابی دقیق داشته به گزارش های غیر موثق باور نمی کند و بر مبنی تصامیم درست اتخاذ قرار می نماید. افرادش را از نگاه جسمی و تخنیکی برای فعالیت های رزمی آماده می سازد. در آشنا ساختن سربازانش با خواص تخنیکی سلاح و دانستن ؛ باز و بستن سلاح ، رفع انقطاع در هنگام انداخت ، انداخت کردن از تمام وضعیت می کوشد. یعنی قبل از اعزام سربازانش به وظیفه ، اطمینان از حاکمیت افرادش بر سلاح دست داشته را حاصل می نماید.

قوماندان با دانش و تدبیر آموزش افرادش را به معیار های محاربوی قبل از اعزام آنها به محاربه ،حتمی دانسته و عملی می نماید. تدبیر و دانش قوماندان سبب دقت وی در پیش بینی نیاز های اساسی گردیده بر مبنی محکمه وضعیت و مقتضای اوضاع ، خویش را بر وضعیت مسلط می سازد. قوماندان با تدبیر بر مبنی تحلیل و ارزیابی درست از دوست ، دشمن ، اهالی ، اراضی و وضع جوی قرار صادر می کند. وی همچنان در پیدا نمودن منابع کشفی محلی دقت و تلاش می نماید.

حلم و جوانمردی قوماندان باعث می گردد که با صبر و حوصله مندی در برابر دشواری ها مقابله نموده و در بدترین شرایط در پهلوی سربازانش بیایستد و در انجام امورات دشوار با سربازانش مشارکت نماید و در فکر نجات سربازانش باشد نه از خودش که این امر باعث محبوبیت وی در قلوب سربازانش می گردد . حلم و جوانمردی قوماندان سبب می شود تا در هر نوع شرایط داوطلب بوده ملبس با روحیه (افتخار ، احترام و احساس اسلامی) باشد.

قوماندان شجاع و قاطع است که با مواجه شدن و درگیر شدن با دشمن و دشواریها بدون آنکه عقل و هوشش آشفته گردد ، بر دشمن و چالش ها غلبه نموده و فایق می گردد. وی بر تردید ها غالب می شود و طرح های بزرگ میریزد. قوماندان شجاع مورال ایجاد می کند و افرادش را با روحیه عالی ، سرسخت ، شجاع ، پر تحمل تربیه می نماید.

همچنان هماهنگی ، قومانده واحد و تحرک را به بار می آورد و ابتکار عمل ( انسیاتیف ) را در کنترول اش می داشته باشد و با طرح درست ، محرم و هماهنگ فعالیت های محاربوی اش را تنظیم می کند. قوماندان شجاع ابتکار عمل را در میدان نبرد در هر حالت ( تعرض ، مدافعه و یا حالات اضطرار ) بدست خویش می داشته باشد و از اینکه ترس و غفلت باعث از دست رفتن و گسستن ابتکار عمل می گردد جدا از آن می پرهیزد.

قوماندان عادل ؛ راستگو ، خوش گفتار ، نرم خو ، مهربان ، خوش معاشرت ، بردبار ، با حیا ، با عفت و امانتدار و در عین حال نفوذ نا پذیر ، بی طرف و مسلط به خود می باشد. حسن اخلاق و گشاده رویی وی چنان است که سربازان او را همچون پدر مهربان برای خود میپندارند. از تند خویی ، ترشرویی ، جدال ، ستیز ، تکبر ، عیب جویی ، دشنام و کار های بیهوده پرهیز می کند و آبروی کسی را نمی ریزد . قوماندان عادل مکافات و مجازات را عادلانه و به موقع عملی می سازد تا انضباط مستحکم و پیروزی میسر گردد.

همچنان اساس کارش مبتنی بر اعتدال و میانه روی است و از افراط و تفریط پرهیز می نماید یعنی در قبال حق کوتاهی نمی کند و نیز از حق تجاوز نمی کند و یا اگر کسی از حق تجاوز کند ، قوماندان از پای نمی نشیند تا حق را یاری کند و در عین حال ظلمی را روا نمی دارد. سربازان و اهالی را با خود مانوس می سازد نه متنفر . بزرگان اقوام را گرامی می دارد و از احوال سربازانش جویا می باشد . در برخورد با اهالی جانب احتیاط را رعایت می نماید . نیکویی را تقدیر و تایید و زشتی را تقبیح می نماید که به این ترتیب اتحاد و یکدلی را در ساحه مسوولیت اش برقرار می سازد.

هرگاه چنین اوصاف در قوماندانان جامه عمل بپوشد ، رهبری سالم به بار آمده و پیروزی به آسانی میسر می گردد. همچنان داشتن این اوصاف ؛ ظرفیت قوماندان را ارتقا داده و اراده وی را با ثبات می سازد. پس همین جاست که قوماندان هم ظرفیت و هم اراده استفاده از امکانات دست داشته اش را درمی یابد ، وظیفه اش را مسوولیت و امانت می پندارد و در نگهداری از امانت ، حفظ اسرار و ایجاد نظم و امنیت سعی و تلاش نهایی خویش را به خرچ می دهد. از بیت المال و حقوق سربازانش مراقبت نموده ، هیچگاه از صلاحیت اش سوء استفاده نمی نماید. از تمرد ، بهانه جویی ، دروغ و خیانت دوری جسته ، به آمر و مادون اش اطمینان کاذب نمی دهد ، رفتار نامناسب و خلاف قانون را مرتکب نگردیده ، بحران نمی آفریند بلکه با داشتن چنین اوصاف در بین سربازان اش نفوذ نموده ، بحران را مدیریت می کند و تحول مثبت به بار می آورد. یعنی قوماندان محبوب سربازانش می گردد نه منفور. همینجا است که قوماندان تاریخ می سازد و نام نیک از خود به ارمغان می گزارد.

بدترین صفات برای یک قوماندان بزدلی و بی حمیتی ، تندخویی و عصبی ، خودرأیی و خود پسندی ، خیانت و سوء استفاده از صلاحیت و بی نظمی است. اینجا است که قوماندان فاقد اعتبار گردیده صلابت اش از میان می رود و نشانه های بی نظمی ظهور می نماید و خشم و خستگی در سربازان پدیدار می شود.
قوماندان یک رهنماء ، یک تمرین دهنده و یک آموزگار است. قوماندان رهبر است و رهبر اغلب سعی میدارد تا مرتکب اشتباه نگردد. وی افرادش را برای اجرای وظایف محوله ، باقی ماندن در موضع ، دادن گزارش به آمر ، نگهداری از سلاح دست داشته ، خیانت نکردن ، تحت تاثیر تبلیغات دشمن قرار نگرفتن ، احترام به تحلیف ، رفتار اسلامی با اهالی و اسراء ؛ تشویق و آماده می سازد.

قوماندان هیچگاه افرادش را تهدید ، تحقیر و توهین نمی کند و بالای خشم خویش حاکم می باشد. وی با افرادش مهربان می باشد نه سختگیر اما در عین حال از افرادش شناخت واقعی هم می داشته باشد. در حالت سفر ؛ قوماندان تا آنزمانیکه برای افرادش سرپناه ایجاد نگردیده برای خودش سرپناه نمی سازد و تا آنزمان که افرادش طعام صرف نکرده ؛ طعام نمی خورد.

روحیه محرمیت داخل قطعه را در اذهان افرادش تزریق می نماید و از نفوذ دشمن در داخل قطعه خویش مراقب می باشد.
عوامل پیروزی که در داشتن اتحاد و هم آهنگی ، اراده و احضارات ، محرمیت و اطاعت پذیری ، طرح بر مبنی اطلاعات دقیق ، ابتکار عمل در استفاده از امکانات ، سوق و اداره خوب و دسپلین است . و قوماندان موفق اراده برای دست یابی به این عوامل را همیشه می داشته باشد.

عوامل شکست در فساد ، اختلافات ، غفلت ، خیانت ، ترس از دشمن ، تنبلی ، نبود استقامت و صبر ، فاش سازی راز های قطعه می باشد و قوماندان از این عوامل خودش و افرادش را بر حذر می دارد . قوماندان با دشمنان نامرئی چون غفلت ، اختلافات ، فساد و خیانت همانند دشمنان مرئی مبارزه نموده ؛ با آنانیکه در داخل نظام مرتکب فساد ، نفاق افگنی ، خیانت به بیت المال ، توطئه علیه سنگر و همسنگر می گردند ، همچون دشمن بیرونی با قاطعیت می رزمد و جلو هر عمل مخربانه آنها را می گیرد . قوماندان به کسی اجازه نمیدهد تا با دسیسه سازی سبب ضعف روحیه سربازان شده و باعث سقوط جبهه گردد. وی تلاش می کند تا مانع فعالیت افرادی در داخل نظام گردد که امکانات فعال را غیر فعال نموده تا در استخدام آن امکانات به وظیفه صرف نظر گردد و یا وظیفه به شکست مواجه گردد. قوماندان در مقابله با آنانیکه راز درون قطعه را فاش می سازند ، به چشم دشمن دیده و هر چه عاجل آنها را با مدارک و شواهد به پنجه قانون می سپارد .افراد متمرد و آنهایی که حاضر به انجام وظایف دشوار نسیتند را از صف محاربه دور داشته تا از دوام و ترویج چنین وضع جلوگیری به عمل آید. قوماندان امراض بی اعتمادی ، بی روحیه و بی نظمی را از صف خویش پاک میدارد.

قوماندان از استعمال مواد مخدر ، مشروبات الکوی و نشه آور هم خودش اجتناب می نماید و هم افرادش را از این موارد دور نگهمیدارد و در صورتیکه در می یابد که افراد معتاد به مواد مخدر در صف اش موجود است بزودی آن اشخاص را از صف محاربه دور ساخته ، به مراکز صحی معرفی می نماید.
قوماندان در حالات پیروزی مغرور نگردیده از بی باکی و بی پروایی در لحظات پیرزوی پرهیز می نماید بلکه بیشتر برای تحکیم موفقیت خویش می پردازدپ.
همچنان در حالات دشوار مایوس نگردیده ، تحت تاثیر دشمن نرفته و هیچگاه تسلیم تطمیع ، فریب و تهدید دشمن نمی شود بلکه در فکر نجات پرسونل خویش می باشد نه در فکر نجات خودش. قوماندان دارای مورال عالی بوده و در خطرات سربازانش را تنها نمی گذارد. وی در انتقال زخمی ها و شهداء ، آخرین تلاش اش را به خرچ میدهد تا آبرومندانه از ساحه جنگ منتقل گردند و با زخمی ها از در نوازش به پیش می رود.

از اینکه همه سربازان یکسان نیستند و نباید از همه ی آنها یکسان توقع داشت لذا با سربازانیکه در جریان جنگ روحیه شان تضعیف میشود ، قوماندان رفتار مناسب می نماید . همچنان قوماندان در شرایط دشوار برای انجام وظایف پر مخاطره افراد آموزش دیده و با مورال را استخدام می کند.
قوماندان بی خبری و بی اعتنایی در برابر افراد اش را جرم پنداشته ، از وضع معیشتی افرادش همیشه آگاه می باشد و گوش به پیشنهادات مادونان اش می دهد یعنی برای افراد زیر دست اش ارزش قایل می باشد. وی تلاش می نماید تا در یک رقابت مثبت سطح تحرک ، فعالیت و دستاوردش را ارتقاء دهد.
قوماندان از وضع معیشتی سربازانش بطور دوامدار کنترول به عمل آورده و ارتباط دوامدار با سربازانش را ثابت نگه میدارد. از سنگر ، سلاح ، مهمات ، مخابره و وسایط خویش همیشه با خبر می باشد. قوماندان اعاشه ، رخصت و معاش افرادش را به درستی و عادلانه اجرا می نماید.

جنگ محکم را سرباز مدافع در سنگر محکم می نماید ؛ لذا قوماندان در تحکیم مواضع توجه جدی نموده ، افرادش را در سنگرداری محکم ترغیب می نماید و از بیداری و احضارات شان کنترول دوامدار به عمل می آورد و اینکه عزت سرباز مدافع در حفظ سنگر اش نهفته است ، باید این روحیه را قوماندان در سربازانش همیشه زنده نگه دارد.

قوماندان اراضی را خودش مطالعه نموده و قرار را از همانجا صادر می کند . در ایجاد موضع و انتخاب موقعیت آن ، شخص قوماندان مسئول است ؛ لذا موضع را در موقعیتی انتخاب می نماید که ساحه دید وسیع ، نامرئی و ستر واخفاء ، قابلیت انداخت درست ، ارتباط با همجواران و دارای مسیر اکمالات و تخلیه در هر نوع شرایط باشد.
قوماندان استفاده درست از امکانات دست داشته اش می نماید ، افراد مسلکی را مطابق به مسلک شان بکار می گیرد و از غیر فعال شدن تسلیحات ، تجیهزات و وسایط اش جلوگیری می نماید.

قوماندان گزارش درست ، تثبیت دقیق چالش ها و طرح راه حل معقول و مفید را به آمر خویش پیشنهاد می کند. گزارش درست یعنی ارایه نمودن معلومات بسرعت و دقت که سوالات ( کی یا چه ، چقدر ، از کجا به کجا ، چه وقت و چگونه ) را جواب می دهد.
قوماندان تصمیم را بر مبنی واقعیت می گیرد نه بر مبنی احساسات و عاطفه و از قوای دست داشته اش استفاده درست نموده ، مانع زمینگیر شدن نیرویش می شود.
قوماندان به وقت ارزش قایل بوده از تنبلی نفرت میداشته باشد. او در صدد بلند بردن دانش و تجارب اش از راه های مطالعه و کار می باشد. قوماندان از حوادث می آموزد و بر مبنی دانش و آگاهی اش هدایت میدهد و کنترول میکند.

مردم محل به مثابه ریشه و نظام به مثابه درخت است پس نیاز به داشتن روابط با اهالی همانند نیاز درخت به ریشه است ؛ اهالی به حیث همکار ، رهنما و منبع هستند و بدون داشتن روابط حسنه ی قوماندان با مردم محل نمی توان منابع صادق را در محل پیدا و جذب نمود . قوماندان بزرگان و علما را احترام می نماید و با ایشان در انسجام امور مشوره می کند.

قوماندان در ساحه مسوولیت خویش آخرین تلاش اش را برای ایجاد سهولت به اهالی ملکی به خرچ میدهد همچنان ابتکار عمل را در دست خویش داشته همیشه از دشمن در جذب اهالی سبقت می نماید و از حاکم شدن دشمن در ساحه جلوگیری می کند. جلسات و شورا با اهالی را ایجاد نموده و همزمان مراقب جاسوسان دشمن نیز می باشد. در حفظ عزت ، جان و مال اهالی ملکی نهایت تلاش اش را به خرچ میدهد. قوماندان در جنجال های مردم بی طرف واقع می گردد و برای حل منازعات ، آنها را فقط رهنمایی می نماید. قوماندان قلب اهالی را تصرف می کند نه اراضی آنها را و آنچه باعث دوری مردم از نظام میگردد را قوماندان در افرادش منع می نماید.

قوماندان بالای راه های اکمالاتی خویش مسلط بوده و مانع مسدود شدن آن بواسطه دشمن می گردد چون حفظ پوسته ها مستلزم باز بودن راه های مواصلاتی و اکمالاتی و قابلیت محاربوی برای ایستادگی در برابر آتش دشمن می باشد لذا به این دو اصل باید اهمیت قایل بود.
قوماندان پلانگزار و مدیر قوی در استعمال قوا بوده اما در تنظیم امور مشوره نموده و در اجرای آن مشارکت می نماید . وی پیشبین دام های دشمن می باشد تا چاره از قبل برای آن را ترتیب نماید. قوماندان حین اجرای فعالیت های محاربوی با تدابیر کافی در افراد ، تعداد ، مسیر ، زمان و نوعیت تکتیک اش دوامدار تغییرات می آورد.

قوماندان برای طرح نقشه (عملیات و کمین) و اجرای آن ؛ به طرح ریزی محتاطانه ، کشف و مطالعه دقیق هدف بواسطه منابع و پشتیبانی اهالی، محرمیت اطلاعات و عملیات با افزودن اطلاعات تازه استخباراتی ، تدابیر زیرکانه فریب دشمن با یافتن نقاط ضعف آن ، ایجاد هم آهنگی و زنجیر قومانده ، تشریک مساعی بین افراد و پوسته ها ، تقسیم شرید آتش، تعلیم و تمرین عملیات و کمین ، استفاده از تجارب و مهارت های مسلکی خود و افرادش و رعایت جدی دسپلین ستر و اخفاء نیاز مبرم دارد. همچنان ویژگی اطلاعات کشفی و استخباراتی که عبارت است از (بوقت و زمان ، محرم ، دوامدار ، موثق ، اکتیف و بمقصد تعیین شده) را رعایت می نماید.

قوماندان یک موضع را دوبار برای افراز کمین استفاده نمی کند و قبل از اعزام افرادش به عملیات و یا کمین هدایات و اشارات جهت اداره آتش و حرکت را مشخص و واضح می سازد. وی نیروهایش را به اندازه تیت می کند که از موثریت افرادش کاسته نشود. قوماندان در میدان محاربه به افراز کمین ، ارزش قایل بوده تا از یک طرف به دشمن ضربه وارد کند و از جانب دیگر راه های اکمالاتی خویش را باز نگه دارد. قوماندان مواضع و محلات احتمالی دشمن را پیشبین بوده تا در مقابل آن به وقت و زمان تدابیر کافی اتخاذ نماید.

قوماندان برای انجام عملیات نیاز دارد تا محتویات ترتیب و تنظیم عملیات ( مطالعه وظیفه ، محکمه وضعیت ، اتخاذ قرار ، ترتیب امر محاربوی، تشریک مساعی و تامینات همه جانبه ) را مرحله و ار عملی نماید. همچنان طرز فعالیت را طوری طرح نماید که از برخورد خودی در جریان آتشباری جلوگیری بعمل آید. از اینکه ارتباط مخابروی اساس سوق و اداره را تشکیل میدهد و در هم آهنگ سازی عملیات نقش کلیدی دترد و در عین حال از سوء تفاهم حین فعالیت محاربوی جلوگیری می نماید لذا قوماندان حین فعالیت محاربوی ارتباط مخابروی دوامدار با همه جزوتام های شامل عملیات می داشته باشد.

قوماندان به معلومات های کشفی ارزش قایل بوده ؛ در هوای نا مساعد سطح احضارات افرادش را بالا برده و در صورت ممکن جهت قطع آزادی عمل دشمن در ساحه به ایجاد کمین می پردازد . قوماندان برای فریب دشمن نقاط نیرنگی ایجاد می نماید.
قوماندان به نفوذ ناپذیری مواضع خود اطمینان نداشته و در برابر خطرات احتمالی ، بهتر ساختن مواضع و ترتیبات دفاعی ؛ طرح و نقشه میداشته باشد . طرح و نقشه حالات اضطراری ، دادن هدایات واضح به افراد در شرایط معروض ماندن و غافلگیر دشمن ، عکس العمل سریع و جلوگیری از مصیبتی که به آن مواجه میگردند. این نقشه محل و وظیفه هر فرد را در دوران اقامت در ساحه معیین می سازد.

در اخیر لازم به یاد آوری است تا هر قوماندان که عهده دار مسوولیتی است اصول و قواعد قوماندانیت جامه عمل پوشانده و سیر پیروزی را بسرعت میسر سازد.
از کتاب مردان آزادی
22 قوس سال 98
نویسنده خادم
#فرمانده_طوفان_بغلانی
"افسر جوان وزارت دفاع ملی جمهوری اسلامی افغانستان"


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
قوماندان
اصول
نظرات بینندگان:

>>>   اصول وقواعدقوماندانیت جهادی در وزارت داخله:
-فروش چوکی های حوزه ها معاونین حوزه -ها وقوماندانی های امنیه ولایات
-فروش سهمیه تیل ولایات ومرکز وقتی تانکرها از محوطعه وزارت بیرون میشود گفته شود: پنجهزار لیتر را به تانک تیل ببر ، وپنجهزار لیتر تیل رابه حوزه ها تقسیم کنید
خدمتگار جهادملت افغانستان
ســه تر جنرال ایوب سالنگی

>>>   وظایف و نقش ستراتیژیک وزارت دفاع ملی
آنطوریکه در جهان معمول است اردوها مسؤولیت و رسالت واقعی دفاع از کشور، حفظ تمامیت ارضی ، نگهداری از حاکمیت ملی ، صیانت استقلال و حراست از ارزش های معنوی کشورها را به عهده دارد.
اردوی ملی ممثـل وحدت ملی و نمایانگر عزم و اراده آهنین کافه ملت افغانستان بوده و ازشرکت متوازن تمام اقوام ساکن وطن واحد ما تشکیل گردیده و تلاش عظیم صورت گرفته تا این اردو دارای انگیزه و روحیه کاملا ملی و اسلامی بوده و به مقتضیات یک نظام دموکراسی وفق داشته و جز ازعقیده به خداوند (ج) خدمت به وطن و اجرای صادقانه وظیفه تمایل دیگرنداشته باشد ، اساس موفقیت کاری وزارت دفاع ملی و ستردرستیز مبنی بر نظارت موثر امور حسابدهی ، شفافیت و عدم فساد متمرکز میباشد که خوشبختانه با درنظرداشت اصول فوق الذکر اکنون اردوی ملی افغانستان از اعتماد و احترام مردم و جامعه بین المللی برخوردار است.
وظایف و نقش ستراتیژیک وزارت دفاع ملی
• حفظ استقلال ، تمامیت ارضی ، حراست از نوامیس و ارزشهای ملی و اسلامی ، احیای مجدد و احراز موقف شایسته و با اعتبار افغانستان در مجامع منطقوی و بین المللی و حمایت از قانون اساسی کشور.
• از بین بردن شورشیان و تروریزم در افغانستان و مبارزه علیه افراطیت و بنیاد گرائی.
• تامین نقش قانون ، عدالت اجتماعی و فرهنگ ضد فساد.
• حمایت از بازسازی و انکشاف ملی.
در حمایت از این نقش و با در نظرداشت اهداف ملی نظامی ، وظایف استراتیژیکی وزارت دفاع ملی افغانستان منحیث قاعده هرم سکتور امنیت کشور ، در روشنی قانون اساسی و سایر قوانین مربوط در راستای تامین منافع ملی ، اهداف امنیت ملی و پاسخگوی به تهدیدات در عرصه های آتی خلاصه میگردد:
• سرکوب شورش مسلحانه ، شورشیان و طالبان در افغانستان.
• مبارزه علیه القاعد ه و تروریزم.
• تامین امنیت ، حمایت از تنفیذ قانون ، رعایت حقوق بشر و ایجاد یک محیط سالم.
• ارتقای قابلیت های استخباراتی اردوی ملی و تامین همآهنگی با ارگانهای کشفی و استخباراتی قوتهای امنیتی داخلی و نیروهای امنیتی بین المللی در افغانستان.
• ایجاد و جابجا نمودن قوتهای اضافی اردوی ملی در کشور (از لحاظ کمیت وکیفیت) به منظور تامین امنیت با توجه به سطح تهدیدات امنیتی و استفاده موثر منابع درین راستا.
• حمایت از وزارت امورداخله ، پولیس ملی و پولیس سرحدی در وضعیت های خاص و اخذ مسئولیت سوق و اداره قوتهای امنیتی هنگام که کنترول تهدیدات و بحرانات از توانایی پولیس ملی تجاوز نماید.
• حمایت از پروسه خلع سلاح گروپ های مسلح غیر قانونی( DIAG).
• حمایت از سایر وزارت خانه ها و نهاد های دولتی در جلوگیری از زرع و ترافیک مواد مخدر در داخل کشور.
• رسانیدن کمک به اهالی ملکی در حالات اضطراری ، آفات طبیعی و غیر طبیعی و سایر بحرانات در صورتیکه ایجاب نماید و ایفای نقش جهت جلوگیری از بحران ها و کنترول وضیعت اضطراری.
• ایفای نقش موثر در حفظ امنیت شاهراه ها ی عمده مواصلاتی به منظور جلوگیری از مسدود شدن آن در حالات اضطراری.
• تقویت و انکشاف مناسبات نظامی دو جانبه و چندین جانبه با ممالک شامل ناتو و ممالک همسایه در همآهنگی با وزارتخانه ها و سایر نمایندگی ها.
• تامین همآهنگی و تشریک مساعی با ارگانهای امنیتی کشور و قوماندانی حمایت قاطع از طریق مراکز هماهنگی ایجاد شده بمنظور تامین بیشتر امنیت و ثبات در کشور و جلوگیری از تلفات و ضایعات ملکی.
• حمایت از پروسه بازسازی و انکشاف ملی.
• رعایت حقوق بشر، تامین عدالت اجتماعی ، ایجاد محیط سالم و تقویت فرهنگ ضد فساد.
نویسنده:
جگرن جمال نظری
افسروزارت دفاع ملی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است