عوامفريبى هاى انتخاباتى
 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۲۳    ۱۳۹۸/۹/۲۳ کد خبر: 161339 منبع: پرینت

در آستانه اعلان شدن نتيجه انتخابات به نفع غنى كه بدون شک اعتراضات مردمى بويژه در حوزه نفوذ جنرال دوستم را در قبال خواهد داشت غنى با يک مانور عوامفريبانه جمعى از هموطنان ازبک تبار ما را توسط حاجى محمد يوسف غضنفر كه ضلع چهارم تيم دولت ساز محسوب مي شود در ارگ گردآورده و روز 29 ميزان را به نام روز ملى زبان ازبكى مسمى كرد در مقابل دعوت شدگان لوح تقديرى را بعنوان سپاسگزارى به اشرف غنى دادند.

جالب اين است كه اشرف غنى در يک حركت ناشيانه هموطنان ازبک را تلويحا مرتبط به همسايه هاى شمالى ما ازبكستان و تركمنستان ساخته، گفت كه ما بايد كشورهاى ازبكستان و تركمنستان را درک كنيم. مشخص نيست كه چرا در چنين روزى بجاى آنكه اقليت ازبكان و تركمنان را جزو پيكر ملت خود معرفى نمود روى پيوند آنها با كشورهاى خارجى تاكيد كرد.

مضافا همين حلقه اي كه امروز خود را بانى رشد زبان ازبكى و تثبيت كننده روز زبان ازبكى معرفى مى كند بنابر قول وحيدالله شهرانى در لوی جرگه سال 2004 مخالف رسميت و ملى شدن زبان ازبكى در قانون اساسى بودند.

مادامیكه در رشد زبان ازبكى بطور سيستماتيک اقدامات عملى و رسمى نشود در مدارس تدريس نشود، كتب نشر نشود، جايگاهى در رسانه هاى نوشتارى و تصويرى برايش ايجاد نشود مسمى كردن يک روز به نام روز زبان ازبكى كار سمبوليک، نمايشى و عوامفريبانه اى بيش نخواهد بود.

فراموش نكنيم كه از چندين دهه بدينسو دپارتمنت هاى زبان هاى خارجى در دانشكده ادبيات دانشگاه كابل فعال است اما زبان ازبكى بعنوان يكى از زبان هاى داخل كشور مهجور و منزوى بوده است.

قطعا اين كار بخاطر این صورت گرفته است تا جايگاه حاجى غضنفر، فايق، بيگ و ساير هم تيمى هاى ازبک تبار تيم دولت ساز را در بين هموطنان ازبک ما تقويت نموده و اقوام ازبک را از ايستادگى در برابر تقلب انتخاباتى بازدارند.

محمد عارف منصوری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
قوم ازبک
انتخابات
عوام فریبی
نظرات بینندگان:

>>>   گفته بودوم غنی راه خرکردن افراد را بلد است. یکروز سادات محترم را و امروز ازبک ها را وروز قبل تر سرور دانش را و فردا یک کس دیگر را.
محمد صابری


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است