انتخابات "هرات" تمنا
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۰۶    ۱۳۹۸/۹/۲۲ کد خبر: 161328 منبع: پرینت

انتخابات 'هرات' تمنا
۱ یک عده دوستان عزیزم که با هم به تدبیر و توسعه رفتیم و رای دادیم بعد از پیوستن تدبیر و توسعه به دولت ساز نقد های به آقای تمنا دارند من به عنوان یکی از این دوستان بخشی از نقد شان را می پذیرم که وارد است اما همه نقد های شان بجای نیست این که چیزی ننوشتم صرفن به این دلیل است که آن ها بهترین دوستان و عزیزان من هستند که نمی خواهم به خاطر انتخابات ناراحت شان بکنم و از این فرهنگ نادرست که در بازار سیاسی کنونی جامعه ما به راحتی به هم می تازند بیزار هستم حرمت دوستی ها را باید نگهداریم و به موضوع خواهم پرداخت اما بعد از این که موضوع از حساس بودن آن بیافتد بزودی ....برای این که حرف های به آدرس دوکتور تمنا وارد شده است که درست نیست بایست واضح شود و این دوستان عزیزم بسلامت باشند و حرمت شان را دارم سربلند باشند.

۲ یک عده از دوستان دیگر بویژه ثبات و همگرایی ها بعد از پیوستن آقای دوکتور تمنا به دولت ساز شروع کردند به یاد آوری حرف های که, ما نگفتیم به تمنا نپیوندید و او از طرف دولت ساز است و یا عده ای گفتند نگفتیم او بخاطر قدرت وارد انتخابات شده است و حال با جور آمدی با دولت ساز یک جای شده است و عده ای گفتند او بخاطر که رای عبدالله را بشکند وارد انتخابات شده است و .....در هر حرف شان حرف های زیادی است که منتظرم ببینم آقای عبدالله در همین دور چه می کند , ببینیم آن های که حرف های دهن پرکن می زدند و همیش از هرات بعنوان کلک ششم یاد می کردند و دیگران (سیاسیون پیشتر)را به دنباله روی از مرکز نشینان متهم می کردند چطور شد که خودشان به دنباله رو تبدیل شدند و نهایت شان سخنگوی در همان چند روز انتخابات بودند و فعلن حرف من به آن ها این است عبدالله میوه نو رسیده ای در دنیای سیاست افغانستان نبوده است که نشناسیم تجربه سیاسی عبدالله به خوبی نشان داد که او به هرات و هراتی ها چه کرد فکر کنم لازم به یاد آوری نیست و به باور من رای دادن به عبدالله بزرگترین اشتباه ای بود که در این دور مجددن هراتی ها انجام دادند می باشد.

۳ عده ای از دوستان مهربانی می کنند و از روی دل رحمی هر جای پست گذاشته اند حیف که به تمنا رای دادید و رای دادیم کوتاه حرفم به این عزیزان این است اگر فردا انتخابات باشد و این شناخت کنونی از دوکتور تمنا را داشته باشم و نامزد ها همین های باشند که بودند یقینن به دلایل زیادی باز به تمنا رای خواهم داد کدام این ها از تمنا برتر و بهتر است ?
کدام یک از این ها همه را فدای قدرت و منافع شخصی خود نمی سازند و نکردند? دوکتور تمنا به مراتب از این ها بهتر و صادق تر است

‏قدوس خطیبی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات
تمنا
نظرات بینندگان:

>>>   داوود عرفان
آقای خطیبی می دانید که خطوط سیاسی انتخابات واضح و روشن است. من در مورد دلایل پیوستن استاد تمنا چیزی نمی نویسم. اما نه ورود استاد تمنا هرات محور بوده و‌ نه خروج ایشان. استاد تمنا نگاه خود را نسبت به قضایای افغانستان دارند و دیدگاه هایشان طوری که خودشان گفته اند به غنی نزدیک است. غنی و دیدگاه او در مورد زبان، هویت و جایگاه هرات روشن است. اما تیم ثبات روایت مقابل است. روی نفی فاشیسم و همدیگرپذیری. حالا که استاد تمنا به غنی پیوسته و شما هم نظرات خود را به غنی نزدیک می بینید؛ در سیاست افغانستان عادی است. به نظرم وقتی با این قضیه موافق اید به شدت دفاع کنید.

>>>   قدوس خطیبی
آقای عرفان رفتن ما به آقای تمنا صرفن رویکرد هرات محوری داشته و بس
بله یقینن ایشان نظریات شان خیلی با ما تفاوت داشت همان چند روز آخری که ما با تیم شان پیوستیم ایشان حرف دفاع از خط دیورند زدند که سخت من مخالف این نوع دید بودم
اما در مورد ثبات هم باور نداشتم و به باور من آقای عبدالله و.خیلی از دوستان ثباتی همان ملای مسجدی است که از منبر پایین می شود چیز دیگری می گوید می باشد و بیشترین ضرری که دیدیم از دست فاشیست ها از سوی همین رهبران ثبات بوده است فکر.کنم شما هم شاید به این زودی فراموش نکرده باشید ...
این را مخفی کنید و یا گزارش بدهید

>>>   امام الدین یوسف زاده
جناب خطیبی دوست خوبم درود!
این شرم نامه را که برای مردم هرات نوشته بودید حالا این شرم نامه برای فرامرز هرات فروش بفرست،
شرم نامه!
تا به کی میخواهید شما را با خلیطه شیرپره و شیشه زعفران و دست یخن دوخته به سطح کشور بشناسند و برای هر کار هراتی را مجبور به باج دادن تحت نام سوغاتی بکنید؟؟؟
آن همه رای دادید وزیرانتان را چگونه رسوا کردند؟؟؟
والی و قومندان و جنرالتان کجاست؟
حافظ عزتتان وقتی رای‌تان نبود ارزشهایی که میگویید کدامست که به هر کس و ناکس رای میدهید
رایی که میدهید حداقل در برابر عزت نفس خود بدهید
#جوانان_عدالتخواه_هرات عزت نفس این را دارند که دنبال وعده و وعید و بی عزتی خود نمیگردند به هراتی رای میدهند فردا دنبال احمد و محمود هفته ها در کابل پشت دروازه کاخ هایشان پتو نمی‌اندازند.
رای به پروژه های خیالی و دروغ و خیابان مسدود شدن و دیکتاتوری شدن کشور و کلک ششم ماندن جاسوس ایران ماندن و و و میدهید خدا یار جانتان...
باز فردا ادعای هرات هرات هم میکنید که در شورای ولایتی و مجلس برایتان رای دهیم؟؟؟
کمی وجدانتان را پخلوچه کنید و تلنگری به خود دهید که به دنبال چه کسانی روان هستید؟
چراغی که به خانه روایه به مسجد ناروایه....
ما فردا نیم ساعت وقت خود را برای هرات وقف میکنیم و به #فرامرز_تمنا رای میدهیم شما دانید و خدایتان که رایتان را به چه امیدی و در بدل چی به کی میدهید....

>>>   Aref Ahmadi
اصلا فکر نمیکردم که این آقا هم معامله گر باشد.. من به دیگران کاری ندارم اما شخصیت ایشان ایجاب نمیکرد که چنین کاری کند.

>>>   بالای هراتی ها هیچوقت حساب نکنید

>>>   وقتی خشوی متقلب اش رئیس شد معلومدار بود که جریان از مجرای چینل افضلی در ارگ میگذرد.
آقای تمنا به فرمایش خشوی دلالش به تیم غنی پیوست چون مجرای ارگ را امتحان کرده.

>>>   فرامر تمنا همان خیانت که به خانم اولش کرده بود و دخفا ازان با دختری تماس برقرار کرده بود وصداقت خانمش را نادید گرفتو به ان خیانت کرد و انرا بخواست معشوقه اش خانمش را طلاق داد و با معشوقه خود عروسی کرد و طفلش را با این خیانت دور از مادر کرد عین رقم با مردم هرات رفتار کرده مردم را فریب داد و خود را کاندید مستقل وانمود کرد در حالیکه با مصارف از پول بیت المال که اشرف غنی در اختیارش گذاشتهبود کمپاین انتخاباتی اش را به نفع غنی فریب مردم هرات به پیش برد ولی هدف از کاندید شدنش اخلال در رای مردم هرات بنفع داکتر عبدالله هدفش بود اما خوش بختانه که به این هدف شوم عوام فریبانه اش هیچ نوع کمی و کاستی در ارای مردم هرات به نفع داکتر عبدالله وارد کرده نتوانستند و شرمنده گردیدند حوا علم نورستان خشوی فعلی اش که بزیر بار تیم غنی رفته بخاطر انست که با پیروز ساختن غنی با رای های خیالی و تقلبی و جعلی فرامز تمنا داماد اش را طبق وعده ش بحیث وزیر خارجه تعین و مقرر میکند .

>>>   اګر همه مانند تمنا اند دنباله رو هیچ کس مباش مانند ملیون ها تن از همشهر یا ن درخانه ات باش

>>>   داکتر تمنا برای شما خوب است ولی برای ما هراتی ها یک شخص دوروغگوی وفریب کاربرآمد.

>>>   به احتمال زیاد برخی از اعضای کمیسیون انتخابات به شمول رییس آن، تصمیمِ خود را برای اعلام نتایج اولیۀ انتخابات ششـم میزان گرفته‌‌اند و ممکن که این نتایج به صورتِ نسبی به‌زودی اعلام شود. از آن جایی که مهم‌ترین حامی اعلام نتـایج اولیه به‌ صورتِ تقلب‌آمیز، دستۀ انتخاباتی «دولت‌ساز» است که سکان ادارۀ کشور را نیز در دست دارد؛ گفته می‌شود که تدابیری جهت مهارِ اعتراض‌ها نسبت به نتایج اولیه از سوی حکومت گرفته شده است. در همین حال، دیگر دسته‌های انتخاباتی که نسبت به نتایج تقلب‌آمیز انتخـابات اعتراض دارند، به کمیسیون انتخابات هشدار داده‌اند که متوجه پیامدهای چنین اعلامی باشد و اگر کشور به دنبال اعلام نتایج تقلب‌آمیز به بحـران رفت، مسوول آن کمیسیون انتخابات و دستۀ انتخاباتی»دولت‌ساز» است که می‌خواهد از راه مهندسی آرا زمام امور را در دست گیرد.
دستۀ انتخاباتی «دولت‌ساز» از آن جایی که به هیچ اصلِ دموکراتیک و مردمی برای رسیدن به قدرت اعتقاد ندارد، ضمن نفوذ در کمیسیون انتخابات، تلاش‌های جدی‌یی را برای یک جا کردن دیگر دسته‌های انتخاباتی با خود از راهِ تطمیع و زور نیز روی دست گرفته است. «دولت‌ساز» همه‌روزه در حالِ چانه‌زنی با دسته‌های دیگر انتخاباتی است تا بتواند تعداد معترضان به نتایج تقلب‌آمیز را کاهش دهد. این دسته به دیگر نامزدانِ انتخابات وعده می‌دهد که در صورت پیروزی، هم امکانات مالی و هم امکاناتِ دولتی در اختیارشان قرار می‌دهد.
ایتلاف و یک‌جا شدنِ دسته‌های انتخاباتی، هرچند امر مذموم و غیرقانونی نیست؛ اما وقتی این یکی شدن‌ها برای چوکی و پول صورت بگیرد و از تقلب حمایت ‌شود، دیگر نمی‌توان به آن «ایتلاف انتخاباتی» گفت؛ بل به صورت واضح «تقابل با خواست مردم و گرفتن سر بوجی با دزدانِ آرا، دارایی و عزتِ مردم» است. متأسفانه چنین اتفاق‌هایی در روزهای پسـین افتاد و برخی از دسته‌های انتخاباتی را در میان مردم به یک پولِ سیاه بدل کرد. بدنامی و داغِ ننگی را که آن‌ها حالا بر پیشانی دارند، تاریخ و مردم افغانستان هرگز فراموش نخواهند کرد. آنانی که از تغییر روایت سخن می‌گفتند و حکومت را غیرمشروع می‌دانستند و ارگ را فقط چند خشت و مشتی گل معرفی می‌کردند، سرانجام در پای زر و زور و تزویر به زانو درآمدند و خود به عُمالِ جنایت و خباثت در تاریخ افغانستان مبدل شدند. شرم باد بر چنین داعیه‌دارانی که ارزش‌های‌شان معامله با جان و مالِ مردم‌شان است. شرم باد بر چنین روایت‌گرانی که خود به روایتِ حماقت و فریب‌کاری مبدل می‌شوند.
اما کُل قضیه این نیست، این‌گونه افراد ضمن این‌که ماهیت ارتجاعی و پلیدِ خود را برملا می‌کنند، نشان می‌دهند که در انتخابات باید بسیار محتاط بود و فریبِ چهره‌های مظلوم و عوام‌فریب را نخورد. چهره‌هایی که با چند کتابِ سیاست در زیر بغل و یک دیپلوم به گفتۀ محمدرضا شفیعی کدنی شاعر نامدار زبان فارسی، از کارخانۀ قند فریمان، می‌خواهند از خود سوپرمن و هیرو بسـازند. این‌گونه افراد نشان دادند که تاب یک روز مقاومت و ایستاده‌گی در راستای آرمان‌هایِ مردم‌شان را ندارند. آن‌ها ضعیف‌تر و کم‌مایه‌تر از آن اند که بیایند و داعیۀ مردم را به سینه بزنند. رفتارهای این‌گونه افراد را وقتی مطالعه کنیم، آنگاه بهتر می‌توان پی به بزرگی و عظمتِ قهرمان ملی برد؛ عظمتِ آرمان‌ها و اعتقاداتش؛ عظمتِ باور به راهی که انتخاب کرده بود؛ عظمت فکر و اندیشه‌یی که برای به کرسی نشاندنِ آن حتا حاضر شد جانِ خود را قربان کند. اگر انسان‌هایِ ضعیف و بی‌اراده نمی‌بودند، آنگاه ما چگونه می‌توانستیم عظمتِ انسان‌هایی چون قهرمان ملی را درک کنیم و در برابرشان سر تعظیم فرود آوریم؟
و اما از اصل موضوع دور نرویم که با وجود چنین ایتلاف‎ها و همنوایی‌ها، دسته‌های انتخـاباتی‌یی که از آرمانِ مردم دفاع می‌کنند، هنوز پابرجا در صحنه ایستاده ‌اند و نمی‌گذارند که تقلب‌کاران با هر چه زور و امکاناتِ مالی‌‌یی که دارند، به هدف‌های شان برسند. آن‌ها به تقلب «نه» گفته ‌اند و این بار ثابت خواهند کرد که از راه ریا و تزویر نمی‌توان بر گُرده‌های مردم سـوار شد. شاید دستۀ انتخاباتی «دولت‌ساز» موفق شود که از راه نفوذ بر کمیسیون انتخابات، نتایج اولیه را به نفعِ خود اعلام کند؛ ولی این هرگز به معنای پیـروزی این تیم در انتخابات نخواهد بود.
اعلام نتایج تقلب‌آمیز این بار هرقدر زور و امکانات در پشتِ سرش باشد، باز به نتیجۀ نهایی نمی‌رسد. این بار تصمیم از آنِ مردم است. این بار مـردم تصمیم گرفته‌اند که دموکراسیِ نونهال‌شان را نگذارند که یک مشتِ دغل‌کار به لجن بکشند. مردم در صحنه حضور دارند و از حق‌شان شجاعانه دفاع می‌کنند. در این میان، روسیاهی به آنانی باقی می‌ماند که با آرمان‌های مـردم و هواخواهان‌شان معامله کرده‌اند.آقای خطیبی :بنابر احترامی که به جناب تمناداشتم نمیخواهم در موردش تبصرهای داشته باشم فقط گفته های بالا به خود تمنا وهواخواهانش کافیست .
ع-ب-کابل

>>>   آقاي خطيبي، شما به هر نوعيكه انرا توجيه ميكنيد، اختيار داريد ولي آقاي تمنا اميد كسانيراكه به يك شخص جوان، تحصيل يافته ، هنوز آلوده نشده ، رأي دادند، بخاك يكسان كرد. امكان دارد كه با ساخت و بافت همراي خوشو (مادر زن) خود و همراي غني به يك وزارت برسد، ولي پيش مردم افغانستان، خصوصن هراتيها براي ابد در سياست باخت. حالا تمنا يك صالح، يك سلطانزوي و خانمش هم زهره ديگر در خوان قلدر ارگ است. اما فراموش نكند كه اگر تقلبار فاشيست، اينبار قدرت گرفت، باز كأسه ليسان مانند صالح، تمنا و چند تاجك و هزاره ديگر در خَوان ارگ به روز گار دوستم و مسعود گرفتار ميشوند. هنوز قدرت ناگرفته، سلطانزوي ها، يونها، تنوير ها به صداي رسا در طبل تصفيه قومي ميكوبند.

>>>   هراتی از غم دیورند میمیرد!!!!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است