نامهٔ سرگشاده به جنرال عبدالرشید دوستم
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۳۵    ۱۳۹۸/۹/۲۱ کد خبر: 161316 منبع: پرینت

جناب ژنرال صاحب عزیز، من می‌دانم اهل سلمبه‌گویی‌‌ و قلمبه‌گویی‌ نیستی، از این بابت تلاش می‌کنم با صراحت و لهجه‌یی وطنی بسیار ساده بنویسم؛ حافظهٔ تاریخی شما به مراتب نظر به سن و سال تان بیش‌تر است. مفهوم و ماهیت مقاومت در برابر تروریسم برای به میان آمدن یک نظام قابل قبول و تأمین عدالت اجتماعی بود. تمام خون‌هایی که در برابر تروریسم ریختانده شد، همهٔ قربانی‌ها و جان‌نثاری‌ها یک هدف کلان داشت؛ رهایی از اسارت یک گروه مزدور‌ و وابستهٔ خارجی و پایه‌گذاری یک نظام مشروع و قابل قبول برای تمام جناح‌های درگیر‌ در کشور. شما شاهد استید که کارهایی در طی چندین دههٔ گذشته برای دولت‌سازی، اردوسازی و اداره‌سازی افغانستان صورت گرفت، همهٔ اقوام تحت یک حاکمیت تعهد کردند که راه‌حل مشارکت سیاسی و انتظام بخشیدن به امور کشوری است. شما حتماً به یاد دارید که تاجیک‌ها، اوزبیک‌ها و هزاره‌ها در حالی‌که بیش‌ترین حضور جنگ در برابر تروریسم را داشتند، برای مصلحت کلان و یا بهتر است بگویم «خیره‌سری سیاسی» توافق کردند که رئیس‌جمهور از قوم محترم پشتون باشد، این داعیه تقویه شد و کرزی «این مار آستین» مشروعیت سیاسی پیدا کرد تا مثل آب زیر کاه در حالی که مشروعیت را از دیگران می‌گرفت، با تطبیق قتل‌های زنجیره‌ای، هسته‌های قوم‌گرایی و تعصب سیاسی را بگذارد.

جناب جنرال صاحب
شما به نیکویی شاهد بودید که آقای کرزی در زمان حاکمیتش به جای این‌که همان دید کلان سائر اقوام در بُن را راجع به خودش پاسداری می‌کرد، مردم‌سالاری را تقویت می‌کرد و سنت دستکاری به رای مردم را می‌شکست، برخلاف یک سنت بسیار زشت مداخله و تقلب در انتخابات را مدیریت کرد، و به نفع هم‌تبار خودش اشرف‌غنی احمدزی، انتخابات ۲۰۱۴ را به گند سیاسی کشید تا این‌که مشروعیت نظام سیاسی نیم‌بند و بحران‌آفرین شد. نتیجهٔ سلیقه‌بازی‌های کرزی سبب شد که در امر‌ مدیریت سیاسی چندگانگی به میان بیاید که دورهٔ پنج‌سالهٔ حکومت «وحشت ملی» ناموفق و بحرانی‌ترین دورهٔ سیاسی افغانستان بود. در همین گیر و دار، آقای غنی در زمانی که دنبال مشروعیت بود، دست به دامان شما به میدان سیاست آمده و با نیرنگ سیاسی شما را کنار گذاشت. می‌خواهم صریح بگویم که اشرف‌غنی و اطرافیانش کم‌ترین تعهد و اخلاقی در سیاست نداشته‌اند. آقای غنی یک فاشیست و‌ قوم‌گراست که حضور هیچ‌کسی را در سیاست افغانستان جز خودش تحمل ندارد. او نه به شما که رای میلیونی برایش گرفتید رحم کرد و نه آقای ضیا مسعود را بی‌داغ گذاشت. خلاصهٔ سخنم این است که یک دورهٔ درخشان فرصت سیاسی را از مردم اوزبیک‌‌ گرفت و بجایش تبعید، آوارگی، چندپارچگی و‌ سرگردانی برای شما هدیه داد. در تمام این مدت هیچ‌یک از این خارجی‌ها که امروز مدال‌های رنگارنگ به شما هدیه می‌دهند، صدایی نکشیدند که معاون نخست و برحال ریاست‌جمهوری برخلاف قانون اساسی برای چه به تعلیق درآمده است؟ تمام این خارجی‌ها در توطئه ایشچی، تبعید و تعلیق شما هم‌دست و هم‌رای غنی بودند.

آقای دوستم
امروز یک ارادهٔ محکم سیاسی برای شکستن سد استبداد قومی و فاشیسم به میان آمده است، شما یک رهبر و صاحب دیدگاه و مسیر سیاسی هستید، امید دارم فریب رفت و آمد خارجی‌ها و وعده‌های دروغی این‌ها را نخورید. شما امروز به حیث یک چهرهٔ ضد طالب و تروریست، وزنهٔ باصلابت شمال کشور استید. حضور شما در تیم و ثبات و هم‌کرایی معادلهٔ انتخابات را تعیین می‌کند، بزرگ‌ترین فرصت برای رهایی افغانستان از چنگ گروه مافیایی فاشیسم به دست آمده است، در این مسیر مطمئن هستم با درنظرداشت گذشته پایداری کنید، ما در انتخابات رای اکثریت و‌ مشروع مردم را برای رهبری‌ افغانستان داریم، حکومت وحدت‌ملی صدمه‌های بزرگی بر پیکر سیاسی شما و داکتر عبدالله وارد کرد، این صدمه‌ها برنامه‌ریزی شده مدیریت شدند، با تمام ناامیدی مردم یک بار دیگر به شما و داکتر عبدالله اعتبار و رای داده‌اند، اگر شما در این مسیر با استقامت ماندید، مطمئن باشید برای جبران اشتباهات تان فرصت مناسبی خواهید داشت، اما اگر‌ خدای‌ناخواسته این بار باز فریب رفت و آمد و فشار خارجی را خوردید، جنازهٔ شما در دل مردم اوزبیک و جنازهٔ عبدلله در دل مردم تاجیک خوانده خواهد شد.

نجیب بارور


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دوستم
قومی
نظرات بینندگان:

>>>   Skandar Kabir
جناب نجیب باور بیاد داشته باشی میلیارد ها دالر مصرف شد بخاطر از بین بردن اخونیزم یا اخوانی اگر نمی‌دانی بدان که ریس جمهور شدن از تنظیم های جهادی فقط در حد یک خواب است دوستم یک اله دست است خارجی ها هرچه که خواسته باشند بالایش تطبیق میکنند بخاطر به اصطلاح سرخمی که دار د که ناقض حقوق بشر است دیگر اینکه تا دیروز ادیب صاحب که در دولت بود هیچ صدایت نمیبرامد امید خودات منحیث یک جوان باید حقایق وطن و جهان همچنان خواست جوامع بین المللی را بدانید قصاب کابل بزبان خود اقرار میکند که چند نفر فرانسوی را کشته به همین خاطر مشهور به قصاب کابل شده عبدالله به دست بوسی گلبدین قصاب کابل میرود شما کمی فکر کنید که کسی بنام اخوانی را قبول دارد هدف من نیستم برای ما فرق ندارد همه شان وطندار ما هستند مگر خودات باید آگاه شوی

>>>   Ali Ahmadi
گروهک وطن فروش که ۴۴ سال میشود بدستور بیگانگان فقط ویرانی بار میآورد چرا خود محق میداند؟ محترم راه نجات افغانستان تنها در یک چیز است و آن تصفیه دولت از عبدالله و همفکرانش میباشد

>>>   ارش ارین این آخرین امتحان برای عبدالله ودوستم است .
که در کنار ملت ومردم خود باغرور وافتخار زندگی میکنند ویا خود را فرخته وتسلیم دشمن میشوند وتا ابد وجاودان بد نام تاریخ میسازند

>>>   Hafizullah Akhondzada
باید قبول کنیم که جنرال صاحب دوستم را از چندین سال بدینسو میخواهند از ملت اش جدا سازند خوشبختانه مردم با شهامت با دادن شهید و زخمی با توطعه های داخلی و خارجی مثل کوه پامیر ایستادند و تا حدی پلان های شان را خنثی نمودند و با یک‌ صدای جنرال صاحب دوستم چندین ولایت شمالی بسته است و تاکه خون در رگ ما باشد به امر جنرال صاحب آماده هستیم و هیچ وقت تن به معامله نخواهیم داد و ان شاءالله میدان را بردیم و به هر قیمتی شود حق خود را خواهیم گرفت

>>>   Omid Sultan
چرا مردم را به اقوام تقسیم میکنید؟ بگذرید ازین تقسیمیات احمقانه که فقط به نفع چندتا رهبر فاسد تمام شد که نه مرام دارند و نه وجدان. تمامی مردم افغانستان یک مشکل دارند: رهبران فاسد. نه رهبر پشتون، نه تاجیک، نه هزاره، نه ازبک ... هیچ یک به قوم خود خدمت نکرده بلکه فقط سر قوم خود تجارت کرده اند. اما بزرگترین مشکل این است که قلم به دستان مثل این آقا این تقسیمات تباه کننده افغانستان را هنوز هم توجیه میکنند. حیف این دانش که با آن شیطنت میکنند.

>>>   Edriss Bahar
من فکر می کنم که اگر داکتر عبدالله کدام اقدام نکند جنرال صاحب دوستم پیش قدمی نخواهد کرد، پس این مسائل بستگی به عبدالله دارد تا از اعلامیه های مکرر بی ارزش دست بردارد و یک سلسله اقداماتی عملی انجام بدهد.

>>>   نظریات نجیب باورصدفیصد مورد تائید است ، اگرکمی دقت شود آخرین چانس برای جناب جنرال صاحب دوستم است که غروروسرفرازی قوم قهرمان خویش رابرافراشته نهگدارد درغیرآن نفرین ونفرت همه اقوام افغانستان نصیب اش خواهد شد.درآنصورت فکرمیکنم که جائی برای دفن خویش هم دروطن خویش نخواهد داشت.
بااحترام

>>>   بغاوت جای نمی گیرد آین کاش قبل از انتخابات به عوض رفتن به آغوش طالب و دعوت به حکومت موقت برای انتخابات آمادگی درست میگرفتید، حال که باختید قرطک زدن جای نمی گیرد، مردم رای به برنامه دادند و این فقط تیم دولت ساز بود که هم برنامه داشت و هم آمادگی برای انتخابات.

>>>   نچیب جان بارور جطور هستی گل لالا؟
////..ستر جنرال دوست بالای امرالله صالح و امثالش شرف دارد.

>>>   نحیب خان باور: چاپلوسی به دوستم چنگ انداختن به خس و خاشاک است. صد تشوق شما نمی تواند به یک تلفون غربی ها برابری کند. کوشش کنید که به تداوی مریض تان از طریق صبر بپردازید و خودرا به یگان چیزکی دیگری مصروف سازید.
شعیب

>>>   او فریب رفت و آمد خارجی ها را نمی خورد.
او در تمام کارهایش با اردوگان رییس جمهور ترکیه مشورت میکند.
ترکیه که عضو پیمان ناتو است، رییس جمهور آن ،یعنی اردوگان در مورد مشوره دادن اش به دوستم،با دیگر کشور های عضو پیمان ناتو مشوره میکند.
در نتیجه این مشوره ها و مذاکرات ،تصویب شد که برای دوستم،منحیث یک رهبر ترک تبار جنگی ضد طالبان،برایش مدال داده شود،تا جلو مذاکرات صلح با طالبان گرفته شود.
اگر با طالبان مذاکره شود و صلح بیاید،به نفع رییس جمهور امریکا است که بودجه این جنگ را در ساحات دیگر و به اختیار خود مصرف میکند.
اما جنرالان امریکایی و نمایندگان کنگره امریکا،نمیخواهند،خورد و برد خویش را ازین بودجه که از هژده سال بدینسو تا به حال حدود یک تریلیون دلار شده است،از دست بدهند.
یگانه چاره این است که یا رییس جمهور امریکا شریک دزدان شود و یا استعفی بدهد.
اما فکر نمی کنم که او استعفی بدهد.زیرا پول زیادی برای مبارزات انتخاباتی مصرف کرده است،تا رییس جمهور شود.
پس این همه مصارف او را کی میدهد؟
چوکی زیاست جمهوری امریکا،مثل دکان های شهر کابل،بزرگترین سرقلفی را دارد.

>>>   اغاى باور، ديگر متن نوشته را نخواندم از بست كه تملق و ياوه گويى و شخصيت كاذب سازى ديگر چيزى نديدم!! نمى دانم كه در كدام دهه خودت تولد شديى كه از يك مليشه اينقدر تحريف كرديد!! يا كه سنن خورد هستى و از دوستم مليشه زياد نمى دانى كه من شك ميكنم كه اين درست باشد مگر از كه خودت هم از همين قماش خاين مليشه و وطنفروش باشى!!اگر نه كه يك افغان چه كه يك إنسان با شخصيت دوستم را اينقدر تعريف و تملق نميكرد.

>>>   اقای بارور!
-وقت من معنی سلمبه وقلمبه را با بیست وچند سال تحصیلم نفهمیدم٫دوستم چطور مفهوم انرا بداند.
-کرزی انتخاب امریکا بود٫نه اقوام غیرپشتون.
-بودن ونبودن دوستم درکنار عبداله بیمفهوم است.این بار هم مثل گذشته برنده را خارجیها تعیین میکنند.
عاقل

>>>   جناب بارور صاحب:
من می‌دانم اهل سلمبه‌گویی‌‌ و قلمبه‌گویی‌ نیستی، از این بابت تلاش می‌کنم با صراحت و لهجه‌یی وطنی سوالم را مطرح نمایم
همان کارخیر که صرف برای اختلاط وتقویه وحدت ملی طرح کرده بودید بکجا رسید؟ دستمال دادند ف یا معطل به مشوره همراه امریکائی ها کرد؟؟
تنویر صاحب که یک آدم حلیم است باید بداند که دامادی بهتر از شما برایش یافت نمیشود،ومهمتر اینکه با این ابتکار شما وحدت ملی از فولاد هم صد چند بیشتر محکم میشود ،
ر

>>>   ازگذارش نامه خواندم :
به اساس گزارش دیگر اخیراً سر و صداهایی مبنی بر همکاری نزدیک حلیم تنویر با استخبارات نظامی پاکستان ISI نیز سر زبان‌هاست. گفته می‌شود که تنویر وظیفه دارد تا با پخش مطالب تحریک‌آمیز از طریق جریدۀ مبتذل و بی‌سویۀ "البدر" در بین پشتون و تاجیک به نفاق و شقاق دامن بزند. می‌گویند پشت کردن حلیم تنویر به حزب اسلامی گلبدین حکمتیار که زمانی وی را یگانه ولی‌نعمت و پیشوای خود به حساب می‌آورد، و روکردنش به طالبان در حیقت اجرای دستوری است که از طریق آی‌آس‌آی به وی داده شده است.

سفرهای مکرر حلیم تنویر به افغانستان و پاکستان تحت پوشش فعالیت‌های ژورنالیستیک همه به منظور گرفتن دساتیر و دادن اطلاعات به دستگاههای دوزخی آی‌اس‌آی است. تنویر اکنون منحیث رهنمای گروپ کوچکی از اجنتهای آی‌اس‌آی در بین افغانان مهاجر اروپا کار می‌کند و ازین مدرک عاید هنگفتی به دست می‌آورد.

کسانی که با شخصیت حلیم تنویر از گذشته آشنایی دارند، می‌گویند: نامبرده از همان دوران سنین کم که در عقب مسجد عیدگاه در نوآباد باغ علی‌مردان نزدیک مسجد ازبک‌ها با فامیل خود سکونت داشت، ضعیف‌الاخلاق، بدکاره و بدنام بود. ضعف اخلاقی و هرزگی وی تا سرحدی رسیده بود که چندین بار باعث سرافگندگی و خجالت پدر بیچاره‌اش - مرحوم محمد امین خان تنویر مشهور به "کمپودر" - شده بود. در نتیجه پدرش ناگزیر گردید از آن محل به گوشۀ دیگر شهر کابل نقل مکان کند.

>>>   (( نامه سربسته به جنرال دوستم ))
درهیچ صورت نباید بنام عملیات همراه با خارجی هامخصوا اسکات میلر خان یا قوای خود به جنگ ها اشتراک کند اگر از جانش می خواهد واگر براستی کله خام نیست ، همیشه باید موضوع رازک کندهاری در ذهنش حضور داشته باشد
ر

>>>   چرا مردم را به اقوام تقسیم میکنید؟ بگذرید ازین تقسیمیات احمقانه که فقط به نفع چندتا رهبر فاسد تمام شد که نه مرام دارند و نه وجدان. تمامی مردم افغانستان یک مشکل دارند: رهبران فاسد. نه رهبر پشتون، نه تاجیک، نه هزاره، نه ازبک ... هیچ یک به قوم خود خدمت نکرده بلکه فقط سر قوم خود تجارت کرده اند. اما بزرگترین مشکل این است که قلم به دستان مثل این آقا این تقسیمات تباه کننده افغانستان را هنوز هم توجیه میکنند. حیف این دانش که با آن شیطنت میکنند.

>>>   دربریتانیا امروز انتخابات تازه برگذارمیشود واز کمیسیون انتخاباتن افغانستانخواسته است به نستب تجربه که دارند درتنتیجه گیری انتخابات بریتانیا کمک کنند
نورستانی رئیس کمیسیون قبول نموده ووعده همکاری داد ه است امامولانا عبدالله مخغالفت نموده است

>>>   حلیم( تاریک )را می گویند یک چاقوکش خیلی ماهر وزبردست است روزی می خواسته یازنه وخواهرش را چاقو باران کند اما از روی تصادف چاقوی تاریک صاحب صرف چند میلی از شاهرگ گردن یازنه اش بخطا رفته وخواهرش را سوراخ سوراخ نموده بعد درهالند به حبس افتاده ،
اکثریت افغانهای ما دراروپا وامریکا از چاقو استفاده میکنند،

>>>   من با آقای باپر، هم باور هستم.
جناب جنرال مرد متعهد و مبارز در برابر تروریزم و بنیادگرایی، اگر این بار فریب خارجی ها را بخورد، باید جنازه ی رهبری و شخصیتی ایشان را پیشاپیش به تجلیل گرفت.
مرد یکبار می میرد.
روشن بین

>>>   دختر تنوير ترش كرده بود به همين خاطر تنوير پشت داماد ميگشت و مردم را سر ننگ اورد و همه هزاره ها فعلا داماد تنوير شده اند آلبته به نوبت .

>>>   دوستم سواد خواندن و نوشتن ندارد
ایکاش نامه ات صوتی میفرستادی

>>>   فلم تان رسا باد باور صاحب


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است