چین را باید جدی گرفت
 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۵۰    ۱۳۹۸/۹/۲۰ کد خبر: 161304 منبع: پرینت

دیوار چین قصه تاریخی طولانی دارد، اما امروزه به نماد سیاست تدافعی چین برای اقتدار بیشتر این کشور تلقی می‌شود. چین در عرصه اقتصاد جهانی قدرت بزرگ و چالش‌گر در برابر هژمونی امریکا است.

رفت و آمد بی‌تشریفات و بدور از نگاه امنیتی گردشگران حکایت‌گر سیاست آرام و بی‌سر و صدای چین برای حضور مٶثر این کشور در عرصه رهبری جهانی است.
چین برای امروز و فردای منطقه و کشورمان جایگاه برجسته و مهم دارد. نشانه‌های این نقش برجسته را از اکنون با حضور سیاسی و اقتصادی چین در تحولات افغانستان می‌توان مشاهده کرد.

نگاه چین به افغانستان با نگرانی‌های امنیتی و رقابت سیاسی و اقتصادی با امریکا گره خورده است. این نگاه در بعد امنیتی سیاست همگرایی با پاکستان را در پی داشته و تصویر پاکستانی از افغانستان را برای چین ایجاد نمود؛ تصویری که در نهایت به زیان افغانستان تمام خواهد شد. ایجاد تصویر افغانستانی برای چین، بازنمایی ذهنیت و تصویر سیاسی و امنیتی مشترک اینک مهم‌ترین رسالت دستگاه دیپلماسی کشور است.

در تصویر واقع‌بینانه و افغانستانی از افغانستان، ثبات سیاسی، امنیت ملی و حاکمیت مقتدر کشور ما بعنوان پایه‌های امنیتی و کاهنده نگرانی‌های امنیتی چین بازنمایی می‌گردد.

برجسته‌سازی فرصت‌ها و تهدیدات مشترک، ظرفیت ژیوپلیتیکی و ژیو اکونومیکی افغانستان راهی است به سوی همگرایی و گسترش همکاری‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی افغانستان با چین. تصویر سازنده از جایگاه ژیو اکونومیکی افغانستان در استراتژی بیلد اند رود (Belt and Road) که از نظر توسعه تجاری و اقتصادی برای اقتصاد چین اهمیت حیاتی دارد، یکی از ظرفیت‌های مٶثر برای گسترش همکاری دو جانبه است.

دولت افغانستان و بویژه دستگاه دیپلماسی کشور ما، چین را بعنوان یک ظرفیت مهم سیاسی و اقتصادی باید جدی بگیرد. نگاه همگرایانه این کشور با پاکستان، رقابت سیاسی با هند، رقابت اقتصادی و سیاسی با امریکا و در نهایت محورهای مشترک فرصت‌ها و تهدیدات ملی دو کشور در استفاده از فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود جداً باید مورد توجه قرار گیرد.

دکتر عبدالقیوم سجادی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
چین
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   اين بار نوبت به معاويست ها وستمى هاست كه كشور أبا و اجداد ما را به چين ادمخوار بفروشند .

>>>   جناب داکتر! در این لحظات که سخنان نفرت انگیز تنویر خاطر ها را آزرده است شما از چین حرف نمیزنی و به دولت توصیه داری. کدام دولت؟ شما پاد زهر انتخابات و سخنان تنویر شده ای. کجای کاری؟

>>>   رشد اقتصادی چین ضعیف شده و آمریکاست که توانسته و میتواند و توانسته ما را ما با داشتن چنین همسایه و منطقه حمایت کند و چون چین از تحریم آمریکا می ترسد در این اواخر کمتر همصدای روسیه و ایران میشود ولی میخواهد رقابت خود با آمریکا را طولانی بسازد و از جنگ افغانستان هم برای ابزار رقابت استفاده میکند.
ما باید سرمایه گذاری و دوستی غربیها را اولویت دهیم چون چین استندردها و نفوذ جهانی اش کمتر از آمریکاست و از او گشنه هم چندان چیزی جور نخواهد شد و در صورتیکه آمریکا بر پلانهای خود فشار بیاورد آنوقت است که چین مجبور شده و سهم کلان خود را در افغانستان ایفا خواهد کرد.
چین خودش فهمیده ولی امید به زمان بسته است که حتی ممکن است بیش از این آسیب پذیر و خار شود.
محب الله

>>>   سیاست چین در قبال افغانستان چنین است.
جنگ افغانستان ادامه پیدا کند.
کمک های جهانی به افغانستان ادامه پیدا کند.
مردم با پول های دزدی شده از کمک های جهانی،برای خود هرچیز از تولیدات چین بخرند و چین پولدار تر شود.
آیا دولت افغانستان کدام روز محاسبه کرده است که سالانه چقور به چین صادرات دارد و چقدر واردات؟
طور مثال دونالد ترامپ از وقتی که رییس جمهور شده است،این را محاسبه میکند.
در نتیجه در یافت کرده است که سالانه صد ها ملیارد دلار به عربستان سلاح و مهمات میفروشد و سالانه پنجاه هزار دلار از عربستان خرما وارد میکند.
از همین خاطر اولین سفر خارجی دونالد ترامپ بعد از رییس جمهور شدن اش،به عربستان بود.
اًخرین سفر اش نیز به افغانستان نزد سربازان اش بود که اشرف غنی را نیز در قطار سربازانش ایستاد کرد و به سربازان اش گفت که همی گدایگر را نیز چند دقیقه در بین خود نگاه کنید تا من بیانیه خود را بدهم.
در هنگام بیانیه اش نیز دونالد ترامپ از دست آورد های اقتصادی اش در امریکا در جریان رییس جمهوری اش ابراز کرد که در ظرف چهار سال نرخ سهام امریکا دو چند شده است.
سربازان نیز بطرف یکدیگر سیل کردند و زیر دل گفتند که مارا به نرخ سهام امریکا جی؟
ما نه سهام داریم و نه تاجر هستیم.
ما سرباز هستیم و جان ما در افغانستان در خطر است.یک چاره کن که ما ازین جنگ لعنتی خلاص شویم.

>>>   چین یگانه کشوری بی آزار در جهان است وگرنه باید پیش از امریکا اوغانستان را بلعیده بود
هم مرز دارد هم زور
هم نفوس دارد هم تکنالوجی

>>>   چین، روسیه ودوسه کشور دیگر امروز در صحنه جهانی در برابر قدرت هژومومنیک امریکا بخوبی استاد کرده ومیرود که در سالهای پیش رو جهان یک قطبی امریکاییها به سقوط وبزیر کشیده شود..بد نبست یاد اوری کنم بزرگترین قدرت اقتصادی جهان امروز یعنی امریکا بدهکارترین کشور به چین است .میزان نفوذ امریکا علیرغم در دست داشتن امپراطوری رسانه درحال حاضر رو به افول ونابودیست واین حقییقتیا ا6عععست که غرب گرایان وامریکو فیلها(امریکا دوستان)بدان واقف نبسنند واین حقیقت است اجتناب ناپذیر. .امروز روسیه وچین به قدرتی دربرابر امریکاتبدیل گشته اند ودر اینده امریکا مجبور به عقب نشینی خواهد بود//
داکتر عبدالرب اچک زی

>>>   چین اگر نباشه تمام دنیا بی وسیله می ماند

>>>   به سیاست چین در قبال افغانستان...
یادت نرود که تمام جای دنیا به غیر از آدم هایش 80 درصد چینایی است
شاید دکمه یخن خودت هم چینایی باشه
تمام ضروریات زندگی چینی است
نه تو و نه هیچکس دیگر نمیتواند انکار کند
از هر 5 نفر نفوس دنیا دوتایش چینایی یا شبیه آنهاست
هرکس برای منافع خود تلاش میکند اینکه فقط گپ میزند توستی 50 کشور دنیا برای چی اینجاست اگر نمیدانی نادانی اگر قبول نداری بازهم نادانی
چین برای همه وسایل زندگی می سازد اما هیچ جای دنیا را اشغال نکرده است اما دنیا رسمش همین است اشغالگری از شوروی شروع تا همه
تو که نمیدانی بازهم نادانی بمان تا که بمانی
شاهین

>>>   چین مردمش خوب و ارام است نیازی به تعریف ندارد هرچیز خوب و ارزان تولید میکنن
بانین که به تولید سرشان گرم باشد اگر به سیاست شروع کرد دنیار را به یک روز خواهد بلعید
باخبر یاجوج و ماجوج شاید همینا باشد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است