افشای اسناد محرمانه در مورد جنگ امریکا در افغانستان
 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۵۶    ۱۳۹۸/۹/۲۰ کد خبر: 161298 منبع: پرینت

افشای اسناد محرمانه در مورد جنگ هجده ساله امریکا در افغانستان:
روز نامه واشنگتن پست به 2000 صفحه اسناد محرمانه دولت امریکا در باره جنگ افغانستان دست پیدا کرده است . این اسناد بیانگر انست . که طی هجده سال گذشته دولت های مختلف در کاخ سفید برای موفق نشان دادن طولانی ترین جنگ در تاریخ امریکا حقایق را از مردم کشور پنهان کرده اند.
در این اسناد که واشنگتن پست می گوید برای دسترسی به انها به مدت سه سال درداد گاه با استناد به قانون در باره علت ناکامی در جنگ افغانستان سخن گفته اند. و در مجموع این جنگ غیر قابل « فتح» توصیف شده است.

کریگ ویتلا ک ولسلی شاپیرو خبرنگاران تحقیقی واشنگتن پست که در همکاری با ارمندامام جمعه گزارشگر گرافیکی تصویری که دوشنبه نهم دسامبر مجموعه این اسناد را در گزارشی مفصل منتشر کردند در پیشگفتار نوشته اند: گنجه ای پر از اسناد محرمانه دولتی که واشنگتن پست توانسته به انها دسترسی پیدا کند نشان می دهد مقام های دولت امریکا طی هجده سال گذشته چطور دربیان حقایق پشت جنگ افغانستان ناکام مانده اند. واین که چطور بابیانیه های زیبا این حقیقت غیر انکاررا از مردم پنهان کردند ؛ این که پیروزی در جنگ افغانستان ممکن نیست.
این اسناد که شامل حدود400 مصاحبه باافراد مسول در جنگ افغانستان وهمچنین یادداشت های دونالد رامسفلد وزیر دفاع وقت امریکا است. به گفته های روسای جمهور امریکا وزرا، دیپلمات ها و جنرال ها بوده است.

بسیاری از افسران و جنرال ها در این مصاحبه ها که درجریان تحقیق و تفحص مفصل بازرس ویژه در امور باز سازی افغانستان ( سیگار)صورت گرفته و بنام (درس های اموخته شده) به مجموعه انها داده شده از عدم شناخت امریکایی ها از افغانستان از علل زمینه ساز فساد دولتی دراین کشور و دلایل اشکاری که موفقیت در جنگ افغانستان رانمایان میکرده سخن گفته اند اما محتوای این مصاحبه ها تاپیش ازاین محرمانه نگه داشته شده بود.
دریکی از مصاحبه های این مجموعه دابینز نماینده ویژه امریکا در افغانستان و پاکستان (2014-2013) گفته : ما کشور های فقیررا اشغال نمی کنیم که انها را ثروتمند کنیم ما به دیکتاتوری ها حمله نمی کنیم که انجا دیموکراسی جاری کنیم ، بلکه ما به کشور های پرخاشجو وخشن حمله می کنیم تا انجا صلح برقرارکنیم و انچه اشکاراست در انجام این ماموریت در افغانستان ناکام مانده ایم.

رایان کروکر سفیر سابق امریکا در سال (2012-2012) در یکی از این مصاحبه ها که از سوی دفتر بازرس کل امریکا صورت گرفته گفته :شما نمی توانید این حجم پول را به یک دولت نوپا و جامعه در حال شکل گیری تزریق کنید وانتظار داشته باشید که فساد روی ندهد چنین چیزی محال است.
ده ها مقام امریکایی و افغان در خلال این مصاحبه ها اذعان کردند که بسیاری از سیاست ها و برنامه های واشنگتن از اموزش پولیس و نظامیان افغان گرفته تا جنگ با کشت وتجارت تریاک از ابتدا محکوم به شکست بود چرا که براسا س مفروضات خام و بدون درک وشناخت این کشور طراحی شده بود.

به اساس گزارش طلوع نیوز هزینه هیجده ساله جنگ در افغانستان بطور ذیل توضیح میگردد:
مجموعن دوتریلیون دالراز جمله : (یک اشاره پنج تریلیون دالر در جنگ، 87میلیارد دالر هزینه اموزش نیرو های امنیتی ودفاعی افغانستان، 24 میلیارد دالر برای توسعه اقتصادی، 10میلیارد دالر برای مبارزه با مواد مخدر، 500 میلیارد قرضه امریکا به حکومت افغانستان) مصرف شده و در نتیجه این جنگ طولانی بیش از 157 هزار تن کشته شده است واز جمله تلفات نیروهای افغان 64124تن ، غیر نظامی ها 43074 تن، جنگجویان مخالف 42100تن پیمان کاران امریکا3814 تن نیروهای امریکایی 2300 نیروهای ناتو 1145 ) صورت گرفته است.

با حفظ این همه مصارف گزاف و تلفات سنگین ملکی ونظامی در کشور جنگ به پایان نرسیده و حاصل ان ازدیاد کشت زرع و صدور مواد مخدر ، سه میلیون انسان معتاد به مواد مخدر، حاکمیت زورمندان و قوماندان های جهادی، فروش واستخراج معادن کشور توسط افراد قدرتمند، چور وغضب ملکیت های شخصی مردم، نا امنی و بوجود امدن یک دولت نابکار ، مفسد، قوم گراو متقلب بنام وحدت ملی میباشد.

با عرض حرمت
ادریس اریب


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جنگ آمریکا
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   واقعا راست گفته بودند تاحال هم نمی فهمیم ونخواهیم فهمید .اینقدرپول واینقدروقت واینقدر جانهای که بیجان شدند .بخاطرچه بوده .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است