هرچه متعصب تر، به ارگ نزدیکتر (عکس)
 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۳۴    ۱۳۹۸/۹/۱۹ کد خبر: 161283 منبع: پرینت

حلیم تنویر که تا حال به هر دری زده به جایی نرسیده، به این فکر افتاده که بهتر است از روی ضدیت و توهین به اقوام شریف هزاره و تاجیک بهتر میتواند تا جایگاه مناسببی نزد اشرف غنی پیدا کند.

نزدیک شدن به ازگ برای افرادی که هیچ علم و معرفتی ندارد جز توهین به اقوام شریف هزاره ، تاجیک وازبک مانند نژاد پرساتی چون، اسماعیل یون، فاروق وردک، امرخیل و سلطان زی و ده ها افراد دیگر که توانستد از این طریق به ارگ نزدیک شده، جای و مقامی برای خود به دست بیاورند آسانتر نیست.
برای حیلم تنویرنیز، که هیچ علم و معرفتی ندارد، این روش ارگ پسند را انتخابات نموده و از وآژه های توهین آمیزی استفاده نموده که خون بخش زیادی از مردم افغانستان را خوش آورده است.

حلیم تنویر، در مراسمی که از سوی برخی افغان‌ ملتی ها در شهر کلن آلمان به مناسبت گرامیداشت از فعالت های "محمد گل‌ مومند"، از چهره‌های نژاد پرستانه و جنجالی افغانستان می باشد، برگزار شده بود، سخنرانی نموده و بین وسیله خواسته چهره های سیاه و تاریک برتری خواهی را در افغانستان بیشتر زنده کند.

حلیم تنویر، که سالها است در هالند زنگی میکند دو بار به علت زد و خورد و یک بار با چاقو نزد پولیس هالند دوسیه دارد.
حلیم تنویر برای خوش خدمتی به محمد گل مهمند و نزدک شدن به ارگ خواسته درجه توهین را به با لاترین درجه در آورده و با بی ادبانی، گفته است ا گر من صلاحیت میداشتم دختران هزاره را به ازدواج پسران پشتون در می‌آوردم.

محمد گل مهمند با تکیه بر همین سیاست، به کشتارهای بیرحمانه، ویرانگری های همه جانبۀ فرهنگ و داشته های تاریخی اقوام و ملیت های مختلف کشور، با هدف محو و از بین بردن آنها اقدام نموده، با حمایه و تأیید دیگر ستمگاران دستگاه نادری به مرحله اجرا در آورده است.
ارگ مقام گل محمد مهمند را آنقدر بلند نموده، یک منار یادبود (به اصطلاح از مهمند در یکی از چهاراهی های بزرگ ولایت بلخ نامگذاری نموده است، در حالیکه زادگاه مولانا مانند دیوار کلوخی برجای مانده است.
آیا با این همه توهین جای برای وحدت مانده است؟

محمود منجم زاده


محمد گل مهمند زادگاه مولانا

محمد گل مهمند زادگاه مولانا

محمد گل مهمند زادگاه مولانا

محمد گل مهمند زادگاه مولانا

این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
محمدگل مهمند
زادگاه مولانا
نظرات بینندگان:

>>>   خودات هم موضوع را علمی به بحث نگرفتی و یکجانبه و تحریک کننده و عوامفربانه نوشتی. شما ازین قماش به هزارها دارین که هر روز شخصیتها و شاهان اذادی چون امان الله غازی را فحش میگه و پشتونها را به مسخره میگیرند و شما خاموشانه شاد باش میگین. و اما به یک کلمه ناچیز روغن به اتش میریزید. معلوم میشه که ماجراجو و متعصب اید و فرادید ضعیف و ناتوان دارید . انسان باید دید وسیع و انترناسیونلستی داشته باشد نه که مولانا را به مهمند ترجیح دهد.

>>>   اول حيران ماندم كه اين 'حاكمان ٣٠٠ صد گذشته' چه معنايي خواهد داشت؟!
اما كمي بعد تر فهميدم كه منظورِ علامه محمود منجم زاده ؛ حاكمان سه صد سال گذشته بوده است !!!

>>>   حگومت کرزی برای ترمیم خمقبره یک پاکستانی بنام غفار خان درجلال ابادهفتاد ملیون افغانی برای یک گروپ کلاه بردار بنام دسولی خدمتگاران داد

>>>   درزمان جنگ افغان انگریز محمد گل مهمند قوماندان جبهه درمقابل دوصندوق طلا چهار صد عسکر حکومت را به کشتن داد بعد معلوم شد که آن طلا ها هم جعلی بوده ، امان الله خان محمد گل را با لباس زنانه درشهر گشتاند وبعدزندانی ساخت ، ابتدا قصد اعدامش را داشت اما مادر امان الله نگذاشت ، در زمان نادر از زندان آزاد شد
اجساد آن سربازان گندید وخوراک گرگ وروباه وزاغ کلاغ شد
ر

>>>   حلیم تنویر گفته است :
من برای اختلاط اقوام حاضرم دخترم رابه نکاح فضلی مشاور رئیس جمهوری دربیاورم ، برای من وحدت ملی مهم است

>>>   بــــه برنا صـــالحــــــــی !
کسی راکه فرزند فرزانه بلخ می گفتی ده ها بلند منزل ومارکیت برایش ساخت نمیتوانست برای مدرسه پدرمولانا یک محوطه بسازد ؟؟؟
اگر پول دزدی یک روزه اش را از گمرک حیرتان مصرف میکرد حالا منظره دیگری از ان مدرسه دیده میشد

>>>   اگـر حلیم تنویر برای اختلاط اقوام دخترش رابرای نجیب بارور بدهد من هم برای تقویت بیشتر وحدت ملی مصارف عروسی شانرا می پردازم ،
ر

>>>   این محل ها که بنام پدر فاشیزم افغانی محمد گل مهمند نام گذاری گردیده از طرف و به حمایهٔ امپراطور صاحب پوف، آباد و نام گذاری گردیده. این شکایت شما به شکایت درخت از دستهٔ چوبی اش شباهت دارد.

>>>   پشتون اگر بهشت هم برود دست از خریت برنمیدارد.چه رسد اروپا

>>>   پشتون مهاجر کوچی بر اقوام اصیل خراسان خرده میگیرد.
ههههههه

>>>   ترامپ به غنی گفته است که به شکلی که باشد من ترا ریس جمهور اینده می سازم تو چون خوب غلامی ما را می کنی و این مجاهدین واسلام نما ها را آهسته آهسته گلم شان را جمع می کنم

>>>   دزد های شمالی چقدر بی همت هستند :
ایوب سالنگی آن دزد سرگردنه که مصروفیتی بجز تیل فروشی وچوکی فروشی نداشت از گفته های سلطان زوی تائید وتقدیر کرده است، تعدادی می گویند تیم عبدالله همه غاصبان ودزدان است ، ایوب سالنگی درتیم دولت ساز است، آیا دزد چپه شاخ تر وناروا تر ازین انسان بی سواد که به رتبه سه تر جنرالی مفته خــــــــــــــر شده است کسی نشان داده میتواند؟؟

>>>   صددرصد درست است

>>>   ایوب سالنگی توت فروش راه سالنگی که از نام مجاهد خود را برتبه جنرالل رساند چون شخص بی سواد خیلی دزد چالاک که خود را از چوکی معینت وزارت داخله که جندین سال در اختیار داشت خود را صاحب ملیون ها دالر نقد و صاحب جایداد های زیاد کرده برایش در تیم داکتر عبدالله جای داده نشد خود را مانند معلم عطا به تیم غنی پینه کرد تا سرمایه دزدی کرده گی اش را حفظ کند معلم عطا و ایوب سالنگ پیوستن شان به تیم غنی بدلیل حفظ دارایی های دزدی کرده شده شان است و نبود جای در تیم داکتر عبدالله به این دو دزد خاین .

>>>   محمد گل خان مومنديا هم مهمند (پشتو: محمد ګل خان مومند) (متولد 17 ژانویه 1885 - درگذشت 18 اوت 1964)، یک شخصیت ادبی و هم سیاستمدار مشهور در افغانستان ناميده شده است. به وزیر محمد گل خان لقب پشتونى "بابا" از سوى حاکمان افغان با مترادف پشتون داده شده است. محمد گل خان در زمان امان خان افسر ارتش بود. وی به مقامات و مقامات رهبری متعددی از جمله وزیر کشور افغانستان خدمت کرده است.
وزیر محمد گل خان خان ممند در ولسوالی اندرابی کابل بدنیا آمد. پدر وی خورشید خان مومند ، پدربزرگ وی "مومند خان" بود.
"مومند خان" در زمان عبد الرحمن خان در ارتش خدمت می کرد و پدر بزرگ وی عبدالکریم بود که در زمان سلطنت شاه دوست محمدخان در ارتش افغانستان خدمت می کرد. وی متعلق به قبایل مهمند پشتون است و گذشتگان خود را به استان ننگرهار ردیابی می کند. محمد گل خان در دبستان و دبیرستان حبیبیه آموزش ديد. محمد گل خان پس از آن در سال 1909 وارد مدرسه نظامی شد.
به زودی پس از اتمام مدرسه نظامی، گل خان مومد به گارد سلطنتی پیوست و به عنوان فرمانده یگان و مربی برخی واحدها درآمد. وی پس از خدمت به عنوان مدیر مدرسه نظامی ، بعداً معاون فرمانده کل و سپس فرمانده گارد سلطنتی شد.
در زمان پادشاه امان الله خان به اروپا سفر کرد. محمد گل خان توسط پادشاه امان الله خان به عنوان دیپلمات برای افغانستان منصوب شد.
وی از سال 1924 تا 1928 به عنوان فرماندار پکتیا، ننگرهار ، بلخ و فعالیت داشت.
1929 دولت پادشاه امان الله خان سرنگون مى شو شاه حبیب الله كلكانی امير مى شود. محمد گل خان مومند برای بازگرداندن پشتونان در دولت با محمد نادر خان غدار از خاندان طلايى (همان زيورات و طلا چور و چپاول شده از هندوستان باقى ماننده از سدوزايان و چور و چپاول توريانيان تاجيکان و ) يکجا شد.
در اکتبر سال 1929، سه جبهه از شرق و جنوب محمد نادر غدار و برادران "شاه" ولی خان ، "شاه" محمود خان و محمد گل خان از ننگرهار کابل را مورد حمله قرار دادند تحت عنوان بازگرداندن دولت امانى که دولت امانى نزد تاجيکان و هزاره ها و هندوان اعتبار داشت دولت شاه حبیب الله كلكانی را شکست داد و دولت رسمی افغانستان امان الله خان بازسازی نشد. محمد نادر غدار اعلام پاشاهى کرد شاه نادر محمد گل خان برادر ششم خود می دانست.
در سال 1930 ، محمد گل خان به عنوان وزیر کشور (داخله) افغانستان محمد نادرشاه منصوب شد.
ناسیونالیسم مبهم و ناسیونالیسم اغراق آمیز ، پشتون سازی و افغانی شدن این وزیر در تاریخ به عنوان اقدامات منفی در تاریخ ثبت شده است .
این وزیر سياست بی طرفی و عادلانه در قبال غير پشتونان نداشت . منابع تاريخى اروپا اين سياست را پيغار مى کردند که سياست اش با اجازه شاهان پشتون تازمان مرگ اش در سال 1964 ادامه داشت و سپس هم تا هنوز ادامه دارد. (محمد ظاهر خان و محمد ظاهر رييس پارلمان ظاهر خان - ظاهر خان پس از مرگ پدر غدار خوداز خاندان طلايى هيچ کاره شاهان اصلى "شاه" ولی خان ، "شاه" محمود خان بودند چنانچه از نام شان هويداست) .
ادامه اين سياست "تازيانه يا شلاق به غير پشتونان" و نان شرين به پشتونان!
دولت شاهى آلمان پيش از فاشيزم هيتلر در سال هاى امانى 1919 - 1929 کوشيد که " دوکتورين بيسمارک" ملت سازى "ميليتهاى آلمان" را به حاکمان افغان مشوره دهد. همين " دوکتورين بيسمارک" اتحاد طايفه هاى پراکنده ممالک آلمان را فراهم ساخت:
شعار بيسمارک چه بود?
"تازيانه يا شلاق و نان شرين براى همه اقوام آلمان"
از همين سبب است که اتحاد همه اقوام و ملتها در کشور افغان ستان سرآب يا فاته مورگان است در آب در شاهراه ها مانند آينه هرچه نزديک آيى آب ناپديد مى شود.
1- نام افغان مانع وحدت ملى و شروندسازى
2- تغيير نام پارسى يا فارسى به درى
3- تغيير نامهاى مناطق و اماکن با زبانهاى تورانيان و زبانهاى ايرانى پارسى و بلوچى و نورستانى و پشه اى
محمد گل خان دربخش فرهنگ فقط رشدزبان و ادبیات پشتو را در مبارزه عليه زبان پارسى مى ديد.
* پشتو و پشتونوالی
* پشتونستان
* تصفیه قومى
* سیاست دولت مرکزی تبعیض سیاسی و فرهنگی علیه غیر پشتون ها را اجرا می کرد. انتقال يک جانبه يکطرفه پشتونان از پختونخواه در شمال در واديهاى سرسبز کهندژ و رودان مانند آمو

>>>   آری! در ظاهر کمی ناراحت کننده است، ولی در واقع به قول مولانان « سخت گیری تعصب خامی است * تا جنینی کار خونخواری است» این در سطح پایین درجه عقل شعور قرار دارند که حتی دختران اهل فکر و دانش اقوام مختلف از پشتون هزاره و تاجک از چنین اندیشه ها و فرهنگ پایین بزارند، با حریت و آزادی و با مصلحت و مشاوره اهل عقل و شعور از ازدواج شان با هموطنان مسلمان با فرهنگ شان از هر قبیله و قوم و نژاد باشند ننگ ندارند، چون این فرهنگ صریح قرآن کریم است که می فرماید : « انا خلقنا کم من ذکر و انثی و جعلنا کم شعوبا و قبائلا لتعارفوا ان اکرمکم عند الله اتقی کم» این متعصبان بی تقوی از دین مبین اسلام خارجند، ازدواج دختر هزاره با اوغان یا به عسک که بحمد الله به کرات اتفان افتاده است هیچ مشکلی دینی و فرهنگی و عقلی ندارد، این متعصبان عاصی هستند که به طبل تعصبات جاهلی شان می کوبند از رشد عقل و فکری جوانان وطن ما بی خبرند ...

>>>   نظردهنده اول تو مولانا را با مهمند مقایسه میکنی؟ مقایسه اسپ با گ وی اسپ!

>>>   شرایط طوری است ،که کسانیه علم و دانش ندارد ، همین قدر که تعصب داشته باشند مقامات های بلند دولتی به می گیرند و در بین جانعه مشهور هم میشود. تعصب درس مشکی نیست امحتان هم نمیخواند ، همقدر که گفت تاجیک ها محاجر هستند برای شان محافل تقدیری می گیرند ، برایش خانه جاه و مقام میدهند و دیگران را به تعصب تشویق می کنند .
زلمی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است