نشست 'قلب آسیا' در استانبول درباره افغانستان
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۳۹    ۱۳۹۸/۹/۱۹ کد خبر: 161281 منبع: پرینت

هشتمین دور نشست موسوم به "قلب آسیا -روند استانبول" درباره افغانستان با حضور رییس‌جمهوری افغانستان، رییس‌جمهوری ترکیه، وزیران خارجه و مقام‌های ارشد کشورهای عضو این نشست در استانبول ترکیه برگزار شد.

چهارده کشور منطقه ‌از جمله ایران، پاکستان، هند، عربستان و چین عضو اصلی این نشست و ۱۷ کشور و ۱۴ سازمان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای هم اعضای ناظر آن هستند.
موضوع اصلی این نشست دو روزه "صلح، مشارکت و شکوفایی" عنوان شده است.
در حاشیه این نشست، محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان با محمد جواد ظریف نیز دیدار کرد.

به گزارش بی بی سی، بنا به خبرنامه ارگ ریاست جمهوری افغانستان، در این دیدار دو طرف در مورد همکاری‌های اقتصادی و روند صلح افغانستان گفت‌وگو کردند. در خبرنامه ارگ آمده است که وزیر امور خارجه ایران گفته است به این باور است که دولت افغانستان در مذاکرات آینده صلح محور باشد.

آقای ظریف همچنین گفته است که از تمام دستاوردهای افغانستان باید حفاظت شود و جنگ در این کشور پایان یابد و صلح برقرار شود. بنا به خبرنامه ارگ آقای ظریف در مورد انتخابات افغانستان هم گفته است که از موضع دولت که بر قانون اساسی افغانستان استوار است، حمایت می‌کند.

آقای غنی در این دیدار در مورد برنامه دولت در قبال صلح حرف زده است و آن را اولویت خوانده است اما اضافه کرده که اساس آن آتش بس است. رئیس‌جمهوری افغانستان گفته است امنیت و ثبات افغانستان به سود ایران و جهان است.

رییس‌جمهوری افغانستان در سخنرانی‌اش این کنفرانس را ابتکاری از رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه خواند و از او و کشورهای دیگر که میزبانی نشست‌های قبلی را به عهده داشتند تشکر کرد.
او گفت با وجود چهل سال جنگ مردم افغانستان به آینده خوشبین هستند.
آقای غنی مهمترین تهدیدهای این دهه افغانستان را "تروریسم، تجارت و قاچاق مواد مخدر، جنایت و مخالفان مسلح سیاسی" خواند که از نظر او دارای ابعاد ملی و فراملی است.

او همچنین آمریکا را شریکی بنیادی و قابل اعتماد مردم و دولت افغانستان خواند. او اضافه کرد:"من به ویژه از رییس‌جمهور ترامپ به خاطر سفر اخیرش به افغانستان و سیاستش در قبال جنوب آسیا و حمایتش از روند صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها تشکر می‌کنم."

در مورد روند صلح افغانستان با طالبان، آفای غنی از تلاش‌های ازبکستان، چین، روسیه و عربستان نیز تشکر کرد و نقش آن‌ها را حیاتی خواند.
او گفت امیدوار است که این تلاش‌ها به آتش‌بس و مذاکرات مستقیم مسئولان با طالبان منجر شود.

گروه طالبان با آن که چندین دور است با آمریکا در مورد صلح افغانستان مذاکره می‌کنند، دولت افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسد و حاضر به آتش بس و گفت‌وگوی مستقیم با دولت نشده است.

آقای غنی همچنین از خدمات تتسو ناکامورا، پژشک و امدادگر جاپانی/ژاپنی که هفته گذشته در یک حمله مسلحانه در افغانستان کشته شد، یاد کرد و او را "دوست افغانستان" و عاملان قتل او را "تروریست" خواند.

پزشک و امدادگر ژاپنی که ۳۰ سال 'به افغان‌ها خدمت کرد' در حمله مسلحانه کشته شد
در مورد انتخابات افغانستان آقای غنی گفت بررسی موشکافانه آن توسط کمیسیون مستقل انتخابات با اشتراک سازمان ملل و ناظران بین‌المللی و رسانه‌ها به معنای "احترام به حاکمیت قانون و صبراستراتژیک ما" است.
او گفت امیدوار است که اعتبار این روند تضمین شود و نامزدان هم از قوانین افغانستان انتخابات پیروی کنند.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ششم میزان/مهر برگزار شد. قرار بود نتایج ابتدایی این انتخابات به تاریخ ۲۷ میزان/مهر اعلام شود اما به دلیل اعتراض برخی نامزدان به تاخیر افتاد. کمیسیون مستقل انتخابات هنوز تاریخ جدید را برای اعلام این نتایج اعلام نکرده است.

جنجال انتخابات افغانستان؛ نشست کمیسیون با معترضان برای رفع بن‌بست بی‌نتیجه پایان یافت
در نشست "روند استانبول" رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه و برخی از وزرای خارجه کشورهای منطقه نیز سخنرانی کردند و از افغانستان اعلام حمایت کردند.
آقای اردوغان گفت "ما باید حمایت و کمک های خود را از حکومت و مردم افغانستان نسبت به هر زمان دیگر بیشتر سازیم و افزود که صلح افغانستان باید به هر قیمت حمایت شود و مشترکاً تلاش صورت گیرد تا گروه های تروریستی در افغانستان نابود شوند و زمینه برای تطبیق پروژه های بزرگ منطقوی و سرمایه گذاری های خصوصی در این کشور، فراهم گردد."
رییس جمهور ترکیه گفت که پروسۀ استانبول چارچوب اساسی برای صلح و گسترش همکاری است و باید هدف ما این باشد که از این طریق به حل مشکلات و چالش های منطقوی بپردازیم.

بیش از هشت سال از برگزاری سالانه نشست قلب آسیا می‌گذرد. اولین دور این نشست در شهر استانبول برگزار شد به همین دلیل به نام "روند استانبول" از آن یاد می‌شود.

دورهای قبلی نشست "قلب آسیا" در سال‌های گذشته قزاقستان، چین، پاکستان، هند و آذربایجان برگزار شده بود و قرار است دور بعدی آن در سال آینده در تاجیکستان برگزار شود.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
قلب آسیا
استانبول
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است