کوچی ها باعث نابودی محیط ریست شده اند
 
تاریخ انتشار:   ۲۲:۴۷    ۱۳۹۸/۹/۱۸ کد خبر: 161278 منبع: پرینت

هشدار به ملت غیور ما لگد مالی آمدن چاروای بیگانگان از مرز دیورند:
امدن کوچی های پاکستان هرسال از مرز دیورند یک آفات طبیعی خطرناک سرطان به جامعه و محیط زیست افغانستان هستند.
اقوام کوچی پاکستان در فصل بهار به چراگاه های افغانسان از بیرون آن طرف مرز دیورند می آیند و «چادرنشین» غژدی نیستند, در ایام تابستان برای استفاده از علف خوش خوار به چراگاه های مناطق کو هستانی افغانستان بطور مؤقت به همراه گله بز, رمه گوسفند, گله گاو , شتر, اسپ به مناطق چراگاه های مرتفع کوچ مي نمایند.

روند جابجایی ناقلین پشتون در شمال افغانستان، به گفته حنیفی، امان الله خان در صدد تعمیم هر چه بیشتر هژمونی قومی بوده است تا تعمیم عدالت، هرچند برنامه های اصلاح اجتماعی هم داشت.
از این برمیآید که قیام مردم شمال به رهبری امیر حبیب الله کلکانی تنها انگیزه دینی نداشته بلکه علیه استیلای قومی نیز بوده است.
سیستم چرای عنعنوی مفرط و غیر علمی در واحد های چراگاهی افغانستان از طرف کوچی ها در این چند سال اخیر معمول بوده که باعث پایمال حاصلات و زمین مردم کشور توسط رمه ای های شان شده است و این نحوه چرا در نهایت تخریب فرسایش نباتات و فرسایش خاک در مناطق دشتی و کوهی افغانستان گردیده است.

بسیاری از چراگاه های کوهی و دشتی افغانستان بعلت چرای بی رویه کوچی ها از بی مسوولیت دولت نابکار طرف دار قبیله کوچی های پاکستان موجب تخریب بیش از حد با بحرانی عمیق محیط زیستی زمین زیبای ما مواجه شده است و ادامه ی این روند کشور ما را با مشکلات بسیار خطرناک از بابت پایمال شدن گیاهان و نبابات توسط رمه کوچی مانند آمدن برف کوچ ها روا ناب باران ها های موسمی سرازیر شدن سیل های مخرب و کم آبی, طوفان شن های روان و پیامد آن الودگی بصری محیط زیست در بعضی از محلات و خشکسالی پی در پی در سرتاسر افغانستان روبرو کرده است.

در اثر چرای بی رویه تنوع حیات وحشی, گیاهان سبز نبات کوهی دچار مشکالت بیشتر می شود و با انقراض روبرو خواهد شد. برای کمک این مطلب قوانین برای حمایت از حیات پوشش گیاهی و نباتات باید از طرف اداره محیط زیست تصویب به اجرا در اید تا گیاهان, نباتات و جانوران بتوانند دوباره زندگی خود را باز یابند، از دیدگاه دانش محیط زیست چرای بی رویه دام ها یکی از دلایل سرزمین های تخریب شده ای کاهش پوشش گیاهی می باشد.

این نوع چرای بی مسوولیت طبیعت سرسبز زیبای کشور ما را لکد مال و خاک آلود کرده آسیب می رساند و ترمیم پوشش گیاهی تخریب شده در شیب های تند تپه ها و دامنه کوه ها مشکل و تقریبا غیر ممکن است. رعایت فصل چرا و آمادگی چراگاه جهت استفاده از چراگاه ها لاقل یک ماه بعد از آب شدن برف ها و یا از اولین بارندگی در منطقه تا موقعی که گیاهان به ارتفاع 21 سانتی نرسیده اند چرا غیر ممکن از دیدگاه دانش علمی محیط زیست بوده و غلط ا ست.

چرای دامها در بلندی و ارتفاعات چراگاه ها باعث از بین رفتن پوشش گیاهی و بدون رشد و نمو گیاه در سال های آینده و هم موجیب اصلی تخریب منابع طبیعی می شود و نیز از جمله عوامل تهدید کننده اکوسیتم کوهستانی است و پیامد آن آمدن برف کوچ, فرسایش آب, خاک و سیلاب های ویرانگر مسیر را خود به بار می آورد.

هوطنان مهن دوست عزیز نمونه ای آفات طبیعی خطرناک در جامعه افغانستان به نسبت تهيه و تحقق راهبرد تعصب امیز تبار اشرف عنی احمدزی بنام ثواب الدين مخكش کوچی معاون پيشين اداره امور و بر خورد دوگانه وي در برابر ساير اقوام غیر افغان یا اوغان بومي كشور در امور رسمي بخصوص در اداره امور اقاي مخكش کوچی تبار اشرف غنی به دروع از سوي ارگ جهت تحقيقات بيشتر به دادستاني معرفي گرديد.
از نظر اکثریت آگاهان قلم بدست ميبايست خود مغز تعصب افغانستان يعني اقاي غني احمدزی مورد باز پرس و استجواب ملت افغانستان و نهادهاي بين المللي حقوق بشر و ساير نهادهاي معتبر قرار گيرد.

اگر کسانی که از آمدن کله کو چی های آفت آور و یورش بر جنگلات و نباتات از آن طرف مرز دیورند به خاطر نابودی چراگاه های سربز کشور عزیز ما افغانستان می آیند پشتیبانی می کند این افراد واقعاَ اصیل بومی افغانستانی نیستند و اگر باشند، دلسوزی به طبیعت به مردم خود می داشته باشند و ابدا دفاع و پشتیبانی نمی کنند، از آمدن کوچی های قاچاق بر اسحله، مواد انفجاریه، آفت طبیعی و آسیب های طبیعی, طبیعت زیبا ما بوسیله گله ها پای مال و لگد مال کردن سرسبزی و نابودی حاصلات مردم ما از بین برند بوته ها جنگلی و بخصوص پسته زار های کشور عزیزم ما فغانستان عزیز ما می آیند و گله های آنها موجب بدبختی ها بشمول آلودگی محیط زیست و سبب ضر ر به ارزش های صحت، همچنان وجود انواع فساد ژیست میباشند.

ایجانب داکتر علوم محیط زیست منحث یک کادر مسلکی در بخش محیط زیست و دانش علمی و تحصصی محیط زیسطی را آز آن کشور شوروی کسب کردم از روی وجدان و صداقت به اهمیت رشته تخصصی تحصیلی خود باید از ارش های محیط زیست کشور عزیز خود برای صحت و بهداشت نسل های آینده مردم عزیز خود حفاظت و دفاع کنم.

هموطنان آگاه قلم بدست مطلب را دقیق بخوانید و اگر قابل نقد است نقد کنید؛ دلسوزی و همدردی تان را به وطنی که بیش از 100 سال است که پایمال انسانهای نا انسان و همراه آمدن حیوانات از آن طرف مرز دیورند بوده است همیشه عمال کوچی ها آوردن قاچاق اسلحه و مواد انفجاریه بداخل افغانستان است و امروز باغث گسترش جنگ به شمال افغانستان شده اند.

داکتر یارمحمد حیدرزاده
داکتر علوم در بخش محیط زیست


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کوجی ها
محیط زیست
نظرات بینندگان:

>>>   کوچی ها انگل محیط و جامعه استند مثل حیوان میخورند و سرگین میندازند تمام محیط را آلوده و کثیف میکنند

>>>   کوچی ها با مسلسل تفنگ و خمپاره انداز?

>>>   يك كوچي رييس جمهور شده تمام ادارات دولتي را از كثافات و بد اخلاقي پر كرد ده تاي شان ده چوكي پارلمان را مفت و مجاني اشغال كرده و متباقي شان دشت و كوه و درخت كشور را از بين برده محيط زيست را كثيف نموده. نميدانم اين وطن بيچاره چي وقت از شر كوچي پاكستاني نجات ميابد .

>>>   گوچی محیط زیست چی که تمام کشور را مردار کرد
از مغز متفکر شان معلوم است نیاز به بیان دلیل نیست

>>>   باید امتیاز بگیرند
به نام
کوچی
اقوام و قبایل
اوغان
سرحدات
اکثریت
و
و
و
اگر متوجه باشید از مسکن گزین ها کوچی بیشتر نفوس دارد تا بتوانن اموال مردم بومی را به بهانه های مختلفه غصب کنند

اصلا کوچی مانع و مخرب همه چیز است
نه به درد جامعه می خورند نه بدرد خودشان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است