تنویر، داستان تلخ تحصیلکرده های بی سواد ما است
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۴۲    ۱۳۹۸/۹/۱۸ کد خبر: 161273 منبع: پرینت

صحبت های حلیم تنویر را که در محفلی در کلن آلمان ایراد شده، شنیدم و تاسف در تاسف ماندم!

کسی از تنویر سوال کند که وقتی هزارها زن و دختر هزاره به کنیزی برده شد و از قندهار تا پکتیا توزیع شد و از درآمد آن به بیت المال مالیه پرداخت شد آیا پشتون ها هزاره شد و آیا مشکل قوم در افغانستان حل شد؟

قوم یک هویت ذاتی است و کسی آن را از بین برده نمی تواند. پشتون و هزاره و ازبک و تاجیک و پشه ای و ده ها قوم و زبان و خرده فرهنگ که جان مایه فرهنگ و هویت کلان کشور ما را شکل می دهد از میان نمی رود و نباید از میان برود. مشکل افغانستان سیاسی سازی قومیت و قومی ساختن سیاست است که درنتیجه ظلم و ستم بر همدیگر و رفتارهای تبعیض آمیز تنویر و امثال تنویر است.

اگر تنویر کمی عقل عملی داشته باشد باید درک می‌ کرد که راه حل موضوعات قومی توزیع دختران هزاره نیست بلکه عدالت است و ایجاد مبانی فکری و فرهنگی مشترک برای ملت شدن. ملت خاصیت ژنتیک ندارد که با توزیع دختران یک قوم به قوم دیگر بدست آید، ملت شدن زمینه‌ های مشترک برای احساس تعلق است به یک هویت کلان فرهنگی و سیاسی.

مردم افغانستان امروز به این تعلق خاطر جمعی رسیده اند و در هر گوشه کشور فرهنگ همپذیری و برادری روز به روز فزونی می گیرد اما متاسفانه هرازگاهی یک منور نشده بی سواد از یک‌ گوشه ای به تعصبات و مرزهای قومی تاریخ گذشته دامن می زند تا رابطه میان تعصب و نفهمی را جار بزنند.

برای وضاحت بیشتر به آقای تنویر کتاب خودم را آدرس می دهم که بخواند و از روشنفکران کشور می خواهم هر روز زخم تازه ای به ذهن های خسته از قومگرایی و تعصب جامعه ما نزنید و بجای آن مشوق درک و فهم و مناسبات انسانی باشیم. و‌ آخرین سخنم همان سخن شاعر است که:
گر تو طبیب چشم بودی
ما همه بی چشم بودیم

محمد قاسم وفایی زاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حلیم تنویر
سیاستمداران بیسواد
نظرات بینندگان:

>>>   نجیب بارور دختر تنویر صاحب را خواستگاری کردهد اند این باید به فال نیک گرفته شود وازینکه دانش صاحب دران تیم است باید از طرف بارور صاحب خواستگاری برود
انشا الله مبارک باشد

>>>   اینقدر این موضوع را کلان نسازید ، یک منبع موثق که به تنسبت حساسیت مکوضوع نخواست نامش ذکر شودگفت:
تنویر صاحب حاضراست دخترش رابرای نجیب بارور نکاح کند تا وحدت ملی بین پشتون وتاحک آنقدر محکم شود مانند سنگ خارا ،

>>>   تنویر شاگر پست و بی وجدان ترین شخص تاریخ مامد گل مهمند معرفی نموده است اگر تنویر راه هم پذیری را میخواهد بمیان اورد از حکومت های اوغانی تقاضا کند که والی ها و قمندان های امنیه ولایات جنوب بخصوص ولایات که اوغانها اکثریت ولایت شان را تشکیل میدهند از اقوام تاجیک ِ اوزبیک و هزاره مقرر کنند تا اوغانهای اصلاح شده به معنی انسان و شرافت انسانی پی ببرند نه به ازدواج دختر هزاره با یک اوغان . اگر اقوام به ازدواج اصلاح میشد اول خودت اصلاح میشدی خانم این فاشیست تاجیک است اما مفکوره این فاشیست هنوز هم تغییر نکرده است بهترین راه حل آن دختران اوغان را به کنیزی اقوام دیگر دربیاروند چون زن اوغان زن با صلیقه و پاک نیست . من تا هرشخص را دیدم که زن اوغان گرفته چه در داخل کشور چه در خارج همه مردار خور هستند و نظافت را ذره مراعات نمیکنند.

>>>   او برا!
بعد از سالها در نصیب ما پسران خوش قواره و خوش چشم و خوش بینی میشود.چرا شما مخالفت میکنید؟
اگر او میگفت که دختران پشتون با پسران هزاره عروسی کند،آیا شما مخالفت میکردید؟
آیا ما صاحبان خود هستیم و یا بردهگان شما؟
آیا کدام زن هزاره در پارلمان با چنین پیشنهادی مخالفت کرده است؟
باز هم بخاطری که شما خفه نشوید و عدالت برقرار شود،مثلی که شما چهار زن اجازه دارید،ما نیز چهار شوهر میکنیم،یک پشتون،یک تاجک،یک ازبک و اگز در ایام پیری حوصله داشتیم،با یک هزاره که چشم های کلان و بینی بلند داشته باشد.تیز عروسی خواهیم کرد.
فاطمه کربلایی از کارته سخی.

>>>   خط چند نَفَر فاشيست نوكر از قوم شريف پشتون جدا است. فاشيست ها اگر كمونست هاي دو آتشه بودند و داد از مبارزه طبقاتي و پرولتاريا ميزدند باز هم بالآي خط فكري خود إيمان نداشته خط و مشي فاشيزم را پيش ميبردند مثل أمين، تركي ،جنرال طاقت، يون و أمثال شان. اگر مسلمانان إفراطي هستند ، باز هم مفكوره فاشيستي بالآي شان غلبه ميكند مانند حكمتيار، طالبان و غيره يا تكنوكراتها كه عمر خودرا در غرب و در مردم سالاري و دموكراسي گذشتانده اند، اما در مفكوره شان هيچ تغيري بوجود نامده است مانند خليلزاد، كرزي، غني، احدي ، تنوير، روستا تركي ، جلالي و أمثال شان. اينها اما فقط از خط فكري خود ابزاري استفاده ميكنند. كدام مشكل قوم پشتون را اينها حل نموده اند. اينها فقط نوكران زر و قدرت اند كه بدرد جامعه نميخورند. باينخاطر اينكه تنوير ها جفنگ ميگويند، غير از اينكه خودرا پيش خداوند (ج) و جامعه ذليل بسازند، هيچ چيزي كرده نميتواند.

>>>   احمق هایی چون حلیم تاریک دروطن مامتاسفانه زیاد است.
اگراو احمق نمیبود باید میگفت.
روابط متقابل خویشاوندی میان همه ملیتها.
عاقل

>>>   وقتی ۲۰ سال پیش اذعان کردم که اضافه تر از۹۹ فیصد افغانها تاخر عقلی پیشرفته داردند٫همه دوستان برویم خندیدند.قبول کنید همچو یک طرح احمقانه مثل اقای تاریک برای طفل پنج ساله سایر کشورها قابل تمسخر است.
راوی

>>>   بابا جان این آقا خیلی پول بابت این حرف ها گرفته تا دو باره تفرقه قومی ،زبانی و.. رو دو باره زنده کند و 300 سال است که استسمعار کهنه از یه قوم بخصوص استفاده ابزاری می کند یه وقتای آنونه غلغلک میده به جون هم دیگه اقوام برادر افغانستان می اندازد و شما ها خوب میدونن که این کار جای رو نمی گیرد و و باز هم اقوام مختلف افغانستان مانن برادر و خواهر دارن با هم دیگه زندگی می کنن رو سیاه به زغال می مانن و این تاریک اندیش بیسواد کاری نمی تونه بکند مجبوره در مقابل پول که دریافت کرده چیزی بگه و گاهی وقتهای این شعله خاکستر خاموش رو باد بزند شما باید با مشت آهنین کلماتی خوب جواب بیسوادی آنون بدهید، فرقی نمی که هزاره پشتون به زنی بگیرد یا تاجیک هزاره به زنی بگیرد، همه انسان اند و این تاریک بینان کور با عینک تعصب با جهان نو می خواهند از پول باد آورده سر پناهی بر خویش و آبروی نداشته برای خانواده بخرد و الن آنون زمانی نیست که جهان و مردم به فکر آنون تعصب باشند دنیای پهناور الان خیلی کوچیک تر از آنی که به این حرف های بی معنی فکر کنید، که در 5 دقیقه از همه چهان با خبر و دیگه مردم دنبال آنون چرت و پرت آقای تاریک اندیش نیست و نمی باشد.

>>>   اوغان منطق تاریخ و شواهد تاریخی را نمیداند، اگر میدانست در اوغان بودن او شک کن. اینها فقط غوارو نغوارو را میدانند و بس. بیجا نگفته اند اوغان که خر نبود اوغان نیست. مگر نشنیده اید که همه به تمسخر میگویند که اوغان حتی نیم قرآن را قبول ندارد وقتی به نفع خودش نباشد، تاریخ و شواهد تاریخی را بگذارید بجایش.

>>>   بهای اشتباهات هزار سال قبل سلطان محمود غزنوی را امروز مردم هزاره می پردازند.

سلطان محمود غزنوی تقریبا هزار سال قبل برای غارت هندوستان چندی مرتبه لشکر کشید. در مسیر سفرش به هندوستان با قبایل گمشده، گرسنه و وحشی بنی اسرائیل در اطراف کوه های سلیمان مواجه شد. سلطان آنها را نخست با زور شمشیر مسلمان ساخت و سپس از آنان بحیث اجیران جنگی لشکری ساخت به کشتار و غارت گسترده هندوستان پرداخت.
در برگشت از هندوستان به مرکز امپراطوری اش غزنه با خو لشکر اجیر اولاده سلیمان اوغان و هزاران برده و کنیز و با غنایم زیاد برگشت.
سر انجام سلطان روزی پس از مطالعه شهنامه فردوسی چشم از جهان پوشید، ولی ویروس های تبهکار یهودی را به میراث گذاشت و بدین ترتیب راه را به هجوم اولاده کوچی سلیمان اوغان در سر زمین اهورا مزدایی خراسان باز کرد. از آن به بعد سر زمین مقدس خراسان به جهنم در کره زمین تبدیل شد. صاحبان اصلی خراسان با تمدن و هویت پنج هزار ساله شان بحیث مهاجر فلسطینی تبدیل شدند ، ولی ویروس های اولاده سلیمان افغان صاحبان" ملک خداد" شدند.

امروز اولاده همان کنیزان، بردگان و اجیران سلطان محمود غزنوی غزنه و تمام کشور خود را به جهنم در کره زمین تبدیل کرده اند.
حالا مردم مظلوم و بومی خراسان از کی بنالند از اشتباهات تاریخی سلطان محمود غزنوی و یا از بیچارگی و ناتوانی خود؟

هارون، امیر زاده۰

>>>   اوغان یک گروه بیفرهنگ، نهایت جاهل، و شدیدن عقبگرا و غیر مدنی هستند.
این بدوی ها در حالیکه آخرین گروه قومی هستند که در جمع اقوام مختلف خراسان زمین اضافه شده اند، چنین وانمود میکنند که درین خطه مالک همه چیز تنها خودشان هستند و همه آنهائیکه قبل از آنها درینجا حضور داشتند مهاجر هستند، و باید از این ملک یا کشیده شوند یا برده و مطیع اوغان باشند.
در مقابل اوغان باید مصمم و قاطع از واقعیت ها و حق خود دفاع کنید چون منطق، نرمش، و زبان فرهنگ را این طایفه شرور نمیدانند، و آنرا ضعف و بیغیرتی شماتلقی میکنند.

>>>   ما با این قسم صاحب نظران بی عقل چون تنویر به کجا خواهیم رسید، خدا خیر کند.

>>>   [6:12 p.m., 2019-11-13] Faiz Samadi: پته خزانه چیست و چرا تقلب شد و چرا همین تقلب را پشتون قبول نمی کند.
انتولوژی یا گلچین ادبیات پشتو چرا گنج پنهان شد

علل و دلايل و چگونگى پيدايش پته خزانه
گفتنى ايست که مردم شريف پشتون تاريخ فرهنگى دارد. باوجودايکه تاريخ ادبيات نوشتارى مردم شريف پشتون سابقه دراز مدت ندارد ولى سرودهاى که مردمان سينه به سينه و يک نسل به نسل حکايت مى کردند گذشته دارد مانند لندى پشتو که از زيبايى و قشنگى ادبى برخوردار است. که اين مطلب قدامت سکونت اين مردم را درپشته کوه سليمان برجسته تصوير مى کند. ولى درکتابهاى قديم حتى تا هزارسال پيش از زبان و نام پشتون نامى ذکر نشده است. اگر پشتونها درکابلستان ( غزنى تا به گنداهارا) و از گندهاررا تا به زابلستان زندگى مى کردند خو در يک کتابى از بزرگان دوران غزنه و کابل و هرات اشعار بزرگان پشتون پيش از رحمان بابا و "غلام اش" خوشحال خان ياد مى شد.

[1:52 p.m., 2019-11-14] Faiz Samadi: سلام
لطفن در روز بعد از ساعت ۱۲ روز زنگ بزنید
اکثر وقت آزاده دوای خواب میگرفته باشد ویا شب قبل من در کار میباشم و تا ناوقت میخوابیم.
لطفن بعد از ساعت ۱۲ روز زنگ بزنید و هر روز زن بزنید.
تشکر
[2:35 p.m., 2019-11-16] Faiz Samadi: متعصبترین گروه همین اوغانها یاپشتونها هستند۰
همین اوغان ها یا پشتونها هستند که گاهی طالب میشوند، و گاهی گلبیدینی، گاهی داعشی، و حتی گاهی جنایتکاران خلقی و نجیبی ویا فاشیست های اوغان ملیتی میشوند۰ ولی بازهم خود اینها و رهبر های اینها بر اساس همان روابط تعصبات قومی و پشتونولی خود همه باهم یکی میشوند، یعنی چون همه اوغان هستند و باهم وجه مشترک تعصبی قومی دارند به اساس همان وجه مشترک باهم همبستگی و همکاری میکنند۰ خلاصه که تمام این وحشت و کشتار ها را همین اوغان ها میکنند، فقط به اشکال مختلف، ولی بازهم به اساس همان مشترکات قومی تعصبی از همدیگر دفاع میکنند و انگشت ملامت را هم با دیده درائی بطرف دیگر اقوام یعنی غیر اوغانها میگیرند۰

>>>   پشتون ها یا اوغان ها هنوز در جمع انسان نمی آیند و به فرهنگ انسانی هنوز عادت نکرده اند؛ و به همین خاطر زندگی غیر اوغان های کشور هم با این ها یکجا خراب است۰

>>>   اوغان منطق تاریخ و شواهد تاریخی را نمیداند، اگر میدانست در اوغان بودن او شک کن. اینها فقط غوارو نغوارو را میدانند و بس. بیجا نگفته اند اوغان که خر نبود اوغان نیست. مگر نشنیده اید که همه به تمسخر میگویند که اوغان حتی نیم قرآن را قبول ندارد وقتی به نفع خودش نباشد، تاریخ و شواهد تاریخی را بگذارید بجایش.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است