رهبران پشتون عامل بدبختی همتبارانشان هستند
در اینکه اکثر پشتون ها بدبختند و در دام بلای وحشتناک جهل و بنیادگرایی گرفتارند شکی نیست اما عامل این بدبختی کیست؟ همانهایی که 300 سال حکومت کردند اما یک کتابخانه در زابل نساختند 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۳۳    ۱۳۹۸/۹/۱۸ کد خبر: 161262 منبع: پرینت

شبکه‌ های اجتماعی را واکنش به سخنان حلیم تنویر فراگرفته اما اکثر واکنش‌ ها یک نکته‌ مهم را بازتاب نداده و من می‌ خواهم همان نکته را بگویم و آن درد پشتون ها‌ است.

اما قبل از آن یک توضیح کوچک و آن اینکه:
من از حرف حلیم تنویر تعجب نکردم چون حرف تازه نیست این حرف را سال ها‌ پیش مولوی نیازی والی طالبان در مسجد روضه شریف گفت، او گفت تاجیک ها تاجیکستان بروند، ازبک‌ ها ازبکستان و هزاره‌ ها به گورستان.

همین حرف را به زبان دیگری کمال ناصر اصولی بار بار گفت، فاروق اعظم در ارگ گفت و چند هفته پیش داوود سلطانزوی در طلوع از تصفیه حرف زد بنابراین من به حرف‌ های حلیم تنویر آشنایم و برعکس دیگران حرف او را به حرف یک فرد تقلیل نمی‌ دهم حرف تنویر یک "تفکر" است تفکری که عامل اصلی ویرانی افغانستان است و تاوانش را همه داده اند به شمول پشتون ها پس من برعکس دیگران از حرف‌های تنویر عصبانی نیستم و به آن جواب نمی‌ دهم چون من زندگیم را وقف مبارزه با این طرز تفکر کرده ام تفکری که همه اقوام را بدبخت کرده است.

من در این یادداشت فقط می‌ خواهم آیینه قدنمایی را در برابر تنویر و همفکران او قرار دهم تا معلوم شود که چه کسی یا کسانی همه اقوام افغانستان بخصوص پشتون ها را بدبخت کرده است؟ و جالب اینکه هنوز سنگ نجات آنها را نیز به سینه می‌زند.

در اینکه اکثر پشتون ها بدبختند و در دام بلای وحشتناک جهل و بنیادگرایی گرفتارند شکی نیست اما عامل این بدبختی کیست؟
آقای تنویر از شکست امان خان می‌ گوید و ملاهایی که علیه او قیام کردند این درست است اما آقای تنویر ایا ملا نشک‌ عالم هزاره بود؟ به گواهی تاریخ هزاره ها خو از امان الله خان حمایت کردند حتی غزنی را برایش پس گرفتند اما همانگونه که خود می دانی ملاهای جنوب فتوای تکفیرش را دادند. تنویر حتی از ترکی دفاع می کند و گوید او علیه فیودال ها ایستاد خب گیرم این درست باشد، باز چه کسی علیه ترکی فتوای جهاد داد؟ ملای هزاره بود؟

حکمتیار جز اولین کسانی است که علیه داوود خان به کوه بالا شد و چهل سال است که بخشی از جامعه پشتون را رهبری می‌کند آیا او هزاره است؟ آیا ملا عمر هزاره بود؟ هیبت الله هزاره است؟ دادالله هزاره بود و در این طرف ماجرا حامدکرزی هزاره است؟ وقتی یکیش با بی 52 آمریکایی بر فرق پشتون می زند و دیگریش با مواد انفجاری پاکستانی مکتب و شفانه و مسجد پکتیا را ویران می کند گناه‌ من هزاره چیست؟ من هزاره پادشاه بودم یا رییس جمهور؟ من وزیر دفاع بودم یا وزیر معارف؟

وقتی فاروق وردک 600 میلیون دالر از بودجه مکاتب جنوب را حیف و میل می کند من مقصرم؟ من هزاره با پرداخت فیس در لیسه معرفت و دانشگاه ابن سینا درس می‌خوانم که هیچ کدامش را دولت نساخته اما مکاتب لوکس هلمند و زابل خالی از شاگرد است من مقصرم؟ آره اکثریت جامعه پشتون بدبختند، بی‌ سوادند، نان‌ خوردن ندارند، قربانی تروریسم اند و مقصرش سیاستمداران پشتون اند.

همانهایی که 300 سال حکومت کردند اما یک کتابخانه در زابل نساختند، همانهایی که جوانان پشتون را بجای آشنا کردن با علوم جدید، گروه گروه جذب مدارس دیوبندیه کردند. همانهایی که برای زبان پشتو کارنکردند، کتاب ننوشتند، فیلم نساختند، ترجمه نکردند، دوبله نکردند. همانهایی که میلیاردها دالر را خوردند اما حتی سلامی به گل‌ زمان آوازخوان نکردند تا بنده خدا بغضش در تلویزیون ترکید.

شما که خود مدتی معین وزارت فرهنگ بودی بجز اینکه مثنوی تصحیح شده دکتر سروش را دزدیدی و به نام خود چاپ کردی که آنهم افشا شد و آبروی نداشته همه ما را بردی چکار کردی؟ از همان هالند و آلمانی که در آن زندگی می کنی ماهانه چند یورو برای حمایت از فرهنگ و زبان پشتو به افغانستان می آید؟ ولی اگر می‌خواهی بدانی هزاره‌ ها چه می‌کنند برو به فهرست کمک هایی که هزاره‌ها از استرالیا و اروپا از مزد کارگری روزانه خود به ابن سینا کرده اند آگاه شو، برو صفحه رسمی دکتر احمدی را ببین. چیز زیادی نیست اما مهم این است که فرهنگ کمک کردن به فرهنگ وجود دارد.

حالا آقای تنویر تو برای پشتون، زبان پشتو و بیرون شدن پشتون ها از این وصعیت چکار کرده ای؟ یک لیلیه دخترانه ساخته‌ ای؟ چندتا معلم و نویسنده پشتو را کمک کرده‌ ای؟ کل اکادمی علوم با طول و عرضش در دست شما است بقول خودت چکار کرده است؟ تو مشت نمونه خروار، بقیه‌ چه کرده اند؟ حق‌ گل زمان را کی‌ خورده وقتی وزیر فرهنگ خرم بود و معاونش تو و رییس اداره امور مخکش بود و رییس جمهور یا کرزی بود یا اشرف عنی؟ حق گل‌زمان را من خوردم؟ من چکاره بوده‌ ام اصلا؟ من معاهده گندمک را امضاکردم؟ یا معاهده دیورند را؟ من پنج‌ ده را به روس ها دادم؟ پای کدام یکی از این معاهدات امضای هزاره است؟ پادشاه تو، رییس جمهور‌ تو، وزیر‌ تو، رهبر‌ جهاد‌ تو، نماینده‌ ویزه ترامپ برای‌ صلح تو، مقصر رشد نکردن و کشته شدن پشتون ها من؟ ها؟ هلو؟ خوبی؟ پاک کن دیگه عرق شرم را از پیشانیت منتظری که عرقت را هم من پاک کنم؟

آنچه امروز بر پشتون ها می‌رود تاسف بار است، واقعیت رنج پشتون ها را می توان در اشک های آن دهقان پشتون که در سوگ ناکامورا در جلال آباد ریخته شد به خوبی دید. من بعنوان یک هموطن خود را در این رنج شریک می‌ دانم اما چنانچه همه می دانیم رنج بقیه اقوام به مراتب بیشتر است و عامل همه اینها حاکمان پشتون بوده اند و هستند. آنها خون پشتون ها را ریختند، مالشان را خوردند و خودشان را در جهل و فقر نگهداشتند و تقصیر را به گردن اقوام دیگر انداختند.

نخیر آقای تنویر من هزاره و تاجیک و ازبک و پشه‌ ای با اکثریت پشتون ها در یک رنج تاریخی شریکیم و در یک درد بی‌ درمان‌ گرفتار و عاملش شمایید. دقیقا تو و امثالت که 300 سال حکومت کردی اما کار نکردی فقط دزدیدی، ظلم‌کردی، ویران کردی و همه را به گدایی کشاندی.

داوود ناجی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
رهبران پشتون
حلیم تنویر
مردم پشتون
مردم هزاره
نظرات بینندگان:

>>>   اگرمن صلاحیت داشته باشم دختر حلیم تنویر رابه ترامپ میدهم او حتما خیلی خوش میشود
مگر شرط میگذارم که با ازدواج همراه دختر حلیم( تاریک) دختر گلو را از سفارت خود دور نسازد،

>>>   من هزاره نیستم نیمه پشتون و نیمه تاجک هستم، اما با متن مضمون شما موافقم، اکثریت پشتون‌ها در جهل و بیسوادی و خرافات افراطی مذهبی‌ غرق ا‌ند و عامل خشونت و جنگ و خانمانسوزی در مرور صد و هفتاد سال سلطه پشتون ها، همین پشتون‌ها بوده ا‌ند چون هنوز هم در چارچوب عنعنات و رسوم فاسد، عقب افتاده و غیر انسانی به نام پشتونوالی زندانی ا‌ند و تعریف‌شان از غیرت و شجاعت و صداقت مترادف است با خسونت، جنگ و قبیله پرستی و این پدیده شوم قبیله پرستی نه تنهاد در بین مردم عام پشتون بلکه در وجود تحصیل کرده‌ها و روشنفکران پشتون هم شدیدا وجود دارد، ما دیدیم که پشتون‌ها از نور محمد ترکی و حفیظ الله امین و از تلبان و ملاّ عمر، از کرزی و از اشرف غنی با همه این جنایات و فساد‌شان صرف به خاطر ،پشتون بودن، حمایت کردند و میکنند. خلاصه این رهبران پشتون ا‌ند که مردم خود را در جهل نگه داشته ا‌ند، زنان را در کنج چار دیواری خانه زندانی کرده ا‌ند، برمدارس مذهبی‌ وهابی آباد میکنند، اما مکاتب و مراکز علمی‌ را آتش میزنند، هنر و موسیقی را عیب میدانند، بر عکس مردم زحمت کش هزاره پسران و دختران‌شان را به درس و تعلیم و تحصیل تشویق میکنند و به هنر و موسیقی به دیده تنگ نمیبنند. این را همه میدانند که آینده از کسی‌ است که به علم و دانش اراسته باشد.

هر که در او جوهر دانایی است
بر همه چیزش توانایی است.

>>>   صددر صد با آقای ناجی موافق هستم اوغان را که بدبخت ساخت رهبران و فروخته شده گان خود اوغانها اما تاسف در این است که اوغان هنوز هم به عیوب خود پی نبرده و سران اوغان از جهالت اقوام اوغان استفاده سو نموده و هنوز هم این درامه ادامه دارد.

>>>   خلیفه مگر فهم توانایی و فرهنگ که پیش از انفلاق مردار ثور وجود داشت ، متعلق بوبوی بسماچ ها بود یا چطور .
در کابل 40 سال پیش اکثریت افراد توانا از قوم پشتون بود نه تهجک و هزاره .
اکثریت کابلی های 50 سال پیش پشتون تبار دری زبان بودند چون ایشان دور از هر نوع تعبیز باوجود اکثریت بودن خود زندگی میکردند .
....

>>>   قلمت سبز باد داود ناجی

>>>   آقای تنویر(تاریک) فکر نمیکنید اگر یک هزاره دقیق همین حرف را برای شما پشتون ها بگوید. جواب شما چه حوا هد بود. فکر نکنم که شما وجدان ....داشته باشید

>>>   دست ات درد نکند ناجی جان . دُر سفتی
عمرت به سلامت و سرت افراشته باد

>>>   داود ناجی!
ّشتون ّشتون را تباه کرد<هزاره را هزاره و تاجیک را تاجیک وازبیک ووووو!
نظام ارتجاعی و مزدور امّریالیزم همین دستاوردش است!
ّشتون را در 300 سال امّراتوری بریتانیا خراب کرد! 300 سال درجنگیم و جدل!
تباهی افغانستان از دست ملاهای اند که بنام اسلام سیاست می کند و جبر وستم اسلامی ادامه دارد!
ّشتون ازدست محقق< ربانی<سیاف خلیلی مزاری< خالص گلبدو و ....دیگر ارتجاع اند!

>>>   بهتر است جواب حلیم تنویر راآقای دانش بدهدکه مانند خودآقای انش سرخوردگی دارد
ع-ب-کابل

>>>   قابل توجه "تنویرخان" !
مضمون راکه محترم "ناجی" به ارتباط اظهارات طفلان شما به رشته تحریر درآورده است یک بارمطالعه نموده اگرکدام چیزی برای گفتن دارید ،داگزاودامیدان.
ازآقای ناجی تشکر
بااحترام

>>>   لطفآ گپ ونظر یکنفر را به قوم نسبت ندهید عواقبش خطرناک میشه

>>>   تنویر به مرض مالیخولیای مزمن مبتلا شده است

>>>   تو هم کم از تنویر نیستی ما خو مشناسیمت به والله اگر به قدرت برسی پشتون را از پس گردن حلال میکنی به این گپ های چرب ونرمت ما را بازی ندهید

>>>   فاشيستانی چون تنوير هنوز نمي فهمند كه سياست ناسيوناليستي قوم محورانه در افغانستان نتيجه ای جز تباهي، عقب ماندگي، خشونت، انسان كشي، بدوي گري، جهل، ظهور بنيادگرايي، سياسي شدن اقوام و خيزش اقوام ديگر در افغانستان نداشته است

>>>   خودات هم موضوع را علمی به بحث نگرفتی و یکجانبه و تحریک کننده و عوامفربانه نوشتی. شما ازین قماش به هزارها دارین که هر روز شخصیتها و شاهان اذادی چون امان الله غازی را فحش میگه و پشتونها را به مسخره میگیرند و شما خاموشانه شاد باش میگین. و اما به یک کلمه ناچیز روغن به اتش میریزید. معلوم میشه که ماجراجو و متعصب اید و فرادید ضعیف و ناتوان دارید . انسان باید دید وسیع و انترناسیونلستی داشته باشد .

>>>   عجيبست و خيلی هم عجيبست
اقوام با فهم و دانش هميشه در تلاشند دوست داشتنی باشند ، اينکار بدون دوستی و دوست داشتن نميشود ، با والدين ، اولاد ، زوج ، خواهر ، برادر ، اقارب و همسايه ، محله وشهر و وطن و بعداً همسايهای وطن و دور تر و دورتر .
دست بدست هم بدهيم ، در برداشت بار ديگران کوشا باشيم و يکديگر را به تر بدانيم تا چشم دشمن بسوسزد .
دشمن هميش در کوشش است تا تفرقه ايجاد کند و نگزارد مردم يک وطن با اتفاق باشند چی رسد به اينکه با همسايهٔ وطن دوستی و اتفاق کنند .
اينکه ميگن تو پشتون هستی ، تو تاجک هستی ، تو هزاره ، ازبک ، بلوچ ، ترکمن ، عرب و اين و آن هستی ، پس خودش هم ازينها يکی هست .
چرا بايد عيبجو و عيبگو بود ، حق پسندان و راستگويان ميدانند کی اينها همه خوب و بد دارند ، چرا فقط بدان را نظر بايد کرد ، چرا منفی و بدبين بايد بود ، چرا خودرا اينقدر حقير و پست بايد شمرد .
بپر واز آ و شاهينی بياموز
تلاش دانه در خاشاک تاکی

>>>   سخن چرکین متعفن باری که از دهن یک شخص خاین چوکی طلب انهم بخاطر دزدی و غارت دارایی عامه از مخرج دهان این خاین دور از وطن سخن اش را جدی گرفته شود در حقیقت ارزش دادن به چنین شخص خاین به ملت است اگر ما سخن انرا نادیده گیریم و به ان توجه نکنیم در حقیقت نادیده گرفتن و بی ارزش بودن به چنین شخص خاین نادان منافق است تنویری که به تاریکی تبدیل گردیده و دیگر قابل روشنی نیست چرا ما پشت تاریکی پلته و چراغ را گرفته به انطرف توجه را مبذول بدارم که تاریکی بنور چراغ خود به تاریکی روشنی بخشیم .

>>>   پشتونها خود باعث عقب افتادگی قوم خود شده و اند و پیوسته بر طبل آدم کشی و تحجر کوبیده و در ضمن اینکه کشور را به باد فنا داده خود شان را بدنام ساخته اند. تاریخ پشتونها در افغانستان بسیار روشن است و بیش از 300 سال قدمت ندارد. آنان به تدریج و یا به صورت گروهی توسط احمدشاه درانی و فرزندانش و نیز بعد از آن توسط عبدالرحمن خان از پاکستان وارد خاک افغانستان شده و مناطقی از افغانستان را با کشتن و کوچیدن ساکنان اصلی و بومی آن اشغال نموده و حالا که اقوام غیر پشتون هیچ حساسیتی با تمام ظلمهایی که در حق آنان کرده نسبت به این قوم ندارند اما اینها باز هم زیاده خواهی نموده و ساکنین اصلی ایم مرز و بوم را مهاجر و خود شان صاحب این کشور قلمداد می کنند. آنان با این کار خود هم قوم خود را زیر سؤال برده و هم احساسات غیر پشتونها را علیه خود تحریک می کنند. آنان گویا دوست ندارند برادر وار زندگی کنند و همیشه عادت کرده اند که بکشند و اشغال کنند و علیه تمدن و تاریخ کشور قد علم کنند.

>>>   [6:12 p.m., 2019-11-13] Faiz Samadi: پته خزانه چیست و چرا تقلب شد و چرا همین تقلب را پشتون قبول نمی کند.
انتولوژی یا گلچین ادبیات پشتو چرا گنج پنهان شد

علل و دلايل و چگونگى پيدايش پته خزانه
گفتنى ايست که مردم شريف پشتون تاريخ فرهنگى دارد. باوجودايکه تاريخ ادبيات نوشتارى مردم شريف پشتون سابقه دراز مدت ندارد ولى سرودهاى که مردمان سينه به سينه و يک نسل به نسل حکايت مى کردند گذشته دارد مانند لندى پشتو که از زيبايى و قشنگى ادبى برخوردار است. که اين مطلب قدامت سکونت اين مردم را درپشته کوه سليمان برجسته تصوير مى کند. ولى درکتابهاى قديم حتى تا هزارسال پيش از زبان و نام پشتون نامى ذکر نشده است. اگر پشتونها درکابلستان ( غزنى تا به گنداهارا) و از گندهاررا تا به زابلستان زندگى مى کردند خو در يک کتابى از بزرگان دوران غزنه و کابل و هرات اشعار بزرگان پشتون پيش از رحمان بابا و "غلام اش" خوشحال خان ياد مى شد.

[1:52 p.m., 2019-11-14] Faiz Samadi: سلام
لطفن در روز بعد از ساعت ۱۲ روز زنگ بزنید
اکثر وقت آزاده دوای خواب میگرفته باشد ویا شب قبل من در کار میباشم و تا ناوقت میخوابیم.
لطفن بعد از ساعت ۱۲ روز زنگ بزنید و هر روز زن بزنید.
تشکر
[2:35 p.m., 2019-11-16] Faiz Samadi: متعصبترین گروه همین اوغانها یاپشتونها هستند۰
همین اوغان ها یا پشتونها هستند که گاهی طالب میشوند، و گاهی گلبیدینی، گاهی داعشی، و حتی گاهی جنایتکاران خلقی و نجیبی ویا فاشیست های اوغان ملیتی میشوند۰ ولی بازهم خود اینها و رهبر های اینها بر اساس همان روابط تعصبات قومی و پشتونولی خود همه باهم یکی میشوند، یعنی چون همه اوغان هستند و باهم وجه مشترک تعصبی قومی دارند به اساس همان وجه مشترک باهم همبستگی و همکاری میکنند۰ خلاصه که تمام این وحشت و کشتار ها را همین اوغان ها میکنند، فقط به اشکال مختلف، ولی بازهم به اساس همان مشترکات قومی تعصبی از همدیگر دفاع میکنند و انگشت ملامت را هم با دیده درائی بطرف دیگر اقوام یعنی غیر اوغانها میگیرند۰

>>>   اغای حلیم تنویر چطور از تاریح عبدرحمان خرف می زنی بحاطری جنایت کاریش که برای مردم هزاره کرده است اوغان ها از خدا از رسولش شرم بخورید تا زمانی افغانستان پیشرفت نمی کند که این اوغان های بی مغز رو سندلی دولت بشند اوغان بی مغز هیج قومی قومی دیگر را نسلش را از بین بورده نمی تواند توف به اون صورتت که رو سندلی نشستی خرف بی معنا می زنی H0m

>>>   اگر ما تاجیکها در زمان پرچم کوشش میکردیم ما هم مانند کشورهای اسای میانه به مدارجی رسیده بودیم که سرزمین خراسان(تاجیکستان ازبیکستان و ترکمنستان ّیشرفت می کردیم. ولی ازاد نمی بودیم و مانند ّشتونها برای ازدی نمی جنگیدیم! یعنی شوله می خوردیم و ّرده می کردیم؟

>>>   تشکر آقای ناجی ازنوشته بسیار منطقی و حقیقت زنده باشی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است