درنگی بر مانور سیاسی دیدارهای خلیلزاد (عکس)
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۳۴    ۱۳۹۸/۹/۱۷ کد خبر: 161240 منبع: پرینت

هرچند ملاقات اخیر زلمی خلیلزاد در چشم انداز شتاب بحران پسا انتخابات، شاید نتواند تصویری روشن از ایتلاف های سیاسی را بدرستی به نمایش بگذارد اما به تحقیق می تواند ظرفیت بالقوه ی تحول اساسی در چشم انداز آینده ی صلح را تعریف کند.

با توجه به تصاویر منتشر شده از ملاقات های زلمی خلیلزاد با نهادهای قدرت و شخصیت های سیاسی می توان تعریف ذیل را ارایه نمود:

الف/ دیدار با داکتر عبدالله
اینبار به رغم سنت قدیم، تقریبا تمام عناصر مهم کلیدی قومی بجای اینکه در کنار حامد کرزی با زلمی خلیلزاد ملاقات نمایند در کاخ سپیدار حضور داشتند تا هم اتحاد خود را به نمایش بگذارند و هم ظرفیت اقتدار و زعامت سیاسی داکتر عبدالله را. هرچند فضای پسا انتخابات و بحران موجود، جمعیت این جمع را در کنار داکتر عبدالله اجتناب ناپذیر می سازد اما از بعد دیگر ظرفیت فرمانروای کاخ سپیدار را در قامت زعامت قدرتمند اپوزیسیون به نمایش می گذارد. ناگفته پیدا است که مراتب تکنیک و تشریفات بیشتر کلاسیک و سنتی است تا سیاسی و رسمی و این تداوم سنت پارینه است.

ب/ حامدکرزی
حامد کرزی در این دیدار بیشتر تلاش نموده تا جای شخصیت را رفته به کاخ سپیدار را با دعوت از افراد فروپاشیده ی طالب، ملایان مساجد، اربابان و عناصر نامنسجم و پراکنده که از هر صنف و دسته ای آنجا هستند و بیشتر سیاهی لشکرند تا عناصر جدی و سیاسی پر نماید.

ج/ احمد مسعود
اما نقطه‌ی عطف این سفر و ملاقات های خلیلزاد، دیدار او با احمد مسعود بود. این ملاقات نشان می دهد که زلمی خلیلزاد به دقت تحولات جامعه ی افغانستان را زیر نظر دارد و هیچ تغییری کیفی سیاسی از نظر او پنهان نمی ماند. من مطمین هستم که احمد مسعود در دیدارش با زلمی خلیلزاد نکات اساسی دیدگاه‌ های مردم ما را بدرستی بیان نموده است.

د/ محمد اشرف غنی
با توجه به تصویر، ملاقات جدی و رسمی در واقع دیدار حاکم ارگ کابل با زلمی خلیلزاد می باشد که دفتر و قلم و پرونده و دیوان و برنامه دیده می شود.


داکتر عبدالله اشرف غنی ارگ خلیلزاد دیدارهای سیاسی

داکتر عبدالله اشرف غنی ارگ خلیلزاد دیدارهای سیاسی

حامد کرزی اشرف غنی ارگ خلیلزاد دیدارهای سیاسی

احمد مسعود اشرف غنی ارگ خلیلزاددیدارهای سیاسی

اشرف غنی ارگ زلمی خلیلزاد دیدارهای سیاسی



عبدالحی خراسانی

این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
خلیلزاد
دیدارهای سیاسی
رهبران افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   در عکس عبدالله با خلیلزاد چند تا دزد جنایتکار و غاصب کسی دیگری دیده نمیشود و عکس شان هم صرف عکس فیسبوکی است
در عکس حامد کرزی با خلیلزاد چند تا ارباب قوم و عالمان دین و چند تا لندغر نیز به چشم میخورد و مطلب دیدار شان صرف یک چای خوردن بیش نیست
درعکس احمدمسعود با خلیلزاد یگانه چیزی که به چشم میخورد میراث است که احمدمسعود از پدر خود به میراث برده ان عبارت از اکت عکس گرفتن است دیگر چیزی از عکس شان معلوم نمیشود
اما در عکس خلیلزاد با رئیس جمهور کشور به وضاحت معلوم میشود که رئیس جمهور کشور درمورد کشور و مصالح علیای کشور با خلیلزاد و تیم شان در حال گفتگو است
جمالزاده از تهران


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است