ملاها و شیوخ وارد بازار سیاست نشوند
 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۳۰    ۱۳۹۸/۹/۱۷ کد خبر: 161235 منبع: پرینت

پس از وفات شیخ آصف محسنی، ریاست شورای علمای شیعه افغانستان را شیخ هاشم صالحی بر عهده می گیرد. این شورا را جمعی از علمای شیعه در افغانستان تشکیل می دهد که مهمترین استراتژی های مذهبی را در افغانستان اتخاذ می نماید.

در جلسه چند روز گذشته ارگ ریاست جمهوری دیده شده است که آیت الله صالحی رییس شورای علمای شیعه افغانستان در مراسم تقدیر از کمپاینران تیم دولت ساز حضور داشته است. این حضور از نگاه من حیثیت مستقل این شورای مذهبی را به شدت زیر سوال می برد.

من هر چند خواهان فاصله متعادل میان دستگاه مذهبی و دستگاه سیاسی در کشور هستم اما این مورد را برخلاف دیدگاه عمومی يک شورای مذهبی می دانم، طبعا باید شورای علما و سایر نهادهای مذهبی در افغانستان در چنین شرایط مخصوصا در دسته سازی ها و تیم های سیاسی برخورد بی طرفانه داشته باشند تا کلیت حضور آنان زیر پرسش قرار نگیرد.

با تاسف گفته می توانم که استفاده ابزاری دولتمردان از این شاخص های مذهبی در کشور این تصور را به وجود می آورد که گویا شوراهای مذهبی دستخوش تعاملات سیاسی دولتمردان است و این چهره ها بیشتر به علمای درباری و فاقد خاصیت اراده محور در کانون توجه عوام و مذهبیون تبدیل می شوند.

با احترامی که به مولوی ها، مفتی ها، آیت الله ها و شیوخ محترم دارم لازم است به این نکته تاکید نمایم که بزرگواران که در راس شبکه های مذهبی قرار دارند نقش خود را در معادلات سیاسی تعریف درست نموده و از هر جایی رفتن كه در منافات با اصل استقلالیتشان است پرهیز نمایند و خود را ملعبه بازار سیاست های جاری در کشور نسازند.

مهدی ثاقب


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سیاستمدران
ملاها
نظرات بینندگان:

>>>   جناب ثاقب شماره چه کاره مملکت هستید که برای همه تعیین تکلیف می کنید؟ به نظر می رسد در این خراب آباد هر خر چرانی توصیه گر و تحلیل گر می شود.

>>>   اذا مات العالم الفقیه ثلم فی الاسلام ثلمه لایسدها شیء؛ کجا دیگر مثل حضرت آیت الله محسنی رحمت الله علیه در این مملکت یافت می شود... .

>>>   آیت الله محمد هاشم صالحی؛ نه علم آقای محسنی را دارد ونه فهم ودرک وتیز بینی و هوشیاری اورا.صالحی به راحتی می تواند مورد سوء استفاده قرار گیرد. خدا به خیر کند مباد که صالحی تمامی علما را به ثمن بخس بفروشد.
محمد صابری


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است