راه بیرون رفت از این مشکلات فرهنگ سازی است
 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۴۸    ۱۳۹۸/۹/۱۴ کد خبر: 161205 منبع: پرینت

از آنچه این ایام در صحنه تقابل سیاسی می گذرد قابل تاسف است.

در سطح دولتی، قصه جاسوسی و شنود شهروندان، کنترل شبکه های مجازی، آزار اینترنتی، پرونده سازی، اختلال امنیت روانی، تهدید مخالفان و این نوع اعتراف گیری ها و البته خیلی از مسایل که به لحاظ مسلکی و اخلاقی حتی گفتنشان درست نیست این در حقیقت مدیریت احساساتى سرقوماندانی اعلی و سلیقه طفلانه مدیریت اداره است اگر نه سربازان گمنام و فداکار امنیتی، شایسته ستایش و تحسین اند.

این ربطی به دعواهای جناحی و تیمی هم ندارد که بگوییم این گروه یا آن گروه، مساله خیلی عمیقتر و دردناکتر از این حرف ها است. مساله اصلی زوال اخلاق عمومی و فروپاشی همه مکارم اخلاقی است. این رواج لمپنیزیم تنها با توجه نخبگان و همت و تلاش آنان محو شدنی است یک همکاری متحدانه ملی و بازگشت به سرچشمه های اخلاقی وطنی لازم است.

تقریبا همه فضایل اخلافی جایشان را به رذالت هاى اخلاقی داده اند به همان نسبت که رشوه و دروغ و غیبت و بهتان و جنایت، جاسوسى و نژاد پرستی و... عادی شده اند فضایل اخلاقی به فراموشی رفته اند. نخبگان سیاسی بر سر این دعواها با خاک انداختن می خواهند از شرش خلاص شوند درحالیکه می دانند همین حالا وزرا و جنرال هایی هستند که مجالس زشت بچه آزاری دارند حتی بعضی قاضی ها و سارنوال ها هستند که خودشان سرخیل خرابی اند، تاجران و سرمایه داران نوکیسه ای هستند که مروج این دهشت و هم بزم مدعیان دین و ارباب قدرت هستند. برای این پناهی نیست اما راهی هست.

راه اساسی شروع یک کار جدی فرهنگی و فرهنگ سازی است بجای اینکه چه کسی حاکم شود باید چگونه حکومت کردن خواسته شود، باید بودجه ای جدی برای هنر و فرهنگ و کتاب و برنامه های فرهنگی مختص شود فرهنگ فعلا از نان شب هم واجبتر است اگر کمی توجه در کنترل دزدی و اختلاس فقط گمرکات شود هزینه این امور فراهم می شود البته جامعه مدنی و اهالی فرهنگ بایستی مجدانه سهم بگیرند.

این افشاگری ها نباید سرکوب بلکه باید تشویق شود تا این دردها گفته نشوند درمان نمی شوند. فرهنگ خرافی مرسوم تعارف و غیرت و آبرو باید جایش را به واقع گرایی و انسانمداری بدهد، باید به صورت ملی همه از خود بشرمیم تا اصلاح عمومی صورت بگیرد این روشی بود که چینی ها بعنوان یک پالیسی پیش گرفتند.

باید بجای دروغ های متفاخرانه از چند هزار سال تاریخ پرافتخار و فخر به یک سری قبر و استخوان و نام پوشالی از عیب هایی بگوییم که سال ها انباشته شده و ما رویشان خاک انداخته ایم.

از این که مردم خاین، دزد، دروغگو و حقه باز شده ایم بگوییم با تغییر ارباب قدرت چیزی عوض نمی شود باید تغییری بنیادی در جان ما به وجود بیاید تا ما مسايل ملى خويش را به گفتمان ملى تبديل كنيم!

رحمت الله نبيل


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مدیران افغانستان
گفتمان ملی
نظرات بینندگان:

>>>   یک کشور پنجهزار سال تاریخ دارداما نمیتواند یک سوزنی رابسازد ، کشور دیگری که دال می خورد اما با تاریخ پنجاه ساله اش بم اتم میسازد،

>>>   رحمت خدا باد بر تو آقای نبیل
درست تشخیص کردی

>>>   واقیعیت هاکاملا بیان شد .کیست که تطبیق کند .ازمردم عادی گله ی نیست چیزفهم هابایدتصمیم بگیرند .جامعه جهانی هم همکاری نماید .دیگربااین شاریده گی پیشرفت ممکن نخواهد بود.مردم به تنگ امده وضعیت جهان دروضعیت 20 سال پیش هم نیست.

>>>   راه بیرون رفت دفاع از غنی است! زیرا راه ها را همان دزدان دهه نود که فعلا در کنارش ایستاد هستی باید از بین برده شوند! فرهنګ سقوی باید خاموش و فرهنګ دیموکراسی پیاده شود!

>>>   کسیکه خود در نتیجه تقلب و خیانت های انتخاباتی در راس قدرت رسیده باشد چگونه زمینه یک انتخابات شفاف و بدون تقلب و بدون خیانت را مهیا خواهد کرد؟
غنی کوچی هیچگاهی نمیخواست کمیسیون های سالم انتخاباتی را ایجاد کند و هیچ زمانی نمیخواهد انتخابات بدون تقلب و بدون خیانت عملی گردد، چون در آن صورت نه خودش خواهد بود ونه هم این گنده غر مخکش های احمقش.

>>>   اگر ملت با غنی کوچی میبود امروز ضرورت به این همه تقلب و خیانت نمیبود و امروز کوچی مجبور نمیبود دست بسته و سرخم عقب ترامپ در قطار سرباز های امریکایی مانند ک۰۰ داده ها ایستاد شود۰ برو لاف نزن معلوم هستید۰

>>>   این گونه انتخابات ها خود را فریب دادن است و امریکا ....و غلام بهتر از غنی کوچی نمیافد۰

>>>   اوغان و فرهنگ۰۰۰ هههه۰۰ آنهم پنچ هزار ساله۰
پنچ هزار سال عقب شتر ها سرگردان روان بودن و دعوای پرهنگ او اپتخارات پنچ هزار ساله دارند۰
ههههه۰۰۰ کدام فرهنگ؟؟؟ از کردار رفتار صداقت و عدم همه پزیری و روش های نا انسانی تان معلوم است۰ نام تاریخ و فرهنگ را بد نکنید بدوی های جاهل و نیمه وحشی انسان نما۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است